Du på slankern, Gago? Har du lest for mye Det Nye nå? Da har jeg mer sansen for guttebulimi; man spiser og spiser, men kaster ikke opp igjen
Idag blir det fiskekaker, nypoteter og nesten ny kål, og noen erter.
Igår hadde jeg Lombate alla salvia, dvs. biff med salvie.
Til 4 mennesker tager man 4 møre biffer av f.eks ytrefilet, entrecote eller mørbrad. Jeg foretrekker ytefilet da den ofte er renest og derfor lett å skjære i like stykker. Vend kjøttet i hvetemel og rist av overflødig mel. Smelt smøret i en stekepanne (non-stick et kjekt slik at det ikke blir igjen for mye mel i panna), ha i biffene og stek til de er godt brunet på begge sider. Ha i noen salvieblader og la det trekke på kanten av pannen i noen få minutter på svak varme. Biffene hviler i mellomtiden slik at de ikek blir tørrstekte. Vend biffene i stekesmøret, krydre med salt og pepper og server. Kokte poteter sautert i litt olje og krydret med salt og pepper er fint tilbehør. Det samme er også selskapserter av litt god, søt type. F.eks noen av disse hermetiske fra Usa funker bra. Jeg tok litt av smøret over potetene og for å få litt mer sausfølelse.
Enkelt og godt, slik ekte italiensk mat så ofte er. En enkel bordvin fra Nord-Italia gjør susen, litt syre kan den ha for å matche de litt fete potetene.