Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    ganilsen skrev:
    ...Men grunnen bak denne tråden er, eller var i allefall, å finne ut hvorfor JEG(litt ego kanskje) ikke hører forskjell HOS MEG. For å repetere meg selv, jeg har lest at folk refererer til glassruter som blir pusset(eller tatt helt ut), bass som går minst en oktav dypere, MYE sortere bakgrunn, etc. Dere har alle lest det. Jeg hører jo forskjell på forsterkerbytter, riktignok ikke helt sammenlignbare konstuksjoner men dog. Dette burde vel indikere at annlegget har potensiale for å avsløre kabelbytte? Jeg har testet strømkabler og ht-kabler, alt fra Nordost utenom det mest basic'e. Men om jeg bare har vært så "uheldig" at Nordost og Clas låter veldig likt vil jeg si det er et problem for NO. En blanding av kobber og kobber belagt med sølv er også brukt. I tillegg er kabellengdene forskjellig. På et teoretisk plan klarer jeg ikke finne fler faktorer som kan spille inn(men jeg er såklart ingen ekspert).
    ...
    Det er mulig at det er at mål om at ulike kabelurer skal gi lydlige forskjeller. I min bok er det et kvalitetsstegn at husalteret ikke gir nevneverdige
    variasjoner i ytelse med skifte av kabler. Det betyr stort sett at tingene er fornuftig konstruert og satt sammen. Med mer eller mindre betydelige forventninger om lydlige forksjeller kan det også være krevende å bedømme lyden til å være lik, selv når den reelt sett er lik.

mvh
    KJ

L

larkus

Gjest
    digiman skrev:
    Fortsatt god jul folkens, skal teste ut mine nye signalkabler i hovedanlegget nå :)
    Husk å tvinne signalkabel for høyre og venstre kanal godt sammen. Det hevdes fra kompetent hold at dette har stor betydning for lyden. (For meg er det ubegripelig at det kan ha en positiv effekt :) )

mvh
    larkus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Et godt sammensatt anlegg har en god buffer mot elektriske forstyrrelser på mikronivå. ;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Min far gjør narr av "gullkablene" mine (som han sier) og ville sikkert gjort meg arveløs om han fant ut hva de kostet, men når han er på besøk, drikker kaffe og hører på anlegget og utbryter "Det er som man kunne drikke kaffe med dem også" (om musikerne han hører på), så tenker jeg at han vet å sette pris på kablene mine tross alt..enten han vet det eller ikke..

PS Det meste av min kabeleksperimentering har foregått med en Accuphase E-550 brukt som integrert forsterker. Dere kabelskeptikere kan jo forske på om dette er noen "dårlig konstruert kabeloverfølsom forsterker", eller hva som nå er deres siste forklaringsmodell. Eller kanskje jeg eventuelt har dårlig konstruerte kabeloverfølsomme kilde og høyttalere? Mulighetene synes endeløse..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.339
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Min far gjør narr av "gullkablene" mine (som han sier) og ville sikkert gjort meg arveløs om han fant ut hva de kostet, men når han er på besøk, drikker kaffe og hører på anlegget og utbryter "Det er som man kunne drikke kaffe med dem også" (om musikerne han hører på), så tenker jeg at han vet å sette pris på kablene mine tross alt..enten han vet det eller ikke..

PS Det meste av min kabeleksperimentering har foregått med en Accuphase E-550 brukt som integrert forsterker. Dere kabelskeptikere kan jo forske på om dette er noen "dårlig konstruert kabeloverfølsom forsterker", eller hva som nå er deres siste forklaringsmodell. Eller kanskje jeg eventuelt har dårlig konstruerte kabeloverfølsomme kilde og høyttalere? Mulighetene synes endeløse..
    Si det. Her er kretsdiagrammet på side 3, i det minste:
    http://www.accuphase.com/cat/e-550_e.pdf

Forsterkeren har "current feedback principle" og "MCS+ topology". MCS+ ser ut til å være en parallell-topologi for å redusere forvrengning i input-trinnet (god idé!), men "current feedback" er mer interessant i denne sammenhengen.

Her er en application note om "current feedback" i opamps:
    http://www.national.com/an/AN/AN-597.pdf
    The inverting input of a current mode amplifier is inherently sensitive to capacitance. The reason is that at higher frequencies the gain of the stage is increased and at this high gain the amplifier tends to become unstable. Peaking the amplifier with a small capacitor from the inverting input to ground will work, since the increase in gain is held small. However, a capacitor across the feedback resistor to reduce peaking will almost always result in instabilities, because it increases the gain of the stage and in addition affects the phase margin.
    ...
    Care has to be taken when driving capacitive loads. Since the current feedback amplifiers have a wide bandwidth, even small capacitors of 200 pF or less need attention.
    En til:
    http://www.intersil.com/data/an/an9420.pdf
    In practice almost any feedback capacitance will cause ringing and eventually oscillation if the capacitor gets large enough.
    Og vi koster på oss et par til, siden det er jul:
    http://focus.ti.com/lit/an/sboa081/sboa081.pdf
    http://cds.linear.com/docs/Design%20Note/dn46fa.pdf
    It is very common to limit the bandwidth of an op amp by putting a small capacitor in parallel with Rf. This works with all unity gain stable op amps; DO NOT PUT A SMALL CAPACITOR FROM THE INVERTING INPUT OF A CURRENT FEEDBACK AMPLIFIER TO ANYWHERE, ESPECIALLY NOT TO THE OUTPUT. The capacitor on the inverting input will cause peaking or oscillations.
    Betyr det at denne er spesielt kilen på kabler? Tja. Negativ feedback går, nærmest pr definisjon, til "inverting input". Egenskapene til kabelen vil skygges i feedback-kretsen hvis forsterkeren har noen utgangsimpedans å snakke om. Ettersom "damping factor" er oppgitt til 140, må utgangsimpedansen på denne forsterkeren være 8/140 = 0,06 ohm. Det er vist et "NFB network" på lederen fra utgangen til inngangstrinnet, men Accuphase sier fint lite om hva det gjør. Det sitter også et kretskort på tvers rett innenfor høyttalerterminalene, men det er ikke noe nærbilde av det kortet i brosjyren. Sannsynligvis er det gjort noen ting for å beskytte feedback-kretsen mot lasten, men uten å vite sikkert, er det noen ting her som får meg til å tippe at denne er mer følsom for fasevinkel i lasten enn gjennomsnittsforsterkeren, ja.

Men hvis en forsterker er bygget slik at lyden endrer seg radikalt når man bruker forskjellige kabler (med større eller mindre kapasitans) mellom forsterkeren og samme par høyttalere, så tør jeg nesten ikke tenke på hvor ulikt den kan låte med forskjellige høyttalere med deres vidt forskjellige impedansekurver, fasevinkler og andre særegenheter. Og da blir det meningsløst å "anmelde" en slik forsterker i et glanset hifi-blad, ettersom resultatet vil avhenge fullstendig av omgivelsene. "Matching" kan nok være viktig, men total uforutsigbarhet og omfattende prøving og feiling inntil man tilfeldigvis finner noe som fungerer brukbart er ikke min idé om et kvalitetsprodukt. Sorry. :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.229
    Sted
    Holmestrand
    ganilsen skrev:
    R.S. skrev:
    Et par saker er ganske avgjørende. Først kreves det at det faktisk er noen nevneverdig forskjell mellom de ledningene du har valgt å prøvelytte. I og med at dette tydeligvis er et marked du ikke kjenner blir det ganske tilfeldig.

Dernest er det mye opp til det som er koblet opp mellom dine ører. Lydforståelse handler ikke om hørsel men om i hvilken grad vi er i stand til å oppfatte nyanser og verifisere dem. Som med vinsmaking.

Jeg velger å se bort fra Asbjørns tragiske forsøk på en teoretisk "forklaring".

Mvh. RS
    Skal ikke påstå jeg er noen efaren lytter nei, med mine 26år på sokkelesten og 3 år som virkelig aktiv.

Men når et kabelbytte blir sammenlignet med komponentbytte burde selv jeg klare å høre forskjell.

Geir Arne
    Jeg har holdt på med lyd i mer enn 35 år. Jeg har kommet fram til samme resultat som deg. Jeg hører ikke forskjell. Det vil si, en gang gjorde jeg det. Hadde en overgang fra RCA til DIN fra CD-spilleren. Trodde først (håpte?) at det var CD-spilleren som lagde seriøs ulyd, og da mener jeg seriøs ulyd, støy og forvrengning. Det viste seg at loddinga på den ene RCA-pluggen var voldsomt korrodert. En stakkarslig kordel hang igjen, og den så ut som mugg. Etter et øyeblikks kikking falt den av. Fram med loddebolt. Kappet 20 cm av ledning og loddet direkte på nye RCA-plugger av nogen kvalitet. Vips var lyden tilbake der den skulle være. Dette oppstod forholdsvis brått, og etter denne hendelsen har jeg sørget for å benytte koblingsutstyr av fornuftig god kvalitet, men heller ikke mer.

Her vil jeg gjerne presisere at dette er min oppfatning og erfaring. Hvis andre vil bruke store summer og mye tid på høre på ledninger skal ikke jeg påstå at det er verken feil eller dumt på noen som helst måte. Kanskje de hører bedre enn meg? Jeg tror ikke at jeg er spesielt god på det området nemlig. Jeg er kanskje også litt preget av min bakgrunn som elektronikkingeniør?

Mitt råd er at hvis du ikke hører forskjell så bruk energien og pengene på ting som du opplever som viktige.

L

larkus

Gjest
    Jeg mener å se en tendens til at evnen til å høre forskjell på kabler er omvendt proporsjonal med fartstiden i hifi :)

mvh
    larkus

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke bry dere om det. Når argumentene blir at man enten er idiot, eller at man blander inn teori, ikke kan tenke selv, ikke har peiling, ikke har prøvd nok eller ikke har lang nok fartstid så sier det vel evig nok om avsenders nivå av argumenter.

Man får vel gjøre det så enkelt at man velger å bruke pengene på man selv synes gir mest igjen, uavhengig om man er idiot, autonom, uerfaren eller hva det skulle være.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vidar P skrev:
    Ikke bry dere om det. Når argumentene blir at man enten er idiot, eller at man blander inn teori, ikke kan tenke selv, ikke har peiling, ikke har prøvd nok eller ikke har lang nok fartstid så sier det vel evig nok om avsenders nivå av argumenter.

Man får vel gjøre det så enkelt at man velger å bruke pengene på man selv synes gir mest igjen, uavhengig om man er idiot, autonom, uerfaren eller hva det skulle være.
    Veldig godt poeng Vidar! :) :)... Egne valg, egne erfaringer men og evne til å se hva andre har lært... Og kose seg med alle tre tingene, istedet for å yppe til krig...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.339
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du må ikke glemme feber som argument, Vidar. En doktorgrad fra Dept of EECS på MIT har sikkert også gjort ubotelig skade, selv om den forsåvidt ikke var i audioteknikk eller relaterte felter.

Uansett, jeg har vel holdt på med dette siden 1983, sånn ca. Det skulle bli 27 år med interesse for lyd og assorterte forsøk underveis på å få ting til å låte bra. Huset er dessuten fullt av musikere og musikkinstrumenter, og jeg må pliktskyldigst gå på ganske mange konserter i løpet av året, så jeg har en viss idé om hvordan ting låter i virkeligheten. Mener jeg, i all ydmykhet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig Asbjørn. For min del så er jo dette med 25-30 år som aktiv hifientusiast fra tenårene, kombinert med å spille forskjellige instrumenter selv, og ha spilt i symfoniorkester, drevet med piano også som lærer osv, en klar ulempe. Det har nok brakt ubotelig skade, siden jeg ikke klarer å høre de samme tingene.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Vidar P skrev:
    Det er jeg helt enig i, men når en selger drar til en eldre dame og skal løse et problem som hun har med et sett kabler (som en kabeltroende tidligere fortalte at han gjorde på 90 tallet), og klarer å overbevise henne om at det er bedre, det er da det ikke lenger er ok. Og ja en selger (eller hvem som helst) kan klare å overbevise usikre mennesker om det meste. Det kalles å lure dem. Og det er enda enklere når selgeren er overbevist selv også. Da lurer han kunden i god tro. Derfor synes jeg det er viktig å diskutere dette med kabler, så flere kan stille spørsmål ved dette og begynne å tenke selv. I stedet for å lese blader, og høre på selgere og så bruke vanvittige summer med penger på noe som ikke har lydmessig betydning, eller i beste fall minimal lydmessig betydning.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser den uob, og det var egentlig ikke det jeg kommenterte på. Jeg er helt enig i dine betraktninger.

Det jeg derimot gjerne ville belyse var at enkelte på kabelsidene er svært ivrige på å avfeie andres erfaringer eller interessante og gyldige innspill/spørsmål med at folk enten ikke er intelligente nok, ikke har prøvd nok, eller ikke har nok greie på basal elektronikk. Når noen bruker slike argumenter så blir det så feil at jeg har ikke ord. Ikke minst siden jeg har en viss kjennskap til den typiske avsender av slike argumenter, og er ikke imponert over noe.

Når folk som innehar høy kompetanse på en rekke områder, fra musikk (i praksis som utøvere eller konsertgjengere) til elektronikk (som både ingenører, hifientusiaster gjennom årtier osv) av disse sannsigerne blir avfeid som idioter i nær sagt enhver kabeldebatt så blir det så ille at jeg lurer på om dette ikke er noe av årsaken til at det ikke går an å diskutere kabler her. Ja, jeg er faktisk så trangsynt at jeg har en følelse av at det kanskje er slik.

Jeg skulle ønske det gikk an å diskutere kabler, for det er et interessant tema, og et tema hvor vi har mye igjen å lære alle sammen. Vel, det er iallefall min mening i øyeblikket.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Vidar P skrev:
    Ser den uob, og det var egentlig ikke det jeg kommenterte på. Jeg er helt enig i dine betraktninger.

Det jeg derimot gjerne ville belyse var at enkelte på kabelsidene er svært ivrige på å avfeie andres erfaringer eller interessante og gyldige innspill/spørsmål med at folk enten ikke er intelligente nok, ikke har prøvd nok, eller ikke har nok greie på basal elektronikk. Når noen bruker slike argumenter så blir det så feil at jeg har ikke ord. Ikke minst siden jeg har en viss kjennskap til den typiske avsender av slike argumenter, og er ikke imponert over noe.

Når folk som innehar høy kompetanse på en rekke områder, fra musikk (i praksis som utøvere eller konsertgjengere) til elektronikk (som både ingenører, hifientusiaster gjennom årtier osv) av disse sannsigerne blir avfeid som idioter i nær sagt enhver kabeldebatt så blir det så ille at jeg lurer på om dette ikke er noe av årsaken til at det ikke går an å diskutere kabler her. Ja, jeg er faktisk så trangsynt at jeg har en følelse av at det kanskje er slik.
    Hersketeknikker er brukt vell mye her inne ja, særlig av enkelte, selverklærte eksperter. Dette er jo med på å ødlegge en diskusjon som kunne vært lærerik.

L

larkus

Gjest
    Vissheten om "sarvekablers" tilstedeværelse i anlegg sperrer effektivt for mange entusiasters evne til å lytte med et åpent sinn. De sitter som regel helt fremme på sofakanten og lytter intens etter noe å sette fingeren på. Og i de tilfeller de sier noe positivt, så etterfølges det alltid av et alvorlig "men"..... ;)

mvh
    larkus

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    larkus skrev:
    Husk å tvinne signalkabel for høyre og venstre kanal godt sammen. Det hevdes fra kompetent hold at dette har stor betydning for lyden. (For meg er det ubegripelig at det kan ha en positiv effekt :) )

mvh
    larkus
    Etter tips fra Asbjørn prøvde jeg det der med tvinning for noen dager siden. Tok av isolasjonen på et par pr-kabler og tvinnet de.
    Hørte dessverre ingen forskjell :(

Eneste logikken i det gamet her jeg kan se for min del (i mitt anlegg), er at små tynne ledere - av en eller annen grunn - begrenser dynamikken.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Imponerende at noen tok meg på ordet og lette frem databladet til min Accuphase. Til det har jeg en ting å si:Dette med "current feedback" ser ut til å være noe som gjelder for power amp- delen. Da jeg koblet til Edge`n, ble jeg nødt til å bruke den simplere Master- kabelen brukt til da av DVD- spilleren mellom pre og effekt. Da jeg senere lånte Master Signature med WBT- plugger mellom pre og effekt for å teste om jeg fikk et løft, fikk jeg det forventede lille grannet detaljer ekstra. Jeg bestilte så en Master Signature med Furutech Rhodium- plugger for å bruke mellom pre og effekt. Denne ga den ekstra klarheten over WBT som jeg hadde opplevd med Accuphasen som integrert. Bare at nå, med Edge`n innkoblet i kjeden, var skillet mellom de to termineringene enda tydeligere enn jeg kunne huske å ha opplevd det før. Så to tidligere kabelopplevelser har altså blitt duplisert og da mens dette med current feedback ikke har vært relevant for diskusjonen.

Er det noen hifiprodusent som har full kontroll på hva de driver med og vet å produsere kvalitet, må det være Accuphase

Hvis jeg skal blande inn utenomting i et forsøk på å skaffe meg kredibilitet, kan jeg nevne at jeg spilte piano i fem år før jeg ikke gadd mer, hadde en keyboardgruppe sammen med en klassekamerat og vi drev og komponerte litt og spilte på skolen, jeg har en bror som gikk musikklinjen på gymnaset og fikk karakteren 6 i sitt biinstrument der (piano), han har siden spilt i et band som har solgt tusenvis av plater i Tyskland, jeg har dessuten en kusine som spiller fløyte i Malmø Operaorkester.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.339
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    larkus skrev:

mvh
    larkus
    Etter tips fra Asbjørn prøvde jeg det der med tvinning for noen dager siden. Tok av isolasjonen på et par pr-kabler og tvinnet de.
    Har jeg sagt det? I så fall har jeg aldeles glemt det. I hvilken sammenheng var dette?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du nevnte iallefall fletting for noen dager siden i forbindelse med LCR i kabler, det husker selv jeg med min sløve knott :)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Har jeg sagt det? I så fall har jeg aldeles glemt det. I hvilken sammenheng var dette?
    I forbindelse med høy induksjonsverdi i kabler som "kanskje kunne" lage ulyder i diskanten (sss, sch, fff-lyder).

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    For å klargjøre, har jeg nå altså to sett med Master Signature interconnect med Furutech Rhodium: Det første settet har hele tiden vært koblet til Cd- spilleren.

Ikke for å bruke hersketeknikk da, men det slår meg at det kanskje er litt fåfengt av meg å beskrive forskjellen mellom to plugger for noen som aldri har opplevd å høre forskjell på to kabler, langt mindre noe som kan beskrives som en forbedring.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Neste skrittet mitt nå blir å bytte internkabling til diskanten, må bare vente på ny loddebolt fra elfa...
    Blir spennende å se hva som skjer eller om det skjer noe i det hele tatt :/

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.339
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Du nevnte iallefall fletting for noen dager siden i forbindelse med LCR i kabler, det husker selv jeg med min sløve knott :)
    Ja, men det er + og - for samme kanal, ikke høyre og venstre kanal i lett mix!

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Er høyttalerkablene jeg flettet og på de er det vanskelig å flette venstre og høyre høyttalerpar sammen av praktiske årsaker ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Vidar P skrev:
    Det er sant. Fikk ikke med meg at sinep snakket om høyre/venstre.. da blir jo det hele litt rart ja.
    Han gjorde vel ikke det :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.339
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    For å klargjøre, har jeg nå altså to sett med Master Signature interconnect med Furutech Rhodium: Det første settet har hele tiden vært koblet til Cd- spilleren.

Ikke for å bruke hersketeknikk da, men det slår meg at det kanskje er litt fåfengt av meg å beskrive forskjellen mellom to plugger for noen som aldri har opplevd å høre forskjell på to kabler, langt mindre noe som kan beskrives som en forbedring.
    Neida, jeg tviler faktisk ikke på at du hører det du sier at du hører, men det er en del psykologiske forhold som er mye mer velkjente enn noen som helst elektrisk teori som kan forklare det du opplever. Derfor har du et stykke vei å gå før du overbeviser f eks meg om at dine erfaringer er overførbare til andre situasjoner. I et tidligere innlegg brukte du selv uttrykket
    Kule-Trygve skrev:
    ...det forventede lille grannet detaljer ekstra...
    Lynkurs:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
    http://en.wikipedia.org/wiki/Observer-expectancy_effect
    http://news.cnet.com/8301-13580_3-9849949-39.html

Og som en protokolltilførsel kan jeg nevne at jeg også har prøvd WBT og Furutech i både gull og rhodium, og jeg hører ikke forskjell på dem i det hele tatt. Derimot bruker jeg en del Mundorf kobberterminaler i forskjellige hjemmebygg, både forsterkere og høyttalere, men er helt åpen på at det gjør jeg bare fordi jeg liker det subjektive kvalitetsinntrykket av de solide grepene. Hører ikke et dugg forskjell. ;)

M

musicus

Gjest
    HCS skrev:
    Vidar P skrev:

Veldig godt poeng Vidar! :) :)... Egne valg, egne erfaringer men og evne til å se hva andre har lært... Og kose seg med alle tre tingene, istedet for å yppe til krig...

Gir mitt bifall til dette også, ikke minst er det for undertegnede en av de bedre "kabel" trådene på lenge, ikke bare fikk jeg repetert linken, men også utdypet den litt av Asbjörn, personlig har jeg iaf kommet noe videre i min kabel forståelse og samspillet med amp og htére...

mvh

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Mye av "diskusjonene" om utstyr og kabler, og de underliggende oppfatningene om lyd og tingenes tilstand, forkludres av at forskjellene er "målet" og at "best" er "best". Uten kvalifikasjon eller nyansering og utbrodering. Jeg undrer meg av og til om hva "vi" forventer at en skarve kabel skal kunne utrette.

For egen regning har jeg kun to krav til en ideell kabel:
    1) kabeluren skal ikke påvirke tilsluttet utstyr unødig, og
    2) kabeluren skal være lydlig transparent.
    Heldigvis koster dette ikke en herregård og mange "no-name" kabler av noen kvalitet fungerer i så måte helt glimrende i mange sammenhenger.

mvh
    KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Det med det "forventede grannet detaljer ekstra" skrev jeg jo fordi jeg allerede hadde opplevd dette ved bruk av Accuphasen som integrert! Kabelbyttet ble akkurat det samme bare med litt annet forsterkeri..

Legg merke til at jeg ennå ikke har funnet strømkabler som har overbevist meg..men skal prøve igjen nå som jeg har bedre anlegg enn sist..

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg vet forresten veldig lite om hva som ligger bak kablene mine av teoretisk forskning eller praktisk "prøving og feiling". Hva som gjør dem så bra/ transparente vet jeg heller ikke..og om det finnes like bra kabler til halve prisen vet jeg heller strengt tatt ikke..men de gjør nytten i mitt anlegg..veldig mange av high-end-gutta her på forumet ser ut til å ha dem og være veldig fornøyd med dem..kanskje finnes det noe bedre til prisen der ute, men antakelig måtte jeg låne og prøve og feile en del før jeg fant dem i så fall..og det gidder jeg ikke...men det at disse kablene er såpass vakre å se på, gjør det *litt* mindre smertefullt å punge ut for dem...tross alt...hehe

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.031
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her yppes ikke til krig folkens, men bare så det er klart, de beste kabler for mitt anlegg... de har jeg selv ;D ;D
    God fortsetning på høytiden 8)

gismo

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    orso skrev:
    Det kommer vel helt ann på lengden. 1.5mm2 er f.eks tilstrekkelig opp til 7,5 m lengder ifølge Crown bruksanvisningen min.
    Det kan være flere forklaringer på opplevd forskjell. Ødelagt kabel, dårlig kobling, flytting av høyttalerne eller for lite tversnitt.

Kommer vi dithen at det ok og betale en del penger for placebo fordi det er helt greit å bli lurt, så mener jeg vi er på ville veier. Ikke enig digiman. Det er konstruktivt å finne ut hvorfor man opplever forskjeller.
    Er det konstruktivt å hevde at det ikke NOEN forskjell ? 8)... Hvor er din forståelse eller ønske om dette for forskjeller..?? Forklar..
    Folk opplever forskjeller. I noen tilfeller skyldes det kabler er konstruert på en spesiell måte. Og da mest sansynlig også kombinert med en forsterker som er litt følsom for kabler. Jeg har linket noen ganger til kabeltesten hos Audioholics hvor Stealth Ribbon er et eksempel på en slik kabel. I noen tilfeller vil den gi en avrulling i diskanten. Det var også den dyreste kabelen i testen. Man kan altså erfare at den ikke vil føre hele signalet korrekt frem. Goertz er også blitt nevnt etter målinger som en kabel som kan slå ut hørbart med en forsterker med høy utgangsimpedanse. Det er vanskelig å si hvor mange slike kabler det finnes. Jeg ser ikke bort ifra at eksotiske kabelprodusenter spekulerer bevisst i dette. Uansett så snakker vi om veldig små forskjeller der hvor det er snakk om avvik innenfor det hørbare området. Og hvorfor bruke mye penger på og delvis strupe signalet. Det kan vel ikke være mye high-end? Ønsker man å endre på signaturen i anlegget, kan man gjøre det på langt mer effektive måter.

Men i de aller fleste tilfellene hvor folk beskriver forskjeller, er jeg redd vi snakker om placebo. Vi blir alle påvirket av hva vi ser og leser. Det kjenner vi godt til og Asbjørn har mange ganger linket til ulike studier. Slik er vi mennesker. Blindtester kan være med på å fjerne slike påvirknings kilder. Da er det utelukkende ørene som brukes. Så test helst alltid kabler blindt. Det tror jeg kan spare folk for mye penger.

L

larkus

Gjest
    Det kan også diskuteres hvor mye det visuelle ved en kabel påvirker vår oppfatning av lyden.
    Dette er vel ikke uvanlige oppfatninger:
    En tjukk svart kabel = solid og feit bass, behagelig og litt mørk/varm lyd.
    Tynn kabel med gjennomsiktig isolasjon = lys, slank, bassfattig og tendenser til hard lyd.

Ellers så er det også morsomt å legge merke til hvordan beskrivelsen av lydsignaturene fra gull, sølv og kobber stemmer med fargen på metallet :)

Jeg synes forresten det er viktig at en kabel ser OK ut ;)

mvh
    larkus

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    larkus skrev:
    Tynn kabel med gjennomsiktig isolasjon = lys, slank, bassfattig og tendenser til hard lyd.

Ellers så er det også morsomt å legge merke til hvordan beskrivelsen av lydsignaturene fra gull, sølv og kobber stemmer med fargen på metallet :)

mvh
    larkus
    Men Larkus da, har du fremdeles igjen Akevitt nå på 2. dag?

O

Oblivion

Gjest
    larkus skrev:
    Det kan også diskuteres hvor mye det visuelle ved en kabel påvirker vår oppfatning av lyden.
    Dette er vel ikke uvanlige oppfatninger:

Jeg synes forresten det er viktig at en kabel ser OK ut ;)

mvh
    larkus
    Interresante konklusjoner Larkus ;D

Hmmm... mine nye kabler blir det spennende å lytte til både fordi lederne er en legering og fordi jeg kan lage de med enten sort eller hvit ytterkappe og legge på flere lag med ytterkappe slik at de blir tykkere ;D

Legeringen må jo da (på grunn av fargen) ha en hittil ukjent lydsignatur og dette kombinert med hvit eller sort ytterkappe som kan variere i tykkelse så kan jeg tydeligvis lage mange "modeller" som spiller helt forskjellig ;D ;D ;D

PS! Hva burde jeg ha som farge på isolasjonen på lederne for optimal lyd??
    Skal lage baffler til noen dipol høyttalere....
    Vil forskjellige farger på bafflene også kunne gi mer bass og lignende eller gjelder dette med fargene kun for kabler ?? ;D ;D

L

larkus

Gjest
    Ikke konklusjoner, men observasjoner, Oblivion :)
    Hvis to kabler (gjerne Oblivion-kabler) med helt identisk innmat og terminering, men med forskjellig tykkelse, farge og stor forskjell på pris ble levert til lyttetest, er det nok 99% sikkert at testdeltakerene ville "høre" betydelige forskjeller mellom kablene :)
    Jeg mener også å ha lest om undersøkelser der fargen på høyttalerene påvirker lytterens oppfattelse av lyden :)
    Farge på kabel for optimal lyd for meg er svart ;D

mvh
    larkus

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.691
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det ble bare tøv ut av denne kabel-tråden også.
    De som ikke hører, tror det er hysterisk morsomt å rakke ned på de som hører.

Fin "diskusjon"

God Jul.

O

Oblivion

Gjest
    larkus skrev:
    Jeg mener også å ha lest om undersøkelser der fargen på høyttalerene påvirker lytterens oppfattelse av lyden :)

mvh
    larkus
    Da fikk jeg vel det "ultimate" svaret på hvorfor blant annet Revel høyttalere kan bestilles med side panelene i forskjellige farger....
    Er klang balansen feil er det bare å bestille nye paneler i en annen farge ;D ;D

O

Oblivion

Gjest
    lars_erik skrev:
    Det ble bare tøv ut av denne kabel-tråden også.
    De som ikke hører, tror det er hysterisk morsomt å rakke ned på de som hører.

Fin "diskusjon"

God Jul.
    Hvis det er som du sier "De som ikke hører" blir jo spørsmålet hva de har i slike tråder å gjøre OG hvorfor "de" (et lite fåtall) må ødelegge den "gleden" de hørende har ved denne "hobbyen" :eek:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn