Er ikkje Litauen staden der matretten kjem frå? Eigentleg er det svært likt langs heile kysten, frå Sørlandet og så langt oppover eg har fått retten servert. I eiga kommune er det to variantar; "Skeidarar" som er små og trekkjast i ei blanding av melk og kjøtkraft, og den vanlege "klubb", som er identisk med det bergensarane kallar raspeball og serverast kvar torsdag/fredag.Kompe er potetballen fra sørlandet, klubb raspeball whatever er fra andre kanter og ikke det sammeDet spørs hvem du spør, og hvor vedkommende kommer fra.Klubb ække kompe
Jeg tenker kun det som er laget av potet og mel.
Man finner varianter av potetball over hele europa.Er ikkje Litauen staden der matretten kjem frå? Eigentleg er det svært likt langs heile kysten, frå Sørlandet og så langt oppover eg har fått retten servert. I eiga kommune er det to variantar; "Skeidarar" som er små og trekkjast i ei blanding av melk og kjøtkraft, og den vanlege "klubb", som er identisk med det bergensarane kallar raspeball og serverast kvar torsdag/fredag.Kompe er potetballen fra sørlandet, klubb raspeball whatever er fra andre kanter og ikke det sammeDet spørs hvem du spør, og hvor vedkommende kommer fra.Klubb ække kompe
Elles er det ein uting å servere klubb med poteter. Det er det motsette av smør på flesk.....
Jeg har fått potetball i München, Kartoffelknödel kaltes det. Helt greit det, sleit mer med tilbehøret.Man finner varianter av potetball over hele europa.Er ikkje Litauen staden der matretten kjem frå? Eigentleg er det svært likt langs heile kysten, frå Sørlandet og så langt oppover eg har fått retten servert. I eiga kommune er det to variantar; "Skeidarar" som er små og trekkjast i ei blanding av melk og kjøtkraft, og den vanlege "klubb", som er identisk med det bergensarane kallar raspeball og serverast kvar torsdag/fredag.Kompe er potetballen fra sørlandet, klubb raspeball whatever er fra andre kanter og ikke det samme
Elles er det ein uting å servere klubb med poteter. Det er det motsette av smør på flesk.....
Jeg syns potetballene fra sørlandet og opp langs vestlandskysten er ganske ulike, både hvordan poteten behandles, hva slags kornprodukter som tilsettes og ikke minst hva slags tilbehør man serverer.
Jeg sliter mer med ballen enn med tilbehøret i München. Grisen er det da aldri noe i veien med i den byen. Ellers finner man som sagt ovenfor ulike former for ball over hele Europa og sikkert også i andre land som dyrker både potet og korn. I nord-Italia er det vanskelig å komme utenom gnocchi, i sør hører det heldigvis mer til unntakene.Jeg har fått potetball i München, Kartoffelknödel kaltes det. Helt greit det, sleit mer med tilbehøret.Man finner varianter av potetball over hele europa.Er ikkje Litauen staden der matretten kjem frå? Eigentleg er det svært likt langs heile kysten, frå Sørlandet og så langt oppover eg har fått retten servert. I eiga kommune er det to variantar; "Skeidarar" som er små og trekkjast i ei blanding av melk og kjøtkraft, og den vanlege "klubb", som er identisk med det bergensarane kallar raspeball og serverast kvar torsdag/fredag.Kompe er potetballen fra sørlandet, klubb raspeball whatever er fra andre kanter og ikke det samme
Jeg syns potetballene fra sørlandet og opp langs vestlandskysten er ganske ulike, både hvordan poteten behandles, hva slags kornprodukter som tilsettes og ikke minst hva slags tilbehør man serverer.
Svineknoke er sterkt undervurdert.Ja, det var en svineknoke til og noe rotfrukter jeg ikke klarer å hente opp fra erindringen. Dette var i 1984, må vite.
Men jeg husker det smakte helt greit.
Som flere alt har vært inne på så fant neppe litauerne opp raspeballen. Det at de kaller dem zeppelinere er vel i seg selv en grei indikasjon på at dette ikke har vært nær på en nasjonalrett så veldig lenge. Men av alle land jeg har vært i så er det vel litauerne som kommer nærmest oss i la raspeballen (og du trenger ikke mer en enn av den litauiske varianten) regjere i sentrum på tallerken.Er ikkje Litauen staden der matretten kjem frå? Eigentleg er det svært likt langs heile kysten, frå Sørlandet og så langt oppover eg har fått retten servert. I eiga kommune er det to variantar; "Skeidarar" som er små og trekkjast i ei blanding av melk og kjøtkraft, og den vanlege "klubb", som er identisk med det bergensarane kallar raspeball og serverast kvar torsdag/fredag.Kompe er potetballen fra sørlandet, klubb raspeball whatever er fra andre kanter og ikke det sammeDet spørs hvem du spør, og hvor vedkommende kommer fra.Klubb ække kompe
Stoler på merkelappen "Secreto Ibérica Extra"