Unplugged
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 14.02.2002
- Antall liker
- 0
Elisabeth Kübler-Ross - Døden er livsviktig.
Hmm..syns det var noe kjent med den tittelen. Måtte sjekke i haugen av bøker og hifiblader på nattbordet; jo der var den! Men kan ikke huske å ha kjøpt den..hmm.. ???Elisabeth Kübler-Ross - Døden er livsviktig.
Hvilken avhandling?Kapittel 4 i avhandlingen.
Anbefales. Jeg leser den i små porsjoner, må la innholdet synke inn. Seriøse saker, absolutt ikke underholdning.Hmm..syns det var noe kjent med den tittelen. Måtte sjekke i haugen av bøker og hifiblader på nattbordet; jo der var den! Men kan ikke huske å ha kjøpt den..hmm.. ???
Min egen. "Hvem er denne karen med sekk og lue på".Hvilken avhandling?
Med eller uten sammenligning forøvrig. ;DKlassekampen og National Geographic
Du får prøve å holde ut så godt du kan. Utbyttet av klassiske hovedverker i den vestlige litterære kanon henger, for de flestes vedkommende, sammen med hvor mye og hva man har lest fra før, og verdien er som regel proporsjonal. Utbyttet henger naturligvis også sammen med hvilke forventninger man har på forhånd. Slik er det jo også med film og musikk.
De helt store sjelsettende kulturelle opplevelser som beveger ens hjerte og hjerne på en måte som ikke kan gjøre om, kommer skjelden gratis.
mvh
noruego
Kan ikke tenke meg at en fjortenåring har livserfaring nok til å få noe særlig ut av disse bøkene. Slike bøker er for voksne.Leste "Sult", "Prosessen" og "Forbrytelse og Straff" som triologi som fjortenåring på tre-ukers sommerferie i Baden-Württemberg; gjorde et visst inntrykk på en ung sjel kan man vel si.
Det gjorde jeg i juni. Greit å ha papirene i orden når man er i seilbåten. Boka blir vel neppe en bestseller.SRC/VHF-boka", pensumhefte for maritimt VHF sertefikat.
Må fornye/oppdatere VHF sertifikatet.
Enig med Komponenten her.Synes det blir litt sånn "keiserens nye klær" ofte angående kunst og litteratur. Når f.eks en bok er blitt definert som klassiker, så må man liksom like den, ellers er det deg det er noe i veien med... Man er liksom litt ukulturell, en som ikke helt har skjønt det..
Er i noen grad enig når det gjelder Raskolnikovs sjeleplager, men Sult og Prosessen har en fjortis bare godt av, at de kanskje må leses om igjen i en alder av 25-28 er en annen sak ( og igjen ved 38 ? har vurdert det.. )Kan ikke tenke meg at en fjortenåring har livserfaring nok til å få noe særlig ut av disse bøkene. Slike bøker er for voksne.
Er i noen grad enig når det gjelder Raskolnikovs sjeleplager, men Sult og Prosessen har en fjortis bare godt av, at de kanskje må leses om igjen i en alder av 25-28 er en annen sak ( og igjen ved 38 ? har vurdert det.. )
Til Komponenten , du antyder at en god bok er en lettlest bok, har du samme oppfatning av musikk og billedkunst ?
Og jeg?
Insula Sanctorum av Brynhild Hamre, og så myser jeg litt i Teori og Praksis av Nikolai Frobenius.
Hva som menes med "klassiker" varierer, men det er vel vanlig å sette merkelappen på verk som bryter eller setter sjangere, eller har politiske/filosofiske/religiøse virkninger. Det er ikke bare de som gir store leseropplevelser som havner i den vestlige kanon.Synes det blir litt sånn "keiserens nye klær" ofte angående kunst og litteratur. Når f.eks en bok er blitt definert som klassiker, så må man liksom like den, ellers er det deg det er noe i veien med...
Jeg klarte ikke å lede deg helt utpå, jeg synes det finnes en analogi mellom musikk og bøker, i det at de fleste av de platene jeg har som jeg regner som hjørnesteiner ( mitt musikkhus har mange hjørner ) har jeg hatt vanskelig for å forstå/ like første gang.Vel, at en god bok er en lettlest bok har jeg vel ikke akkurat sagt. Jeg leste Anna Karenina av Tolstoj en gang og, det vil jeg si var en lettlest bok, men den ga ikke meg så mye den heller. Men man får jo av og til inntrykk av at en bok blir bedre om den er skrevet på en tungvindt måte, det er det jeg ikke er enig i. Nå er ikke Forbrytelse og straff akkurat tunglest den heller, men det blir så mye opp igjen på det samme at konsentrasjonen sviketer og man begynner å tenke på noe annet..
Kunst, vel kan godt like "klattebilder" jeg, men mye er dårlig også her.
Jeg klarte ikke å lede deg helt utpå, jeg synes det finnes en analogi mellom musikk og bøker, i det at de fleste av de platene jeg har som jeg regner som hjørnesteiner ( mitt musikkhus har mange hjørner ) har jeg hatt vanskelig for å forstå/ like første gang.
Plater jeg liker med engang går jeg som regel lei av etter en stund. Det samme med bøker, det er ok å pløye igjennom noe lettlest av og til men det er ikke de bøkene/ leser opplevelsene jeg husker og som har betydning for meg.
Det finnes selvsagt mange unntak, men det skjer dessverre sjeldnere og sjeldnere at det lettilgjengelige gir varige inntrykk.
"Klattebilder" ? mener du Non-figurativ kunst ?
Er det ikke i den non-figurative kunsten man kan oppdage nye ting ? Det er vel begrensa hvor mye nytt man kan finne i Brudeferden i Hardanger eller i En Bondebegravelse f.eks. ?Men det er vel med bilder som med musikk og bøker(?), men må kunne se på det igjen og igjen, og stadig oppdage noe nytt, ellers blir det fort et kjedelig bilde.
(Klatte-bilder kalles vel også for non-figurativ kunst ja... )
Er det ikke i den non-figurative kunsten man kan oppdage nye ting ? Det er vel begrensa hvor mye nytt man kan finne i Brudeferden i Hardanger eller i En Bondebegravelse f.eks. ?
Det kommer vel litt an på hvilke interesser man har og hva man allerede har lest. Jeg vokste opp i et hjem preget av bøker, og min bestefar på landet hadde et bibliotek med tusenvis av alle slags bøker som bare ropte etter å bli åpnet... Jeg hadde også fantastisk bra norskelærere både på barne og ungdomsskolen som visste å stimulere lese og læringslysten. Klart, det var nok en god del som gikk meg hus forbi av mangel på erfaring og referanser, men disse tre og mange andre bøker på den tiden dannet allikevel et fundament som preget valg av studier og veien videre.Kan ikke tenke meg at en fjortenåring har livserfaring nok til å få noe særlig ut av disse bøkene. Slike bøker er for voksne.
Er da ikke noe i veien med en bare fordi man ikke liker eller har utbytte en bestemt bok. Men i stedet for å reagere med "angrep er beste forsvar" og avfeie etablerte klassikere som pretensiøse, pompøse, kjedelige etc, så er det jo mulig å prøve å sette seg inn i og forstå hvorfor en gitt bok er annerkjent som en klassiker. En ting jeg aldri har forstått er hvorfor folk flest synes det er helt greit å stå med luen i hånden i møte med hvilken som helst person med seks år med medisin eller juridikum, mens i et møte med personer som har minst like lange og omfattende studier innen humaniora, så er det hele plutselig redusert til spørsmål om "smak og behag" eller at den ene mening er den andre likeverdig....Synes det blir litt sånn "keiserens nye klær" ofte angående kunst og litteratur. Når f.eks en bok er blitt definert som klassiker, så må man liksom like den, ellers er det deg det er noe i veien med... Man er liksom litt ukulturell, en som ikke helt har skjønt det..
Ellers forundrer det meg litt at man ikke får godkjent sin R/T fra flysertifikatet når man trenger konsesjon til båtbruk. Men det er nå meg da.
Har samme bakgrunn selv. Min gamle Høvding kjøpte bøker i kassevis når det var salg. Helt bokstavlig ! Han hadde en samling på noen tusen bind, og hadde lest ALLE, gjerne flere ganger. Så hos oss hadde BØKER en helt spesiell status.Jeg vokste opp i et hjem preget av bøker, ...
noruego
Tidenes idiotuttalelse!Er det ikke i den non-figurative kunsten man kan oppdage nye ting ? Det er vel begrensa hvor mye nytt man kan finne i Brudeferden i Hardanger eller i En Bondebegravelse f.eks. ?
Smøreri. Eneste "kvalitet" er at det har en forankring i en abstrakt og ekspresjonistisk stilretning og skole.
Ja, etter å ha flyttet seks ganger de siste fem årene i tre forskjellige land, har jeg sannelig kommet til den konklusjon at "lærdom man ikke har i hodet er tung å bære". Tanken på å kaste en bok er meg allikevel helt fremmed!Problemet mitt i dag er at jeg har arvet noe av Høvdinens (u)vaner. Kjøper gjerne et par mål skog i form av bøker hver gang Haugen.no har tilbud. I tillegg til de bøkene jeg arvet etter opphavet begynner jeg å få et oppbevaringsproblem. Moderne hus er ikke bygd med bibliotek !! :'( Bøker er heller ikke laget for å bo i kasser hele livet, så her må noe gjøres ! Kastes !! Nei helligbrøde ! Litt har man da lært av sin gamle far, bøker har en egenverdi og skal tas vare på ! :-/
Mulig det, mulig det....Smøreri. Eneste "kvalitet" er at det har en forankring i en abstrakt og ekspresjonistisk stilretning og skole.
Eier du maleriet privat? Jeg kan forstå at det kan gli inn i et riktig miljø, men for meg gir det lite.Mulig det, mulig det....
Dette har du tydligvis mye mer greie på enn meg.
Men dette bildet kommer jeg tilbake til gang etter gang,
over en periode på mange, mange år.
Det er et eller annet i det bildet som fengsler meg.
Har du forslag til "bedre" greier er jeg takknemlig ....
Nei, jeg har kun en mindre kopi.Eier du maleriet privat? Jeg kan forstå at det kan gli inn i et riktig miljø, men for meg gir det lite.
Noen bilder taler til meg og noen gjør det ikke...det er viktigere for megFigurative bilder taler etter min mening et mye sterkere og klarere språk, følgelig er de vanskeligere å forholde seg til. Figurative bilder er som gode romaner, de henvender seg til deg og fungerer på flere plan. Abstrakt kunst taler til deg kun gjennom sine stilreferanser og er ikke uavhengig av kunstnerens navn. Er bildet malt av en apekatt er det uten interesse. Heter maleren derimot Groth eller Sitter taler bildet med stor kraft.....