Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

musicus

Gjest
    ganilsen skrev:
    musicus skrev:
    En ting jeg burde lagt til, gjør en ting om gangen, det fører sjelden noe vettugt med seg å gjøre flere nye ting på samme tid, ikke bytt ht kabler, flytt på hténe, og test ny forsterker samtidig som du om-møbelerer stua, det kan bli vanskelig å skille evnt effekt i en slik operasjon og si hva som evnt er hva, her kommer tålmodigheten inn i bildet :)

mvh
    Det er jeg klar over. Jeg flytter på høyttalerne, lytter litt og flytter litt mer til jeg er fornøyd. Bruker et lite utvalg av sanger som jeg føler tar dekker et stort spekter. Nå dette er på plass tester jeg kabler. Først strøm. Bytter kabel, lytter litt, bytter tilbake, lytter litt, bytter igjen. Så over på neste kabel, med samme prosedyre. Og så til slutt, med den situasjonen jeg er i nå kan jeg verifisere resultatet med en annen ampløsning.

Jeg er tilhenger av A/B testing med rask bytter. Om jeg tester over tid kan erfaringen min spille meg et puss.

Geir Arne
    Noen ting tar tid å oppdage, det har hendt meg mer enn engang at jeg savner noe etter at det har stått i litt og så fjernes, kan være vanskelig å si sånn med engang hva det er/var, men noe er/var det, og ikke minst, liker jeg det over tid (dvs i forskjellige humør og dagsformer), det oppdager man ikke med korte svitsjer ;) ...

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ketil skrev:
    Til de som ikke hører forskjell vil jeg oppfordre til begynne å jobbe med noe jeg antar alle mener utgjør en forskjell; akustikk. Et hifi anlegg handler ikke bare om å stable en haug med komponenter oppå hverandre, koble det sammen med noen lisser, drasse ut et par høyttalere og forvente at alt låter himmelsk. Det kreves en del jobbing for å få det til å låte bra. Så hvis man ikke tror på kabler sin betydning, så begynn med noe som alle er enig om har en betydning; rommet og dets akustikk.
    Dette var interessant og nytt. Kan du fortelle litt om hva som gir god akustikk?

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Ketil skrev:
    Til de som ikke hører forskjell vil jeg oppfordre til begynne å jobbe med noe jeg antar alle mener utgjør en forskjell; akustikk. Et hifi anlegg handler ikke bare om å stable en haug med komponenter oppå hverandre, koble det sammen med noen lisser, drasse ut et par høyttalere og forvente at alt låter himmelsk. Det kreves en del jobbing for å få det til å låte bra. Så hvis man ikke tror på kabler sin betydning, så begynn med noe som alle er enig om har en betydning; rommet og dets akustikk.
    Dette var interessant og nytt. Kan du fortelle litt om hva som gir god akustikk?
    Slike innlegg,seier langt meir om deg orso enn han du siterer.

Mvh.

V

vredensgnag

Gjest
    H.R skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg hører dessverre forskjell; ikke fullt så billig da :(
    At man hører forskjell betyr vel ikke automatisk at man foretrekker det som koster mest?
    Mange som foretrekker rimelige solidcore kabler nettopp av den grunn - de synes de låter best.
    Beklager, H.R., men der tar du feil. Det er et direkte forhold mellom størrelsen på en forhandlers dekningsbidrag og opplevd lydkvalitet - noe som selvsagt gjør hifi-pruting til en risikosport om det er godlyd man søker. Men enkelte klarer å høre veiledende selv om de har fått gromrabatt.

Et godt eksempel er Mark Levinsons integrerte forsterker Red Rose som nå selges for USD 7000. Den var det utrolig mye bedre lyd i enn i Dussunmodellen som Levinson hadde klasket logoen sin på, og som var identisk med hva han opprinnelig solgte for langt mer enn 7000.
    Dussunmodellen koster USD 900, og er naturligvis ikke noe videre å satse på.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,20366.msg387544.html#msg387544

L

larkus

Gjest
    Påstand A:
    Det kan være små hørbare forskjeller på kabler. Spesiellt ht-kabler

Påstand B:
    Det er lite eller ingenting som tyder på at dyre kabler gir bedre lyd enn velkonstruerte billige kabler.
    Eller sagt på en annen måte: Det er ikke større hørbar forskjell mellom velkonstruerte billige kabler og dyre kabler, enn det er mellom velkonstruerte billige kabler.

Påstand C:
    I de tilfeller det er hørbar forskjell på to kabler, så bør det høres umiddelbart ved en A/B test.

Det er min holdning til kabelatur

Så kan dere være så uenige dere bare vil :)

mvh
    larkus

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    vredensgnag skrev:
    H.R skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg hører dessverre forskjell; ikke fullt så billig da :(
    At man hører forskjell betyr vel ikke automatisk at man foretrekker det som koster mest?
    Mange som foretrekker rimelige solidcore kabler nettopp av den grunn - de synes de låter best.
    Beklager, H.R., men der tar du feil. Det er et direkte forhold mellom størrelsen på en forhandlers dekningsbidrag og opplevd lydkvalitet - noe som selvsagt gjør hifi-pruting til en risikosport om det er godlyd man søker. Men enkelte klarer å høre veiledende selv om de har fått gromrabatt.
    Vel - dem om det.
    Merket meg iallefall at etter jeg byttet kabler gjennomgående til samme merke som høytalerkablene så kommenterte alle uten min far (som har høreapparat) at ting endret seg, og det var 6 mennesker i rommet. Ingen av de fire andre hadde noen som helst forhold til anlegget, priser, eller merker, kun bedømte lyden som de hørte før og etter. Alle som en opplevde dette som en oppjustering av lyd og mer en bare en endring.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Bare en vill teori:
    Hvis en og samme høyttalerkabel kan låte helt forskjellig i 2 forskjellige anlegg...
    Er det utenkelig at en feil kombinasjon/konstruksjon av forsterker, kabler og høyttalere kan forårsake en faseforskyvning i signalet på et visst antall grader?

I så fall, vil ikke en kabel med "litt feil" egenskaper kunne rette opp denne fasefeilen? Tenker da hvis en kabel har en kapasitiv reaktans eller en induktiv reaktans som korrigerer for fasefeilen sånn at signalet kommer i fase?

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Get a life! Jeg hører ganske store forskjeller på mitt densen audiophysic oppsett. Jeg har bestandig hørt forskjeller, men hvis man ikke vet hva man skal lytte etter, blir det bare tull.

Tips til trådstarter, prøv andre kabler. F.eks wireworld, aqoustic zen, Transparent, Harmonic Technology. Chord.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    Ketil skrev:
    Vel, greit nok at en del ikke hører forskjell på kabler. Jeg har ingen problemer med å høre at det er forskjell. Men med de prisene enkelte aktører får seg til å ta for stumpene sine er det absolutt noe det er grunn til å sette søkelys på. Til de som ikke hører forskjell vil jeg oppfordre til begynne å jobbe med noe jeg antar alle mener utgjør en forskjell; akustikk. Et hifi anlegg handler ikke bare om å stable en haug med komponenter oppå hverandre, koble det sammen med noen lisser, drasse ut et par høyttalere og forvente at alt låter himmelsk. Det kreves en del jobbing for å få det til å låte bra. Så hvis man ikke tror på kabler sin betydning, så begynn med noe som alle er enig om har en betydning; rommet og dets akustikk.
    Når jeg sier at jeg ikke hører forskjell på ledninger, betyr det ledninger, ikke forsterkere, Cd-spillere, platespillere, tunere, kasettspillere eller andre signalkilder og til slutt rom. Alt dette hører jeg stor forskjell på. Det gjør også min kone som ellers ikke er interessert i hifi, bare musikk. Selvsagt jobber jeg med plassering og andre ting. Men ledninger har ikke større fokus. Sørger for at de oppfyller de elektriske krav som stilles, ellers legges fokus andre steder. Mao: forsterker, kilde, høytalere og akkustikk, men mest på musikk. :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Kjendis skrev:
    Get a life! Jeg hører ganske store forskjeller på mitt densen audiophysic oppsett. Jeg har bestandig hørt forskjeller, men hvis man ikke vet hva man skal lytte etter, blir det bare tull.

Tips til trådstarter, prøv andre kabler. F.eks wireworld, aqoustic zen, Transparent, Harmonic Technology. Chord.
    livet er å jakte etter store pettitesser i evt. forskjeller mellom brand-name kabelurer?

... lykke til, tror jeg setter på litt mer musikk ...

mvh
    KJ

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Anonym skrev:
    Forøvrig er det et paradoks at anlegget mitt ble mer avslørende etter at jeg tok i bruk romkorreksjon, noe å tenke på for kabelnisser.
    Det som er paradokset er at du faktisk blir overrasket over at anlegget ditt blir mer avslørende ved bruk av romkorreksjon. Vi "kabelnisser" har visst dette i alle år.

Oppskriften på å slippe å høre kabelforskjeller er derfor å sørge for å ha en alt for fet og oppblåst bass som maskerer all dritten oppover i mellomtonen. Som en forhandler sa en gang i tiden: "Førstegangs hifi-kjøpere skulle egentlig tvinges til å kjøpe høyttalere som ikke har output under 80 Hz!"

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    mteinum skrev:
    KJ skrev:
    Oblivion skrev:
    ...
    Da fikk jeg vel det "ultimate" svaret på hvorfor blant annet Revel høyttalere kan bestilles med side panelene i forskjellige farger....
    Er klang balansen feil er det bare å bestille nye paneler i en annen farge ;D ;D
    Wharferdale skal etter signede ha gjort en slik test på begynnelsen av 80-tallet - Rød høyttaler låter varmere enn ditto blå.

mvh
    KJ
    Det skal du ikke se bort fra.

Placebo Effect Works Even When Patients Know Medicine is Just `Sugar Pill'

http://www.bloomberg.com/news/2010-...s-know-what-they-get-harvard-study-finds.html
    Bra for deg mteinum. Neste gang du skal kjøpe høyttalere kan du jo bare bestemme deg for en farge du liker. Egentlig ikke nødvendig å høre på dem heller, for fargen har jo allerede fastsatt lydsignaturen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.512
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ayaboh skrev:
    Anonym skrev:
    Forøvrig er det et paradoks at anlegget mitt ble mer avslørende etter at jeg tok i bruk romkorreksjon, noe å tenke på for kabelnisser.
    Det som er paradokset er at du faktisk blir overrasket over at anlegget ditt blir mer avslørende ved bruk av romkorreksjon. Vi "kabelnisser" har visst dette i alle år.

Oppskriften på å slippe å høre kabelforskjeller er derfor å sørge for å ha en alt for fet og oppblåst bass som maskerer all dritten oppover i mellomtonen. Som en forhandler sa en gang i tiden: "Førstegangs hifi-kjøpere skulle egentlig tvinges til å kjøpe høyttalere som ikke har output under 80 Hz!"
    Hehe. Kutte et par oktaver slik at man hører mer av hifien, ja. Lurt det.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    orso skrev:
    Etter det jeg har fått med meg av dine innlegg her på sentralen, trenger du neppe noen undervisning i hva som er bra og riktig akustikk. Hvis det er et nytt forsøk på morsomheter kan du jo poste på OT.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    larkus skrev:
    Påstand A:
    Det kan være små hørbare forskjeller på kabler. Spesiellt ht-kabler

Påstand B:
    Det er lite eller ingenting som tyder på at dyre kabler gir bedre lyd enn velkonstruerte billige kabler.
    Eller sagt på en annen måte: Det er ikke større hørbar forskjell mellom velkonstruerte billige kabler og dyre kabler, enn det er mellom velkonstruerte billige kabler.

Påstand C:
    I de tilfeller det er hørbar forskjell på to kabler, så bør det høres umiddelbart ved en A/B test.

Det er min holdning til kabelatur

Så kan dere være så uenige dere bare vil :)

mvh
    larkus
    Påstand D:
    Larkus er litt på gli.....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ayaboh skrev:
    Anonym skrev:

Du kan/bør jo ta et google søk på høyttalerne mine før du bestemmer deg for å kritisere...

Jeg har postet målinger av anlegget mitt her på forumet, det sier mer om lyden enn hallelujauttalelser om at en hører forskjell på alt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Anonym skrev:
    ayaboh skrev:
    Anonym skrev:

Du kan/bør jo ta et google søk på høyttalerne mine før du bestemmer deg for å kritisere...

Jeg har postet målinger av anlegget mitt her på forumet, det sier mer om lyden enn hallelujauttalelser om at en hører forskjell på alt.
    Hva kaller en det når en ikke hører forskjell på noe da ? Siden det andre er "hallejuauttalelser" ? 8).. Dommedagsprofetier... ?? :)

M

musicus

Gjest
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    ayaboh skrev:
    Anonym skrev:

Hva kaller en det når en ikke hører forskjell på noe da ? Siden det andre er "hallejuauttalelser" ? 8).. Dommedagsprofetier... ?? :)
    Lam fra nakken og opp? 8)

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    ayaboh skrev:
    Anonym skrev:

Tror det er et mindretall som ikke hører forskjell på noe som helst, hvorvidt kabler har en signifikant innvirkning på lyden er et annet spørsmål.

Hvis man ikke hører forskjell på noe er man enten tonedøv, helt uten gehør, tunghørt eller døv.

Bols

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen med hånden på hjertet påstå at de hører sitt samme anlegg dønn likt fra dag til dag?
    I går dro jeg fram Klipsch fra boden igjen og etter litt tining og oppvarming syns jeg det låt strålende. Idag syns jeg ikke det er fullt så bra som i går, nå er jeg veldig mottagelig for et kabelbytte ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Anonym skrev:
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    ayaboh skrev:
    Anonym skrev:

Tror det er et mindretall som ikke hører forskjell på noe som helst, hvorvidt kabler har en signifikant innvirkning på lyden er et annet spørsmål.

Hvis man ikke hører forskjell på noe er man enten tonedøv, helt uten gehør, tunghørt eller døv.
    Så hvordan måler en "signifikant" i denne sammenheng? Er dette en almenn størrelse jeg kan forholde meg til eller subjektiv synsing ? Og hvis denne så forefinnes som en subjektiv størresle hvordan kan noen påberope seg å si at den ikke skal være så "stor"...? Evt liten... ;)

M

musicus

Gjest
    Vidar Bol skrev:
    Kan noen med hånden på hjertet påstå at de hører sitt samme anlegg dønn likt fra dag til dag?
    I går dro jeg fram Klipsch fra boden igjen og etter litt tining og oppvarming syns jeg det låt strålende. Idag syns jeg ikke det er fullt så bra som i går, nå er jeg veldig mottagelig for et kabelbytte ;D
    Godt spm, jeg vil helst evaluere litt over tid, for å ta höyde for den varierende formen, så nei! dessverre, det henger nok litt på dagsformen, kanskje mer enn vi er villige til å innrömme noen ganger 8) ...

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.339
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var da svært til julestemning, da.

Jeg har faktisk hørt forskjell på signalkabler i A/B-testing. Hvis en RCA-kabel bare blir lang nok, vil den gjøre noe med lyden. Det gjorde den. Så kom ikke her. ;)

Når det er sagt, synes jeg de forskjellene jeg selv har vært i stand til å høre mellom kabler er så små at de er tilnærmet uinteressante for opplevd lydkvalitet. For meg er ikke de forskjellene "signifikante", i den forstand at jeg ikke synes det er verdt å betale spesielt mye penger for dem. Forskjellen mellom to forskjellige generasjoner av CD-masters eller ulike LP-pressinger av samme innspilling kan være både større og musikalsk viktigere.

Jeg synes likevel det har en viss akademisk interesse å prøve å forstå hvorfor så mange andre hifi-interesserte, som formodentlig har minst like gode ører som meg selv, hører forskjell og synes disse forskjellene er viktige.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    samlanes skrev:
    orso skrev:
    Slike innlegg,seier langt meir om deg orso enn han du siterer.

Mvh.
    Uff da. Synes det var god humor jeg. Og humor er det ikke for mye av i disse debattene.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.175
    De som mener de hører forskjell på kabler blir provosert og arge på de som ikke hører forskjell og bekjenner seg til sin skavank. Og omvendt.

En mann med vondt i ryggen gikk til legen men legen fant ikke noe ut om dette og sendte mannen til en ryggekspert som forstod seg bedre på det. Eksperten fant heller ikke noe årsak til ryggvondt men trodde på mannen og tok så i bruk avansert teknologi, røntgen og moderne MR, men disse undersøkelser kunne heller ikke finne noe årsak til ryggsmerter. Men mannen hadde vondt i ryggen.

Jeg tror det er slik at noen hører forskjell på kabler og har glede av det, mens andre ikke hører forskjell og kan spare mye penger ved å bruke moderat med penger til kabel.
    Uten sikre bevis og målinger vil dette i lang tid bli et tro-spørsmål.( selv er jeg i øyeblikket tvilende til viktigheten av kabler , men det kan sikkert forandre seg)

Bols

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Stein 99 skrev:
    De som mener de hører forskjell på kabler blir provosert og arge på de som ikke hører forskjell og bekjenner seg til sin skavank. Og omvendt.

En mann med vondt i ryggen gikk til legen men legen fant ikke noe ut om dette og sendte mannen til en ryggekspert som forstod seg bedre på det. Eksperten fant heller ikke noe årsak til ryggvondt men trodde på mannen og tok så i bruk avansert teknologi, røntgen og moderne MR, men disse undersøkelser kunne heller ikke finne noe årsak til ryggsmerter. Men mannen hadde vondt i ryggen.

Jeg tror det er slik at noen hører forskjell på kabler og har glede av det, mens andre ikke hører forskjell og kan spare mye penger ved å bruke moderat med penger til kabel.
    Uten sikre bevis og målinger vil dette i lang tid bli et tro-spørsmål.( selv er jeg i øyeblikket tvilende til viktigheten av kabler , men det kan sikkert forandre seg)
    Den mannen hadde blitt kurert med medlemskap på HFS

V

vredensgnag

Gjest
    Je vet nå itte om diggitalt er saligheta ... Gary Burton og Chick Corea i såkalt high-res, som et større antall folk har kjøpt seg inn og likt no så inn i peiskosen, innte ...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    ayaboh skrev:
    Anonym skrev:

Så hvordan måler en "signifikant" i denne sammenheng? Er dette en almenn størrelse jeg kan forholde meg til eller subjektiv synsing ? Og hvis denne så forefinnes som en subjektiv størresle hvordan kan noen påberope seg å si at den ikke skal være så "stor"...? Evt liten... ;)
    Det er subjektivt.
    Jeg ser på et stereoanlegg som en lang rekke med kompromisser og selv rimelige kabler er den minste kompromissen.

F. eks vil en lytteposisjon nær bakvegg ha langt større innvirkning på lyden enn hvilken som helst normal kabel.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    orso skrev:
    Ketil skrev:
    Poenget mitt er at disse kabeltrådene for det meste er tull. Her sitter man på hver sin tue og diskuterer sine egne sanseinntrykk, og hvis mitt sanseinntrykk ikke stemmer med ditt sanseinntrykk så er du en tulling. Hvis det er slik det skal være kan man like gjerne gi opp hele debatten og la dem som fornekter at det eksisterer forskjeller mellom kabler heller bruke tiden på noe konstruktivt som å bedre akustikken i rommet med absorbenter, diffusorer eller hva man nå ønsker. Og på den andre siden la dem som betaler ekstreme beløp på kabler som sannsynligvis blir produsert for en promille av salgssummen, heller gjøre det. Vi lever tross alt i et fritt samfunn hvor det er opp til hver og en hva og hvor mye en skal bruke sine surt opptjente grunker på. At noen så blir misunnelig på dem som bruker penger på denne måten eller hva det nå er som ligger bak får heller være deres problem.

For å være helt ærlig synes jeg man kan legge ned hele kabelhjørnet og heller innføre et nytt underforum som omhandler hirez musikk, relevante avspillere, og tjenester hvor man kan laste ned hirez musikk. Dette er mye mer relevant i forhold til dagens og fremtidens måte å avspille musikk enn tåpelige debatter hvor man sitter og sier "ædda bædda jeg hører bedre enn deg" til hverandre.

L

larkus

Gjest
    Ketil skrev:
    Poenget mitt er at disse kabeltrådene for det meste er tull. Her sitter man på hver sin tue og diskuterer sine egne sanseinntrykk, og hvis mitt sanseinntrykk ikke stemmer med ditt sanseinntrykk så er du en tulling.
    Du er vel den første som bruker ordet "tulling" i denne tråden :eek:

mvh
    larkus

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    larkus skrev:
    Ketil skrev:
    Poenget mitt er at disse kabeltrådene for det meste er tull. Her sitter man på hver sin tue og diskuterer sine egne sanseinntrykk, og hvis mitt sanseinntrykk ikke stemmer med ditt sanseinntrykk så er du en tulling.
    Du er vel den første som bruker ordet "tulling" i denne tråden :eek:

mvh
    larkus
    Lese mellom linjene?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Å legge ned kabelhjørnet synes jeg var en god idé, men det skjer nok neppe.

Man skulle tro karen med lytterommet under hadde gode nok forutsetninger for å høre forskjeller på kabler, men han feilet i blindtest. Finnes det noen i norges rike med bedre lytterom? Da kommer jeg gjerne på besøk. ;)

Vedlegg

L

larkus

Gjest
    orso skrev:
    Man skulle tro karen med lytterommet under hadde gode nok forutsetninger for å høre forskjeller på kabler, men han feilet i blindtest.
    Anlegget er kompetent nok, så at han feilet skyldes nok manglende erfaring, og at han ikke visste hva han skulle lytte etter.

mvh
    larkus

M

musicus

Gjest
    orso skrev:
    Håper da ikke det, mye bedre om de som mener hjørnet og kabler er tull holder seg herfra og heller skaper sine egne tråder på f.eks tech hjørnet/akustikk hjørnet, men da går man sikkert miste om noen krangler og anledninger å predike "null forskjell" for de "uvitende".

Igjen, at noen som mener det er så liten forskjell, om noen, bruker så mye tid og energi på diskutere noe de alikevel ikke hører forskjell på, fremstår noen ganger som en større undring enn om det faktisk er noen forskjell på kabler.

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    musicus skrev:
    orso skrev:
    Håper da ikke det, mye bedre om de som mener hjørnet og kabler er tull holder seg herfra og heller skaper sine egne tråder på f.eks tech hjørnet/akustikk hjørnet, men da går man sikkert miste om noen krangler og anledninger å predike "null forskjell" for de "uvitende".

Igjen, at noen som mener det er så liten forskjell, om noen, bruker så mye tid og energi på diskutere noe de alikevel ikke hører forskjell på, fremstår noen ganger som en større undring enn om det faktisk er noen forskjell på kabler.

mvh
    Så lenge det finnes blader som TAS og hifi selgere som mener at en uansett pris på anlegget bør legge penger i gode (gode er alltid dyre) kabler er folkeopplysning på sin plass.

M

musicus

Gjest
    Anonym skrev:
    musicus skrev:
    orso skrev:

mvh
    Så lenge det finnes blader som TAS og hifi selgere som mener at en uansett pris på anlegget bør legge penger i gode (gode er alltid dyre) kabler er folkeopplysning på sin plass.
    Du har ett poeng!, men, de fleste som har funnet veien til å kjøpe slike blader er nok litt mer enn gjennomsnittlig interessert i hifi, og kan forhåpentlig tenke litt selv, som om at det er halverings faktor på mange uttalelserang fortreffelighet og prestanda, men please, slipp det tullet med at alle påstår at dyrt=bedre, det handler om å se/finne en helhet, eller som du selv sa det, det handler om kompromisser, og der velger vi forskjellige, det som vi mener gir oss mest "bang for the buck", og heldigvis, er vi forskjellige med tanke på hvor vi velger å kompromisse og prioritere.

Men, det er dessverre ikke folkeopplysning som drives av flere her inne, det er hamring og misjonering av ett null forskjell budskap, og at man burde legge pengene/kompromissene der de mener det bør legges, hakk i plata er vel en mild beskrivelse av visses misjonering.

Gode kabler er like selvfølgelig som en god forsterker, kilde og høyttalere, men hva er god? det er igjen opp til den enkelte å avgjøre, og med god i denne sammenhengen mener jeg ikke dyrest, men det som passer best i ett gitt system, bare så det er nevnt mener jeg.
    Det er faktisk gitt noen tekniske begrunnelser rundt dette i tråden tidligere, synd det drukner i støyen rundt alt det andre tramset som trekkes frem.

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    For å sette det med kabelpriser litt i perspektiv.

Typisk utsalgspris med rabatt for BFOU 2*6mm (typisk topside offshorekabel) er ca 30 kroner meteren eks mva.
    Den er skjermet, funskjonssikker under brann, halogenfri og mud bestandig.

Med tanke på utviklingskostnader, hvor mye bør en god høyttalerkabel koste?

M

musicus

Gjest
    Anonym skrev:

Typisk utsalgspris med rabatt for BFOU 2*6mm (typisk topside offshorekabel) rundt 30 kroner meteren eks mva.

Det har jeg ingen tanker om, (og ærlig talt, så driter jeg i det jeg betaler det jeg anser som fornuftig utfra mine forutsetninger og behov), men det har du tydeligvis?

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    musicus skrev:
    Anonym skrev:

Typisk utsalgspris med rabatt for BFOU 2*6mm (typisk topside offshorekabel) rundt 30 kroner meteren eks mva.

Det har jeg ingen tanker om, (og ærlig talt, så driter jeg i det) jeg betaler det jeg anser som fornuftig utfra mine forutsetninger og behov, men det har du tydeligvis?

mvh
    Jeg har brukt penger for kabler for å få sjelero selv. Hva som har vært nødvendig er en annen sak.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn