Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.691
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Oblivion skrev:
    lars_erik skrev:
    Det ble bare tøv ut av denne kabel-tråden også.
    De som ikke hører, tror det er hysterisk morsomt å rakke ned på de som hører.

Fin "diskusjon"

God Jul.
    Hvis det er som du sier "De som ikke hører" blir jo spørsmålet hva de har i slike tråder å gjøre OG hvorfor "de" (et lite fåtall) må ødelegge den "gleden" de hørende har ved denne "hobbyen" :eek:
    Jepp, det er spørsmålet. Briljering med "kunnskap" om tekniske ting og ikke minst, evnen til å opptre som harsjelerende idioter er kanskje en grunn?

Ikke vet jeg, men jeg hører nå uansett forskjell 8)

L

larkus

Gjest
    lars_erik skrev:
    Jepp, det er spørsmålet. Briljering med "kunnskap" om tekniske ting og ikke minst, evnen til å opptre som harsjelerende idioter er kanskje en grunn?

Harsjeleringen i denne tråden er det vel "de troende" som står for ;)

mvh
    larkus

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.338
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    ..."kunnskap" om tekniske ting...
    Når ble det harselering å vite noe om hvordan ting virker og forsøke å forklare dette for andre? Jeg velger å avstå fra å psykologisere over hvorfor enkelte ser ut til å føle seg alvorlig truet av sånt.

M

musicus

Gjest
    larkus skrev:
    lars_erik skrev:

mvh
    larkus
    Men, hvorfor bruker du da så mye tid på noe du alikevel ikke hører forskjell på? er det irriterende at andre hevder de gjør det? eller er det en trang til å trykke på andre egne meninger? eller er motivet å vise at andre har "feil" og jeg har rett!, jeg bare spør?

Ikke faen bruker jeg tid på noe jeg opplever som usannsynlig og bortkastet, det er jo helt feil fokus og på grensen til selvmotsigende, imo.

I beste mening!

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, det går vel litt begge veier larkus ... Kanskje en skulle se på tendenser ellers også... De som tror mest på kabler har gjerne horn og rør. Gammeldags teknologi gir de ikke annet valg enn å sette sammen så godt de kan og få den synergien så en kable stump kan gi kanskje ? Rør-rolling gir jo og endel muligheter... Samt at de som ender på horn og rør gjerne har prøvd det som nevnes etterpå her først.. Hva nå enn det skulle tilsi.. I denne foreningen av kabeltilhengere er og de som tror på kåre.. Det skal komme ifra Clas Ohlson på K-området deres...Gjerne så tykk som mulig og koste 50øre meteren...Ikke oksiderer det og lettere å montere kabel skal en jo lete lenge etter ? Men lyd gir det, i bøtter og spann..Og kommer en over legendariske Vivanko coax til signal . Se da er en i himmelen ... For denne var jo den beste kabelen iflg konstruktøren , gjennom masse tester.. Testene finnes ikke, men slik kan en gjerne oppfatte verdenen hvis en har psykose.... Det som er er ikke.... 8) ...Og de som bruker multistrad er idioter og har den koste mer enn kåre så bør de helst holde kjeft på dette fora...

Kabelfornekterne sitter med eq og ratter og trenger ikke kabler til slikt, det har en eq til. Gjerne med klasse d forsterkere og har en dipol så er lykken nådd.. De har aldri sett behovet for dyre kabler, og har en bred erfaring i skjermdump av dialoger for 3 år siden her inne samt ekstensiv kunnskap til wiki-linker og linker om døvhørte guruer som enten er døde eller har nedsatt hørsel... Som om disse kjenner ditt hjem så godt og har hørt alt ? :) .. Skal noe testes kommer de med en haug av prosedyrer og bestemmelser , men deltar aldri selv...Hva er vitsen, de hører ikke noe... :)

Hva som krever mest kunnskap er vanskelig å si, uansett er det et ønske om å komme så nære musikken som mulig for begge grupper. Uten at den andre har mer rett enn den første... Men krangle kan en gjøre de neste hundre å.. Every man, his posion... :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.691
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Larkus, du kan idiotforklare, hersje, denge, slå; gjør hva pokker du vil:
    Jeg hører forskjell på kabler uansett, er null interessert i å høre hva du og andre ralgjerende tosker her mener om det!

Komme med idiot- kommentarer om farger på kabler osv. :mad:
    Finn deres egne tråder da; " Mobb kabel-troende"!
    Så kan vi som mener at lyttingen og utvikling som gjør det enda bedre, være i fred!

God Jul

Igjen.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Oblivion skrev:
    Hmmm... mine nye kabler blir det spennende å lytte til både fordi lederne er en legering og fordi jeg kan lage de med enten sort eller hvit ytterkappe og legge på flere lag med ytterkappe slik at de blir tykkere ;D

Legeringen må jo da (på grunn av fargen) ha en hittil ukjent lydsignatur og dette kombinert med hvit eller sort ytterkappe som kan variere i tykkelse så kan jeg tydeligvis lage mange "modeller" som spiller helt forskjellig ;D ;D ;D
    Jeg kunne godt tenke meg å bestille disse kablene, men da med avtagbare ytterkapper slik at jeg kan bruke en sort kappe en dag jeg synes lyden er for tynn i anlegget og en hvit en dag jeg synes lyden er litt for feit. Her tror jeg det óg ligger store muligheter i å utvikle en MkII utgave som kan leveres med både gull og sølvfarget ytterkappe. På den måten kan utvide de tonale egenskapene til kabelen på en enkel og effektiv måte. Etterhvert kan produsenten lage avstemninger på hjemmesiden om hvilken farve den neste ytterkappen skal ha. Jeg tror det ligger uante kommersielle muligheter i dette konseptet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.691
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ketil skrev:
    Oblivion skrev:
    Hmmm... mine nye kabler blir det spennende å lytte til både fordi lederne er en legering og fordi jeg kan lage de med enten sort eller hvit ytterkappe og legge på flere lag med ytterkappe slik at de blir tykkere ;D

Legeringen må jo da (på grunn av fargen) ha en hittil ukjent lydsignatur og dette kombinert med hvit eller sort ytterkappe som kan variere i tykkelse så kan jeg tydeligvis lage mange "modeller" som spiller helt forskjellig ;D ;D ;D
    Jeg kunne godt tenke meg å bestille disse kablene, men da med avtagbare ytterkapper slik at jeg kan bruke en sort kappe en dag jeg synes lyden er for tynn i anlegget og en hvit en dag jeg synes lyden er litt for feit. Her tror jeg det óg ligger store muligheter i å utvikle en MkII utgave som kan leveres med både gull og sølvfarget ytterkappe. På den måten kan utvide de tonale egenskapene til kabelen på en enkel og effektiv måte. Etterhvert kan produsenten lage avstemninger på hjemmesiden om hvilken farve den neste ytterkappen skal ha. Jeg tror det ligger uante kommersielle muligheter i dette konseptet.
    Moroklump 8)

M

musicus

Gjest
    lars_erik skrev:
    Ketil skrev:
    Oblivion skrev:

Moroklump 8)
    Ser du ikke humoren og ironien i det han sier, iaf leser jeg det slik ;) ...

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.691
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    musicus skrev:
    lars_erik skrev:
    Ketil skrev:
    Oblivion skrev:

Moroklump 8)
    Ser du ikke humoren og ironien i det han sier, iaf leser jeg det slik ;) ...

mvh
    Gjorde det 8)
    På tide vi tar siden tilbake fra spammerne ;)

O

Oblivion

Gjest
    Ketil skrev:
    Oblivion skrev:

Ideen med avtagbare ytterkapper er god ;D ;D
    Og da må det være en RØD til julemusikken og en GUL til påske ;D ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen burde ha vært beskyttet mot seg selv her inne, så det hadde gått an å fortsette vennlig kabeldiskusjon.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    musicus skrev:
    larkus skrev:
    lars_erik skrev:

mvh
    larkus
    Men, hvorfor bruker du da så mye tid på noe du alikevel ikke hører forskjell på? er det irriterende at andre hevder de gjør det? eller er det en trang til å trykke på andre egne meninger? eller er motivet å vise at andre har "feil" og jeg har rett!, jeg bare spør?

Ikke faen bruker jeg tid på noe jeg opplever som usannsynlig og bortkastet, det er jo helt feil fokus og på grensen til selvmotsigende, imo.

I beste mening!

mvh
    For min egen del kjøpte jeg og fortsetter å teste kabler fordi noen hører vanvittig forskjell på kabler. Og utelukkende (nesten i allefall), uansett hva det er koblet sammen med, så er dyrere=bedre.

Jeg lurer da på hvorfor jeg IKKE hører forskjell. Og å si at jeg har dårlig hørsel eller billig anlegg er jo nesten personangrep uten saklig begrunnelse. Det eneste jeg virkelig legger merke til at at kabelfantaster virker trangsynte.

Geir Arne

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.691
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tenker ofte på at disse som ikke hører- eller er fornektere- må ha et trist liv. Noe som avspeiler seg i at de ikke tramper på Smurfer, men oss med feite kabler ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.691
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ganilsen skrev:
    musicus skrev:
    larkus skrev:
    lars_erik skrev:

mvh
    larkus

I beste mening!

mvh
    For min egen del kjøpte jeg og fortsetter å teste kabler fordi noen hører vanvittig forskjell på kabler. Og utelukkende (nesten i allefall), uansett hva det er koblet sammen med, så er dyrere=bedre.

Jeg lurer da på hvorfor jeg IKKE hører forskjell. Og å si at jeg har dårlig hørsel eller billig anlegg er jo nesten personangrep uten saklig begrunnelse. Det eneste jeg virkelig legger merke til at at kabelfantaster virker trangsynte.Geir Arne
    Ja, det er vi som har fått oss en ny hobby; mobb en kabelfornekter. Det er jo det du ser mest av, ikke sant? ::)

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    lars_erik skrev:
    Tenker ofte på at disse som ikke hører- eller er fornektere- må ha et trist liv. Noe som avspeiler seg i at de ikke tramper på Smurfer, men oss med feite kabler ;D
    Deg begynner jeg å bli dritt lei av. Slike kommentarer kan du holde for deg selv om du mener slikt!

Geir Arne

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lars_erik, ikke fått innleggs-hikken vel ? La nå mannen få ha sin mening. At garnilsen har kommet til et resultat og står ved det skal han ha respekt for. Samt tenk så bra at det kommer kabler på bruktmarkdetet for den som trenger det... Peace gentlemen :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.691
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    HCS skrev:
    Lars_erik, ikke fått innleggs-hikken vel ? La nå mannen få ha sin mening. At garnilsen har kommet til et resultat og står ved det skal han ha respekt for. Samt tenk så bra at det kommer kabler på bruktmarkdetet for den som trenger det... Peace gentlemen :)
    Jo, helt flott at garnilsen har kommet til et resultat. Dette gjelder ikke han, om noen trodde det. Det gjelder de som hele tiden bruker tiden på å rakke ned på de som faktisk hører forskjell. Om noen ikke hører forskjell; helt ok. Akkurat som det må være ok å høre forskjell- UTEN å bli latterligjort.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.508
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...og jeg som trodde at jeg hadde latterlig dårlige ører og anlegg...

Sorry lars_erik. Det siste innlegget ditt tror jeg like mye på som jomfrufødselen.

M

musicus

Gjest
    ganilsen skrev:
    musicus skrev:
    larkus skrev:
    lars_erik skrev:

mvh
    larkus

I beste mening!

mvh

Jeg lurer da på hvorfor jeg IKKE hører forskjell. Og å si at jeg har dårlig hørsel eller billig anlegg er jo nesten personangrep uten saklig begrunnelse. Det eneste jeg virkelig legger merke til at at kabelfantaster virker trangsynte.

Geir Arne
    Noe av det første jeg lærte meg når begynte på hfs for 5-6 år siden, var at innen hifi, og særdeles når det kom til kabler, brukes det det STORE ord, om små forskjeller, man har lagt inn en halveringsfaktor pr automatikk, og dette med at dyrt=best, er det ikke mange som hevder, tvert om vil jeg heller si, det er ingen automatikk i forholdet pris/prestanda, men om noen vil legge store penger på kabler, så er ikke jeg den som kan/vil/skal sette meg over ham for det, det er en personlig prioritering.

Hvorfor du ikke hører forskjell, vet jeg ikke og skal heller ikke uttale meg om, men hvorfor bekymre seg? finn det du er fornøyd med og slå deg til ro med det, og skulle tvilen komme, så er det alltid noen du kan låne av og teste selv, det er DU som skal leve med dine prioriteringer, ta da ett valg som passer DEG og glem alle råd om hva som er "rett & feil", fra begge sider, glem også om det er en billig eller dyr kabel som gir deg den opplevelsen DU søker når du finner den, det viktige er at du selv er fornøyd med dine investeringer i systemet ditt.

Selv opplever jeg ikke de som hevder det er forskjeller som spesiellt trangsynte, men heller som om de hevder sin rett å si at de hører forskjeller, det mangler ikke på de som mener man burde høre noe annet.
    At de igjen forklarer sin opplevelse med tekniske løsninger som ikke holder mål, er dessverre ofte ett faktum, men også litt feil fokus, imo, med det mener jeg at man ikke kan/skal gjøre sine subjektive (kabel) erfaringer til noen empirisk sannhet, men være klar over begrensningene mtp den allmenngyldige sannheten en slik erfaring er.

Sett sammen ett system du selv er fornøyd med og gled deg over hva du har, og ikke irriter deg over hva du ikke har, imo.

mvh

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Oblivion skrev:
    ...
    Da fikk jeg vel det "ultimate" svaret på hvorfor blant annet Revel høyttalere kan bestilles med side panelene i forskjellige farger....
    Er klang balansen feil er det bare å bestille nye paneler i en annen farge ;D ;D
    Wharferdale skal etter signede ha gjort en slik test på begynnelsen av 80-tallet - Rød høyttaler låter varmere enn ditto blå.

mvh
    KJ

V

vredensgnag

Gjest
    Innleggshikke er velkjent i denne sammenhengen, tror jeg må si meg enig med Asbjørn om at man nok bør la ev tanker om motivet hvile.

Og kabler er vel hverken uskyldig eller moro, om man tar i betraktning hva som skal til for å oppnå lydnirvana. Et enormt slit som må gjennomføres, virker det som!

Til trådstarters spørsmål: sterk tro og fast overbevisning.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.691
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Innleggshikke er velkjent i denne sammenhengen, tror jeg må si meg enig med Asbjørn om at man nok bør la ev tanker om motivet hvile.

Og kabler er vel hverken uskyldig eller moro, om man tar i betraktning hva som skal til for å oppnå lydnorvana. Et enormt slit som må gjennomføres, virker det som!

Til trådstarters spørsmål: sterk tro og fast overbevisning.
    Feil. Stol på ørene. Hører du ikke forskjell, bra for deg. Sparer slik sett masse penger 8)
    Jeg hører dessverre forskjell; ikke fullt så billig da :(

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    Oblivion skrev:
    ...
    Da fikk jeg vel det "ultimate" svaret på hvorfor blant annet Revel høyttalere kan bestilles med side panelene i forskjellige farger....
    Er klang balansen feil er det bare å bestille nye paneler i en annen farge ;D ;D
    Wharferdale skal etter signede ha gjort en slik test på begynnelsen av 80-tallet - Rød høyttaler låter varmere enn ditto blå.

mvh
    KJ
    Det skal du ikke se bort fra.

Placebo Effect Works Even When Patients Know Medicine is Just `Sugar Pill'

http://www.bloomberg.com/news/2010-...s-know-what-they-get-harvard-study-finds.html

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    lars_erik skrev:
    At man hører forskjell betyr vel ikke automatisk at man foretrekker det som koster mest?
    Mange som foretrekker rimelige solidcore kabler nettopp av den grunn - de synes de låter best.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    musicus skrev:
    Hvorfor du ikke hører forskjell, vet jeg ikke og skal heller ikke uttale meg om, men hvorfor bekymre seg? finn det du er fornøyd med og slå deg til ro med det, og skulle tvilen komme, så er det alltid noen du kan låne av og teste selv, det er DU som skal leve med dine prioriteringer, ta da ett valg som passer DEG og glem alle råd om hva som er "rett & feil", fra begge sider, glem også om det er en billig eller dyr kabel som gir deg den opplevelsen DU søker når du finner den, det viktige er at du selv er fornøyd med dine investeringer i systemet ditt.

mvh
    Jeg bekymrer meg fordi det første jeg vil sette et spørsmåltegn ved er meg selv. Med serdeles begrenset erfaring på dette nivået spør jeg dere som har erfaringen om hva jeg evt gjør feil, om jeg gjør noe feil.

Det har jo kommet endel blandede tilbakemeldinger på det, alt fra at det er nok ingen forskjell til at ørene mine er for dårlige. Og jeg kan akseptere begge deler. Jeg sitter her på forumet dag ut og dag inn fordi jeg syntes det er morsomt å lære. Jeg har MASSE å lære, men når noen nesten skal ha det til at jeg er idiot som ikke hører forskjell får jeg lyst til å slå.

Geir Arne

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Jeg kan muligens tenke meg at akustikken i rommet kan medvirke til i hvilken grad man opplever forskjell på kabler. Min påstand blir i så fall at i et rom med god akustikk og riktig oppsatte høyttalere vil man lettere kunne detektere de relativt små forskjellene som kabler utgjør i det totale lydbildet. Dette vil i så fall også kunne forklare hvorfor noen hører forskjell på kabler og noen ikke.

Som sagt det blir bare en påstand fra min side, men det kunne kanskje vært interessant for eksempel å undersøke dette i et rom utstyrt med lyd-absorbenter/diffusorer. Det var blant annet et innlegg fra en her på sentralen en gang i tiden hvor han beskrev at han hørte forskjell på kabler når høyttalerne spilte på langveggen, mens han ikke kunne detektere noen forskjell når de spilte på kortveggen.

M

musicus

Gjest
    ganilsen skrev:
    musicus skrev:

mvh
    Jeg bekymrer meg fordi det første jeg vil sette et spørsmåltegn ved er meg selv. Med serdeles begrenset erfaring på dette nivået spør jeg dere som har erfaringen om hva jeg evt gjør feil, om jeg gjør noe feil.

Det har jo kommet endel blandede tilbakemeldinger på det, alt fra at det er nok ingen forskjell til at ørene mine er for dårlige. Og jeg kan akseptere begge deler. Jeg sitter her på forumet dag ut og dag inn fordi jeg syntes det er morsomt å lære. Jeg har MASSE å lære, men når noen nesten skal ha det til at jeg er idiot som ikke hører forskjell får jeg lyst til å slå.

Geir Arne
    TTT (Ting Tar Tid) eller som en gammel klok hifi traver sa det så treffende, "Stress er hifiéns værste fiende".

Ta det med ro en stund ang kabler nu, test ut og kos deg med det du har, så kommer det en dag du har lyst å teste noe annet, gjør det, men ikke regn med å bli klokere av å hurtig teste 5-6 kabel oppsett på like mange dager, er mitt lille råd.

Ett annet råd er å be noen hjem til deg som du har fortroende til når det gjelder hifi, det kan være gode tips å plukke opp ved slike hjembesøk.

Husk igjen, det er DU skal bli fornøyd i slutt enden.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.338
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ketil skrev:
    Jeg kan muligens tenke meg at akustikken i rommet kan medvirke til i hvilken grad man opplever forskjell på kabler. Min påstand blir i så fall at i et rom med god akustikk og riktig oppsatte høyttalere vil man lettere kunne detektere de relativt små forskjellene som kabler utgjør i det totale lydbildet. Dette vil i så fall også kunne forklare hvorfor noen hører forskjell på kabler og noen ikke.

Som sagt det blir bare en påstand fra min side, men det kunne kanskje vært interessant for eksempel å undersøke dette i et rom utstyrt med lyd-absorbenter/diffusorer. Det var blant annet et innlegg fra en her på sentralen en gang i tiden hvor han beskrev at han hørte forskjell på kabler når høyttalerne spilte på langveggen, mens han ikke kunne detektere noen forskjell når de spilte på kortveggen.
    Den observasjonen tyder på frekvensavvik i forholdsvis smale bånd, f eks den mye omtalte induktive resonansen ved 10-11 kHz. En høyttalerplassering kan legge en smal notch akkurat der, mens en annen kan fremheve denne frekvensen slik at små endringer, mer eller mindre, akkurat der blir ganske tydelige. Det har ikke så mye med riktig oppsatt eller ikke riktig oppsatt å gjøre, men om kamfilteringen som nødvendigvis skjer i rommet nuller ut eventuelle frekvensavvik eller ikke.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ketil skrev:
    Det er helt klart noe i det at det er lettere å høre forskjell når akustikken er på plass.

Men hvorvidt kabler vil få større betydning er jeg skeptisk til. Forøvrig er det et paradoks at anlegget mitt ble mer avslørende etter at jeg tok i bruk romkorreksjon, noe å tenke på for kabelnisser.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.691
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    H.R skrev:
    lars_erik skrev:
    At man hører forskjell betyr vel ikke automatisk at man foretrekker det som koster mest?
    Mange som foretrekker rimelige solidcore kabler nettopp av den grunn - de synes de låter best.
    Ja, klart. Det som for den enkelte låter best, er det rette for den.

L

larkus

Gjest
    ganilsen skrev:
    Det eneste jeg virkelig legger merke til at at kabelfantaster virker trangsynte.
    Geir Arne
    Det har du mye rett i!
    Sitat fra meg sjøl:

larkus skrev:
    Vissheten om "sarvekablers" tilstedeværelse i anlegg sperrer effektivt for mange entusiasters evne til å lytte med et åpent sinn. De sitter som regel helt fremme på sofakanten og lytter intens etter noe å sette fingeren på. Og i de tilfeller de sier noe positivt, så etterfølges det alltid av et alvorlig "men"..... ;)
    Denne situasjonen er det nok mange som kjenner igjen. Hvis ikke det som beskrives her er å være trangsynt, så vet ikke jeg!

mvh
    larkus

M

musicus

Gjest
    Anonym skrev:
    Ketil skrev:
    Forøvrig er det et paradoks at anlegget mitt ble mer avslørende etter at jeg tok i bruk romkorreksjon, noe å tenke på for kabelnisser.
    Ikke mye paradoks i dette, de er vel som mer el mindre eq å regne begge tiltakene,
    så nisse kan du være selv ;) ...

mvh

M

musicus

Gjest
    larkus skrev:
    ganilsen skrev:
    Det eneste jeg virkelig legger merke til at at kabelfantaster virker trangsynte.
    Geir Arne
    Det har du mye rett i!
    Sitat fra meg sjøl:

larkus skrev:
    Vissheten om "sarvekablers" tilstedeværelse i anlegg sperrer effektivt for mange entusiasters evne til å lytte med et åpent sinn. De sitter som regel helt fremme på sofakanten og lytter intens etter noe å sette fingeren på. Og i de tilfeller de sier noe positivt, så etterfølges det alltid av et alvorlig "men"..... ;)
    Denne situasjonen er det nok mange som kjenner igjen. Hvis ikke det er å være trangsyntt, så vet ikke jeg!

mvh
    larkus
    Det der har vel ikke så mye trangsynthet å gjøre, de er bare ikke like kloke som deg, i dine øyne 8) ...

mvh

M

musicus

Gjest
    musicus skrev:
    ganilsen skrev:
    musicus skrev:

mvh

Geir Arne
    TTT (Ting Tar Tid) eller som en gammel klok hifi traver sa det så treffende, "Stress er hifiéns værste fiende".

Ta det med ro en stund ang kabler nu, test ut og kos deg med det du har, så kommer det en dag du har lyst å teste noe annet, gjør det, men ikke regn med å bli klokere av å hurtig teste 5-6 kabel oppsett på like mange dager, er mitt lille råd.

Ett annet råd er å be noen hjem til deg som du har fortroende til når det gjelder hifi, det kan være gode tips å plukke opp ved slike hjembesøk.

Husk igjen, det er DU skal bli fornøyd i slutt enden.

mvh
    En ting jeg burde lagt til, gjør en ting om gangen, det fører sjelden noe vettugt med seg å gjøre flere nye ting på samme tid, ikke bytt ht kabler, flytt på hténe, og test ny forsterker samtidig som du om-møbelerer stua, det kan bli vanskelig å skille evnt effekt i en slik operasjon og si hva som evnt er hva, her kommer tålmodigheten inn i bildet :)

mvh

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Vel, greit nok at en del ikke hører forskjell på kabler. Jeg har ingen problemer med å høre at det er forskjell. Men med de prisene enkelte aktører får seg til å ta for stumpene sine er det absolutt noe det er grunn til å sette søkelys på. Til de som ikke hører forskjell vil jeg oppfordre til begynne å jobbe med noe jeg antar alle mener utgjør en forskjell; akustikk. Et hifi anlegg handler ikke bare om å stable en haug med komponenter oppå hverandre, koble det sammen med noen lisser, drasse ut et par høyttalere og forvente at alt låter himmelsk. Det kreves en del jobbing for å få det til å låte bra. Så hvis man ikke tror på kabler sin betydning, så begynn med noe som alle er enig om har en betydning; rommet og dets akustikk.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    musicus skrev:
    En ting jeg burde lagt til, gjør en ting om gangen, det fører sjelden noe vettugt med seg å gjøre flere nye ting på samme tid, ikke bytt ht kabler, flytt på hténe, og test ny forsterker samtidig som du om-møbelerer stua, det kan bli vanskelig å skille evnt effekt i en slik operasjon og si hva som evnt er hva, her kommer tålmodigheten inn i bildet :)

mvh
    Det er jeg klar over. Jeg flytter på høyttalerne, lytter litt og flytter litt mer til jeg er fornøyd. Bruker et lite utvalg av sanger som jeg føler tar dekker et stort spekter. Nå dette er på plass tester jeg kabler. Først strøm. Bytter kabel, lytter litt, bytter tilbake, lytter litt, bytter igjen. Så over på neste kabel, med samme prosedyre. Og så til slutt, med den situasjonen jeg er i nå kan jeg verifisere resultatet med en annen ampløsning.

Jeg er tilhenger av A/B testing med rask bytter. Om jeg tester over tid kan erfaringen min spille meg et puss.

Geir Arne

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn