Diverse Hva leser du i dag.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Elisabeth Kübler-Ross - Døden er livsviktig.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.553
    Elisabeth Kübler-Ross - Døden er livsviktig.
    Hmm..syns det var noe kjent med den tittelen. Måtte sjekke i haugen av bøker og hifiblader på nattbordet; jo der var den! :) Men kan ikke huske å ha kjøpt den..hmm.. ???

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Kapittel 4 i avhandlingen.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Hmm..syns det var noe kjent med den tittelen. Måtte sjekke i haugen av bøker og hifiblader på nattbordet; jo der var den! :) Men kan ikke huske å ha kjøpt den..hmm.. ???
    Anbefales. Jeg leser den i små porsjoner, må la innholdet synke inn. Seriøse saker, absolutt ikke underholdning.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    583
    Har startet på "halvbroren" nå. Hmpf! Hva slags ord onnani er dette? Før jeg startet på den leste jeg Wilbur Smith. DET er gutten sin det.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    "SRC/VHF-boka", pensumhefte for maritimt VHF sertefikat.

Må fornye/oppdatere VHF sertifikatet.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    583
    Forresten..Er det noen flere her som har lest "Sennepslegionen" av Morten Jørgensen?  For en musikkelsker burde denne være obligatorisk :)
    Oppfølgeren, "Kongen av København" Går an til nøds den også.

eliasen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Antall liker
    0
    siste bok jeg fullførte var are kalvøs nyeste tilskudd på boktreet, nemlig NØD. Det ble en del skratting gjennom den boken!

Vedlegg

U

utgatt19288

Gjest
    Har en uvane at jeg har flere bøker samtidig - man blir litt avbrutt så kommer det en ny int. bok osv...

Nok om det. Fortiden ligger også "Berlin - nederlaget 1945" av Antony Beevor på nattbordet.

Men fant den som lydbok her om dagen på 16CD plater og tett på 20timer.

Jøss - 16 CD plater- har ikke forlagene hørt om komprimering. Får jo angst av å adm. 16 CD plater for EN bok....

nik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Antall liker
    12
    Har lest Agderposten og bladd i et gammelt Fidelity... ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Re:

Du får prøve å holde ut så godt du kan. Utbyttet av klassiske hovedverker i den vestlige litterære kanon henger, for de flestes vedkommende, sammen med hvor mye og hva man har lest fra før, og verdien er som regel proporsjonal. Utbyttet henger naturligvis også sammen med hvilke forventninger man har på forhånd. Slik er det jo også med film og musikk.

De helt store sjelsettende kulturelle opplevelser som beveger ens hjerte og hjerne på en måte som ikke kan gjøre om, kommer skjelden gratis.

mvh

noruego

Joda, skal holde ut, har bestemt meg for det. Men den er nå litt "tatlete" da...

Synes det blir litt sånn "keiserens nye klær" ofte angående kunst og litteratur. Når f.eks en bok er blitt definert som klassiker, så må man liksom like den, ellers er det deg det er noe i veien med... Man er liksom litt ukulturell, en som ikke helt har skjønt det..

En bok må både være godt skrevet, og ha en interessant handling. Blir det for mye babling så detter jeg av.

Vel, vel. Likte "Haiene" av Bjørnebo da. Om det kan hjelpe. ;)

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Re:

Leste "Sult", "Prosessen" og "Forbrytelse og Straff" som triologi som fjortenåring på tre-ukers sommerferie i Baden-Württemberg; gjorde et visst inntrykk på en ung sjel kan man vel si.
    Kan ikke tenke meg at en fjortenåring har livserfaring nok til å få noe særlig ut av disse bøkene. Slike bøker er for voksne.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    SRC/VHF-boka", pensumhefte for maritimt VHF sertefikat.

Må fornye/oppdatere VHF sertifikatet.
    Det gjorde jeg i juni. Greit å ha papirene i orden når man er i seilbåten. Boka blir vel neppe en bestseller.

Ellers forundrer det meg litt at man ikke får godkjent sin R/T fra flysertifikatet når man trenger konsesjon til båtbruk. Men det er nå meg da.

S

slowmotion

Gjest
    Re:

Synes det blir litt sånn "keiserens nye klær" ofte angående kunst og litteratur. Når f.eks en bok er blitt definert som klassiker, så må man liksom like den, ellers er det deg det er noe i veien med... Man er liksom litt ukulturell,  en som ikke helt har skjønt det..
    Enig med Komponenten her.
    IMHO er mange av klassikerne overvurderte.
    Når det er sagt; jeg er ingen ekspert på området...

;)

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.426
    Torget vurderinger
    2
    Re:

Kan ikke tenke meg at en fjortenåring har livserfaring nok til å få noe særlig ut av disse bøkene. Slike bøker er for voksne.
    Er i noen grad enig når det gjelder Raskolnikovs sjeleplager, men Sult og Prosessen har en fjortis bare godt av, at de kanskje må leses om igjen i en alder av 25-28 er en annen sak ( og igjen ved 38 ? har vurdert det.. )

Til Komponenten , du antyder at en god bok er en lettlest bok, har du samme oppfatning av musikk og billedkunst ?

Og jeg?

Insula Sanctorum av Brynhild Hamre, og så myser jeg litt i Teori og Praksis av Nikolai Frobenius.

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Re:

Er i noen grad enig når det gjelder Raskolnikovs sjeleplager, men Sult og Prosessen har en fjortis bare godt av, at de kanskje må leses om igjen i en alder av 25-28 er en annen sak ( og igjen ved  38 ? har vurdert det.. )

Til Komponenten , du antyder at en god bok er en lettlest bok, har du samme oppfatning av musikk og billedkunst ?

Og jeg?

Insula Sanctorum av Brynhild Hamre, og så myser jeg litt i Teori og Praksis av Nikolai Frobenius.

Vel, at en god bok er en lettlest bok har jeg vel ikke akkurat sagt. Jeg leste Anna Karenina av Tolstoj en gang og, det vil jeg si var en lettlest bok, men den ga ikke meg så mye den heller. Men man får jo av og til inntrykk av at en bok blir bedre om den er skrevet på en tungvindt måte, det er det jeg ikke er enig i. Nå er ikke Forbrytelse og straff akkurat tunglest den heller, men det blir så mye opp igjen på det samme at konsentrasjonen sviketer og man begynner å tenke på noe annet..

Kunst, vel kan godt like "klattebilder" jeg, men mye er dårlig også her.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Re:

Synes det blir litt sånn "keiserens nye klær" ofte angående kunst og litteratur. Når f.eks en bok er blitt definert som klassiker, så må man liksom like den, ellers er det deg det er noe i veien med...
    Hva som menes med "klassiker" varierer, men det er vel vanlig å sette merkelappen på verk som bryter eller setter sjangere, eller har politiske/filosofiske/religiøse virkninger. Det er ikke bare de som gir store leseropplevelser som havner i den vestlige kanon.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.426
    Torget vurderinger
    2
    Re:

Vel, at en god bok er en lettlest bok har jeg vel ikke akkurat sagt. Jeg leste Anna Karenina av Tolstoj en gang og, det vil jeg si var en lettlest bok, men den ga ikke meg så mye den heller.  Men man får jo av og til inntrykk av at en bok blir bedre om den er skrevet på en tungvindt måte, det er det jeg ikke er enig i. Nå er ikke Forbrytelse og straff akkurat tunglest den heller, men det blir så mye opp igjen på det samme at konsentrasjonen sviketer og man begynner å tenke på noe annet..

Kunst, vel kan godt like "klattebilder" jeg, men mye er dårlig også her.
    Jeg klarte ikke å lede deg helt utpå, jeg synes det finnes en analogi mellom musikk og bøker, i det at de fleste av de platene jeg har som jeg regner som hjørnesteiner ( mitt musikkhus har mange hjørner ) har jeg hatt vanskelig for å forstå/ like første gang.

Plater jeg liker med engang går jeg som regel lei av etter en stund. Det samme med bøker, det er ok å pløye igjennom noe lettlest av og til men det er ikke de bøkene/ leser opplevelsene jeg husker og som har betydning for meg.

Det finnes selvsagt mange unntak, men det skjer dessverre sjeldnere og sjeldnere at det lettilgjengelige gir varige inntrykk.

"Klattebilder" ? mener du Non-figurativ kunst ?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Re:

Jeg klarte ikke å lede deg helt utpå, jeg synes det finnes en analogi mellom musikk og bøker, i det at de fleste av de platene jeg har som jeg regner som hjørnesteiner ( mitt musikkhus har mange hjørner ) har jeg hatt vanskelig for å forstå/ like første gang.

Plater jeg liker med engang går jeg som regel lei av etter en stund. Det samme med bøker, det er ok å pløye igjennom noe lettlest av og til  men det er ikke de bøkene/ leser opplevelsene jeg husker og som har betydning for meg.

Det finnes selvsagt mange unntak, men det skjer dessverre sjeldnere og sjeldnere at det lettilgjengelige gir varige inntrykk.

"Klattebilder" ? mener du Non-figurativ kunst ?

Joda enig med deg angående musikk, jeg har det også sånn at det er ikke den musikken som man liker etter å ha hørt den en gang man fortsetter å høre mest på, den går man fort lei, men de beste platene må man høre flere ganger før de "sitter".
    Men om dette kan overføres til bøker? Vel vet ikke helt. Synes nå det er noe annet kanskje. Hvis man må lese en bok flere ganger for å forstå den fullt ut..? Tja. Jo kanskje, men det blir litt tungvindt.
    Jeg er ellers enig i at en lettlest og veldig spennende bok kan man godt glemme i det man legger den fra seg, mens andre kan man gjerne gå å tenke på i ettertid. Hadde det litt sånn med "De vises sten" av Elin Brodin. Likte den sånn passe, men har tenkt endel på den i ettertid.

Kunst, vel det synes jeg på en eller annen måte må imponere meg. Hvis jeg ser et bilde og tenker: "Vel dette kunne jo jeg og ha laget" så er det ikke kunst for meg. Det er ikke godt nok å gjøre noe for første gang som ingen annen har tenkt på, og så kalle det kunst. Og man skal ikek ha måttet gått i årevis på kunstskole, eller studert kunst og symbolikk osv. for å skjønne kunst, da blir kunst bare noe for de få utvalgte.

Men det er vel med bilder som med musikk og bøker(?), men må kunne se på det igjen og igjen, og stadig oppdage noe nytt, ellers blir det fort et kjedelig bilde.

(Klatte-bilder kalles vel også for non-figurativ kunst ja... ;) )

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Re:

Men det er vel med bilder som med musikk og bøker(?), men må kunne se på det igjen og igjen, og stadig oppdage noe nytt, ellers blir det fort et kjedelig bilde.

(Klatte-bilder kalles vel også for non-figurativ kunst ja... ;) )
    Er det ikke i den non-figurative kunsten man kan oppdage nye ting ? Det er vel begrensa hvor mye nytt man kan finne i Brudeferden i Hardanger eller i En Bondebegravelse f.eks. ?

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Re:

Er det ikke i den non-figurative kunsten man kan oppdage nye ting ? Det er vel begrensa hvor mye nytt man kan finne i Brudeferden i Hardanger eller i En Bondebegravelse    f.eks. ?

Joda, og som sagt så liker jeg endel sånne bilder, vi har et sånt bilde hengende over fjernsynet. Det forandrer seg med lyset, fargene endres, og i motivet kan man en dag se noe, og en annen dag noe annet.
    Men jeg har også sett bilder hvor f.eks hele bildet er en farge, med en liten sirkel i en annen farge. Jaha? ! ? Gir ikke meg noe det i alle fall.

For å kunne male et godt bilde må man nok ha studert og ha kunnskap om farger, komposisjon osv. Det gyldne snitt f.eks, man trenger ikke vite hva det er for å se på et bilde, men man ser automatisk om et bilde er behagelig å se på eller ei.

Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk lest bøker flere ganger for å forstå de bedre...
    Dinas bok av Herbjørg Wassmo f.eks. Nå er vel ikke denne regnet som hverken klassiker eller høyverdig litteatur, den kommer vel kanskje mer inn under det man lett sarkastisk kaller ”damebøker”, men jeg synes ikke den er det. Man lurer på denne Dina, og hvorfor hun handler som hun gjør. Hvorfor dreper hun de hun elsker? Er det hevn fordi hun blir sviktet? Er det av barmhjertighet? Er det fordi bare ved å drepe de, kan hun eie de og få de tilbake ved at de oppsøker henne fra åndeverdenen?
    Om noen har sett filmen, så var den dårlig, og innholdet og spesielt slutten var forandret i forhold til boken, den stemmer i alle fall ikke med min oppfatning av Dina og hvordan hun var og hvorfor hun handlet som hun gjorde.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.047
    Re:

Det kommer vel litt an på hvilke interesser man har og hva man allerede har lest. Jeg vokste opp i et hjem preget av bøker, og min bestefar på landet hadde et bibliotek med tusenvis av alle slags bøker som bare ropte etter å bli åpnet... Jeg hadde også fantastisk bra norskelærere både på barne og ungdomsskolen som visste å stimulere lese og læringslysten. Klart, det var nok en god del som gikk meg hus forbi av mangel på erfaring og referanser, men disse tre og mange andre bøker på den tiden dannet allikevel et fundament som preget valg av studier og veien videre.

noruego

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.047
    Re:

Synes det blir litt sånn "keiserens nye klær" ofte angående kunst og litteratur. Når f.eks en bok er blitt definert som klassiker, så må man liksom like den, ellers er det deg det er noe i veien med... Man er liksom litt ukulturell,  en som ikke helt har skjønt det..
    Er da ikke noe i veien med en bare fordi man ikke liker eller har utbytte en bestemt bok. Men i stedet for å reagere med "angrep er beste forsvar" og avfeie etablerte klassikere som pretensiøse, pompøse, kjedelige etc, så er det jo mulig å prøve å sette seg inn i og forstå hvorfor en gitt bok er annerkjent som en klassiker. En ting jeg aldri har forstått er hvorfor folk flest synes det er helt greit å stå med luen i hånden i møte med hvilken som helst person med seks år med medisin eller juridikum, mens i et møte med personer som har minst like lange og omfattende studier innen humaniora, så er det hele plutselig redusert til spørsmål om "smak og behag" eller at den ene mening er den andre likeverdig....

Nuvel.

Stor litteratur skapes skjelden i et vakuum, og de aller fleste forfattere har jo selv lest svært mye. Hvis du sammenligner romaner fra senromantikken med de som skrives i dag vil du også se at den klassiske (ut)dannelse sto mye sterkere før. En forfatter kunne derfor tillate seg å økonomisere med teksten ved bare å vise til en figur fra gresk mytologi som en analogi, i den antakelse at leserne kjente til historien. Likeledes vil de fleste av de såkalte "klassiske forfattere" ha et godt kjennskap til filosofi og gjerne også teologi. Jeg tror nok at de fleste forfattere med ambisjoner utover det å underholde har et ønske om å bruke sine figurer og handling til å sette ord på problemstillinger som kan stimulere leseren til å også reflektere over eget liv og ikke bare romanskikkelsenes. Raskolnikovs "babling på loftet" er derfor Dostojevskijs tilnærming til å diskutere helt grunnleggende spørsmål om hvordan et samfunn bør/skal forholde seg til, nettopp, Forbrytelse og Straff.

noruego

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Ellers forundrer det meg litt at man ikke får godkjent sin R/T fra flysertifikatet når man trenger konsesjon til båtbruk. Men det er nå meg da.

Det er ikke så veldig rart egentlig. Radioprosedyrene er "noe" forskjellige i lufta og på sjøen. Selve radioteorien er jo mye det samme. Men DSC, GMDSS og slikt er det ikke mye av i lufta.

For øvrig var det slik i gamle dager at man måtte ta det som ble kallt "fiskerilappen" når man tok Radiotelefonisertifikatet for fly. Nå får man vel ikke sertifikat for flyradio lenger har jeg hørt, bare en påskrift på A-lappen. Jeg er så gammel at jeg har et staselig papir med bilde og stempel som heter: " Radiotelefonisertifikatet for fly".

.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Re:

Jeg vokste opp i et hjem preget av bøker, ...

noruego
    Har samme bakgrunn selv. Min gamle Høvding kjøpte bøker i kassevis når det var salg. Helt bokstavlig ! Han hadde en samling på noen tusen bind, og hadde lest ALLE, gjerne flere ganger. Så hos oss hadde BØKER en helt spesiell status.

For å få avkommet til å lese "ordentlig" literatur kjøpte han klassikere i paperback, satte dem inn i bokhylla på hytta sammen med western og røverromaner av mer lettbent art. På den måten ble jeg i ganske ung alder kjent med Steinbeck, Hemmingway, Faulkner og andre av de store. Det var først da jeg som minstemann var blitt voksen at "svindelen" ble avslørt !  ;)

Problemet mitt i dag er at jeg har arvet noe av Høvdingens (u)vaner. Kjøper gjerne et par mål skog i form av bøker hver gang Haugen.no har tilbud. I tillegg til de bøkene jeg arvet etter opphavet begynner jeg å få et oppbevaringsproblem. Moderne hus er ikke bygd med bibliotek !!  :'(  Bøker er heller ikke laget for å bo i kasser hele livet, så her må noe gjøres ! Kastes !! Nei helligbrøde !  :mad:  Litt har man da lært av sin gamle far, bøker har en egenverdi og skal tas vare på !  :-/

.

A

Affa

Gjest
    Re:

Er det ikke i den non-figurative kunsten man kan oppdage nye ting ? Det er vel begrensa hvor mye nytt man kan finne i Brudeferden i Hardanger eller i En Bondebegravelse    f.eks. ?
    Tidenes idiotuttalelse!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.047
    Re:

Problemet mitt i dag er at jeg har arvet noe av Høvdinens (u)vaner. Kjøper gjerne et par mål skog i form av bøker hver gang Haugen.no har tilbud. I tillegg til de bøkene jeg arvet etter opphavet begynner jeg å få et oppbevaringsproblem. Moderne hus er ikke bygd med bibliotek !!  :'(  Bøker er heller ikke laget for å bo i kasser hele livet, så her må noe gjøres ! Kastes !! Nei helligbrøde !  :mad:  Litt har man da lært av sin gamle far, bøker har en egenverdi og skal tas vare på !  :-/
    Ja, etter å ha flyttet seks ganger de siste fem årene i tre forskjellige land, har jeg sannelig kommet til den konklusjon at "lærdom man ikke har i hodet er tung å bære". Tanken på å kaste en bok er meg allikevel helt fremmed!

S

slowmotion

Gjest
    Smøreri. Eneste "kvalitet" er at det har en forankring i en abstrakt og ekspresjonistisk stilretning og skole.
    Mulig det, mulig det....
    Dette har du tydligvis mye mer greie på enn meg.
    Men dette bildet kommer jeg tilbake til gang etter gang,
    over en periode på mange, mange år.
    Det er et eller annet i det bildet som fengsler meg.
    Har du forslag til "bedre" greier er jeg takknemlig ....

;)

Vedlegg

A

Affa

Gjest
    Mulig det, mulig det....
    Dette har du tydligvis mye mer greie på enn meg.
    Men dette bildet kommer jeg tilbake til gang etter gang,
    over en periode på mange, mange år.
    Det er et eller annet i det bildet som fengsler meg.
    Har du forslag til "bedre" greier er jeg takknemlig ....

;)
    Eier du maleriet privat? Jeg kan forstå at det kan gli inn i et riktig miljø, men for meg gir det lite.

Figurative bilder taler etter min mening et mye sterkere og klarere språk, følgelig er de vanskeligere å forholde seg til. Figurative bilder er som gode romaner, de henvender seg til deg og fungerer på flere plan. Abstrakt kunst taler til deg kun gjennom sine stilreferanser og er ikke uavhengig av  kunstnerens navn. Er bildet malt av en apekatt er det uten interesse. Heter maleren derimot Groth eller Sitter taler bildet med stor kraft.....

S

slowmotion

Gjest
    Eier du maleriet privat? Jeg kan forstå at det kan gli inn i et riktig miljø, men for meg gir det lite.
    Nei, jeg har kun en mindre kopi.

Figurative bilder taler etter min mening et mye sterkere og klarere språk, følgelig er de vanskeligere å forholde seg til. Figurative bilder er som gode romaner, de henvender seg til deg og fungerer på flere plan. Abstrakt kunst taler til deg kun gjennom sine stilreferanser og er ikke uavhengig av  kunstnerens navn. Er bildet malt av en apekatt er det uten interesse. Heter maleren derimot Groth eller Sitter taler bildet med stor kraft.....
    Noen bilder taler til meg og noen gjør det ikke...det er viktigere for meg
    en hvem som har malt det...men takk for svar.

;)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Vi har bla. to flotte bilder på veggen, som to av ungene har laget. Det ene er et ”smøreri”, i fine farger, som en anerkjent kunstner sikkert kunne fått noen tusen for. Er i alle fall i mine øyne finere en lignende bilder mine foreldre har på veggen malt av Rumohr.
    Det andre er et bilde min yngste datter har malt etter et Picasso bilde. Det er flott, og kunne nok også vært malt av en anerkjent kunstner.
    Men vi har også selvsagt andre bilder av ”skikkelige” kunstnere.
    Jeg står sjelden med luen i hånden overfor noen jeg, noruego, i alle fall ikke på grunn av eventuell utdanning. Men jeg vil si det er et visst skille mellom en lege som man faktisk er avhengig av hjelp fra, og en som har peiling på kunst/litteratur. Jeg rakker ikke ned på disse, klart de kan mye som jeg ikke kan, men jeg synes ikke jeg trenger å lære å like kunst, det kommer av seg selv, på samme måte som med musikk. Jeg vokste opp med foreldre som hørte på klassisk og jazz, og jeg hører nesten ikke på klassisk, og i alle fall ikke på jazz. Ikke av prinsipp, men jeg liker ikke denne type musikk noe særlig, selv om jeg vel burde vært opplært til det.
    Jeg er også oppvokst i et hjem med mye bøker, og arvet alle min fars gamle guttebøker, så jeg leste Robin Hood, Jules Verne’ + + til øyet ble stort og vått. Jeg holder stort sett alltid på med en bok, men har funnet ut at det mest geniale er å låne på biblioteket, da slipper man dette med plassproblemer… ;)
    Dessverre hadde vi en elendig norsklærer på gymnaset, sikkert mye jeg skulle lært der som jeg aldri fikk høre om, og mange gode forfattere jeg har gått glipp av pga. det. Men om mitt syn på hva som er en god bok hadde blitt endret av det, eller av videre studier om dette, vel det tviler jeg på. Mulig jeg hadde forstått de bedre, men det betyr ikke at jeg nødvendigvis hadde likt de bedre.
    Og jeg prøver å forstå hvorfor F& S er en etablert klassiker, men er ikke helt kommet frem til svaret ennå… ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn