Jeg tror jeg er fornøyd med regulatorlayout nå. Men jeg har spørsmål angående baner, induktans og kelvin sense feedback. Det er ikke lett å sette seg inn i en krets på sparket, så jeg har jeg lagt ut et par 3D-bilder lenger nede slik at det kanskje blir lettere få oversikt.
Her er et bilde av bottom layer. Alt av baner er lagt her. På top layer er det kun jordplan. For å starte med tanken bak layout på regulatorene så har jeg har tatt utgangspunkt i at jord under chippen er referansejord. Denne blir koblet direkte til det store jordplanet på oversiden gjennom 25 stk via under chippen. Da skulle vi ha en rimelig lavimpedant referanse.
Input til regulatorene (+ og - 15V) går gjennom en ferrit og blir avkoblet med 470uF elektrolytt og 2x10uF og 10nF MLCC kondiser. Jeg passet på at jord fra disse avkoblingene går innunder chippen og ikke blandes med jord for avkoblingskondisene til output fra regulatorene (+-12V)
før jord møtes under chippen. Rød firkant er avkoblinger inn og grønn er avkoblinger ut. Ut fra regulator er det 2x22u og 2x10u MLCC kondiser for en total på 64uF. Databladet viser forbedringer hele veien opp til 47uF og da kan ikke vi være dårligere
Noise reduction kondisene har sin "egen" jord som kommer fra under chippen med sin egen bane. På den negative regulatoren deler "voltage adjustment" motstandene og "feed forward" kondisen den samme jorden. Vi kan kalle det signaljord.
Alt dette er jeg rimelig sikker på vil fungere fint, men tar gjerne i mot forslag.
+-12V skal bort til vår forbruker, LME49740 opampen. Hvor mye strøm den bruker vet jeg ikke sikkert men vi kan vel regne med et sted rundt 20mA. Banene bort til denne er nå 30mil (0.8mm) og avstanden bort til forbruker er ca. 40mm. Dette gir en resistans på 0.026 ohm. (
The CircuitCalculator.com Blog � PCB Trace Resistance Calculator ) Induktansen i banen er beregnet til 40nH ved hjelp av denne formelen:
Analog Devices : Analog Dialogue : PCB Layout
Men dette var hvis banen
ikke lå under et jordplan. Det gjør den og da stiller det seg annerledes. Induktansen kan beregnes fra å finne karakterisisk impedans (
Impedance Calculator | Hughes Circuits ) og bruke forsinkelsen et elektrisk signal har på kretskort når det ligger inntil et jordplan på ene siden og har friluft på andre. Den er estimert til 140ps per tomme av Howard Johnson. (
Trace Inductance)
Karakteristisk impedans blir 95 ohm, og med formelen til Howard som sier at L=Z0*(delay per inch) kan vi finne induktansen. 95ohm*140ps = 13nH per inch eller 0.5nH per mm.
Med vår bane på 40mm får vi 20nH.
Vi får en stygg resonans ved 2MHz på +18dB.
Så til spørsmål nr1:
Er disse regnenmetodene for induktans og simuleringene OK eller er jeg på villspor her?
Jeg har uansett satt inn to stk. tantaler med 100mOhm ESR rett foran opampen som skal dempe denne resonansen. Man kan se de på 3D bildet under. Resultatet ble slik:
R_Trace og L_Trace er de første 30mm bort til tantalene og R_Trace2 og L_Trace2 er de siste 10mm bort til beinet på opampen og er beregnet etter formelen uten jordplan. Vi ser at systemet nå er dempet.
Spørsmål nr2:
Hvordan vil dette med induktans stille seg på kelvin sense banene som går tilbake til regulatorene? Kan vi regne med at inngangsimpedansen på regulatorene er slik at dette ikke utgjør noe problem?
Oversiden. Man ser at jordplanet på oversiden er "helt" og "pepret" med via for god kontakt med jordplanet under
Undersiden.
Håper noen tar seg tid til å kikke på dette og dele erfaringer.
Mvh Armand