Mat, drikke og røyk Hva vi har i glasset, atter en gang!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kanskje det mest meningsfylte innlegget på hifisentralen i år, pedal.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.954
    Torget vurderinger
    1
    Det var et eksperiment. Kortest mulige innlegg i denne tråden over hva vi har i glasset. Den Nagne...
    8)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skjønte det.

ps! kommentaren min var ikke ironisk.

Ø holder i massevis, folk som er innom denne tråden skjønner hva du driver på med.
    ingen grunn til å slite ut tastaturet. ;D

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    I dag begyner det med Doppio Passo Primotivo, og så får man se hvor det bærer ;D ;D

T

Thomas1

Gjest
    Det begynte med en billig vin til biffen, og ender med en billig flaske på gutterommet i kveld.

Ble forvist pga venninnebesøk i underetg. Sitter og hører på Keith Jarret, The Køln concert og drikker Vina maipo. En Carmenere fra Maule valley i Chile.

Jaja, anlegget låter ikke så værst i kveld.
    Voldsom til pesing og stønning på han derre keith da...

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Tar en fatøl i kveld. Er bedt på et sånt fælt halloweenparty i morgen så da er jeg redd for at det blir en god mix av både gode og heller mindre bra drikkevarer. Hmm skeptisk.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tar en velfortjent ferie nå :)
    Feirer at jeg flyr til Miami i morgen med Fernet Branca og at jeg skal på cruise i Kariben ;)

Vedlegg

J

JPMi

Gjest
    Solbærtoddy med Gin. Vond hals. Spiller ingen rolle om det hjelper, godt er det uansett! ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    I kveld skal jeg smake Jule-øl. Litt tidlig, men Jule-øl er god gamal tredisjon frå Noreg og dei andre nordiske landa, mykje eldre enn potetspriten ;D

Tuborg Jule-øl, bare for å starte ett sted.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Her går det i CB. Feirer en konstruktiv dag med forhandlinger!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.225
    Torget vurderinger
    0
    Lapin Kulta, passer perfekt til en usaklig krangel med Deph! ;)

Senere blir det hvitvin.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De siste dråpene av en Lag 12 år cask strength, så få vi se om jeg ta meg råd til å sprette Berry's Laphroaig'en som ble med hjem fra Polet i Munkegt i dag. Næh, forresten, det blir en annen dag.
    De to Laddie'ne jeg skulle ha hadde ikke dukket opp ennå..

Bernt K

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Mest luft. Og litt rødvin nederst. Fransk i dag. Alltid rødvin. Godt for tørsten sikkert.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.225
    Torget vurderinger
    0
    Domdechant Werner Hocheim, Riesling Classic 2007.

Reingau Riesling, hvit.

God som kosevin. :D

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.541
    Torget vurderinger
    4
    Bernt,

Jeg imøteser rapportere på Berry's Laphroaig...rakk ikke polet i dag så satser på at det er noe igjen til uken.
    Fikk ihvertfall bestilt en "Glengoyn 11 Single Bourbon Cask Oslo Whisky Festival"....som bør ha like god smak som en har langt navn.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Akkurat nå - etter jobb.

Moevenpick Sjokoladeiskrem og denne:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.954
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Akkurat nå - etter jobb.

Moevenpick Sjokoladeiskrem og denne:

Akkurat den "frokosten" tror jeg du er ganske alene om...

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Bernt,

Jeg imøteser rapportere på Berry's Laphroaig...rakk ikke polet i dag så satser på at det er noe igjen til uken.
    Fikk ihvertfall bestilt en "Glengoyn 11 Single Bourbon Cask Oslo Whisky Festival"....som bør ha like god smak som en har langt navn.
    Spørs om du må vente en stund; jeg er en "grolpeis", og det sitter litt langt inne å knerte'n, særlig ettersom Whisky er ferskvare og nesten må drikkes opp ila en måneds tid. Det blir nok både Ardbeg og en Dun Bheagan Linkwood før jeg manner meg opp på'n.

Bernt K

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    En flaske med Guinness Extra Stout er fortært.

Og to brødskiver valnøttbrød fra Åpent Bakeri med smør og geitost. Åhh.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Solbærsaft fra Mølstadhagen. :)

Skal bevilge meg et par glass med noe annet rødt litt senere ikveld. Den første kvelden i friuka. :D

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.541
    Torget vurderinger
    4
    CB juleøl og Throndhjems Aquavit til ribbe.
    Solberg & Hansen Half&Half espresso.
    ....og noe skotsk malt etterpå....mmmmmm

JuK

Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Ikke det at jeg har finlest denne topic'en, men mener å ikke ha sett et eneste innlegg som nevner glass!? (tema for egen tråd tro?)

For å si det kort og brutalt; du kan helle i deg "verdens beste" (brenne)vin, men bruker du feil/dårlige glass blir det feil lukt og feil smak. I verste fall lukter og smaker det pyton!
    Prøv for eksempel å drikke Bordeaux fra Burgund-glass (eller motsatt). Det er ikke godt! Eller maltwhisky fra tumbler-glass ???

Mye av glass er lagd av folk som ikke har peil på vin og sprit, men bare vil lage noe pent å pynte bordet med. Greit nok det, men ikke gjør tabben å helle fin drikke oppi dem!

Bruker du penger på god og fin drikke, så vis den såpass ære at du koster på deg glass som er tilpasset det du drikker. Det vil gi deg drikkens hele (og riktige) lukt og smaksbilde, og en mye bedre opplevelse/nytelse.

Som et eksempel på feil glass; vår tradisjon for å drikke iskald akevitt fra snapseglass. Hva faen er vitsen?! Hvis du ikke liker akevitt, så la vær å drikk det! Men hvis du liker det, så gjør som meg.

Sist uke var jeg og kjøpte meg et par av Riedel's (http://www.riedel.com) nyutviklede akevittglass. Disse har Riedel utviklet i samarbeid med Halvor Heuch (sjefsblender ved vinmonopolet), og spesiellt tilpasset NORSK fatlagret akevitt.
    I helgen fant jeg fram en flaske Gammal Smaladram for å prøve de nye glassa. Hadde ikke store forhåpninger, siden den har stått halvfull siden jul, og dermed skulle all kompleksitet og gode aroma'er per def. være borte. Men nei! Her var det en rikdom jeg knapt har opplevd før. Deilige, komplekse krydder- og fat-dufter :) og null alkoholstikk.

Jeg har prøvd litt forskjellige glass til akevitt før, og endt opp med Riedels konjakkglass som beste kompromiss. Dette, derimot gir en helt ny dimensjon til akevitt. Jeg gleder meg til jul. Eller kanskje jeg bare skal rusle bort på polet og kjøpe meg en Gilde Non Plus Ultra med en gang?

J

JPMi

Gjest
    Riktig "glass" er viktig.

Derfor to timer gammel traktekaffe i krus merket "Møre og Romsdal Fylkesbåtar as" akkurat nå. :p

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.023
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har akkurat tatt meg en whiskey og en sigar hjemme. Lytter til Ann Hampton Callaway - After hours.. Nice dette :)

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.954
    Torget vurderinger
    1
    Det er et privilegium å få røyke sigar i sin egen stue på en hverdag! Sukk.

Hva røyker du?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.541
    Torget vurderinger
    4
    JuK skrev:
    Ikke det at jeg har finlest denne topic'en, men mener å ikke ha sett et eneste innlegg som nevner glass!? (tema for egen tråd tro?)

For å si det kort og brutalt; du kan helle i deg "verdens beste" (brenne)vin, men bruker du feil/dårlige glass blir det feil lukt og feil smak. I verste fall lukter og smaker det pyton!
    Prøv for eksempel å drikke Bordeaux fra Burgund-glass (eller motsatt). Det er ikke godt! Eller maltwhisky fra tumbler-glass ???
    ......................................

Sist uke var jeg og kjøpte meg et par av Riedel's (http://www.riedel.com) nyutviklede akevittglass. Disse har Riedel utviklet i samarbeid med Halvor Heuch (sjefsblender ved vinmonopolet), og spesiellt tilpasset NORSK fatlagret akevitt.
    I helgen fant jeg fram en flaske Gammal Smaladram for å prøve de nye glassa. Hadde ikke store forhåpninger, siden den har stått halvfull siden jul, og dermed skulle all kompleksitet og gode aroma'er per def. være borte. Men nei! Her var det en rikdom jeg knapt har opplevd før. Deilige, komplekse krydder- og fat-dufter :) og null alkoholstikk.
    Temaet "rikitge glass" er tidligere berørt i whiskytråden....jaffal for maltlaugets del da....

Selv har jeg noen forskjellige, bl.a. nevnte Riedel sine whiskyglass, men må innrømme jeg ble skuffet.

Tulipanformede såkalte "tasting glases" til noen få kroner er langt bedre. Aquavitglassene du nevner kan jeg faktisk være fristet til å prøve med skotsk malt i.

L

lark

Gjest
    Trane skrev:
    Aquavitglassene du nevner kan jeg faktisk være fristet til å prøve med skotsk malt i.
    Skotsk malt skal drikkes som konjakk. Av konjakkglass, bar og temperert. Det samme gjelder akevitt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn