Jeg tror det er veldig viktig å minne om et par ting her.
For det første, om vi ser på hva som finnes av 15-tommere der ute (PA først og fremst) vs hva som er populært blant de som er ute etter noe som spiller skikkelig fint, så ligger jo mine parametre der sammen med veldig mange andre vel ansette basser. De som er mer "POWWWEEEEERRRR" har som regel ganske andre parametre (høy Mms, ekstrem kraftfaktor, veldig lav VAS osv). De mister nok litt av den finessen som
permorten nok sikter til.
Den 1602-en er jo en bass som minner veldig om mine parametre, men med tre viktige forskjeller. Den har mer masse, høyere VAS og høyere kraftfaktor. Årsaken til at jeg har pushet ned massen på mine parametre er for å imøtekomme ønsker a-la det du skisserer. Husk også at -3dB-punktet for TAD-en blir på 70Hz, noe jeg synes er vel høyt.
I utgangspunktet kan man forsøke å gjenskape ytelsen til en spesifikk bass ved å legge seg tett på parametermessig, men man kan også forsøke å lære noe om hvorfor ting låter bra eller dårlig, også benytte den lærdommen videre. Den første varianten har vært forsøkt med dårlig resultat flere ganger har historien vist oss. Det er først når man forstår sammenhengene at man har forutsetningene for å komme videre.
Siden du nevner GPA, de er jo litt interessante fordi de er tilgjengelige både med alnico og ferritt. Sistnevnte tok jo over for alnico da tilgangen på cobalt nesten forsvant over natta i forbindelse med Shaba-konflikten i Kongo i 1978. På denne tiden kunne man observere at mange drivere med alnico-magneter låt bedre enn tilsvarende ferritt-drivere. Man hadde også nok kunnskap om magneter til å kunne forstå hvorfor. Det man derimot i mer begrenset grad hadde tilgang til var å simulere nøyaktig nok, og i stort nok volum, til at man kunne jobbe seg frem til magnetkretser som virkelig minimerte forskjellen mellom magnetmaterialene og toppet ytelsen til magnetsystemet. Så en godt konstruert driver i dag, uansett magnetmateriale, vil yte bedre enn en alnico-motor av mer tradisjonell utforming. Hvis man derimot bestemt misliker lyden av en hver driver med alnico-magnet er det en mulighet for at man ikke vil like det jeg holder på med også, men mitt inntrykk er definitivt ikke at det var i den retningen du ville her permorten.
Det jeg leser ut av de kandidatene som har vært nevnt her, kombinert med det jeg selv har gjort er:
1: Jeg kan trolig øke VAS noe og redusere massen ytterligere noen gram og akseptere at -3dB øker til ca 60Hz.
2: Jeg bør fortsatt holde meg til 150 liter. Det er fortsatt ikke noen liten stativhøyttaler vi snakker om her.
3: Noen av de nevnte alternativene er nesten for rene mellomtoner å regne. De bør jeg ikke strekke meg altfor mye etter.
4: Noen av de beste kandidatene har høyere masse og lavere VAS, så jeg bør definitivt ikke se meg blind på de parametrene.
5: Alle kommer ikke til å bli fornøyde til slutt. Men man kan jo lage flere drivere. Akkurat nå er applikasjonen 150 liter og 24Hz bassrefleks med fleksibel deling oppover.