Nå har jeg hatt en runde med de 4 siste Stereo/Quad utgivelsene til Rhino. Nærmest perfekt mastering i begge format - lyttet til stereoversjonene i går kveld og alle 4 låt veldig bra.
I dag har jeg lyttet til Quad versjonene. Det er noe veldig ekslusivt med disse utgivelsene, for meg - nærmest noe som krever at man nærmer seg de med en viss grad av ærbødighet.
Quad mastertapene har ligget der i hvelvet - urørt i nesten 50 år - og ventet.....
Helt bakerst - under et tykt støvlag...
(Bilde fra Indiana Jones)
De siste 4 fra Rhino var veldig varierte mtp sjanger, litt inntrykk:
America - Holiday
Eneste albumet av de 4 som jeg har hørt tidligere - og som jeg liker. Litt forsiktig og smakfull Quad mixing - låter veldig bra.
Charles Mingus - Mingus Moves
Jazz - gjorde ikke noe for meg i stereo. Quad versjonen derimot - noe helt annet. Veldig aktiv diskret mixing med fantastisk lydkvalitet. Har tenkt noen ganger at Jazz kanskje er den sjangeren som får mest ut av å bli mixet i surround.
Spinners - Spinners
Verken hørt om gruppen eller albumet før. Men veldig overrasket over et veldig bra Soul/Funk album - med mange gode låter. Låter knall i stereo. Venter med å lytte til den i Quad - da det har skjedd en feil under pressingen og Rhino har sendt ut erstatninger - venter til jeg får den.
Gordon Lightfoot - Sundown
Etter lytting er dette favoritten blant de 4. Kjenner lite til Gordon. Greit album - frem til Sundown kom. Wow knallåt. Måtte til med en runde til av albumet i stereo og litt mer fokusert lytting, dette er bra!
Lyttet til Quad versjonen i dag og den er nærmest perfekt - mix og lydkvalitet. Har fått Sundown på hjernen, må vel spilles daglig en stund
Leser at en ny batch på 4 utgivelser er på gang fra Rhino - med mulighet for bestilling i midten/slutten av januar 2024 - det blir garantert en bestilling fra meg.