Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    R

    RL69

    Gjest
    Etter flytting til Beijing, fikk jeg endelig PC'en min med 1,5 TB med musikk. Så her kan det bli hva som helst.
    Den er forsatt kald etter å ha stått på lager en stund. Det skal bli spennende å se om diskene har overlevd :eek:.

    Får ikke utnyttet Lynx kortet siden jeg ikke har noen anlegg å koble det til (ennå), men jeg har et par Senheiser HD 600 og det er en grei hodetelefonutgang på PC'en så får holde en stund :(.

    edit 1: Ingen problemer med HDD ;D ;D ;D

    edit 2: Det ble gjensyn med Mark Knopfler, Jan Garbarek og Arvo Pärt's Lamentate (fin å koble av med etter å ha vært ute i all trafikkstøyen).

    MVH
    KOL69
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Har hjemmekontor i dag og lytter til "Pigs And Pyramids - A Tribute To Pink Floyd". Anbefales!
     

    Vedlegg

    K

    kbwh

    Gjest
    Arnold Schönbergs fiolinkonsert.
    Bress/Praha SO/Rohan, på en Supraphon-LP fra 1968. Tre år yngre enn meg. Jøje.

    Ikke søtt i øret dette her akkurat.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Akkurat nå sitter jeg og lytter til NRK Jazzradio via internett: et gammelt opptak fra den tiden Knut Borge og "Smoke-Rings" Andersson pludret seg gjennom god, gammel jazz i sin, for begges vedkommende, veldig karakteristiske stil.
     

    oyvindth

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2006
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Nå er det stille i huset og en dose med Janis Ian - Breaking Silsence er supert! Kos dere!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Alban Bergs lyriske suite for strykekvartett, spilt av et band som kalte seg Ramor uartet, på en Turnabout-LP fra sekstitallet en gang.

    Flott musikk ved annengangs gjennomhøring. Rart med det. Kunstmusikk fra det 20. århundre fordrer litt.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Beethoven: Symfoni nr.8. Wienerfilharmonikerne/Claudio Abbado, på DG vinyl.

    Ikke et særlig hyggelig gjenhør. Lave tempi, alle felene til venstre, mykt og elegant lydmaleri. Hey! dette er Ludwig van!
    Jaggu godt at jeg også har Roger Norringtons skitkule/kontroversielle innspilling med London Classical Players. Det er andre saker.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Og vi går over stag:

    Dwight Yoakam: Guitars, Cadillacs etc. etc, side 1. Ikke husket jeg at disse åttitallsplatene klang så innih. lyst. Men bonus i duetten med Maria McGee. Den hadde jeg glemt.

    Så:

    Led Zeppelin: III, side 2. En av de fineste platesidene jeg vet om. Burde poste den i impulses gåsehudfaktortråd.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Som en del av mitt musikalske nyttårsløfte om å lytte mer på mine tidliger ervervede skiver, har jeg tenkt å forsøke bare øke mengden lagrede skiver med kvalitets jazz, og starter med årets 3´dje skive..



    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    dead can dance - "into the labyrinth"
     
    O

    om.s

    Gjest
    Fortsetter dagen med Keith Jarrett "my foolish heart", og leser ett intervju med mannen i siste TAS....

    mvh
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    10.024
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Led Zeppelin: III, side 2. En av de fineste platesidene jeg vet om. Burde poste den i impulses gåsehudfaktortråd.
    Er ikke Immigrant Song på s 1 (etter hukommelsen?). En av MINE gåsehudlåter. Zep-fan!
     

    calpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    0
    Akkurat nå: David Fyodorovich Oistrakh / Max Bruch
     
    K

    kbwh

    Gjest
    erato skrev:
    Valentino skrev:
    Led Zeppelin: III, side 2. En av de fineste platesidene jeg vet om. Burde poste den i impulses gåsehudfaktortråd.
    Er ikke Immigrant Song på s 1 (etter hukommelsen?). En av MINE gåsehudlåter. Zep-fan!
    Stemmer det. Det var forresten første gang jeg ordentlig HØRTE den sagnomsuste stortromma til Bonham i går. 10 oktaver har sine fordeler. Gallows Pole, buldre buldre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    10.024
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Cellokonsert nr 1. Mektig, følsomt og brutalt.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Transglobal Underground - "Dream of 100 Nations"
     
    O

    om.s

    Gjest
    og jeg fortsetter med Keith Jarrett "my foolish heart" denne vakre søndags morgen, med den første solen på lenge, tittende frem....

    mvh
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    10.024
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Morgenkonserten med Geirr Tveitt og Irgens Jensen.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Mine første fakta: På skattejakt i Havet.

    Lydbok for ungene altså, men serien har en signaturlåt skrevet av Housemartins-sjefen (Noen som husker plata som het London Hull 0 4?), og den er riktig catchy.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    10.024
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Mine første fakta: På skattejakt i Havet.

    Lydbok for ungene altså, men serien har en signaturlåt skrevet av Housemartins-sjefen (Noen som husker plata som het London Hull 0 4?), og den er riktig catchy.
    Stop for a minute? Flott låt. Har den på vinyl. (Housemartin er vel en eller annen småfugl IIRC?)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.804
    Antall liker
    4.059
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter NRK Klassisk i hele dag ble det nå Mozart; et par serenader og divertimenti; så Hr. Terfel som foredrar fra "the Vagabond", og der er han jo hjemme; slett ingen grunn til "die grosse Terfelangst", som NN syntes å ha traumatiske opplevelser med i Schubert (antar det var Erlkönig som utløste den, da BT er en øøøørliten smule "over the top" der). ;)

    Bernt K
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.979
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Valentino skrev:
    men serien har en signaturlåt skrevet av Housemartins-sjefen (Noen som husker plata som het London Hull 0 4?), og den er riktig catchy.
    helt grei vaskemusikk.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.780
    Antall liker
    16.469
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På vinyl - på ny spiller: Morro, flott og veldig kos!


    (En av de siste skivene jeg kjøpte fra den gangen cd-mediet overtok)


    200 g steinkake fra:
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.804
    Antall liker
    4.059
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og så er det Schnabel som spiller LvBs klaverkonserter nr 1 og 2 sammen med M Sargent i et forferdelig opptak fra 20(?)-tallet, men hørverdig! Klaveret er bra, men orkesteret.....

    Bernt K
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.804
    Antall liker
    4.059
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Schnabelopptaket var uutholdelig. Arturo Benedetti Michelangeli kom heldigvis til unnsetning!

    Bernt K
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    Og så er det Schnabel som spiller LvBs klaverkonserter nr 1 og 2 sammen med M Sargent i et forferdelig opptak fra 20(?)-tallet, men hørverdig! Klaveret er bra, men orkesteret.....

    Bernt K
    Sargent (1895-1967) dirigerte sine berømte LvB pianokonserter med Schnabel på 40-tallet :) Forresten en av mine desiderte favorittdirigenter, ved siden av bl.a Fürtwangler. Makan til fokus på melodiføring og "hele poenget ved musikkstykket" er det sjelden man hører pr idag imo.

    Schnabel, som var jøde, flyktet fra Berlin i 1933 og bodde i England til 1939 (mens han var ofte i Italia), og flyttet så til USA.

    Mvh Vidar P
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.804
    Antall liker
    4.059
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    berxter skrev:
    Og så er det Schnabel som spiller LvBs klaverkonserter nr 1 og 2 sammen med M Sargent i et forferdelig opptak fra 20(?)-tallet, men hørverdig! Klaveret er bra, men orkesteret.....

    Bernt K
    Sargent (1895-1967) dirigerte sine berømte LvB pianokonserter med Schnabel på 40-tallet :) Forresten en av mine desiderte favorittdirigenter, ved siden av bl.a Fürtwangler. Makan til fokus på melodiføring og "hele poenget ved musikkstykket" er det sjelden man hører pr idag imo.

    Schnabel, som var jøde, flyktet fra Berlin i 1933 og bodde i England til 1939 (mens han var ofte i Italia), og flyttet så til USA.

    Mvh Vidar P
    Takker, har jo hørt disse opptakene før, og fått stor glede av dem, men i dag "klikket" det liksom ikke, regner med at humøret ikke var rett til "orkester i blikkboks"-lyden, så de fikk hvile til en annen dag. Da jeg hører alt fra PC/SB har jeg ikke coverne foran meg, så jeg gjettet på decenniet pga primitiviteten i opptaket; en annen måte å beskrive det på ville være at musikerne satt inne i en stortromme med slakt skinn... Det er forresten Naxos' mastring jeg har.

    Bernt K
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    Vidar P skrev:
    berxter skrev:
    Og så er det Schnabel som spiller LvBs klaverkonserter nr 1 og 2 sammen med M Sargent i et forferdelig opptak fra 20(?)-tallet, men hørverdig! Klaveret er bra, men orkesteret.....

    Bernt K
    Sargent (1895-1967) dirigerte sine berømte LvB pianokonserter med Schnabel på 40-tallet :) Forresten en av mine desiderte favorittdirigenter, ved siden av bl.a Fürtwangler. Makan til fokus på melodiføring og "hele poenget ved musikkstykket" er det sjelden man hører pr idag imo.

    Schnabel, som var jøde, flyktet fra Berlin i 1933 og bodde i England til 1939 (mens han var ofte i Italia), og flyttet så til USA.

    Mvh Vidar P
    Takker, har jo hørt disse opptakene før, og fått stor glede av dem, men i dag "klikket" det liksom ikke, regner med at humøret ikke var rett til "orkester i blikkboks"-lyden, så de fikk hvile til en annen dag. Da jeg hører alt fra PC/SB har jeg ikke coverne foran meg, så jeg gjettet på decenniet pga primitiviteten i opptaket; en annen måte å beskrive det på ville være at musikerne satt inne i en stortromme med slakt skinn... Det er forresten Naxos' mastring jeg har.

    Bernt K
    Naxos Historical, med Mark OberThorn som mastering-wizard, er jo vanligvis masteret fra 78-plater og LP'er. Noen ganger finnes disse opptakene på tape, men Naxos får sjelden kloa i de :)
    Det er ikke nødvendigvis opptaket som er kompromittert; ta f.eks EMI's Callas-innspillinger; de låter supert masteret fra tape, ikke så supert masteret fra LP'er fra Naxos.
    De låter sjelden veldig godt i hifisammenheng; men Naxos gir oss noen ganger tilgang til musikere hvis copyright har gått ut og hvis musikk ikke finnes på tape, og som ellers ville ha vært tapt for alltid. Så på det grunnlaget kjøper jeg de og støtter tiltaket.

    Mvh Vidar P
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Brian Eno/Another Green World
    Nick Drake/Pink Moon
    Steely Dan/AJA

    Mvh. Johan
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn