Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ikke så lenge å vente denne gangen på blu rays fra Rhino 🥳



    Har ikke hørt disse albumene før - blir spennende å bli kjent med.


    Har også fått de siste 2 signalboosterne jeg bestilte - 4 VU metere for Quad perfekt justert etter mitt foretrukne lyttenivå.

    Har laget en liten Quadrophonic seksjon i enden av hifi-benken med VU-metere, avspiller og noen av Quad discene jeg har.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nytt fra SDE i dag, to Wham! album - i en bundle hvis man ønsker:



    Atmos & Stereo mixer, slippes 22 mars.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    XTC - et band jeg har et blandet forhold til. Noen låter liker jeg veldig godt - andre er som å dra negler på en tavle 😁

    Jeg er også en typisk "lytte til album" person - det gjør at jeg nesten aldri hører på de utgitte surround albumene av XTC - eminent mixet av Steven Wilson.

    Bestemte meg for å gjøre noe med dette - dermed laget jeg et eget "Best of" album!



    Litt custom grafikk, plukket fra de aktuelle albumene. Jeg laget også et tilsvarende for Hi-Res stereo.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Atmos mixen av Smoke on the Water får blandet kritikk på QQ. Dessverre ikke mulig å høre den her enda. Er kun Atmos mixen jeg bryr meg om, er den dårlig står jeg over.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Gentle Giant "The missing piece" Steven Wilson remix kommer 23. Februar. Gleder meg til denne da originalmiksen er noe snodig....




    blu-ray_spread.jpg





    Award winning producer and musician Steven Wilson continues his association with the band, remixing the album in Dolby Atmos, Stereo and 5.1 surround sound. In addition, the digipak CD/Blu-ray version also contains an instrumental mix, the original 1977 stereo mix and videos for each track. All remixes except the Atmos contain a bonus track, a previously unreleased outtake of “Winning.”


    Gentle Giant's “The Missing Piece” Steven Wilson remix will be released on CD, 5.1 Blu-Ray, 180g vinyl and Limited Edition Transparent Green Vinyl variant on February 16, 2024.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk endelig erstatningsdisken av Spinners fra Rhino:



    Stereoversjonen har jeg spilt mye - endelig kan jeg også spille Quad versjonen, et knallalbum og nærmest demo surround kvalitet.

    Mange gode låter på albumet

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    De to siste i bundelen fra Rhino har ankommet:



    Gil Evans - Svengali (1973) og Average White Band - AWB (1974)

    Flotte utgivelser - utsøkt mastering, låter veldig bra. Både i stereo & Quad.

    Da er det bare å vente spent på at Rhino annonserer neste Quadio bundle - er vel ikke så lenge til.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Stilig at de knipser et bilde av Mastertapene for Bookleten - skannet det for å få med i Foobar:



    Ser ut som Scotch funker bra for Quad :cool:

    Herlig skive - AWB
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    DHL mannen var og leverte :cool:



    Helt fra Japan 🇯🇵

    Billy Joel - Piano Man 50th Anniversary Deluxe Edition


    Med - for første gang - den originale Quad mixen på digitalt format - SACD 🤩 låter fenomenalt!

    Meget forseggjort utgivelse, masse greier følger med - og en cd +dvd.

    Edit: Legger inn en liten advarsel om stereosporet på sacden - DR9. Det er ikke noen audiofil mastering. Merket det godt når jeg lyttet - skikkelig futt i Quad innspillingen - men veldig tamt i stereosporet.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk også Def Leppard - Diamond Star Halos fra SDE idag



    Nice surround mix av Steven Wilson - gode låter.

    Stereosporet er bare sorgen, DR5 eller noe. Mulig jeg lager en egen 2.0 downmix.



    Men det er mer Def Leppard på gang - en 40th utgave av Pyromania - med bl.a surroundmiks på blu ray:



    Albumet er en favoritt - seff forhåndsbestilt :cool:

    The Blu Ray includes an Atmos mix of the album (supervised by Giles Martin) as well as 5.1 / stereo and instrumental mixes plus the promo videos from the time and a debut Blu Ray for a live show from the Westfalen Halle in Germany (Dortmund).

    Slippes 26 april.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ser ut til å bli en fin surround uke - fikk et par fra Vocalion i dag:



    En dobbel fra The Isley Brothers og en trippel fra The O'Jays - totalt 5 album i både original Quad og stereo. Sykt mye for penga :D

    Og med Dutton bak spakene vet man at det er optimal mastering på alt! Har bare lyttet litt til Quad foreløpig, og det låter veldig bra.



    Ser at jeg ikke har fulgt helt med på alt Vocalion har gitt ut det siste året eller 2 - får sjekke ut sjappa ordentlig og bestille litt :cool:
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fant i postkassen i dag:



    Air - Moon Safari - 25th Anniversary Edition - 2xCD + BDA

    Har ventet spent på denne utgaven - den forrige jubileumsutgaven av 10 000 Hz Legend har vært en Atmos favoritt her og blitt spilt mye. Det dynamiske stereo sporet jeg downmixet fra Atmos sporet har også fått noen runder på Genelecene.

    Moon Safari skuffer ikke - bra album med gode låter - og Atmos mixen låter veldig bra. Eller - det holder kanskje ikke - det låter fantastisk :cool:

    Stereosporet er faktisk ikke noen fullstendig krise denne gangen - kun første låten som er ihjelkomprimert - DR6 - resten av låtene ligger på mellom DR8-10 som funker for slik elektronisk musikk. Men jeg kommer allikevel å lage en downmix med full dynamikk fra Atmos sporet som ligger på DR13.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Nå er det mulig å forhåndsbestille denne superduper utgaven av Machine Head:


    Fristelsen ble for stor her :cool:
    For 20 år siden (April 2004) skrev jeg følgende om SACD utgaven. (får håpe det er lagt ned litt arbeid i å finpusse litt på den nye utgaven)

    Deep Purple - Machine Head (Hybrid SACD)

    Rundt juletider i 1971, ble Machine Head innspilt i korridorene på Grand Hotell, Montreux, Sveits. Egentlig, et noe merkelig sted å legge grunnlaget for et av rockehistoriens virkelig store album, og dokumenttaren om albumet i Classic Rock serien (http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=109815 ) beskriver arbeidsforholdene som rimelig kaotiske.
    Albumet har en rekke låter som har blitt klassikere - for å nevne noen: Highway star, Never before, Smoke on the water, Lazy, Space Truckin’, osv.. Det er nesten ikke måte på hvor solid håndverk som er skviset inn på dette ene albumet.


    Holder Machine Head mål over 30 år etter?

    Miksen som er å finne på SACD-en er den originale quadrofonimiksen fra 1972. I sum er dette noe mer enn stereomiksen fra samme tid. Noe mer overdubbing og noe er lagt til i forhold til stereoversjonen. Det høres også ut som det er benyttet en annen klangmaskin på vokalen (sammenlign Ian Gillan på Never Before SACD vs vinyl).
    Quadrofonieffektene kan noen gang være slitsomme, det høres ikke troverdig ut å panorere et hundre kilos Hammond B3 orgel mellom front- og bak-kanalene slik det blir gjort på Lazy. Men stort sett er miksen sivilisert og legger en godviljen til og lukker øynene, kan man til tider få følelsen av å sitte sammen med bandet i gangen på Grand Hotell. SACD-en inneholder også en alternativ miks av Lazy og Maybe I’m A Leo, pluss When A Blind Man Cries, som ble utelatt fra originalen.

    Musikalsk er det veldig lite å sette fingeren på. Det er nesten for perfekt, Ian Paice er en briljant teknikker, en av de virkelig store trommeslagerne fra denne tiden. Og sammen med Stratocastergeniet Ritchie Blackmore, John Lord på keyboard og Roger Glover på bass, sitter kompen mer enn perfekt før Ian Gillan setter det hele i system med vokal hentet fra en annen verden.

    Flekanals-miksen er ikke fullt så hardt sammenskrudd som stereoversjonen. Det er litt mer rom for improvisasjon, spesielt gjeller dette Ritchie Blackmore som av og til gir fra seg både taktslag og toner på gitaren som ikke finnes på stereoversjonen. Apropos det, gitarsoloen to minutter ut i Maybe I’m A Leo, er verken av god kvalitet eller godt mikset inn i lydbildet.

    Musikalsk vurdering: 6/6
    Teknisk vurdering SACD-miks: 4/6
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    For 20 år siden (April 2004) skrev jeg følgende om SACD utgaven. (får håpe det er lagt ned litt arbeid i å finpusse litt på den nye utgaven)

    Deep Purple - Machine Head (Hybrid SACD)

    Rundt juletider i 1971, ble Machine Head innspilt i korridorene på Grand Hotell, Montreux, Sveits. Egentlig, et noe merkelig sted å legge grunnlaget for et av rockehistoriens virkelig store album, og dokumenttaren om albumet i Classic Rock serien (http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=109815 ) beskriver arbeidsforholdene som rimelig kaotiske.
    Albumet har en rekke låter som har blitt klassikere - for å nevne noen: Highway star, Never before, Smoke on the water, Lazy, Space Truckin’, osv.. Det er nesten ikke måte på hvor solid håndverk som er skviset inn på dette ene albumet.


    Holder Machine Head mål over 30 år etter?

    Miksen som er å finne på SACD-en er den originale quadrofonimiksen fra 1972. I sum er dette noe mer enn stereomiksen fra samme tid. Noe mer overdubbing og noe er lagt til i forhold til stereoversjonen. Det høres også ut som det er benyttet en annen klangmaskin på vokalen (sammenlign Ian Gillan på Never Before SACD vs vinyl).
    Quadrofonieffektene kan noen gang være slitsomme, det høres ikke troverdig ut å panorere et hundre kilos Hammond B3 orgel mellom front- og bak-kanalene slik det blir gjort på Lazy. Men stort sett er miksen sivilisert og legger en godviljen til og lukker øynene, kan man til tider få følelsen av å sitte sammen med bandet i gangen på Grand Hotell. SACD-en inneholder også en alternativ miks av Lazy og Maybe I’m A Leo, pluss When A Blind Man Cries, som ble utelatt fra originalen.

    Musikalsk er det veldig lite å sette fingeren på. Det er nesten for perfekt, Ian Paice er en briljant teknikker, en av de virkelig store trommeslagerne fra denne tiden. Og sammen med Stratocastergeniet Ritchie Blackmore, John Lord på keyboard og Roger Glover på bass, sitter kompen mer enn perfekt før Ian Gillan setter det hele i system med vokal hentet fra en annen verden.

    Flekanals-miksen er ikke fullt så hardt sammenskrudd som stereoversjonen. Det er litt mer rom for improvisasjon, spesielt gjeller dette Ritchie Blackmore som av og til gir fra seg både taktslag og toner på gitaren som ikke finnes på stereoversjonen. Apropos det, gitarsoloen to minutter ut i Maybe I’m A Leo, er verken av god kvalitet eller godt mikset inn i lydbildet.

    Musikalsk vurdering: 6/6
    Teknisk vurdering SACD-miks: 4/6

    Nice anmeldelse! Foruten at flygende Hammondorgel er kult - og ikke slitsomt 😁

    Den gamle SACDen fra 2003 innholder UK Quad mixen. Den kommende deluxe utgaven skal visst nok inneholde den amerikanske Quad mixen, som ikke er lik UK mixen - det er derfor jeg har bestilt den, jeg har den gamle 2003 SACDen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Vis vedlegget 988517
    Salg på Amazon.de 1/1, levert i dag for totalt 182 euro. Ikke noe å nøle etter når Steven Wilson har gjort nye kringlyd versjoner.
    Har akkurat hørt på en av dem. Fantastisk, det er så bra...
    Nå hører jeg på en av CD'ene (Singles and Sessions '70-72). Ny musikk for meg og svært bra. Lyden også ok.
    Denne har gnagd en stund - var usikker - men bestilte den en kveld :cool:

    Gleder meg til å gå løs på den



    The Who – Who's Next - Life House Super Deluxe Edition
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ble et par runder med Who's Next i Atmos i går, låter veldig bra.

    Rippet blu rayen i dag. Teste Steven Wilsons 5.1 96/24 surroundspor:



    Låter veldig bra - fint at de inkluderer 5.1 sporet også - mange ganger er det litt mer trykk og mer fokusert vs Atmos sporet - som til gjengjeld ofte er mer spektakulært - slik er det her også. Både Atmos & 5.1 har perfekt nivå og god dynamikk - typisk Steven. Med hele 14 bonus tracks inkludert er det full pott.

    Det ser like bra ut som det låter, lekkert:




    Så var det stereosporene - som jeg hadde sett frem til - jeg regnet med at de selvfølgelig brukte Steven her også.

    Men nei - her har de brukt noen som antagelig skulle hatt en annen jobb - dynamikk DR7 til DR10.

    Det ser ut som en Rema reklame med motorsag, bra headroom & nivå da...:p :eek:



    Ikke noe å kaste bort tid til å høre på - jeg vil unngå å komme på kant med Genelecene, så kommer aldri å bli spilt.

    Dette var bare blu rayen - det følger med 10 stk CD også - antagelig på samme søppelnivå... :sick: at de gidder...


    Men det følger med noen kule Buttons som hjelper litt da

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Synes det er en gjenganger på disse analysene dine at stereosporene er stemoderlig behandlet. Skulle i utgangspunktet tro at det er stereofolket som er mest kritiske til kvalitet og at de er mest nervøse for å få tyn der 🤔 Vet ikke hvordan dette blir hvis man spiller av platene på en BD-spiller som er tilkoblet til stereo-DAC og man har valgt stereo-downmix i innstillingene, får man da nytte av den bedre lyden på flerkanalssporet dersom man velger at det er dette som skal avspilles?

    Personlig pleier jeg på de få musikk BDene jeg har å velge stereo-sporet, men dette er da sannsynligvis dårligere enn 5.1 eller Atmos-sporet..
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Synes det er en gjenganger på disse analysene dine at stereosporene er stemoderlig behandlet. Skulle i utgangspunktet tro at det er stereofolket som er mest kritiske til kvalitet og at de er mest nervøse for å få tyn der 🤔 Vet ikke hvordan dette blir hvis man spiller av platene på en BD-spiller som er tilkoblet til stereo-DAC og man har valgt stereo-downmix i innstillingene, får man da nytte av den bedre lyden på flerkanalssporet dersom man velger at det er dette som skal avspilles?

    Personlig pleier jeg på de få musikk BDene jeg har å velge stereo-sporet, men dette er da sannsynligvis dårligere enn 5.1 eller Atmos-sporet..

    Jeg er like mye stereoentusiast som surroundentusiast - som regel spiller jeg stereosporene mest - der hvor de er gode. Litt naturlig da mitt stereo oppsett er noen hakk bedre enn surroundopsettet.

    Jeg har ikke særlig erfaring med å kjøre downmix med blu ray spiller. Men jeg har manuelt laget en god del downmixer selv. som blir veldig bra.

    Gode stereospor med samme klasse som surroundsporene, på slike utgivelser, er dessverre veldig sjeldent.

    Edit: Men jeg er like forvirret som deg når det gjelder laber kvalitet på stereosporene - som du skriver skulle man tro stereofolket hadde høyere krav enn surroundhodene. Men i tillegg måten komprimeringen skjer - det er ikke noen forsiktig balansert komprimering som foregår - det er hard limiting utført med "motorsag". Noe en 10 åring kunne utført på en iPad uten problemer - ingen finesse, ingen respekt for originalmateriale.

    Greit å legge ut for streaming, hvor det meste allikevel ser slik ut. Men inkludere det i en slik Super Deluxe utgave?? Det gir ingen mening.

    Videre hadde de Steven Wilson allerede engasjert - med full tilgang til multitracks mastertaper - og han var allerede inne i "soundet" på albumet og hadde antagelig kunne laget en ny stereo remix med så bra dynamikk & lydkvalitet som det er mulig å oppnå med materialet - for en veldig grei pris.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er like mye stereoentusiast som surroundentusiast - som regel spiller jeg stereosporene mest - der hvor de er gode. Litt naturlig da mitt stereo oppsett er noen hakk bedre enn surroundopsettet.

    Jeg har ikke særlig erfaring med å kjøre downmix med blu ray spiller. Men jeg har manuelt laget en god del downmixer selv. som blir veldig bra.

    Gode stereospor med samme klasse som surroundsporene, på slike utgivelser, er dessverre veldig sjeldent.
    Har ikke testet så mye selv. Mener at jeg også får lyd i denne selv om jeg ikke velger stereo-downmix, men har da vært usikker på om jeg mister noe av lyden i de kanalene som en stereo-DAC naturlig nok mangler.

    Koblet med HDMI inn min NAD M51 (denne har 2 HDMI inn og 1 ut), men siden den ikke har DTS HD Master eller Atmos-dekoding ombord så må det uansett gjøres en konvertering av BDspiller til PCM - enten det er flerkanals eller stereo. Men siden jeg kan bruke HDMI og ikke være avhengig av optisk/coax sin begrensede båndbredde så kan det jo hende jeg beholder noe av fordelene med flerkanalssporet i DTS HD Master eller Atmos.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En ting jeg vet kan bli litt problematisk med downmix - er at surround har mye mer "plass" til vokal & instrumenter.

    Når man lager stereospor med "travel" musikk må man gjøre mange kompromisser og ofre en del "lyd" - rett og slett fordi det blir for kaotisk og trang om plassen.

    Dette utnyttes mange ganger godt på surroundinnspillinger hvor plassen er bedre og de slipper kompromisser i samme grad.

    Derfor kan noen ganger downmixer ikke bli så bra - lydmessig ok - men det kan bli for uryddig - rotete liksom.

    Hører ofte fra folk som mixer at det er mye lettere å mixe i surround enn i stereo - i surround kan man ta med alt - bare vite hvor det skal plasseres i lydbildet optimalt. For stereo er det en lang rekke avgjørelser om hva som skal ofres og hva som skal med.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Tok en rask sjekk av innstillingene, er ikke noe som heter stereo-downmix på den, så husket feil.
    Det er bare valgt i innstillingene at det er PCM som skal sendes ut på HDMI.
    DACen ser ikke ut til å bry seg om den blir matet med stereo eller flerkanals.

    På McKennitt sin BD-utgivelse av The Visit kan man switche live mellom Atmos, DTS HD Master og Stereo.
    Stereosporet er bestemt en del mer volum på, så tviler ikke på at dette er mer komprimert eller viser mer fyldig spectrum-analyzer.
    Atmos og DTS HD Master høres ganske likt ut. Holder en liten knapp på sistnevnte etter en rask verifisering her.

    IMG_4834.jpeg
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tok en rask sjekk av innstillingene, er ikke noe som heter stereo-downmix på den, så husket feil.
    Det er bare valgt i innstillingene at det er PCM som skal sendes ut på HDMI.

    På McKennitt sin BD-utgivelse av The Visit kan man switche live mellom Atmos, DTS HD Master og Stereo.
    Stereosporet er bestemt en del volum på, så tviler ikke på at dette er mer komprimert eller viser mer fyldig spectrum-analyzer.


    Vis vedlegget 1007780
    Glimrende album - stereosporet på den er ok. DR9 - DR12.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Noen surroundutgivelser kom i påsken:



    Deep Purple - Machine Head 50th Anniversary fra Platekompaniet

    Reo Speedwagon, Mac Davis og Argent Sacder fra Vocalion.

    Masse Quads 🥳 - og en Atmos.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Men det har også kommet noe mer i posten....




    En gammel toppmodell Sony blu ray spiller - handlet av en hyggelig kar på Finn. Hva skal man med en slik.....??

    Jepp - rippe Sacder. Har handlet inn en del Sacder siden min gamle Sacd-ripper tok kvelden. Og selv om jeg har rigget til et veldig bra sacd avspillingsopplegg - er det veldig greit å ha kopier på pcen.

    Etter jeg fikk Genelecene spiller jeg også mye stereo - og vil gjerne ha tilgang til hires stereosporene på discene - kunne spille de hvor som helst.

    Var litt spent om det skulle bli mye plunder å komme i gang, jeg har fått ny pc siden sist osv. Men det gikk veldig greit. I løpet av en times tid var allerede flere album rippet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Holder på og ripper sacder til iso filer - og converter iso filen til flacfiler.

    Billy Joels Piano Man har et altfor høyt nivå, med masse klipping - jeg prøvde å convertere rett av og etterpå senke nivået i Auacity/Foobar - med et håp om å "redde" noe av dynamikken. Men det gikk ikke.

    Prøvde så noen innstillinger i selve converteringsprossessen for å senke nivået - klarte faktisk å redde alle "toppene".

    Her stereoversjonen:



    Gikk fra DR9 til DR12 og det ser veldig fint ut i Audacity - låter bedre også.

    Lytting via sacd spiller uten mulighet til å senke nivå og til forsterkeri med dsp som allerede utfordrer headroom - bidrar ytterligere til negativ lydkvalitet - med en sacd som klipper i utgangspunktet.

    Har ikke helt oversikt over hva som skjer her, men jeg er fornøyd med resultatet og vil kjøre på. Jeg vet om en del andre SACDer som er litt brickwalled - som også kanskje kan reddes.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Sacdene fra Vocalion er røverkjøp deluxe. På en sacd med 2 discer til rundt £20 kan det være opptil 5 album i både Quad og hires stereo.

    Men det medfører et lite problem - hvis man er en album-mann som meg. Det blir litt styr his det er kun det ene albumet du vil høre. Noen ganger kan også et album være delt på 2 disker - pga plass.

    Hvis man ripper til pcen er det ikke noe problem - du kan jobbe litt med tagger og plassere låtene i dedikerte mapper for hver sitt album.

    Fikset det med Mac Davis - 5 album på 2 disker:



    Bare å plukke hvilket album du vil høre - eller 2 eller alle. Jeg gjorde det samme for stereoversjonene. Tror jeg skal fortsette med det for alle slike utgaver - veldig greit å ha det slik.

    Meget bra lydkvalitet og Quad mix på denne soft-country musikken. Alt perfekt mastret av Dutton.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Den har stått der i sofaen i hele dag og bedt om oppmerksomhet - så jeg forbarmet meg over den - gikk rett på indrefileten - Blu Rayen :cool:

    og selvsagt den tidligere ikke utgitte digitale utgaven av US Quad versjonen av Deep Purple - Machine Head



    Det store og avgjørende er: Hvor starter gitaren på Smoke On the Water :cool:

    Her har jeg begge utgavene oppe i Foobar og kan sammenligne direkte.



    US utgaven starter med gitaren i venstre front - UK i venstre bak. Begge gir gåsehud!

    Veldig ulike lydmessig - UK Quad mer pågående - US mer dempet. Plassering av instrumenter er forskjellig. Slutten på US utgaven har slik merkelig fasevridning av lyden.

    Men fint nivå og dynamikk på den nye. Snart på tide å skremme vettet av naboen med Atmos mixen :p
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Får gi en liten kommentar om Atmos mixen på Machine Head - spilte den ganske høyt - naboen kommer vel ikke å hilse på meg på en stund 🤣

    Den er spektakulær - masse heftig panning - instrumenter som flyr rundt - og ellers utnytter rommet veldig bra. På mitt oppsett er det trykket i trommene som imponerer mest, det dundrer i vei som jeg aldri har hørt i noen versjon tidligere.

    Ellers perfekt nivå og veldig dynamisk. DR16 på Space Truckin'

    Den beste versjonen av Smoke on the Water.... hmm kanskje UK Quaden? Får lytte litt mer til de 2 nye versjonene jeg har fått nå, kanskje det endrer seg.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    4 spennende Atmos utgivelser fra Rhino:




    Jeg venter også på at de skal slippe neste runde i Quadio serien.

    Veldig fine tider for surroundlovers 🥳
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Lytter på Machine Head nå i Atmos fra Apple Music, OK mix, men synd den bare finnes på BD i en dyr boks. Håper på ren BD utgivelse etterhvert, hvis ikke får AM klare seg for meg. ;) Det nye Rhino BD'ene er de samme miksene som på AM så det holder for meg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg sjekket ut cdene i 50th Anniversary utgaven av Machine Head, var litt spent når jeg så at det var laget en ny stereo remix - det kan noen ganger være veldig bra.



    Men dessverre ikke her. Altfor høyt mastret og unødvendig komprimert. DR8 på Lazy - DR16 på Atmosversjonen?? Why? Samme med den nye remasteren.

    Vinylen er vel samme ulla, som det pleier å være, den får bli i boksen.

    Kjøp boksen for surroundversjonene, er mitt råd.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg mekket en egen stereoversjon fra Atmos sporet:



    Låter like sprøtt som Atmos versjonen :cool: - og de deilige trommene er med.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har stått skikkelig på de siste par dagene - rippet alle Vocalion sacdene jeg har - rundt 50 stk. Med så mange som har flere enn et album på de - har jeg nok fikset over 100 album.

    Jeg så tidligere at jeg hadde rippet noen surround album litt lavt, med mitt forrige rippe oppsett - så i stedet for å sjekke alle - fikset jeg både stereo og surround på alle diskene - ISO filen jeg ripper til inneholder begge - og når man først er i gang tar det liten ekstra tid å fikse begge deler. Slapp å skanne grafikk, da jeg hadde dette fra tidligere på de fleste.

    Så tagget og fikset over 200 utgaver på et par dager :cool:

    Å ha den nesten nybygde kraftige pcen har vært fantastisk - krevende for prossessor å pakke ut ISO fil - med den nye går det unna - og med sprek M2 SSD som arbeidsdisk er det en drøm av et verktøy å jobbe med. Husker den gamle, den holdt på å knele 😁 Det nye Foobar oppsettet jeg har - er også mange hakk bedre enn den forrige jeg brukte - perfekt å tagge med.



    Tar en liten pause med Perry på anlegget - og en pils 🍺 Jeg liker slik gammel Easy Listening musikk, fattern hadde platehylla full av slikt, Perry Como, Andy Williams osv. Minner meg om søndagsettermiddager når jeg var liten, da sattes det gjerne på slik musikk. Her i Quad som gjør at det låter ekstra bra.

    Har funnet frem et par hundre Sacder til fra boden, har litt å pusle med fremover.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Holder på å rippe gjennom SACD bunken. Jeg fikser alle lydporene - både surround & hires stereo. Jeg ser fra tidligere at jeg har vært for "enkel" i regulering av nivået når jeg konverter surroundsporene fra Iso. Et tips jeg fant på nett - demp alt med 6 dB og det blir bra. Ikke en god løsning - man bør sjekke nivået på sacden og regulere nivået på demping etter dette.

    Ingen vits i å heve støygulvet unødvendig - for det blir resultatet. Mange sacder trenger ingen demping i det hele tatt. Noen ligger allerede for lavt.

    Mange positive erfaringer - og dessverre en del skuffelser. Jeg hadde store forhåpninger med The Moody Blues sacdene jeg har:



    Surroundsporene er bra, cd-sporene er elendige. Det er en del veldig interessante bonus-spor som også finnes i stereo sacd - men dessverre ikke surround.

    Men sacd stereosporet er like dritt som cd sporene. Jeg kunne redde noe dynamikk, men langt unna nok - cden og sacden har DR7 originalt - jeg klarte å fikse DR8




    Erfaringene hittil er at absolutt alt fra Vocalion er perfekt - man kan konvertere 1:1, perfekt nivå og dynamikk er aldri begrenset.

    Audio Fidelty er veldig varierende - lavt - høyt, litt klipping, for mye headroom osv. Men man kan få bra resultat ved å justere for hvert album.

    Ellers er det forferdelig varierende, man får analysere hvert album for å få det beste resultatet. Mye som ikke blir bra uansett, stereosporene er som regel dårlige.

    Stort sett er sacd sporet det samme som det inkluderte cd sporet - på alle jeg har sjekket hittil.


    Egentlig en veldig enkel øvelse å fikse godt nivå på en sacd og beholde dynamikken. SACD er jo for entusiaster som vil ha den beste lyden. Folk som velger sitt hifi utstyr med omhu og fokus på ørsmå detaljer - litt bedre - det betaler jeg 50k for! En promille her - en hundredels promille der.

    Brickwallingen på mange av disse sacdene tilsvarer hele prosent - kanskje i titall i faktisk degradering av lydkvalitet. Jeg kommer aldri å forstå poenget.

    Man får bare være takknemlig for at det finnes folk som Michael Dutton hos Vocalion som nettopp har skjønt dette.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    538
    Antall liker
    637
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Holder på å rippe gjennom SACD bunken. Jeg fikser alle lydporene - både surround & hires stereo. Jeg ser fra tidligere at jeg har vært for "enkel" i regulering av nivået når jeg konverter surroundsporene fra Iso. Et tips jeg fant på nett - demp alt med 6 dB og det blir bra. Ikke en god løsning - man bør sjekke nivået på sacden og regulere nivået på demping etter dette.

    Ingen vits i å heve støygulvet unødvendig - for det blir resultatet. Mange sacder trenger ingen demping i det hele tatt. Noen ligger allerede for lavt.

    Mange positive erfaringer - og dessverre en del skuffelser. Jeg hadde store forhåpninger med The Moody Blues sacdene jeg har:



    Surroundsporene er bra, cd-sporene er elendige. Det er en del veldig interessante bonus-spor som også finnes i stereo sacd - men dessverre ikke surround.

    Men sacd stereosporet er like dritt som cd sporene. Jeg kunne redde noe dynamikk, men langt unna nok - cden og sacden har DR7 originalt - jeg klarte å fikse DR8




    Erfaringene hittil er at absolutt alt fra Vocalion er perfekt - man kan konvertere 1:1, perfekt nivå og dynamikk er aldri begrenset.

    Audio Fidelty er veldig varierende - lavt - høyt, litt klipping, for mye headroom osv. Men man kan få bra resultat ved å justere for hvert album.

    Ellers er det forferdelig varierende, man får analysere hvert album for å få det beste resultatet. Mye som ikke blir bra uansett, stereosporene er som regel dårlige.

    Stort sett er sacd sporet det samme som det inkluderte cd sporet - på alle jeg har sjekket hittil.


    Egentlig en veldig enkel øvelse å fikse godt nivå på en sacd og beholde dynamikken. SACD er jo for entusiaster som vil ha den beste lyden. Folk som velger sitt hifi utstyr med omhu og fokus på ørsmå detaljer - litt bedre - det betaler jeg 50k for! En promille her - en hundredels promille der.

    Brickwallingen på mange av disse sacdene tilsvarer hele prosent - kanskje i titall i faktisk degradering av lydkvalitet. Jeg kommer aldri å forstå poenget.

    Man får bare være takknemlig for at det finnes folk som Michael Dutton hos Vocalion som nettopp har skjønt dette.
    Hvis det går ann å stille et spørsmål? Hvordan går du frem for å rippe SACD?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvis det går ann å stille et spørsmål? Hvordan går du frem for å rippe SACD?
    Finnes flere oppskrifter på nett, jeg brukte denne nå for å oppfriske kunnskapene, han forklarer godt:


    Lykke til :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Heh, det mest plundrete var faktisk å få kjøpt en brukt blu ray spiller - som er med på listen. Typisk går disse for noen få hundringser på Finn. De er jo gamle utgåtte modeller.

    Når du spør om de kan sende og du gjerne betaler frakt - tror folk antagelig at det er en scam og de unnskylder seg med at de kun vil ha henting, ikke sende.... 😁

    Var vel først på 4-5 forsøket jeg fikk en til å sende :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Overraskende mange SACD med klipping - de ligger i for høyt nivå. Faktisk de fleste jeg har rippet hittil klipper, som f.eks Michael Jacksons Thriller - man kan få noen kroner for denne på discogs:




    Se på dette:



    Det røde er klipping. Mange skryter veldig av denne SACDen - men stapper du denne i SACD spilleren din blir resultatet ikke noe særlig.



    Kan redde en del dynamikk og fjerne klipping ved å senke 3dB under konvertering:



    Men det er allikevel ikke optimalt. Jeg foretrekker å lytte til vinylen av Thriller enn denne SACDen - selv før jeg så dette. Kanskje jeg fant årsaken til hvorfor.



    Men en ting er veldig klart - å lytte til SACD ripper fra pcen hvor nivået er justert, for å fjerne klipping - er å foretrekke - enn å bruke en SACD avspiller. For en stor del av disker - i min samling.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Gentle Giant "The missing piece" Steven Wilson remix kommer 23. Februar. Gleder meg til denne da originalmiksen er noe snodig....




    Vis vedlegget 995756




    Award winning producer and musician Steven Wilson continues his association with the band, remixing the album in Dolby Atmos, Stereo and 5.1 surround sound. In addition, the digipak CD/Blu-ray version also contains an instrumental mix, the original 1977 stereo mix and videos for each track. All remixes except the Atmos contain a bonus track, a previously unreleased outtake of “Winning.”


    Gentle Giant's “The Missing Piece” Steven Wilson remix will be released on CD, 5.1 Blu-Ray, 180g vinyl and Limited Edition Transparent Green Vinyl variant on February 16, 2024.


    Nå er denne kommet i hus og lyttet i gjennom. Dette er den mest radikale Wilson remiksen jeg har hørt så langt. Missing Piece har endelig fått bass; originalmiksen var meget snål. En stor positiv opplevelse og plata har fått et helt nytt liv. Anbefales. Surroundmiksen får andre ta seg av....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn