Bil, båt og motorsykkel Hvilken bil er dette??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.180
    Antall liker
    9.506
    Ingen? Bilen er vel et bevis på at samarbeidet ikke gikk så bra og man kan skjønne hvorfor ting gikk som et gikk. Bilen var "hot" når den kom og er enda hottere nå. :rolleyes:
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Talbot, men kommer ikke på modellbenevnelsen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg har Googlet, så jeg kan ikke svare, men det må tydeligvis ha vært et samarbeid mellom 3 fabrikker ut fra det navnet jeg fant.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.417
    Sted
    Trondheim
    Siden jeg har Googlet bør jeg kansje ikke komme med svaret, men hinte, det kan jeg vel? Navnet inneholder 3 kjente bilmerker - tydeligvis et samarbeid mellom Frankrike og England. Bilen ble visstnok produsert av Chrysler UK.

    Og Talbot er jo egentlig et engelsk merke selv om Chrysler brukte det på sine franskproduserte biler på 80-tallet:

    Talbot was founded in 1903 in England by Charles Chetwynd-Talbot. The company was initially setup to import French cars to the UK, followed by the assembly of French cars in the UK and then a move to Talbot branded cars.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.180
    Antall liker
    9.506
    Talbot var ganske riktig britisk fra begynnelsen og begynte å produsere biler i 1905. https://no.wikipedia.org/wiki/Talbot

    Den avbildede bilen er en Talbot Sunbeam Lotus, en kjekk liten sak med en langsmontert 2.2 litre Lotusmotor og bakhjulstrekk. 150 hk, 0-100 7.4 sek og topphastighet 195 km/t. Når Horizon ble utviklet i Frankrike så fikk den forhjulstrekk, men det ville ikke britiske Talbot høre snakk om, derfor ble den britiske utgaven bakhjulstrukket, ikke noe rart det gikk galt med Talbot. Sunbeam ble ikke importert til Norge, men noen kom hit av en ren misforståelse, de ble forvekslet med Horizon
    Talbot vant VM i rally i 1981.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Husker en venn hadde en sånn tidlig åttitalls , Chryslerprodusert Horizon. Hadde tilogmed samme Chryslerstjerna på gummimattene som min Voyager har i grillen. ( Også Solara og Samba var blant Talbotene hjemme.) Fin metallic bronsefarge og lyst interiør. Det jeg likte ekstra godt med den var motoren. Sprek som bare det, den halvannenliteren. Dessuten hadde den en måte å "passe på" at passasjeren trivdes. Med klassisk, fransk fjæring. Og linjene var mye penere enn en Golf.
     
    Sist redigert:

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.578
    Sted
    Verdal
    Noen som kjenner til denne ?
    Artig sak med velkjent teknikk.

    image58551_1452885728769568_v0_h.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.417
    Sted
    Trondheim
    Er det en De Tomasi Panthera som står der?
    Ellers ligner jo bilen ganske så mye på en Autobianchi A112
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.180
    Antall liker
    9.506
    Det foresvever meg at DeTomaso kjøpte opp Innocenti. DeTomaso Innocenti?
     

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.578
    Sted
    Verdal
    Litt informasjon om bastarden:

    I perioden under ejerskab af British Leyland Motor Corporation, BLMC udviklede Innocenti fabrikken i Torino en helt ny udgave af den oprindelige Mini som fabrikken havde produceret i en længere årrække. Designet stod Bertone for og karosseriet var lidt større, med mere kantede linier og en praktisk bagklap. Den nye Mini som var baseret på teknikken fra den tidlige var klar i 1974 og meningen var at den helt skulle erstatte Issigonis oprindelige Mini, også i England og på de øvrige markeder. Mindre end et år efter var BLMC imidlertid gået konkurs og Innocenti blev overtaget af industrimanden De Tomaso.

    I 1976 kom Innocenti Mini'en så i en sportsudgave med modelnavnet De Tomaso. Den klassiske BMC 1275 A-serie motor udviklede nu 72 HK. Udvendigt havde karossen fået støbte kofangere med integrerede tågelygter og skærmforøgere for kunne rumme de nye alufælge og på motorklappen var monteret et scoop.

     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.247
    Antall liker
    4.884
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    nope.
    Det er en modell som var basert på innmat fra en stor og kjent produsent, og den ble kun produsert i et antall av noen få dusin.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.247
    Antall liker
    4.884
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.247
    Antall liker
    4.884
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.578
    Sted
    Verdal
    Bitter Cd er rett, cd for coupe Diplomat.
    Bilen er basert på innkortet Opel Diplomat B V8 plattform som hadde cheva 327, th400 kasse dedion bakstilling med diff fra corvette c3 tror jeg og ventilerte bremseskiver f og b.
    Design basert på Frua (Italiensk) sitt design av Opel Diplomat coupe prototype og Bitter Cd ble bygd av tyske Baur, 395 produsert fra 73-79.
    Finnes 2stk i Norge som jeg vet om, blomdal (blomdal Opel hugg har en og Rud vintage garasje har en....har prøvd å få kjøpt fra de begge uten hell, Rud skal restaurere ferdig sin før salg å da blir den sikkert for dyr.
    Bitter CD (1).jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.180
    Antall liker
    9.506
    Ser vel mest ut som en "foredlet" Ferrari Daytona......
    Pen var den ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn