Vidar P skrev:
berxter skrev:
Fikk LvBs siste klaversonater med Brendel i går, så jeg satte på op 106/ Hammerklavier for å høre (Philips Duo). Fysj for skuff! Lyden var flat, ullen og uinteressant, Brendel unspirerende ("kjerringspill")....
Bernt K
Bernt; jeg klarer ikke helt å høre hverken dårlig lyd eller dårlig spill jeg... om det er disse sonatene Brendel spilte inn mellom ca '74-'78 så har jeg de i en komplett 13LP boks fra Philips, og de låter da visserlig suverent... og musikalsk har de jo vært en favoritt i årtier.. jeg skjønte ikke den.
Mvh Vidar P
Det var op 106 (første sats) jeg hang meg opp i som lite energisk; de andre syntes jeg var bra. Samme innspilling vet jeg ikke, opptaket ble gjort i sep 1970 i Østerrike. Duo 438 374-2. Det var liksom noe som manglet; det hørtes ut som et "slør" som dempet diskanten, samtidig som Brendel jo absolutt er mer... tålmodig enn Gilels. Skiftet til Gilels midt i førstesatsen, og der var det langt mer bitt i spillet. Jeg er jo fryktelig glad i Brendel, har mye av ham fra før, men jeg ble ikke fornøyd med ham her.
Det du sier fikk meg til å lure, så jeg sitter nå med ham i resten av op 106 og op 111, og det er noe av det samme her, med noe som høres ut som tamt spill; det kan skyldes mastringa, kuttet i toppen, og ullent i bånn. Jeg reagerte ikke på nr 27,28,30 eller 31, men her fikk jeg det ikke til å henge på greip.
Gilelsboksen er jo DG (har også Brilliantboksen, men det er ikke den jeg sammenligner med her), men her var det langt mer saft og kraft, samt mer energi i toppen og distinkt bass.
Dette er rippet til lossless wma, og, etter at jeg leste din kommentar, har jeg også rippet til flac, bare for å høre om det var forskjell, men det er det dessverre ikke.
Jeg ønsker å skylde på teknikerne hos Philips og ikke Brendel. Det gnistrer mer av Arrau og Rosen.
Bernt K