Jeg er klar over at jeg har satt ting litt på spissen og muligens også tråkket noen litt på tærne, poenget mitt var bare det at jeg tror at alle har en innebygget evne til å glede seg over ting som kunst, musikk og litteratur, og at man lett kan ødelegge andres glede om man som ekspert rakker ned på noe som andre faktisk synes er fint. Jeg har sett andre her inne før rakke ned på andres musikksmak og fremstille det som om for eksempel 14 år gamle jenter har dårligere musikksmak enn andre, hvem er de som kan påstå noe slikt?
Nå hang du deg vel og veldig opp i en liten setning av det jeg skrev noruego, jeg skrev også at vi har bilder av ekte kunstnere på veggen, 15-20 stykker i tillegg til diverse keramikk, foto osv., grunnen til at disse to ble hengt opp var at de var spesielt flotte i våre øyne, selv om de var malt av egne barn. Jeg tar ellers alltid vare på de beste av ungene sine tegninger fra hver epoke, men det aller meste blir aldri hengt opp, men oppbevart i permer og esker.
Du må jo være ganske flink å male om du klarte å finansiere studiene dine med det Affa (eventuelt en veldig god selger..?
) Hvilken type bilder maler du? Jeg tror nok at evnen til å se og å tegne/ male er medfødt og ikke noe alle kan lære seg, det ser jeg også blant mine egne unger. Hun ene er ganske flink å tegne, og har en slags fotografisk hukommelse til å få det hun har sett ned på papiret. Hun tegnet mye før, men nå er hun dessverre gått lei, håper hun kommer til å ta det opp igjen. Jeg vurderte engang selv å begynne på kunsthåndverkskolen, men hadde neppe kommet inn, da jeg er utrolig dårlig på tegning, det var keramikk (jada jeg vet Affa hva du synes om det
) som interesserte meg.
Og selvsagt er det naturlig og lærerikt å lære mer om kunst om man er interessert. Et maleri kan kanskje gi mer om man kan sette det inn i en sammenheng, men på den annen side må også et bilde kunne tale i seg selv. De er noe ja, og de gir deg noe, de kan få deg til å føle deg bedre eller de kan gjøre deg trist, uten at du kan forklare hvorfor.
Kjekt at du tror jeg har et talent Thomas1, men tviler nå på det. Men jeg liker å fotografere, det har jeg gjort i mange år, selv om det ikke blir så mye seriøs fotografering nå for tiden, blir mer familieknipsing, men vanskeligere motiver enn det finner man vel knapt, så man får jo sånn sett brynt seg litt. ;D