Diverse Hva leser du i dag.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.895
    Vi har bla. to flotte bilder på veggen, som to av ungene har laget. Det ene er et ”smøreri”, i fine farger, som en anerkjent kunstner sikkert kunne fått noen tusen for. Er i alle fall i mine øyne finere en lignende bilder mine foreldre har på veggen malt av Rumohr. Det andre er et bilde min yngste datter har malt etter et Picasso bilde. Det er flott, og kunne nok også vært malt av en anerkjent kunstner.
    Hvorfor ikke få det hele bekreftet, ta med deg et par "smørerier" av ungene dine til et galleri for en vurdering?

Dessverre hadde vi en elendig norsklærer på gymnaset, sikkert mye jeg skulle lært der som jeg aldri fikk høre om, og mange gode forfattere jeg har gått glipp av pga. det. Men om mitt syn på hva som er en god bok hadde blitt endret av det, eller av videre studier om dette, vel det tviler jeg på. Mulig jeg hadde forstått de bedre, men det betyr ikke at jeg nødvendigvis hadde likt de bedre.
    Og jeg prøver å forstå hvorfor F& S er en etablert klassiker, men er ikke helt kommet frem til svaret ennå… ;)
    Så, visst jeg forstår deg rett, så mener du at utdanning og erfaring har liten eller ingen innflytelse på opplevelse av kunst og kultur, men at man snarere er utstyrt med et predisponert sett av "smaker". Interessant.

Vedlegg

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    441
    Sted
    Bergen
    Hvorfor ikke få det hele bekreftet, ta med deg et par "smørerier" av ungene dine til et galleri for en vurdering?

Var det ikke Nils&Ronny som fikk antatt en mengde arbeider til samme Høstutstilling under forskjellige navn?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Så, visst jeg forstår deg rett, så mener du at utdanning og erfaring har liten eller ingen innflytelse på opplevelse av kunst og kultur, men at man snarere er utstyrt med et predisponert sett av "smaker". Interessant.

Hvorfor få det bekreftet? Er ikke min smak like god som noen andres, og er det ikke nettopp bilder etter min smak jeg bør ha hengende på mine vegger? En pris ville nok hatt mest å si i forhold til en evetuell signatur, vil jeg tro.
    Og som OKA nevner så er det nok av eksempler på at tullekunst er blitt antatt på f.eks høstutstillingen, jeg leste også om et kunstverk som ble refusert, mens stativet det skulle stå på ble godtatt, tolket som kunst...

Jeg mener at vi alle mer eller mindre har en innebygd evne til å se hva som er vakkert. Mens en som har studert kan nok forklare hvorfor.
    Jeg så et program på TV om hvorfor vi ser på enkelte mennesker som vakre, det er ganske universelt hvem vi ”alle” oppfatter som vakre mennesker, og det de kom frem til var at disse menneskene hadde forholdstallet 1,62 (altså det gyldne snitt) ganske gjennomført når man målte diverse avstander og størrelser og satte de opp mot hverandre. I tillegg til symmetri, et usymmetrisk ansikt oppfattes som mindre pent enn et symmetrisk.
    Nå må jo ikke kunst være pent eller vakkert, men jeg tror ikke man kan, eller kanskje heller bør, lære seg til hva man skal like etter bestemte regler. Det blir for meg kunstig. Men et bilde malt etter spesielle regler vil jo oppfattes av de fleste som mer behagelig å se på, så en kunstner bør nok kjenne til dette. Ballanse, komposisjon og fargesammensetning og sikkert mye mer som ikke jeg kjenner til.

A

Affa

Gjest
    Det er klart at på samme måte som ganen må tilvenne seg nye smaker må hjernen, gjennom erfaring og kunnskap, trenes for å maksimere utbyttet av kunst og bøker.

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det er klart at på samme måte som ganen må tilvenne seg nye smaker må hjernen, gjennom erfaring og kunnskap, trenes for å maksimere utbyttet av kunst og bøker.
    Smak og behag vil jo selvsagt forandre seg etter hvert som man utvikler seg. Men er det noe poeng i seg selv å prøve å lære seg til å like en spesiell type mat, kunst, musikk, litteratur, bare fordi f.eks den ”rette” type mennesker liker dette?
    Man prøver å lære seg å like ”god” vin, men man prøver ikke å lære seg å like te eller for den saks skyld gresshopper. Man prøver å lære seg å like Munch, Picasso osv, men man prøver ikke å lære seg å like ”elg i solnedgang”. Man prøver å lære seg å like klassisk musikk, men man prøver ikke å lære seg å like Sputnik. Men for de som faktisk liker dette tror jeg den individuelle opplevelsen kan være like ”stor”, og da har ingen rett til å ødelegge dette for andre. Det er mye snobberi ute og går. Mange som betaler mye for et bilde gjør det heller ikke nødvendigvis fordi de synes bildet gir dem så mye, det er i like stor grad en økonomisk investering, eller et behov for å vise hvor mye penger de har. Og dette med å være med i det gode selskap.
    Når det er sagt så synes selvsagt også jeg at det finnes en masse mennesker med dårlig smak, men det er ut fra mitt synspunkt, hvem vet hvem som egentlig har rett?
    Jeg synes det er stor forskjell på god og dårlig design, og det er forskjell på stygt og fint, men det må ikke være sånn at man skal måtte gå rundt og føle seg underlegen og ikke våge å si at dette synes jeg er stygt, bare fordi man ikke har studert kunst i årevis. Synes jeg da, men jeg har jo egentlig ikke peiling…
    Jeg har vært med på å diskutere bilder i fotoklubber, og sett bilder bli dømt nord og ned fordi fotografen var så uheldig å plassere motivet utenfor det gylne snitt eller brøt noen andre ”regler” som man lett henger seg opp i. Jeg har deltatt i fotokonkurranser og en gang kommet på medaljeplass i en landskonkurranse med et av de første bildene jeg noensinne tok med et speilrefleks, helt på intuisjon, lenge før jeg hadde hørt om ”reglene”. Selvsagt kan man ha flaks, eller så er kanskje ikke intuisjonen så dum allikevel?

Vedlegg

A

Affa

Gjest
    Selvsagt er det ikke noe poeng og lære seg å like noe fordi andre gjør det. Man må være interessert i det og man må ønske å lære mer. Ta for eksempel malekunst. Figurativ eller non figurativ. Et univers av informasjon ligger og venter. Kunsthistorie, kunstnere, teknikker, skoler osv. Et maleri gir langt mer hvis man kan sette det inn i en sammenheng. Som betrakter skjønner man hva maleren har ment og hvorfor. Dette er av interesse enten det er hollandsk stilleben fra 1650 eller amerikansk fotorealisme verk fra 1960.

Selv fikk jeg min interesse da jeg selv maler og tegner. Dette har jeg gjort fra barnsben av. For meg har det aldri blitt mer enn en hobby selv om jeg finansierte studiene medmaleriproduksjon…. Interessen for teknikk og historie satte meg på sporet av verdenskunstens historie. Det åpnet opp min horisont og økte utbyttet av mine galleribesøk. I dag leser jeg så mye som mulig om de kunstnerne jeg selv er mest glad i. Jeg forsøker til og med å få med meg de ”møtene” det er mulig å få med. Malere er ikke store tenkere, derfor er det feil å legge for mye mening i kunst. Banale meninger som f. eks det Sitter og Sørensen fikk frem mot krig med 40 års mellomrom er selvsagt ikke på noe høyere nivå enn Gaarders avisinnlegg, men de er også noe mer. De er malerier. De er stofflige. De utfordrer hjernen vår. Er dette bare tilfeldig rabbel eller er det virkelig noe?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.895
    Hvorfor få det bekreftet? Er ikke min smak like god som noen andres, og er det ikke nettopp bilder etter min smak jeg bør ha hengende på mine vegger? En pris ville nok hatt mest å si i forhold til en evetuell signatur, vil jeg tro.
    Jaha, ser vel ikke noen grunn til å fortsette denne diskusjonen. Helt naturlig at du som mor synes det dine barn har laget er det beste du kan henge på dine vegger, men det danner intet grunnlag for å diskutere verdien og forståelsen av kunst på generelt grunnlag. Jeg har dog bare et spørsmål: hvis du er av den oppfatning at enhvers smak er likeverdig, hva er da poenget med i det hele tatt å bruke adjektiver i samband med kunst og kultur utover det å informere om hva du liker eller ikke liker som person?

Vedlegg

• 46.3 KB Visninger: 455
    T

Thomas1

Gjest
    Jeg har deltatt i fotokonkurranser og en gang kommet på medaljeplass i en landskonkurranse med et av de første bildene jeg noensinne tok med et speilrefleks, helt på intuisjon,
    Å "se" et bilde før det blir tatt, er talent. Sjeldent noe man kan lære seg.
    Noen klarer det,andre ikke. Det er bare terningkastere og kvasi kritikere som følger det gyldne snitt.

Du har et talent som kan bygges på.. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg er klar over at jeg har satt ting litt på spissen og muligens også tråkket noen litt på tærne, poenget mitt var bare det at jeg tror at alle har en innebygget evne til å glede seg over ting som kunst, musikk og litteratur, og at man lett kan ødelegge andres glede om man som “ekspert” rakker ned på noe som andre faktisk synes er fint. Jeg har sett andre her inne før rakke ned på andres musikksmak og fremstille det som om for eksempel 14 år gamle jenter har dårligere musikksmak enn andre, hvem er de som kan påstå noe slikt?
    Nå hang du deg vel og veldig opp i en liten setning av det jeg skrev noruego, jeg skrev også at vi har bilder av “ekte” kunstnere på veggen, 15-20 stykker i tillegg til diverse keramikk, foto osv., grunnen til at disse to ble hengt opp var at de var spesielt flotte i våre øyne, selv om de var malt av egne barn. Jeg tar ellers alltid vare på de beste av ungene sine tegninger fra hver “epoke”, men det aller meste blir aldri hengt opp, men oppbevart i permer og esker.

Du må jo være ganske flink å male om du klarte å finansiere studiene dine med det Affa (eventuelt en veldig god selger..? ;)) Hvilken type bilder maler du? Jeg tror nok at evnen til å se og å tegne/ male er medfødt og ikke noe alle kan lære seg, det ser jeg også blant mine egne unger. Hun ene er ganske flink å tegne, og har en slags fotografisk hukommelse til å få det hun har sett ned på papiret. Hun tegnet mye før, men nå er hun dessverre gått lei, håper hun kommer til å ta det opp igjen. Jeg vurderte engang selv å begynne på kunsthåndverkskolen, men hadde neppe kommet inn, da jeg er utrolig dårlig på tegning, det var keramikk (jada jeg vet Affa hva du synes om det… :D) som interesserte meg.
    Og selvsagt er det naturlig og lærerikt å lære mer om kunst om man er interessert. Et maleri kan kanskje gi mer om man kan sette det inn i en sammenheng, men på den annen side må også et bilde kunne tale i seg selv. De er noe ja, og de gir deg noe, de kan få deg til å føle deg bedre eller de kan gjøre deg trist, uten at du kan forklare hvorfor.

Kjekt at du tror jeg har et talent Thomas1, men tviler nå på det. Men jeg liker å fotografere, det har jeg gjort i mange år, selv om det ikke blir så mye seriøs fotografering nå for tiden, blir mer familieknipsing, men vanskeligere motiver enn det finner man vel knapt, så man får jo sånn sett brynt seg litt. ;D

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.895
    Jeg er klar over at jeg har satt ting litt på spissen og muligens også tråkket noen litt på tærne, poenget mitt var bare det at jeg tror at alle har en innebygget evne til å glede seg over ting som kunst, musikk og litteratur, og at man lett kan ødelegge andres glede om man som “ekspert” rakker ned på noe som andre faktisk synes er fint. Jeg har sett andre her inne før rakke ned på andres musikksmak og fremstille det som om for eksempel 14 år gamle jenter har dårligere musikksmak enn andre, hvem er de som kan påstå noe slikt?
    Jeg bare konstaterer at vi har fullstendig forskjellig utgangspunkt. Selv om jeg er enig i at opplevelse av kunst, kultur og "skjønnhet" ofte er intuitiv, så mener jeg også at smak kan utvikles, og at det gir mening å snakke om kvalitative forskjeller av "smak".

Jeg ser for eksempel ikke det store problemet ved å argumentere at en tre-retters middag på Bagatelle representerer en mer høyverdig matopplevelse enn en XL BigMac meny, selv om mange mennesker vil ha større glede av en BigMac enn andebryst (inkludert sikkert flere av dem som liker å bli sett på Bagatelle...). Det at "eksperter" gir stjerner til Bagatelle men rakker ned på McDonalds har åpenbart liten innflytelse på omsetning, popularitet og opplevelse hos store grupper av befolkningen. Det samme kan vel forventes for salget av Paris Hiltons nye plate, så jeg ser ærlig talt ikke hvorfor du skulle være provosert/bekymret på vegne av verken 14-årige jenter eller burger junkies.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg bare konstaterer at vi har fullstendig forskjellig utgangspunkt. Selv om jeg er enig i at opplevelse av kunst, kultur og "skjønnhet" ofte er intuitiv, så mener jeg også at smak kan utvikles, og at det gir mening å snakke om kvalitative forskjeller av "smak".

Jeg ser for eksempel ikke det store problemet ved å argumentere at en tre-retters middag på Bagatelle representerer en mer høyverdig matopplevelse enn en XL BigMac meny, selv om mange mennesker vil ha større glede av en BigMac enn andebryst (inkludert sikkert flere av dem som liker å bli sett på Bagatelle...). Det at "eksperter" gir stjerner til Bagatelle men rakker ned på McDonalds har åpenbart liten innflytelse på omsetning, popularitet og opplevelse hos store grupper av befolkningen. Det samme kan vel forventes for salget av Paris Hiltons nye plate, så jeg ser ærlig talt ikke hvorfor du skulle være provosert/bekymret på vegne av verken 14-årige jenter eller burger junkies.

Jo da, jeg er nok enig i mye av det du sier, det er vel kanskje mest snobbefaktoren og det å dømme grupper som irriterer meg. Som det med 14-åringene, det er jo rett og slett stigmatisering. Til mine unger har vi måttet brenne cd’er med både Dovre-gubbens hall, Ivan Rebrof og Jan Johansson, lett ispedd Amy Diamond og Shnappi… Så selv om smaken helt klart utvikler seg, så kan den ta uventede og utypiske vendinger.
    Men så er det denne opphausingen da. Som med mat siden du nevner det, er virkelig russisk kaviar og trøfler verdt prisen? Eller er det bare det at det er eksklusivt på grunn av pris og lite tilgjengelighet? Og angående bilder, om du på loftet finner et flott bildet signert van Gogh, vel så kan fremtiden være reddet. Hvis det er ekte kan du komme til å innkassere millioner. Men om det etter intense og iherdige undersøkelser, tvil og tro, kommer frem at bildet er en forfalskning, hva da? Jo da er bildet mer eller mindre verdiløst. Hvorfor? Det er jo akkurat det samme bildet, like fint, så da er det er ikke bildet i seg selv som gir det verdi, det er det at man vet hvem som har malt det.
    Det kommer visst et program på TV i kveld (Hvem eier den gode smak?) med noenlunde dette tema, kan kanskje være verdt å få med seg? :)

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Du må jo være ganske flink å male om du klarte å finansiere studiene dine med det Affa (eventuelt en veldig god selger..? ;)) Hvilken type bilder maler du?
    Lurer på om han muligens har malt baben som henger over anlegget?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.895
    Men så er det denne opphausingen da. Som med mat siden du nevner det, er virkelig russisk kaviar og trøfler verdt prisen?
    Verdt prisen? I forhold til hva? Ernæringsinnhold, Mills eller opplevelse?

For egen del har møter med både Beluga-kaviar, helstekt villsvin med hvite trøfler eller andebryst brasert i morkelsaus vært nettopp ubetalelige kulinariske opplevelser som nesten bringer smaken tilbake i ganen bare jeg tenker på det....

På den annen side, jeg har så langt ikke hatt spesielt minneverdige opplevelser av sushi. Men jeg vil da ikke finne på å omtale japanere generelt eller sushi-elskere spesielt som snobber eller arrogante av den grunn. Tvert om, jeg har stor glede av å lytte til den innsikt og entusiasme de legger for dagen i å snakke om hvorfor fisk er bedre rå enn dampet, som jeg selv, stort sett, foretrekker hvitfisk.

A

Affa

Gjest

Godt sagt.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Verdt prisen? I forhold til hva? Ernæringsinnhold, Mills eller opplevelse?

For egen del har møter med både Beluga-kaviar, helstekt villsvin med hvite trøfler eller andebryst brasert i morkelsaus vært nettopp ubetalelige kulinariske opplevelser som nesten bringer smaken tilbake i ganen bare jeg tenker på det....

På den annen side, jeg har så langt ikke hatt spesielt minneverdige opplevelser av sushi. Men jeg vil da ikke finne på å omtale japanere generelt eller sushi-elskere spesielt som snobber eller arrogante av den grunn. Tvert om, jeg har stor glede av å lytte til den innsikt og entusiasme de legger for dagen i å snakke om hvorfor fisk er bedre rå enn dampet, som jeg selv, stort sett, foretrekker hvitfisk.
    Når man vurderer om noe er verdt prisen, så er det vel oftest med å sammenlige hva man ellers kunne fått for samme beløp.
    Jeg ser ikke på sushi som snobbete, om man ikke bare spiser det fordi alle andre gjør det, og ikke fordi man synes det er godt. Det er vel mer å regne som en japansk nasjonalrett eller spesialitet, på linje med at vi i Norge spiser kjøttkaker eller pinnekjøtt.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Her er vel et bra eksempel på en som synes han vet hva som er bra, og ikke...
    http://www.dagbladet.no/kultur/2006/08/16/474039.html

Virker en tanke selvmotsigende og selvopptatt på meg. En mannlig forfatter er bedre enn en kvinnelig, fordi det er menn som har evnen til å se. Men kvinner gjerne kan være gode malere og fotografer. Som om ikke blikket der er enda viktigere??

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gammel tråd, på tide og oppdatere den litt

Jeg holder på med denne:

Spennende lesning om hvor spikk spenna gærne nordmenn er i forhold til resten av verden ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Akkurat i dag er det denne: (2719 sider 8) )

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Akkurat nå er det "Gudfaren - De ukjente årene" som ligger på nattbordet, anbefales!

K

knutinh

Gjest
    Komponenten skrev:
    Jeg ser ikke på sushi som snobbete, om man ikke bare spiser det fordi alle andre gjør det, og ikke fordi man synes det er godt. Det er vel mer å regne som en japansk nasjonalrett eller spesialitet, på linje med at vi i Norge spiser kjøttkaker eller pinnekjøtt.
    Liker fisk, jeg :)

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    knutinh skrev:
    Komponenten skrev:
    Liker fisk, jeg :)

-k
    Og hvordan har Flipper det i dag da...? ;D
    Hyggelig å finne noen som også liker blindtester, og ellers deler dine interesser?? ;)

Har fulgt Valentinos råd og leser denne:

I

ijustpop

Gjest
    Sengelektyren består for tiden av tyggegummi-sosiologi. Veldig morsom om man har de popkulturelle referansene i orden.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.637
    Torget vurderinger
    2
    Nei så hyggelig og se igjen denne tråden.

I natt leste jeg ferdig denne.

Og begynte på denne.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Denne går rimelig kjapt, god bok, mer et sammendrag av diverse referanser og gode argumenter.

Jeg er virkelig glad i Bukowski, men dette er så langt jeg har kommet ikke den beste diktboka.

Must-read:

O

O J

Gjest
    Nettopp ferdig med "What the fuck do we know?"

Mange gullkorn innimellom alt fjaset. Glad jeg leste den.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    I disse valgkamptider blir det jo denne selvfølgelig:

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    582
    Har akkuratt begynnt på denne..

Etter nettopp ha lest denne...

Dette er første boka i en triologi som jeg definitivt kommer til å fortsette på.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    I dag leser jeg, til øyet blir stort og vått, bruksanvisningen til min nye mobiltetefon. :p

Det er tungt lesestoff. :-[

Så for å slappe av ininmellom "koser" jeg meg med Vi Menn Båt. Ordentlig "båtporr" med bilder på glanset papir. ;D ;D ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Småpiker på bildene også, antar jeg!

Jeg leser tekstheftet til Gardiners innspilling av Haydns Skapelsen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    Småpiker på bildene også, antar jeg!
    Nei du verden! :eek: Lettkledde småpiker og/eller avkledde AP politikere får da virkelig ikke blande seg inn når man sikler over glansede bilder av båter! 8)

Alt til sin tid kjære Valentino! ;D ;D ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn