Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Hansern skrev:
    et av de beste albumene jeg har 8)

Ett av de mest spillte album de siste årene.'

spilles jevnlig fortsatt - og savnes når det ikke spilles.

rock 'n' roll?

tjaaa, det svinger ihvertfall.

og griper fortsatt tak i sjela og rister den ;)
    Får prøve den da siden du anbefaler så sterkt.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    dag1234 skrev:
    ..modig mann ;)

fins enklere ting av Steve Reich, men ingen som griper som denne
    krever litt av lytteren...

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    dag1234 skrev:
    Hansern skrev:
    dag1234 skrev:
    ..modig mann ;)

Sånn akademi-musikk dette, skjønner jeg. Jaja, har ikke daua enda.
    ...blir relativt meningstløst om man ikke får med seg tekstene.....................

liker du mere rytmisk musikk (uten vokal/tekst) har han andre komposisjoner jeg kan anbefale 8)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Hansern skrev:
    dag1234 skrev:
    Hansern skrev:
    dag1234 skrev:
    ..modig mann ;)

Sånn akademi-musikk dette, skjønner jeg. Jaja, har ikke daua enda.
    ...blir relativt meningstløst om man ikke får med seg tekstene.....................

liker du mere rytmisk musikk (uten vokal/tekst) har han andre komposisjoner jeg kan anbefale 8)
    Hører sjelden på tekstene. Det kan ta år før jeg får med meg dem. Er det en fortelling som spilles?

Minner meg om Laurie Anderson. Hun er sånn lærd musiker-dame for meg.

Måtte ha ei pause med denne:

Måtte

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    Ta med deg spor 13 og 14 før du gir opp.

...sorry, det var veldig fordomsfullt: før du [size=9pt[b]]eventuell[/b][/size]t velger å gi opp ;)

leter opp noen verk som er bredere innfallspunkter til Steve Reich, kommer om 5

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    dag1234 skrev:
    Hører sjelden på tekstene. Det kan ta år før jeg får med meg dem. Er det en fortelling som spilles?
    Jepp, det har jeg fått med meg. Der har jeg diametralt motsatt standpunkt. Jeg hører alltid på tekstene. En dårlig tekst kan ødelegge en god melodi for meg. Og ruinerer selvsagt en middels god melodi. (ref: min anmeldelse av Chuck Regan i albumstafetten 15; ok låter med klisjemessige arrangementer og hjernedøde tekster = 1/10)
    Prøv denne http://wimp.no/album/9576265

og om du er av de som tester anlegget med muskk; prøv hans ''Piano phase'' og ''Phase patterns'' -
    stor kunst, - - - ikke enkelt, men givende å høre på etterhvert.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Hansern skrev:
    Ta med deg spor 13 og 14 før du gir opp.

...sorry, det var veldig fordomsfullt: før du [size=9pt[b]]eventuell[/b][/size]t velger å gi opp ;)

leter opp noen verk som er bredere innfallspunkter til Steve Reich, kommer om 5
    Jeg har bare mine fordommer å stole på. Men trengte litt pausemuzak, derfor Astrud og co.
    Jeg er nå i gang med 2.akt.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Hansern skrev:
    dag1234 skrev:
    Jepp, det har jeg fått med meg. Der har jeg diametralt motsatt standpunkt. Jeg hører alltid på tekstene. En dårlig tekst kan ødelegge en god melodi for meg. Og ruinerer selvsagt en middels god melodi. (ref: min anmeldelse av Chuck Regan i albumstafetten 15; ok låter med klisjemessige arrangementer og hjernedøde tekster = 1/10)

og om du er av de som tester anlegget med muskk; prøv hans ''Piano phase'' og ''Phase patterns'' -
    Huff, her var det lite klaff.
    Jeg bryr meg lite om tekstene, de er kun lyder. Med få unntak. Noen ganger betyr teksten mye, og kan vippe en melodiopplevelse opp eller ned.

Jeg har ikke lest albumstafettene på lange tider, de kjedet med slik og stemingen var til å bli pottesur av, noe jeg også ble. Utenom nevrotisk da, men det var jeg jo alt i utgangspunktet. Det sies man ikke kan bli noe man alt er, men jeg vet da jammen ikke. Kan bli mer nevrotisk i alle fall.

Jeg tester i liten grad anlegget mitt, musikk er underholding og tidsfordriv. Jeg kjøper nytt utstyr fordi jeg har lyst på og når jeg får råd, ikke fordi det nødvendigvis er bedre enn det jeg alt har.

Kunst, tja det kan vel hende, men lite av det som spilles i denne tråden har ambisjoner om å være noe mer enn underholdning. Men der er det også gode og dårlige bidrag...

Dette her er musikk jeg i liten grad lytter til. Uten at det dermed ikke faller i smak eller er uinteressant. Men det er mer krevende musikk og jeg drages vanligvis mot det som er mer lettfordøyelig og innenfor en mer velkjent tradisjon. Dette her krever en for for konsentrasjon og forkunnskap jeg ikke har.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    dag1234 skrev:
    Dette her krever en for for konsentrasjon og forkunnskap jeg ikke har.
    har ingen kommentarer til det du sier, annet enn siste setningen.... ''forkunnskaper''

moderne 'klassisk' musikk, eller ''samtidsmusikk'' om du vil, krever ingen forkunnskaper.
    Plutselig liker man det. Nei - det ligner ikke på noe annet man har hørt, men det er det som er morsomt.
    Uansett - ha en fin mandagskveld dag.

U

utgatt60135

Gjest
    dag1234 skrev:
    Hansern skrev:
    dag1234 skrev:

Huff, her var det lite klaff.
    Jeg bryr meg lite om tekstene, de er kun lyder. Med få unntak. Noen ganger betyr teksten mye, og kan vippe en melodiopplevelse opp eller ned.

Jeg har ikke lest albumstafettene på lange tider, de kjedet med slik og stemingen var til å bli pottesur av, noe jeg også ble. Utenom nevrotisk da, men det var jeg jo alt i utgangspunktet. Det sies man ikke kan bli noe man alt er, men jeg vet da jammen ikke. Kan bli mer nevrotisk i alle fall.

Jeg tester i liten grad anlegget mitt, musikk er underholding og tidsfordriv. Jeg kjøper nytt utstyr fordi jeg har lyst på og når jeg får råd, ikke fordi det nødvendigvis er bedre enn det jeg alt har.

Kunst, tja det kan vel hende, men lite av det som spilles i denne tråden har ambisjoner om å være noe mer enn underholdning. Men der er det også gode og dårlige bidrag...

Dette her er musikk jeg i liten grad lytter til. Uten at det dermed ikke faller i smak eller er uinteressant. Men det er mer krevende musikk og jeg drages vanligvis mot det som er mer lettfordøyelig og innenfor en mer velkjent tradisjon. Dette her krever en for for konsentrasjon og forkunnskap jeg ikke har.
    Apropos tekster Hansern. De gangene jeg har prøvd meg på tekster i f.eks albumstafettene så klarer jeg ofte ikke å skjønne dem. De kan tolkes i mange retninger og man kan gruble mye på hva de betyr. Kanskje betyr de egentlig ikke så mye for artisten som vi kanskje vil tro. Hvordan forholder du deg til det?

Dag: Hvilke komponenter har du?

U

utgatt60135

Gjest
    Hansern skrev:

Ett av de mest spillte album de siste årene.'

spilles jevnlig fortsatt - og savnes når det ikke spilles.

rock 'n' roll?

tjaaa, det svinger ihvertfall.

Såpass ja...

Da må jeg sjekke ...

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    Lyngen skrev:
    Apropos tekster Hansern. De gangene jeg har prøvd meg på tekster i f.eks albumstafettene så klarer jeg ofte ikke å skjønne dem. De kan tolkes i mange retninger og man kan gruble mye på hva de betyr. Kanskje betyr de egentlig ikke så mye for artisten som vi kanskje vil tro. Hvordan forholder du deg til det?
    På et rent intuiavit plan vil jeg svare: ???

Kan man skrive en tekst, - og framføre den til musikk - uten at meningsinnholdet har betydning?
    Det er fullstendig uforståelig for meg. Selv salige Saint Frank Zappa hadde meningsinnhold i sine tekster - javel så var deler av hans forfatterskap politisk ukorrekt, .....men det var da en mening med det.

At man ikke skjønner meningen og tolker på sin egen måte - selvsagt gjør man det.
    Mener du at ordene bare er der for at vokalisten skal ha noe å artikulere? (Hadde vært fint å tro det om ''We are the champions'',) men jeg har ikke hørt noen band / vokalister som ikke uttrykte en mening i sine tekster.
    Har du eksempler på at tekstene ikke har betydning? Selv i sjangre der man ikke forsrstår hva som synges har tekstene mening. (Death metal osv.)

U

utgatt60135

Gjest
    bambadoo skrev:
    Noen inntrykk av Sundførs siste?
    Viderefører mye av det samme storslagne lydbildet og intense vokal, men noe mer elektronika rytmer. Litt mer pulserende. Liker man The Brothel liker man denne også. Kjøpe? Ja!

Har du ikke Spotify?

U

utgatt60135

Gjest
    Hansern skrev:
    Lyngen skrev:
    På et rent intuiavit plan vil jeg svare: ???

Kan man skrive en tekst, - og framføre den til musikk - uten at meningsinnholdet har betydning?
    Det er fullstendig uforståelig for meg. Selv salige Saint Frank Zappa hadde meningsinnhold i sine tekster - javel så var deler av hans forfatterskap politisk ukorrekt, .....men det var da en mening med det.

At man ikke skjønner meningen og tolker på sin egen måte - selvsagt gjør man det.
    Mener du at ordene bare er der for at vokalisten skal ha noe å artikulere? (Hadde vært fint å tro det om ''We are the champions'',) men jeg har ikke hørt noen band / vokalister som ikke uttrykte en mening i sine tekster.
    Har du eksempler på at tekstene ikke har betydning? Selv i sjangre der man ikke forsrstår hva som synges har tekstene mening. (Death metal osv.)
    De kan vel ha en mening for artisten uten at det er mulig å helt finne ut av som lytter. Vel, jeg innbiller meg at endel lager tekster hvor ordene på en måte låter godt uten at det betyr så mye. Min holdning er ganske enkel. Får jeg ikke noen mening ut av det ganske umiddelbart så kan det være det samme. Typisk artist hvor jeg lever meg godt inn i tekstene er Antony Hegarty. Poesi kjeder meg.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Hansern skrev:
    dag1234 skrev:
    Dette her krever en for for konsentrasjon og forkunnskap jeg ikke har.
    har ingen kommentarer til det du sier, annet enn siste setningen.... ''forkunnskaper''

moderne 'klassisk' musikk, eller ''samtidsmusikk'' om du vil, krever ingen forkunnskaper.
    Plutselig liker man det. Nei - det ligner ikke på noe annet man har hørt, men det er det som er morsomt.
    Uansett - ha en fin mandagskveld dag.
    Vel, det gjelder jo for all kultur at man kan forholde seg til det på et like/ikke-like-nivå. Og for mange er det dette skillet som gjelder.

Kunst har ofte større ambisjoner enn bare å underholde.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    Dagens siste.

Simple Minds: Empires and Dance

Hansern skrev:
    ..netse uke tar vi denne: Mark-Anthony Turnage: Greek

eller

samme verk. Rock and roll så det holder - men du må få med deg teksten.....
    uten den blir det bare rølping og støy ;)

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Lyngen skrev:
    bambadoo skrev:
    Viderefører mye av det samme storslagne lydbildet og intense vokal, men noe mer elektronika rytmer. Litt mer pulserende. Liker man The Brothel liker man denne også. Kjøpe? Ja!

Har du ikke Spotify?
    Den var veldig lik The Brothel, og ikke så spennende som den- ved første lytt, jaffal.

U

utgatt60135

Gjest
    dag1234 skrev:
    Lyngen skrev:
    bambadoo skrev:

Har du ikke Spotify?
    Den var veldig lik The Brothel, og ikke så spennende som den- ved første lytt, jaffal.
    Nja,,,, - jeg jeg har en følelse for at denne er hakket bedre :).

Men nå venter jeg på svar på et annet spørsmål ;). Jeg ble nemlig nysgjerrig nå. Ikke vær beskjeden ;).

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Spotify.. Joda har en konto en eller annen plass :) Ikke åpnet den på ett års tid tenker jeg...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.028
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Roy Roberts - Deeper Shade Of Blue (1999)

Tilrigget for aftenen med snacks, varme rør og noe rødt (inntaket i helga var så skammelig lavt at jeg egentlig ikke har fortjent noe vin nå, men pytt...), starter Roy opp med sin varme soul blues. :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.028
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ray Wylie Hubbard – The Grifter’s Hymnal (2012)

Ny plate av Ray Wy. er det umulig å ikke ha forventinger til. :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn