"Ikke spesiellt intelligente" hva er så intetelligent med en slik påstand? ikke noe!, du selv fremstår ikke heller som noe mer intelligent ved å strø rundt deg med slike slike påstander, tvert om.
Det er for mange variabler i folks liv til at du kan fremsette slike påstander om at" det er for folk som ikke godtar livets realiteteter osv osv", dette vet du svært lite om, hva som rører seg rundt i folks liv....
Mulig det. Men jeg har selv hatt en liten visitt innom et kristent miljø, og vil selv påstå at min kunnskap om kristendom, bibel og deres innvirkning på den europeiske historie er godt over snittet.
Det som kjennetegner de kristne jeg har møtt er nettopp ansvarsfraskrivelse: det skjer mye ondt i verden. Men i steden for å lete etter de egentlige årsaker skylder man på skriftsteder i Daniels bok og Åpenbaringen.
Når noe går galt i ens eget liv, blar man i bibelen, ber og prøver å finne "Guds mening med det" fremfor å lete opp de virkelige årsakene og finne en kurant løsning.
Moralen går enkelt og greit ut på: forby kino - det er lettere å unngå kinosalen enn å se film med et ansvarstagende og kritisk øye. Unngå litteratur som utfordrer det du tror på - da slipper du å ta stilling til det du tror på. Unngå heavyrock - du kan bli moralsk fordervet.
Å være intelligent består blant annet av å kunne erkjenne fenomener i omgivelsene, og finne logiske sammenhenger i disse.
Eller la oss ta et enkelt historisk eksempel: Hadde ikke Gutenberg funnet en måte å masseprodusere bøker på, så hadde Luthers gjerning vært umulig. Så reformasjonen ble muliggjort av en høyst jordisk hendelse.
Det finnes ikke noe som ikke kan forklares naturlig. Grekerne var godt på vei for 2500 år siden. Men så overtok en religiøs styring av Europa gradvis. Først fra 1500-tallet og utover skjøt empirisk forskning og forsøk på logisk forklaring av virkeligheten fart igjen. Dette viser igjen at religiøs fanatisme bremser vitenskapelig utvikling. Er klar over at mine historiske eksempler her er noe forenklet for anledningen, men det var bare et par poenger jeg ønsket å understreke.
Jeg står fast på at det å ty til religiøse forklaringer på ting er å vende seg bort fra livets realiteter.
George Carlin on Religion
Religion easily has the greatest bullshit story ever told. Think about it, religion has actually convinced people that theres an INVISIBLE MAN
LIVING IN THE SKY
who watches every thing you do, every minute of every day. And the invisible man has a list of ten special things that he does not want you to do. And if you do any of these ten things, he has a special place full of fire and smoke and burning and torture and anguish where he will send to live and suffer and burn and choke and scream and cry for ever and ever til the end of time
but he loves you.