Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Todd skrev:
    Jepp baluba, The Style Council hører med. Har Cafe Blue på vinyl, men det er først og fremst Our Favourite Shop som er den store favoritten. Begge skivene varierer i kvalitet, men høydepunktene er popmusikk av yppertse klasse.
    Jeg har reist bort fra platesamlingen igjen, og er ikke kommet til Weller/Style Council i rippeprosessen enda. Men jeg er enig i din analyse her. Our Favourite Shop står seg best, både som helhet og mtp enkeltlåter. Litt ujevn den også, men ikke kjedelig ujevn. Toppene er veldig fine, og det er flere av dem. Det var ikke spesielt kult å like Style Council da platene kom ut, merkelig nok. Det er et godt eksempel på et prosjekt som ble missforstått i sin samtid. På nittitallet ville bandet/duoen blitt stort og hipt.

De gav forresten ut flere plater også, men de senere kom ikke opp mot de to første. Og politikken ble vel også litt vel påtrengende også etterhvert. Soloplatene kjenner jeg dessverre altfor lite til. Men at den godeste Weller er en av rockens store inspiratorer er det ingen tvil om.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    baluba skrev:
    Todd skrev:
    Jepp baluba, The Style Council hører med. Har Cafe Blue på vinyl, men det er først og fremst Our Favourite Shop som er den store favoritten. Begge skivene varierer i kvalitet, men høydepunktene er popmusikk av yppertse klasse.
    Jeg har reist bort fra platesamlingen igjen, og er ikke kommet til Weller/Style Council i rippeprosessen enda. Men jeg er enig i din analyse her. Our Favourite Shop står seg best, både som helhet og mtp enkeltlåter. Litt ujevn den også, men ikke kjedelig ujevn. Toppene er veldig fine, og det er flere av dem. Det var ikke spesielt kult å like Style Council da platene kom ut, merkelig nok. Det er et godt eksempel på et prosjekt som ble missforstått i sin samtid. På nittitallet ville bandet/duoen blitt stort og hipt.

De gav forresten ut flere plater også, men de senere kom ikke opp mot de to første. Og politikken ble vel også litt vel påtrengende også etterhvert. Soloplatene kjenner jeg dessverre altfor lite til. Men at den godeste Weller er en av rockens store inspiratorer er det ingen tvil om.
    Kloke ord, meget enig. Når du får tid en dag, sjekk ut knall sterke Wild Wood.
    http://open.spotify.com/album/16RbYsL8rkGIn02qZx6t2o

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Todd skrev:
    Weller kampanje=god stemning ;D

Siste plata "22 Dreams" er også aldeles fantastisk
    Kjøpte den når den kom ut, men av en eller annen grunn har den forsvunnet helt fra bevisstheten. Får nesten sette den på igjen og undersøke hvorfor. Paul Weller er jo en av de som oser musikalitet nesten uansett hva han gjør, så det er igrunn litt merkelig at den ikke har fått mer spilletid her.

Må nesten klemme inn Wild Wood også iløpet av kvelden. ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Todd skrev:
    baluba skrev:
    Todd skrev:

Kloke ord, meget enig. Når du får tid en dag, sjekk ut knall sterke Wild Wood.
    http://open.spotify.com/album/16RbYsL8rkGIn02qZx6t2o
    Den skal sjekkes litt senere. Lagt inn i en spilleliste, slik at jeg husker det. "Sjekk denne"-listen. ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Det er synd å si det, men så langt har jeg kun rukket å høre på albumet jeg skal skrive om i runde to. Men i påsken skal jeg være helt ninja på spotify og ta igjen det tapte.

Nå hører jeg på The Headcoats - Beach Bums Must Die.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Brillefin electronica plate. Panda Bear fra Animal Collective bidrar med stemmeprakt.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Bedre enn dette blir det ikke.
    John Lee Hooker- The Healer. Med Carlos Santana. Fytte katta for en gåsehud jeg får av denne.

Sleiven

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet det ikke er helt stuerent, men jeg har "Punch The Clock" som min favoritt "britiske" rockeplate fra Elvis Costello.
    Og den snurrer nå. Jeg er kommet til flotte "Everyday I Write The Book".

Var det ikke en som mente at Costello led av et Buddy Holly-kompleks? Her er det vel et Lennon-kompleks isåfall.

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Townes skrev:
    jowil skrev:
    Ahh, en nyyyyyyyydelig plate. Har fakitsk vært inne på tanken om denn til en evt runde 3 av albumstafetten :)
    Jepp, det ble en god natts søvn med denne i bakhodet. Sveipet såvidt innom den på nittitallet før den dukket opp igjen nå i forbindelse med en annen Penn som dukket opp i albumstafetten. Et svært trivelig gjenhør. Nå hører jeg på denne via to bittesmå rågamle pc-høyttalere mens jeg venter på at forsterkeren skal bli ferdig oppdatert med nye analoge innganger (Lyngdorf) så jeg kan sette igang med platesnurring:

PS. Må vel vente med valget av neste skive til vi ser hva Lyngen finner på med sjangerbegrensninger eller andre påfunn i stafettråden. Kan bli artig videre også. ;D

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt med korte plater, Eros. CD-ens lange spilletid missbrukes av artister til å lage middelmådige produkter med for mye fyllmasse. Det er en av grunnene til at jeg elsker Nashville. Kun unntaksvis skal en plate være lenger enn 30 min. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    baluba skrev:
    Kjekt med korte plater, Eros. CD-ens lange spilletid missbrukes av artister til å lage middelmådige produkter med for mye fyllmasse. Det er en av grunnene til at jeg elsker Nashville. Kun unntaksvis skal en plate være lenger enn 30 min. ;)
    fordelen med vinyl, og enkle LPer. Slipper unna mye navlebeskuende dritt på den måten.

Selvsagt er jo en låt med spilletid på ca. 2:38 plassert på en singelside det ultimate, men noen ganger er det greit å være lat, og sette på en LP. ::)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Er litt uenig her baluba, i alle fall dersom du snakker generelt, uavhengig band/sjanger etc.
    Tror eg kan nevne ganske mange hundre knallplater på rappen som strekker seg over halvtimen.
    Når det er sagt er det heller få plater som kan forsvare 60-70 minutter... / mer enn 11 låter.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    baluba skrev:
    fordelen med vinyl, og enkle LPer. Slipper unna mye navlebeskuende dritt på den måten.

Selvsagt er jo en låt med spilletid på ca. 2:38 plassert på en singelside det ultimate, men noen ganger er det greit å være lat, og sette på en LP. ::)
    Noen ganger sjokkerer du meg med din latskap, Eros. ;)

Jeg er jo blitt cd-mann. Prisen av pop-en? Men det skal sies, det er sjelden jeg spiller bonusspor som kommer på slutten. Da foretrekker jeg den løsningen som er foretatt på Duffys "Rockferry", med en ekstra cd til bonussporene. Min tålmodighet strekker seg ikke lenger enn det.

Joda, Townes. Det finnes mange plater som overlever en slik lyttelengde. Et godt eksempel er David Sylvians "Gone to Earth", som strengt tatt ikke kan være kortere enn det den er. Det mest ekstreme eksemplet som er totalt avhengig av cd-mediet for å overhodet kunne utgis er Brian Enos "Thursday Afternoon". Han laget vel rett og slett det stykket for å utnytte cd-mediet. Årsaken til å skrive 30 min er ikke at det er min oppskrift, men at det er en gammel Nashville-regel. Som jeg liker godt, selv om jeg synes 40 min er helt ok. Det handler mer om prinsippet med å kjenne sin begrensning, og kvalitetsstyring som maks lengde fungerer godt.

Samleplater og live-innspillinger, samt "dobbeltalbum" (vinyl-dobbel, evt på cd) som er skikkelig gjennomarbeidede har jo også sin berettigelse, men med dagens produksjonstempo er det svært få som lager nok låter som holder til noe slik. Det brukes for lang tid til produksjonsfasen i dag til slikt. Derfor er jeg av den oppfatning av at veldig mange (et flertall) av dagens utgivelser grenser mot det for lange. Hadde de vært gitt ut på vinyl ville de vært slitsomme å spille, og fått dertil lite spilletid. Med cd har vi heldigvis remote, noe min første cdp forøvrig ikke hadde (Denon DCD 1000). 40 minutter som standard hadde passet meg veldig godt, med unntak for konsepter og skikkelig gjennomarbeidede album fra svært gode låtskrivere. Og det er stor forskjell på kule låtskrivere (de som jeg synes er kule), og skikkelig dyktige.

Komposisjon er en interaksjon mellom håndverk, talent og kreativitet. De tre faktorene kan godt være oppfylt uten at den fjerde viktige komponenten er like sterkt tilstede, selvkritikken. Det er den vanskeligste disiplinen. Paul McCartney er et eksempel på en person som har selvinnsikt nok til å være klar over sin manglende selvkritikk. Det kom frem i intervjuer i forbindelse med "Flowers In The Dirt", der han hyllet Elvis Costellos kritiske sans. Han sammenlignet det å jobbe med Elvis med det å jobbe med Lennon. Han var mannen som gav klar beskjed når låter sugde, og det er grunnen til at Beatles var så jevne.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn