Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vi har lenge tenkt å dra på en overnattingstur inneklemt mellom to arbeidsdager. I går ble det virkelighet. Ikke så langt, men det regnet friskt da vi forlot jobben. Vi skulle ikke langt, kun opp til nærmeste bygdeborg, Adalsborgen for en bedre middag. Idet vi kom fram, stoppet det å regne og stjernene tittet frem. Sverre disket opp med økopinnekjøtt, poteter, kålstuing og surkål. Alt hjemmelaget naturligvis. Godt øl og en noe lettere sjokoladepudding til dessert. Så hjemmelagde sjokoladetrøfler og annet snop mens vi så på bål-TV til langt utpå kvelden. Dette skal vi gjøre igjen.

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Klubb ække kompe :)
    Det spørs hvem du spør, og hvor vedkommende kommer fra.

Jeg tenker kun det som er laget av potet og mel.
    Kompe er potetballen fra sørlandet, klubb raspeball whatever er fra andre kanter og ikke det samme
    Er ikkje Litauen staden der matretten kjem frå? Eigentleg er det svært likt langs heile kysten, frå Sørlandet og så langt oppover eg har fått retten servert. I eiga kommune er det to variantar; "Skeidarar" som er små og trekkjast i ei blanding av melk og kjøtkraft, og den vanlege "klubb", som er identisk med det bergensarane kallar raspeball og serverast kvar torsdag/fredag.
    Elles er det ein uting å servere klubb med poteter. Det er det motsette av smør på flesk.....

C

cruiser

Gjest

Kompe er potetballen fra sørlandet, klubb raspeball whatever er fra andre kanter og ikke det samme
    Er ikkje Litauen staden der matretten kjem frå? Eigentleg er det svært likt langs heile kysten, frå Sørlandet og så langt oppover eg har fått retten servert. I eiga kommune er det to variantar; "Skeidarar" som er små og trekkjast i ei blanding av melk og kjøtkraft, og den vanlege "klubb", som er identisk med det bergensarane kallar raspeball og serverast kvar torsdag/fredag.
    Elles er det ein uting å servere klubb med poteter. Det er det motsette av smør på flesk.....
    Man finner varianter av potetball over hele europa.

Jeg syns potetballene fra sørlandet og opp langs vestlandskysten er ganske ulike, både hvordan poteten behandles, hva slags kornprodukter som tilsettes og ikke minst hva slags tilbehør man serverer.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.

Jeg syns potetballene fra sørlandet og opp langs vestlandskysten er ganske ulike, både hvordan poteten behandles, hva slags kornprodukter som tilsettes og ikke minst hva slags tilbehør man serverer.
    Jeg har fått potetball i München, Kartoffelknödel kaltes det. Helt greit det, sleit mer med tilbehøret.

C

cruiser

Gjest
    Jada, så har man semmelknödel, tirolerknödel og et helt lass med andre varianter. Italia har sin gnocchi i ørten varianter osv

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5

Jeg har fått potetball i München, Kartoffelknödel kaltes det. Helt greit det, sleit mer med tilbehøret.
    Jeg sliter mer med ballen enn med tilbehøret i München. Grisen er det da aldri noe i veien med i den byen. Ellers finner man som sagt ovenfor ulike former for ball over hele Europa og sikkert også i andre land som dyrker både potet og korn. I nord-Italia er det vanskelig å komme utenom gnocchi, i sør hører det heldigvis mer til unntakene.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Ja, det var en svineknoke til og noe rotfrukter jeg ikke klarer å hente opp fra erindringen. Dette var i 1984, må vite.
    Men jeg husker det smakte helt greit.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.310
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I dag er det ertesuppe kokt på svineknoke på menyen. Knallgod mat til en billig penge.

Johan-Kr

D

Danke

Gjest
    Vi spiste ciabatta og tapas igår, og pasta Tagliatella med champinjong Basilikum blader og fløteost saus med en muggost som het Aura som er en del rimeligere og mer original. Kjempe-enkelt basert på denne https://www.godt.no/#!/oppskrift/998/entrecote-med-sopp-og-pasta-i-ostesaus Foretrekker Tagliatella, og vi brukte Aura ost.

Il Conte som rødvin.

Øko sjokoladeis til desser, og en espresso og to glass Grappa riserva og en anthon berg marsipan til slutt

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903

Som flere alt har vært inne på så fant neppe litauerne opp raspeballen. Det at de kaller dem zeppelinere er vel i seg selv en grei indikasjon på at dette ikke har vært nær på en nasjonalrett så veldig lenge. Men av alle land jeg har vært i så er det vel litauerne som kommer nærmest oss i la raspeballen (og du trenger ikke mer en enn av den litauiske varianten) regjere i sentrum på tallerken.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Helgrillet lammelår, stekte gulrøtter i ymse farger, stekte jordskokker fra hagen og rødvinssaus.

I dag blir det lammekebab i pita med salat, oliven, yoghurtdressing og fetaost av restene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Currydag i dag. Har lagd opp Massaman, rød og penang-curry.

For de som er glad i Thailandsk mat anbefales boka "Thaimani" av fyren som driver Plah i Oslo. Oppskriftene er bunnsolide og fremstår for meg som "the real deal". Ingrediensene og fremgansmåtene er til tider svært annerledes enn hva man er vant til. Eksempelvs brukes knapt ingefær - det er galangalrot som gjelder. Syre fås gjennom tamarinvann, ikke ved å skvise limesaft i retten over. Korianderrot er en gjenganger. Kokoskremen kokes til den sprekker osvosv.

Med mindre man bor i en større by vil man nok slite med å få tak i alt som trengs. Galangalrot, tamarind og epleauberginer føres eksempelvis neppe på den lokale Rema, og kanppest på de fleste innvandrerbutikker i Oslo.

Til hverdags kan man selvsagt jukse å bruke ferdig currypasta - det blir godt det også, men det er ganske mye bedre å lage det fra bunnen. Ikke er det spesielt vanskelig og ikke tar det veldig lang tid, og det kan lages mye om gangen og fryses ned.

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Ifølge Bent Stiansen er visst dette "Piccata av svin".
    Det smakte veldig godt og var såre enkelt å lage :)

IMG_20171125_193128004 (1).jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.316
    Torget vurderinger
    23
    Årets første pinnekjøttøkt her - med kålrabi/smør/fløte/muskat i skjønn forening. Vanvittig godt. Åt opp alt før jeg rakk å ta et bilde!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Har satt en batch surkål til fermentering i dag. Er vel klart til konsum om noen uker.

Nå skal det dry ages ytrefilet i dry-age-posene jeg har kjøpt inn. Fikk kjøpt fersk ytrefilet på benet hos en innvandrersjappe for 129 kroner kiloen, det er jo så godt som gratis selv om en del av vekten går bort i benet den kom på.Når den er ferdig skal jeg grille meg en forhåpentligvis deilig 8 cm tykk biff og spise med pommes frites og en skarp peppersaus. Enetse grønne elementer i retten skal være rosmarinkvasten og pepperen i peppersausen.

Noen som forresten har erfaring med tørrmodning hjemme? Hvor lenge kan/bør/skal kjøttet ligge?

C

cruiser

Gjest
    Det kommer an på kjøttstykket ditt men fra ett par å tyve dager til fem-seks åtredve dager er fint hjemme, hva slags poser kjøpte du?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Jeg kjøpte Master’s dry age. Det står 14-21 dager i bruksanvisningen. Til det mister 15-20% av vekten

C

cruiser

Gjest
    14 dager er for kort(syns jeg), en uke til så snakker vi. Du mister hvertfall ikke bortimot 20% på 14 dager

Er fettlokket på fileten din?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Men funker posene? Første gang jeg prøver så er litt spent.

Har merket posene med vekt så får jeg følge med underveis. En god del av vekten er dog ben, og det tørker neppe veldig opp.

C

cruiser

Gjest
    Har ikke prøvd de posene du har, men har god erfaring med f.eks umai. Så konseptet funker helt fint. Bare maser godt når du vakumerer og få ut all luft og få en god sveis eller tre

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Jern vakumerte de «as is». Fettkappen er på. Jeg hadde også litt salt på før jeg puttet kjøttet i, men brukte lite - mindre enn jeg har på når jeg griller.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Bør man bruke salt eller ikke? Jeg tenkte at det hjalp mot overflatemugg, og mengden uansett er milevis unna spekenivå

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Ok dropper der neste gang da, men har samtidig vanskelig for å se at der gjør noen skade i små mengder.

C

cruiser

Gjest
    Skal ikke uttale meg skråsikkert.. men jeg kan aldri se for meg at det skulle noe krise

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Blåskjell i rød curry med vårløk og koriander. Mye lykke for lite penger og minmalt med innsats. Egenbrygget saison til.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    -2 grader og underkjølt regn. Med andre ord nok en perfekt dag for grilling.

Gris fra svartskog, gulrøtter, stekt sopp, ovnsstekte poteter og en saus med creme fraiche, stekesjy og estragon mellom annet.

7D54F807-5693-49B8-BF7B-D41BD6B48E64.jpg

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.881
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Secreto Ibérica, en cm -tykk muskel skåret ut fra skuldreren ved kamstykket. Har både ryggens og filetens kvaliteter.
    Kobe-marmorering...
    Denne lå u-tilfeldigvis i sydenreturkofferten.
    Klarte såvidt å spise den uten å bli religiøs. Kjøper den garantert neste gang også, men i større kvantum.
    Mulig finnes den på Harry-turen også som "Grisens hemlighet" eller "Butchers steak".

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn