Forsterkere Hvilke integrerte "toppmodeller" siste 10-25år?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Eller du kan selge M51 og gå for en ny NAD C399. Den har det meste og er definitivt fremtidsrettet.
    Takk for forslag, men etter å ha hørt NAD C388 så syns jeg ikke det falt i smak. Innbiller meg kanskje at C399 er bygget på samme lest.
    Ble for nøytralt og intetsigende, selv om de forsterkerne rent praktisk er kjekke med tanke på MDC-moduler etc.

    Det ville dog med stor sannsynlighet være en betydelig degradering av lydkvaliteten å bytte ut M51 med den innebygde i C399
     
    Sist redigert:

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Vil også anbefale purify 1ET400 baserte forsterkere fra Nord. Har de selv og de spiller fantastisk.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvis du kan nøyes med et rent effekttrinn, så trenger du ikke begrense klasse D-søken etter eldre greier.

    For en splitter ny Nord Acoustics kan du komme unna med under 10 lapper for 2x500W/4 ohm.

    Johan-Kr
    Skulle til å skrive ca. det samme.

    Eller så kan han få to. :D
    Det var et nytt merke for min del, får undersøke litt (y)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.620
    Torget vurderinger
    16
    Takk for forslag, men etter å ha hørt NAD C388 så syns jeg ikke det falt i smak. Innbiller meg kanskje at C399 er bygget på samme lest.
    Ble for nøytralt og intetsigende, selv om de forsterkerne rent praktisk er kjekke med tanke på MDC-moduler etc.

    Det ville dog med stor sannsynlighet være en betydelig degradering av lydkvaliteten å bytte ut M51 med den innebygde i C399
    Den er nok bygget på samme lest, men med den forskjell at man med C399 kan bruke DIRAC til å tune lyden dit man vil. Likevel, hvis "gut feelingen" ikke er god så hadde jeg styrt unna. Det er viktig å ha godfølelsen på ting man kjøper.

    Hvis du vurderer en rent effekttrinn så hadde jeg også tatt en titt på denne Audiophonics forsterkeren. Kompetent bygget med siste skrik i klasse D moduler og ekstremt gode målinger.
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Godt tips? Ikke selg den 710'n din før du er hundre prosent sikker på at den superduperhighend forsterkeren du ender opp med er noe for deg. Jeg gikk ifra 22000,- klassen og ned til en PMA800NE og kommer ikke til å kvitte meg med den. Den både høres og måler bedre enn blyklumpen jeg brukte før.

    Du kan ende opp med å betale alt for mye for alt for lite "forbedring".. Og noen ganger ender du opp med å få noe som er verre.

    Frog79
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.867
    Sted
    Oslo
    Godt tips? Ikke selg den 710'n din før du er hundre prosent sikker på at den superduperhighend forsterkeren du ender opp med er noe for deg. Jeg gikk ifra 22000,- klassen og ned til en PMA800NE og kommer ikke til å kvitte meg med den. Den både høres og måler bedre enn blyklumpen jeg brukte før.

    Du kan ende opp med å betale alt for mye for alt for lite "forbedring".. Og noen ganger ender du opp med å få noe som er verre.

    Frog79
    Noen ganger noe som er verre? did it, done that been there?
    Da jeg måtte bytte både forsterkere og høyttalere var jeg innom minst 3 sett av hver, før jeg var fornøyd.
    Og alt var kritiker roste produkter. Stol på egne ører og tenk synergi
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.940
    Antall liker
    17.232
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Solid bygget forsterker, har noen timer med beundring av den hos HFK i "gamle dager" (y)
    Silverline var vel NADs første vandring mot et noe dyrere segment, og de hadde absolutt kompetansen.

    Om ikke balansert er et absolutt krav, så finnes det flust av gode integrerte i det prisleiet (som for øvrig det jeg kjente aller best på den tiden). Se også etter toppmodellene fra AVI, Myriad, Holfi, Exposure, Thule og Bryston (de to sistnevnte har xlr også), av det jeg kommer på i farta. Gode saker, som man lett kan erverve til en billig penge.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Godt tips? Ikke selg den 710'n din før du er hundre prosent sikker på at den superduperhighend forsterkeren du ender opp med er noe for deg. Jeg gikk ifra 22000,- klassen og ned til en PMA800NE og kommer ikke til å kvitte meg med den. Den både høres og måler bedre enn blyklumpen jeg brukte før.

    Du kan ende opp med å betale alt for mye for alt for lite "forbedring".. Og noen ganger ender du opp med å få noe som er verre.

    Frog79
    Noen ganger noe som er verre? did it, done that been there?
    Da jeg måtte bytte både forsterkere og høyttalere var jeg innom minst 3 sett av hver, før jeg var fornøyd.
    Og alt var kritiker roste produkter. Stol på egne ører og tenk synergi
    Takk for økonomisk og kritisk tankegang (y)
    Liker huslyden i Denon'en, så tanken om å oppgradere den kommer jo kun av håpet om at det kan bli enda bedre lyd.
    En mulighet er jo også å oppgradere innen samme merke, da kanskje mest 1510/1520AE da 2010/2020AE nok blir i overkant massivt rent fysisk..

    Hvis man på den annen side skal tenke synergi så burde den i alle fall være i behold med NAD M3 da de tilhører samme serie og laget for hverandre. Det går jo da også an å teste mellom å bruke forforsterker del eller rett i effektdel på denne slik som Rognlien foreslo.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hegel H200/H300? Krell kav-300il ville jeg holdt meg langt unna, har eid en selv, glad jeg ble kvitt den ....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk for økonomisk og kritisk tankegang (y)
    Liker huslyden i Denon'en, så tanken om å oppgradere den kommer jo kun av håpet om at det kan bli enda bedre lyd.
    En mulighet er jo også å oppgradere innen samme merke, da kanskje mest 1510/1520AE da 2010/2020AE nok blir i overkant massivt rent fysisk..

    Hvis man på den annen side skal tenke synergi så burde den i alle fall være i behold med NAD M3 da de tilhører samme serie og laget for hverandre. Det går jo da også an å teste mellom å bruke forforsterker del eller rett i effektdel på denne slik som Rognlien foreslo.
    Hvis du tenker Denon kan jeg gjerne anbefale deg PMA 1600NE som jeg har selv. Og tror jeg kan si jeg liker lyden i den minst like bra som noe Krell jeg har hatt, f.eks. Eneste grunn til at jeg eventuelt bytter ut min etterhvert, må bli hvis jeg skal prøve meg på integrering av suber i neste stereooppsett etter flytting. :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.144
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ville gått for en brukt Accuphase E-360 eller lignende. Det er skuddsikker kvalitet. Brukte integrerte fra eksotiske småprodusenter er risikosport. Koster ofte mye og kan ha tvilsom driftssikkerhet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ville gått for en brukt Accuphase E-360 eller lignende. Det er skuddsikker kvalitet. Brukte integrerte fra eksotiske småprodusenter er risikosport. Koster ofte mye og kan ha tvilsom driftssikkerhet.
    Er veldig enig i dette. Dette er japansk kvalitet på det ypperste. Sjekk bilder av de forskjellige fabrikatene og da vil du lett se forskjeller. Noen ser ut som et ormereir innvendig. Accuphase gjør ikke det for å si det forsiktig. Og kvalitetsfølelsen er fantastisk. Og ressursene ? Jeg har den minste modellen, men det er bare å mate på. Kona er ikke interessert i hifi i det hele tatt, men nå så setter hun seg godt til rette og ber meg guffe på når vi ser på The Voice, det har hun begynt med etter at Accuphase kom i hus. :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe sant i dette, om man søker litt. Et annet "problem" jeg har hørt om, er at de er litt kilne på impedanse. Men det er bare et rykte.
    Men hvor mye man skal legge i dette ved et kjøp, det er jeg usikker på.
    Krell KAV er overhodet ikke kilne på impedanse. Full kontroll under 2 ohm, i alle fall på KAV-500i som jeg hadde i sin tid.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Er veldig enig i dette. Dette er japansk kvalitet på det ypperste. Sjekk bilder av de forskjellige fabrikatene og da vil du lett se forskjeller. Noen ser ut som et ormereir innvendig. Accuphase gjør ikke det for å si det forsiktig. Og kvalitetsfølelsen er fantastisk. Og ressursene ? Jeg har den minste modellen, men det er bare å mate på. Kona er ikke interessert i hifi i det hele tatt, men nå så setter hun seg godt til rette og ber meg guffe på når vi ser på The Voice, det har hun begynt med etter at Accuphase kom i hus. :)
    Høres bra ut angående byggekvalitet. Det ser også litt mer tillitsvekkende ut når ting ser ryddig og ordentlig ut i stedet for å være (som du sier) et ormebol av kabelstumper som går i alle retninger. Hegel har i alle fall tidligere vært en "versting" der.. De fleste av de gode gamle japanske merkene som feks Accuphase, Luxman, Marantz og Denon virker å ha såpass yrkesstolthet at de gjør dette på en god måte og ender opp med produkter som bare varer og varer.

    Pr dags dato står mitt oppsett i loftstua, mens vi i den vanlige stua har en Denon lydplanke. Men har litt i baktankene at det kan hende vi flytter fra hus til nyere leilighet om noen år og da blir anlegget stående i stua, så greit å ikke dra på seg alt for mange bokser i oppsettet. Heldigvis ikke noe uenigheter fra kona med at lyden fra selve flatskjermen er ubrukelig. Dog er vel det da bare en gyllen mulighet til å kjøpe noe nytt og mer kompakt når den dagen kommer :unsure:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    2.678
    Sted
    Liten by
    Krell KAV er overhodet ikke kilne på impedanse. Full kontroll under 2 ohm, i alle fall på KAV-500i som jeg hadde i sin tid.
    Det var noen som nevnte på noen problemer med enten 300 eller 400, men jeg har ikke prøvd det selv, så dette blir bare en eksersis i dårlig hukommelse og anekdotiske beviser. Så det er fullt mulig jeg tar feil!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det var noen som nevnte på noen problemer med enten 300 eller 400, men jeg har ikke prøvd det selv, så dette blir bare en eksersis i dårlig hukommelse og anekdotiske beviser. Så det er fullt mulig jeg tar feil!
    Har lest om diverse problemer med de senere integrerte i KAV serien jeg også. Bl.a. varmgang, og at de ikke var så gode til å drive tungdrevne høyttalere.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette var rart. Min KAV500i løste problemene med tungdrevne, lavimpedante høyttalere helt forbilledlig. Min bror hadde 300 på samme tid og den hadde de samme egenskapene. 400 er jo en nyere generasjon, ikke alltid til det bedre...
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.278
    Antall liker
    9.088
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Integrert og god fra de siste år.. Tja, mange har vært innom her og min liste ville sett noe slik ut..

    1. Primare I32(har ikke hørt i35 enda så kan ikke si noe om den) Men i32 er en fantastisk forsterker som banker langt dyrere saker langt ned i støvlene.
    2. Onkyo a9000r, vis du finner en brukt får du den til røverpris og den er latterlig god. Syns den var bedre enn Marantz pm11s3.
    3. Exposure 3020 s2d(hadde separat sett) Denne tror jeg gir mye av den samme magien som det separate settet jeg hadde gjor.
    4. Marantz pm11s3. God, men dyr og du får mer snadder med nevnte Onkyo til pølsepris :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^^ Mitt inntrykk er at de første integrerte KAV'ene var heftigere bygd, men jeg kan ta feil. De problemene jeg har lest om var iallfall med de siste utgavene integrerte, men ikke effektforsterkerne. Har hatt et par av de 250 watterne og de virket nærmest skuddsikre.

    Edit: og helt generelt har jeg litt inntrykk av at kjøling ikke var helt optimalt løst i de siste integrerte. Kompakte, trange kabinetter med kanskje litt små kjøleribber?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Av de forslagene som har kommet hittil i tråden syns jeg personlig Accuphase virker som noe av det mest attraktive hvis man klarer å finne en brukt. Kunne godt eid Accuphase selv tror jeg. Kvalitet og byggekvalitet ser rett og slett fantastisk ut.

    Men hvis jeg får komme med litt tankespinn utfra ting jeg har tenkt litt på selv i det siste, så ville jeg kanskje vurdert å handle nytt hvis funksjonalitet o.s.v. er viktig. Særlig da med tanke på innebygd DAC og mulighet for strømming, hvis man driver med sånt. Et av de mest attraktive produktene akkurat nå hvis man ser litt bort fra pris, tror jeg må være Marantz model 40. Ser bra ut i mine øyne, og lyden er visst også veldig lett å like. Litt kjipt at den bare har utgang for èn subwoofer, men det går sikkert å splitte signalet.



    Sorry hvis det blir for OT, men syns faktisk det kan være verdt å vurdere og handle noe nytt som virker så bunnsolid.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Integrert og god fra de siste år.. Tja, mange har vært innom her og min liste ville sett noe slik ut..

    1. Primare I32(har ikke hørt i35 enda så kan ikke si noe om den) Men i32 er en fantastisk forsterker som banker langt dyrere saker langt ned i støvlene.
    2. Onkyo a9000r, vis du finner en brukt får du den til røverpris og den er latterlig god. Syns den var bedre enn Marantz pm11s3.
    3. Exposure 3020 s2d(hadde separat sett) Denne tror jeg gir mye av den samme magien som det separate settet jeg hadde gjor.
    4. Marantz pm11s3. God, men dyr og du får mer snadder med nevnte Onkyo til pølsepris :)
    Ja husker du har hatt i32 inne ved i alle fall 2 anledninger? Tyder jo på at den falt i smak (y)

    Du har hatt PM-11s3 og latt den gå ut døra??
    Da håper jeg du donerte en god slump på førstkommende gudstjeneste og bad om syndsforlatelse med det samme! 🥴
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Av de forslagene som har kommet hittil i tråden syns jeg personlig Accuphase virker som noe av det mest attraktive hvis man klarer å finne en brukt. Kunne godt eid Accuphase selv tror jeg. Kvalitet og byggekvalitet ser rett og slett fantastisk ut.

    Men hvis jeg får komme med litt tankespinn utfra ting jeg har tenkt litt på selv i det siste, så ville jeg kanskje vurdert å handle nytt hvis funksjonalitet o.s.v. er viktig. Særlig da med tanke på innebygd DAC og mulighet for strømming, hvis man driver med sånt. Et av de mest attraktive produktene akkurat nå hvis man ser litt bort fra pris, tror jeg må være Marantz model 40. Ser bra ut i mine øyne, og lyden er visst også veldig lett å like. Litt kjipt at den bare har utgang for èn subwoofer, men det går sikkert å splitte signalet.



    Sorry hvis det blir for OT, men syns faktisk det kan være verdt å vurdere og handle noe nytt som virker så bunnsolid.
    Den dagen jeg må over på noe mer kompakt så kan den absolutt være en kandidat. Men har nylig skaffet meg M51 som skal beholdes, så da føler jeg at jeg får mer igjen for pengene ved å velge en brukt forsterker hvor alle ressurser er brukt til å gjøre akkurat det bra - i tillegg til at det verste verditapet allerede er tatt :)

    Hadde håpet å komme ned på rundt 10-12.000 i bruktpris..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Ser den, såklart. :) Tanken min er egentlig bare at det kanskje blir billigere i lengden å finne ut akkurat hva man egentlig har lyst på og kjøpe det når man kan, enn å handle ting brukt som kanskje ikke er heeeelt det man egentlig vil ha. Bare mine egne erfaringer fra bruktmarkedet, men forsåvidt med å handle nytt også. ;P

    Men skjønner tankegangen din godt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    ^Ser den, såklart. :) Tanken min er egentlig bare at det kanskje blir billigere i lengden å finne ut akkurat hva man egentlig har lyst på og kjøpe det når man kan, enn å handle ting brukt som kanskje ikke er heeeelt det man egentlig vil ha. Bare mine egne erfaringer fra bruktmarkedet, men forsåvidt med å handle nytt også. ;P

    Men skjønner tankegangen din godt.
    Kunne jeg valgt helt fritt hadde jeg tatt NAD M33. Alt i en boks - ferdig (y)
    Men har ikke 55.000 til forsterker nå ;)

    nadm33si_l_4.jpg


    Eventuelt en Marantz PM-10, men da må man legge på enda mer kroner og må ha DAC/streamer ved siden av..

     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Jeg står fortsatt på at et godt effekttrinn vil være beste løsning. NAD'en har god volumstyring uten nevneverdig signaltap, så det gir liten mening å plassere en volumkontroll i mellom.
    Man kan f.eks. få siste versjon XTZ EDGE A2-300 klasse D effektforsterker for NOK 6000,- helt ny. Ellers finnes flere gode NAD, Parasound, Hegel etc. tilgjengelige.
    XTZ og Parasound har dessuten justerbar Gain, så man kan tilpasse volumstyringen optimalt, om man er bekymret for signaltap i den digitale volumkontrollen i NAD'en.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis jeg skal stole på Andrew Robinson (som jeg ofte gjør), så tror jeg ikke M33 hadde vært noe for meg. Han beskriver den som "for perfekt" og kanskje til og med litt kjedelig?

     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Mulig jeg har misforstått, hvorfor er nyverdien dengang viktig? Er det ikke prisen som brukt der er viktig?
    Jeg har hatt Bryston B-100 i en årrekke, om du finder en B-135 til en god pris er saken biff. Eller en brukt Bryston 4B, desverre ikke ofte ute for salg, der er en grund til dette.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mulig jeg har misforstått, hvorfor er nyverdien dengang viktig? Er det ikke prisen som brukt der er viktig?
    Jeg har hatt Bryston B-100 i en årrekke, om du finder en B-135 til en god pris er saken biff. Eller en brukt Bryston 4B, desverre ikke ofte ute for salg, der er en grund til dette.
    Nyprisen den gang er ikke viktig, men som jeg skrev i første innlegg så satt jeg den basert på hva jeg ser for meg å kunne få kjøpt forsterkerne for brukt. Som sagt håper jeg å komme i mål på rundt 10.000..
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvis jeg skal stole på Andrew Robinson (som jeg ofte gjør), så tror jeg ikke M33 hadde vært noe for meg. Han beskriver den som "for perfekt" og kanskje til og med litt kjedelig?

    Takk for link, da kan de se ut som den er blitt like intetsigende som sine Classic-modeller da.
    Er litt pga dette at jeg heller ønsker en musikalsk forsterker som heller har noen år på baken når jeg egentlig ikke trenger alle disse fancy funksjonene innebygget i èn boks.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.278
    Antall liker
    9.088
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja husker du har hatt i32 inne ved i alle fall 2 anledninger? Tyder jo på at den falt i smak (y)

    Du har hatt PM-11s3 og latt den gå ut døra??
    Da håper jeg du donerte en god slump på førstkommende gudstjeneste og bad om syndsforlatelse med det samme! 🥴
    Neida, pm11s3 var bra, men som sagt så syns jeg ikke den er verdt pengene sammenlignet med for eksempel Onkyoen.. en Onkyo A9000r er vel rundt 5000kr brukt. En pm11s3 var rundt 16-17 brukt(nå prøver de seg på opp mot 25 brukt).

    Jeg hadde betalt 15 for en Onkyo før jeg betalte 20 for en marantz :)

    Hadde jo også Marantz pm KI Pearl innom.. den satt dypere spor enn pm11 :)

    Men i32 fra primare er bare snadder.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg står fortsatt på at et godt effekttrinn vil være beste løsning. NAD'en har god volumstyring uten nevneverdig signaltap, så det gir liten mening å plassere en volumkontroll i mellom.
    Man kan f.eks. få siste versjon XTZ EDGE A2-300 klasse D effektforsterker for NOK 6000,- helt ny. Ellers finnes flere gode NAD, Parasound, Hegel etc. tilgjengelige.
    XTZ og Parasound har dessuten justerbar Gain, så man kan tilpasse volumstyringen optimalt, om man er bekymret for signaltap i den digitale volumkontrollen i NAD'en.
    Har det fortsatt i bakhodet Håkon, og er kanskje det aller mest fornuftige ift at alle pengene legges der jeg trenger de.

    • Må innrømme at jeg har vært litt forutinntatt ift effektforsterkere fra NAD (eller Classic-serien generelt), som da kun har vært basert på boksenes utseende og andres meninger. Skal undersøke litt mer angående C275BEE.
    • Parasound høres jo også interessant ut, kanskje da spesielt Halo-serien. A21 blir i dyreste laget da det ofte forlanges ca 15k på brukten og største laget fysisk.
    • Hegel effektforsterkere har jeg liten kjennskap til. Er det H20 som er innstegsmodellnavnet der eller har det vært andre navn på tidligere utgaver?

    Er såpass gammeldags at jeg er litt skeptisk til XTZ sine effektforsterkere når produsenten oppgir ytelser målt ved 1kHz og 1% THD, men sikkert bra greier :)
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Hva med å ta det enda et skritt lenger og se etter aktive høyttalere drevet av DAC/pre?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.620
    Torget vurderinger
    16
    Er såpass gammeldags at jeg er litt skeptisk til XTZ sine effektforsterkere når produsenten oppgir ytelser målt med 1kHz og 1% THD, men sikkert bra greier :)
    Både XTZ Edge A2-300 og Parasound Halo A 21 er målt av eksterne kilder og begge måler ok, XTZ har best SINAD av de to.
    Støtter ellers forslaget om aktive høyttalere.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.735
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    ^Hva med å ta det enda et skritt lenger og se etter aktive høyttalere drevet av DAC/pre?
    Både XTZ Edge A2-300 og Parasound Halo A 21 er målt av eksterne kilder og begge måler ok, XTZ har best SINAD av de to.
    Støtter ellers forslaget om aktive høyttalere.
    Takk for velmente råd, men blir ikke aktive høyttalere :)
    Skal man gå den veien må man nok legge litt mer kroner på bordet
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Har det fortsatt i bakhodet Håkon, og er kanskje det aller mest fornuftige ift at alle pengene legges der jeg trenger de.

    • Må innrømme at jeg har vært litt forutinntatt ift effektforsterkere fra NAD (eller Classic-serien generelt), som da kun har vært basert på boksenes utseende og andres meninger. Skal undersøke litt mer angående C275BEE.
    • Parasound høres jo også interessant ut, kanskje da spesielt Halo-serien. A21 blir i dyreste laget da det ofte forlanges ca 15k på brukten og største laget fysisk.
    • Hegel effektforsterkere har jeg liten kjennskap til. Er det H20 som er innstegsmodellnavnet der eller har det vært andre navn på tidligere utgaver?

    Er såpass gammeldags at jeg er litt skeptisk til XTZ sine effektforsterkere når produsenten oppgir ytelser målt ved 1kHz og 1% THD, men sikkert bra greier :)
    Forsåvidt litt merkelig at så vel XTZ som flere andre leverandører av diverse klasse-D implementeringer holder på med det der. Mer korrekt enn 2 x 300 W i 4 Ohm / 1% forvrengning ville vel vært å heller benytte 2 x 100 W i 8 Ohm / 1 kHz / 0,005 % forvrengning. Så du kan nok trygt se på det som en god 100-Watt'er, og heller glemme det 300-tallet. I det hele tatt, glem tallene, og hør sjøl, akkurat sånn som vi rørtullinger gjør! :)
    Og ellers har jo XTZ en større modell også, med omtrent 150 realistiske Watt å leke med.

    Parasound på sin side, har jo sin A23 med 2 x 125 W skikkelige klasse AB-Watt, vellydende og godt bygget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn