Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har lyttet mye til Jethro Tull i det siste



    Gått igjennom disse 40th deluxe boxene grundig - veldig mye snacks å finne utenom selve albumene. Lyttet både til stereo & multikanal. Fantastiske utgivelser.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fått siste Deluxe boxen fra Marillion - Seasons End fra 1989.



    3xcd og en Blu Ray.

    Ikke den mest spennende surroundmixen - men ok. Veldig mye snacks i boxen - ny 2023 stereo remix, live konserter - både på cd og med bilde på Blu Ray, demos og B-sides osv. Litt kjapp analyse og lytt viser at alt har ok nivå og DR.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Gikk raskt å få inn Blu Rayen med alle versjoner på pcen:



    Her lytter jeg til 1975 Quad 4.0 versjonen, glimrende!

    En rask sjekk viser at alle varianter har gode nivåer og dynamikk ivaretatt - en ganske perfekt utgivelse dette!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tears for Fears - The Hurting fra SDE har ankommet :)



    En glimrende utgave - Steven Wilson Stereo & Surround Mixes. Bra nivå og DR hele veien.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Noen spennende titler fra Rhino - 192/24 Stereo & Quad på Blu Ray:



     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ny utgivelse fra SDE - ABC - The Lexicon of Love - Steven Wilson mixes:



    The Lexicon of Love – Steven Wilson Dolby Atmos Mix
    The Lexicon of Love – Steven Wilson DTS-HD Master Audio 5.1 mix (96/24)
    The Lexicon of Love – Steven Wilson Stereo Mix in hi-res (96/24)
    The Lexicon of Love – Steven Wilson Instrumental mix in hi-res stereo (96/24)
    The Lexicon of Love – Original 1982 mix in hi-res stereo 96/24

    Slippes 4 august - Limited to 5000 ex

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mange flotte utgivelser i multikanal fra Audio Fidelty - her er de jeg grabbet til meg før de gikk konk (?)



    Stort sett Quad 4.0 SACD - spilles mye.

    Har rippet alle til hardisk tidligere - men bare multikanals lydsporene - har vært litt ensporet der 😄 Nå har jeg ikke lenger fungerende sacd rippe muligheter her i heimen.

    Men for stereo, har diskene et like glimrende cd stereospor - så jeg har nå rippet disse. Herlig å rippe gode versjoner - ikke noe antydning til loudness war osv - bare gode innspillinger album for album.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Richard Wright - Wet Dream med Steven Wilson mixer er nå mulig å forhåndsbestille på Platekompaniet i diverse utgaver:



     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Endelig :love:



    Jethro Tull's 1982 album The Broadsword and the Beast celebrated in a 5CD+3DVD set. The 40th Anniversary packages includes new mixes from Steven Wilson, demos, rough mixes, live recordings and sessions from 1981.

    This 5CD+3DVD ‘Monster Edition’ includes a 164-page book with interviews with band members, a track-by-track annotation by Ian Anderson, an interview with sleeve illustrator Iain McCaig, an extensive interview with studio and live sound engineer Leigh Mantle, a recreation of the 1982 tour programme and touring schedule, and rare photos and memorabilia. The set will include ‘The Broadsword and The Beast’, A Steven Wilson stereo remix, associated recordings, demo recordings, the original 1981 master mixes and live In Germany 1982.

    The Broadsword and the Beast is the 14th studio album by Jethro Tull, released on 10 April 1982 and according to Ian Anderson in the liner notes of the remastered CD, contains some of Jethro Tull’s best music. This album's masterful storytelling, accompanied by Ian Anderson's unmistakable flute melodies, garnered critical acclaim and has become a fan favourite over the years. The album mixes electronic sound, provided by Peter-John Vettese (a characteristic that would be explored further on the next album Under Wraps) with acoustic instruments.

    The Broadsword and the Beast is a cross between the synthesiser sound of the 1980s and the folk-influenced style that Tull had in the previous decade.

    Slippes 1 september, bare å glede seg :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Kommer på vinyl også ser jeg. Må ha begge.....
    Fantastiske reutgivelser disse Tull-boksene. Flott remix-jobb av Steven Wilson. Har alle sammen....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Gentle Giants Interview slippes i Steven Wilson remix om ei drøy uke.....



    Includes Blu-Ray audio format

    In'terview was the 8th album by Gentle Giant, originally released in April 1976. Having toured non-stop with artists like Jethro Tull, Yes, Frank Zappa etc. the band had gone from stregnth to strength. By the time of their previous album, Free Hand, the bad had become a headliner in their own right.

    In'terview ultilizes complex classical chord and time patterns, together with hard rock, blues, jazz and even medieval melodies, set them apart from other progressive groups of their time or since. Interview was a concept album based around an imaginary interview with the band, giving them the opportunity to satirize the music industry and its relationship with the media.

    Award winning producer and musician Steven Wilson has added his delicate touch in remixing In'terview. His tonal range and painstaking attention to sound quality make In'terview sound as fresh today as it did on first release.

    Steven has remixed In'terview in Dolby Atmos, 5.1 surround sound and stereo accompanied by custom animated visuals for each track. In addition, the original 1976 quad mix and an instrumental mix will all be included.

    This CD/Bluray is presented in a gatefold digisleeve with 2x card wallets.






    81Lwb+YCJfL._AC_SX679_.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Gentle Giants Interview slippes i Steven Wilson remix om ei drøy uke.....



    Includes Blu-Ray audio format

    In'terview was the 8th album by Gentle Giant, originally released in April 1976. Having toured non-stop with artists like Jethro Tull, Yes, Frank Zappa etc. the band had gone from stregnth to strength. By the time of their previous album, Free Hand, the bad had become a headliner in their own right.

    In'terview ultilizes complex classical chord and time patterns, together with hard rock, blues, jazz and even medieval melodies, set them apart from other progressive groups of their time or since. Interview was a concept album based around an imaginary interview with the band, giving them the opportunity to satirize the music industry and its relationship with the media.

    Award winning producer and musician Steven Wilson has added his delicate touch in remixing In'terview. His tonal range and painstaking attention to sound quality make In'terview sound as fresh today as it did on first release.

    Steven has remixed In'terview in Dolby Atmos, 5.1 surround sound and stereo accompanied by custom animated visuals for each track. In addition, the original 1976 quad mix and an instrumental mix will all be included.

    This CD/Bluray is presented in a gatefold digisleeve with 2x card wallets.






    Vis vedlegget 932909
    Den hadde jeg ikke fått med meg var på gang - Steven Wilson mixer og original Quad mix - ja takk :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Den hadde jeg ikke fått med meg var på gang - Steven Wilson mixer og original Quad mix - ja takk :)

    Det er et par år siden Derek Schulman nevnte i et intervju at Free Hand, Interview og The missing piece var blitt remikset av Steven Wilson. Free Hand kom i fjor. Interview i år og håper the missing piece kommer til neste år. Denne har en rar, bassfattig originalmix og trenger remiks....
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Gentle Giants Interview slippes i Steven Wilson remix om ei drøy uke.....



    Includes Blu-Ray audio format

    In'terview was the 8th album by Gentle Giant, originally released in April 1976. Having toured non-stop with artists like Jethro Tull, Yes, Frank Zappa etc. the band had gone from stregnth to strength. By the time of their previous album, Free Hand, the bad had become a headliner in their own right.

    In'terview ultilizes complex classical chord and time patterns, together with hard rock, blues, jazz and even medieval melodies, set them apart from other progressive groups of their time or since. Interview was a concept album based around an imaginary interview with the band, giving them the opportunity to satirize the music industry and its relationship with the media.

    Award winning producer and musician Steven Wilson has added his delicate touch in remixing In'terview. His tonal range and painstaking attention to sound quality make In'terview sound as fresh today as it did on first release.

    Steven has remixed In'terview in Dolby Atmos, 5.1 surround sound and stereo accompanied by custom animated visuals for each track. In addition, the original 1976 quad mix and an instrumental mix will all be included.

    This CD/Bluray is presented in a gatefold digisleeve with 2x card wallets.






    Vis vedlegget 932909
    Mitt eksemplar ble sendt fra Burning Shed i dag. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Veldig mye Steven Wilson på gang 🥳

    Suede - Suede
    Gentle Giant - Interview
    Ultravox - Quartet

    ABC - Lexicon of Love
    Jethro Tull - The Broadsword And The Beast
    Richard Wright - Wet Dream

    og ikke minst hans kommende solo album - The Harmony Codex

    Mulig jeg har glemt noen.... men spennende tider :)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Synd han ikke har remixa Genesiskatalogen...
    Det hadde vært noe! Han må ha en utrolig arbeids kapasitet, dukker stadig opp nye mikser på Apple Music fra ham. Senest 5 album med Chic, co mikset med Nile Rodgers. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ultravox - Quartet



    Steven Wilson mixer.

    Det positive først - surround mixen er veldig bra - og med perfekt mastering og nivå :)

    Dessverre alt av stereo - det er mye - 6 discer + high res - har ganske laber mastering. Skuffende :(
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Rippet & skannet



    og sprettet en iskald pils 🍺
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Neste i SDE serien har ankommet 🥳



    Suede - Suede (1993)

    Er bare vant til original cden - som ikke låter særlig bra.

    Steven Wilson mixene her - Atmos, 5.1 og high res stereo - er noe helt annet - skikkelig drag i bassen. Veldig uvant - men jeg liker det. Surroundmixen er perfekt - mtp nivå og dynamikk - også kul mix mtp instrumenter & vokal. Den nye high res stereomixen har ok nivå & dynamikk.

    Med finnes også en nyere remaster av originalmixen - som er brickwalled 🙁
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.842
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lurer på hva bransjen har planer om å levere av DR på stereo-versjoner når vi sitter i år 2050 🤔

    Når jeg selv synger på siste verset, skal jeg da sitte å lytte til en nesten 100år gammel master..
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Her er So Young - Steven Wilson remix øverst - nederst ny remaster av en eller annen - som kanskje burde jobbet med noe helt annet - kanskje crash test dummy eller noe 😄

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Noe ganske spesielt fant jeg i postkassen i dag



    Black Sabbath - Paranoid :love:

    Quad & Stereo i 192/24 - låter veldig bra - veldig bra nivå & dynamikk på begge variantene.

    Ikke alltid man får bakoversveis av å høre en surroundversjon når man er vant til stereoutgaven. Men Paranoid i Quad er helt syyyk :cool:



    Bare å vente på de 3 andre i bundlelen fra Rhino...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Enda en Steven Wilson mix på gang - The Who - Who's Next




    Får se om Platekompaniet tar in den.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Liker slike luksusutgaver, men det får da være grenser for hvor mye av sorten det skal være...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har fått tak i Interview av Gentle Giant - Steven Wilson mixer.



    Veldig bra Atmos mix. Det meste er bra på discene både stereo & surround - unntatt den originale Quad mixen - den er en del komprimert og for høyt nivå.

    Stilig med litt video "live in studio" opplegg til musikken.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Endelig fått de 3 siste i Quadio bundlelen fra Rhino:



    Har bare hørt Alice Cooper albumet fra før, blir spennende. Quad 4.0 & Stereo mixer i 192/24 på blu ray.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har sjekket discene og lyttet litt, bra nivå og dynamikk på alle 3 discene - både Quad 4.0 og stereo. Mye bra musikk, Miracles på Red Octopus er en kanonlåt - tror ikke jeg har hørt før.

    Et veldig bra kjøp denne bundlelen fra Rhino - sterk anbefaling.

    Lytter til Alice Cooper:



    Var på konsert med han på 80 tallet. Supertight band og knallyd - showet var veldig bra. Ser han ennå holder på med sin Guillotine til "I Love the Dead" 😄 💀☠

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har grublet en del på hvorfor jeg liker musikk presentert i multikanal så godt.

    Det er noen enkle fordeler som at multikanalinnspillinger som regel har bedre kvalitet enn stereo (DR) - men det er noe annet også.

    Diskusjoner om "Phantom Center" har fått meg til å tenke litt - jeg liker ikke "Phantom Center" brukt i et surround oppsett - uten at jeg helt vet hvorfor, bruke en senterhøytaler - foretrekker jeg, helt klart.

    Samtidig foretrekker jeg veldig diskret mixet musikk i stereo også - slik de gjorde mye på 70 tallet - med instrumentene plassert nesten enten i høyre eller venstre høytaler. Nyere musikk er som regel sjelden mixet diskret - kanskje mye tilpasset lytting med hodetelefoner? Opplever det som negativt.

    Surroundmusikk mixet lite diskret med "alt fra alle kanter" har jeg heller ikke sans for.

    Har lest litt om "Pinna filtering effect" og våre ørers/hjerne evne til å lokalisere hvor lyder kommer fra - og "unaturligheten" av å oppleve samme lyd fra to (eller flere) kilder = stereo/phantom center.




    Jeg tror at det er dette det handler om for meg.

    Var en diskusjon om stereo/surround til film her på forumet i en tråd for en tid tilbake. Hvor noen som foretrakk stereo - fordi surround var lyder fra alle steder og forvirrende. For meg er det omvendt - det er mer naturlig og "enklere" å lytte til - krever kanskje mindre av prossessoren i skallen? 😄 Særlig hvis filmen er godt mixet lydmessig og lydene er plassert riktig i forhold til det man ser på lerret/skjerm. Samme med gaming, bra mixet surroundspor løfter opplevelsen.

    Er også veldig glad i musikk mixet i Quad 4.0, mye fordi de da ofte også gjorde som for stereo - veldig diskret mixing, ofte med instrumentene hardt plantet i hvert hjørne.

    Bare litt grublerier på en mandag i juli 😄
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    Har spilt disse Rhino Quadene my siden jeg fikk de. Men overlegent mest spilt er Red Octopus av Jefferson Starship - kanonalbum. Elsker låten Miracles, denne nesten 7 minutter lange albumversjonen. Masse Baby osv - så har vi denne "I had a taste of the real world / When I went down on you, girl" klasse :D Må ha vært litt "vovet" i 1975? Moro å oppdage gamle album.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Naboen over gata holder på å fikse verandaen sin, bråker med pussemaskin, bærer plank, hamrer osv. Normalt er dette irriterende og man må lukke vinduene.

    Men har du rett musikk - kan dette funke bra:



    Passer fint med litt random byggeplasslyder til Herbies musikk :LOL:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Endelig fått SDE ABC - The Lexicon of Love - Steven Wilson mixer:



    Gammel favoritt dette, som ble spilt flittig på 80 tallet.

    Meget bra utgivelse - stereo & surround versjoner med veldig bra dynamikk & nivå. Synes det låter fenomenalt :D
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kom i dag


    Jethro Tull - The Broadsword And The Beast

    8 discer - her er det mye å lytte til :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    2:e gjennomlytting på surroundversjonen:



    Låter fenomenalt - tilfredsstiller forventingene - og litt til. Dette er mitt favorittalbum av Jethro Tull - mye fordi det var første gang jeg hørte Pussy Willow jeg ble litt hektet. Skaffet albumet og ble fan. Litt preget av 80 tallet mtp lyden, synth osv - men jeg liker det. Bra album - ikke et svakt spor imo.

    Har bare rippet DVD 1 foreløpig, men nivå & dynamikk og lydkvalitet er veldig bra.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Definitivt nok en vellykket Steven Wilson remix. Plata har skiftet helt karakter. Nærmest en dynamisk bombe sammenlignet med originalen. Noen vil kanskje synes det er vel mye bass?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn