Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • clabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Innlegg
    136
    Antall liker
    248
    Sted
    indre øst
    Torget vurderinger
    17

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Nice med Laserdisc!

    En av mine største kino-opplevelser!

    Etter jeg fikk meg dvd spiller ble det handlet en skamdyr amerikansk utgave på dvd - med den lange versjonen - som var enda bedre! Handlet senere PAL versjonen.

    Har ventet forgjeves i over 10 år på en hd utgave - endelig skjer det. Kommer det en skikkelig forseggjort spesialutgave i UHD - blir det handlet. Ellers blir det nok en digital variant på Itunes.

    Håper på fett Atmos lydsspor.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    The Equalizer 3 (2023)



    Denzel er i gang igjen - denne gang i Italia. Noe misvisende poster mtp Colosseum.

    Siden den foregår i Italia - kan jeg berolige de engstelige med at vi får se en del Alfa Romeo.

    En bra oppfølger - overraskende flott filmet for en slik film - herlig å se på.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Passet fint etter Equalizer 3 med en film med Denzels sønn John David Washington i hovedrollen:



    The Creator (2023)

    Kul Scifi - regissert av Gareth Edwards som tidligere bl.a. har gjort den eneste av de siste Star Wars filmene som er verdt å nevne imo.

    Han har også tidligere jobbet med Visual Effects - noe man ser i filmen - den er spektakulær. Bra drag i Atmos lydsporet også - en del bass i visse sekvenser.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    John Wick: Chapter 4 (2023)



    Jeg følte jeg trengte en oppfrisking i historien og så dermed nr 3 først i kveld - så nr 4. Ca 5 timer med John Wick på en kveld altså :cool:

    Dette er unike actionfilmer - måten de er filmet på er på et helt annet nivå, enn de fleste andre lignende filmer. Ikke noe shaky-cam, ikke noe adhd klipping, ikke overdreven zooming, ikke plagsomme close-ups osv. Det er noe helt annet å faktisk se kule actionscener - enn å sitte å lure på hva som egentlig skjer.

    Surround-lyd og bilde i toppklasse - en virkelig glede å oppleve i hjemmekinoen.

    Nr 3 er veldig bra - det er noen suverene sekvenser der - nr 4 er nesten på samme nivå - et ørlite hakk under. Sekvensen hvor det ble filmet ovenfra var heftig.

    Jeg hadde veldig sans for

    The Warriors "hyllesten" i siste halvdel, veldig stilig.
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    294
    Antall liker
    522
    Passet fint etter Equalizer 3 med en film med Denzels sønn John David Washington i hovedrollen:



    The Creator (2023)

    Kul Scifi - regissert av Gareth Edwards som tidligere bl.a. har gjort den eneste av de siste Star Wars filmene som er verdt å nevne imo.

    Han har også tidligere jobbet med Visual Effects - noe man ser i filmen - den er spektakulær. Bra drag i Atmos lydsporet også - en del bass i visse sekvenser.
    Kult at filmen ble filmet med et kamera til 40tusen norske kroner,de brukte dyr optikk,men allikevel kult.
    Hollywood bruker jo mest Arri og Red,de er jo mange ganger prisen.
    Gleder meg til den.😊
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.903
    Antall liker
    4.022
    Sted
    Sunnmøre
    Hadde veldig sans for filmen - Fassbender, Fincher & The Smiths :D blir ikke bedre enn det.
    Det var noe spesielt med stemningen - som de fikk veldig bra til - satt liksom hele tiden på kanten av stolen (sofaen).
    Såg i går. Eg hadde, som varsla, skyhøge forventningar, og vart tja, passe fornøgd. Det må seiast å vera ein god skår.

    Plottet er jo gjort i om lag tusen variasjonar før: ein leigemordar som 1) kjem på kant med oppdragsgjevarane, 2) plutseleg vert jakta på og 3) kald distanse vert til varmt og nært. Så alt kokar ned til gjennomføringa.

    Fassbender er 95% perfekt i hovudrolla: iskald, hard og cool, og det kler det metodiske og kvasi-filosofiske godt. Det er godt kontrastert med den gjennomførte normcore/dork-stilen han kler seg i (sjå https://bamfstyle.com/2023/11/14/killer-fassbender-aloha-shirt-bucket-hat-disguise/). Men samtidig sat eg med kjensla av at han er i kjekkaste laget. Ein ung Kevin Spacey frå 25 år tilbake (tenk Se7en, American Beauty, LA Confidential) hadde kanskje treft karakteren til 'The Killer' betre?

    1700487272678.png


    Eg har sans for moderne manus som kuttar den overdrivne innleiande karakterteikninga som TV-seriar gjer betre, og let karakterane vera meir abstrakte og avteikna seg gjennom handlinga, heller enn å vera ei føresetnad for henne. Det beste eg kjem på her frå dei siste åra er The Card Counter (Schrader 2021), men Heat og ein del av filmane til David Mamet skårar også bra. Her er The Killer også bra.

    Når det gjeld skildringa av alle prosedyrane, anten det er korleis han sjonglerer hundrevis av identitetar eller metodisk kjem i posisjon, er det bra. Eg reknar det som eit standardelement i sjangeren. Litt slik "tradecraft" er ein del av ein spionfilm. Ikkje like utbrodert som i "heist"-sjangeren (tenk The Italian Job eller Ocean's-filmane), men det er ok.

    Stilistisk er filmen flott.

    Sjakalen er framleis min favoritt-leigemordarfilm, men no har eg bestilt førelegget for The Killer, teikneserien Le Tueur, så får vi sjå.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.903
    Antall liker
    4.022
    Sted
    Sunnmøre
    Den trakk meg aldri inn, jeg trodde aldri helt på hovedpersonen, og spesielt sekvensen mellom Tilda Swinton og Michael Fassbender skuffet meg. Jeg ble sittende igjen med et hvorfor? Hva var poenget med filmen? DEn er ikke dårlig, men den er bare ikke spesielt bra IMO.
    Du har eit poeng. Og det trur eg kanskje er kvifor?

    Eg tenkte instinktivt at filmen kollapsa totalt på slutten. Ut frå tradisjonell amerikansk logikk skal film byggja seg opp til det store slaget på slutten, og det skal koma ei slags forløysing. Men her byggjer det seg opp til eit "pfft".

    Det er ikkje eit logisk pfft; snarare tvert om: Det er ingen grunn til at 'The Killer' skal drepa Claybourne, fordi motivet til 'The Killer' ikkje er hemn. Det er framtida. Og alle spor, alt som kan utfordra sikkerheita til 'The Killer' og kjærasten, er alt eliminert. Det er rett og slett ikkje fare for ei ny runde, men 'The Killer' veit ikkje det før han har snakka med Claybourne.

    Elles, det vil seia, det var ikkje fare for det, heilt til han plutseleg stod på kjøkenet til Claybourne med ein pistol. Som han konkluderte med på flyet til Chicago: dette drapet kjem til å verta etterforska. Så han handlar, ikkje med eit overraskande snev av menneskelegheit, men heilt i tråd med logikken han introduserte i starten, ved å ikkje drepa. Dette var den måten han best kunne minimera risiko.

    Den logikken: han må eliminera, eller iallfall minimera, alle moglegheiter for at han/kjærasten kunne verta angripen att, er det som driv han gjennom historia. Difor hjartelause drap på folk som eigentleg var tilfeldige (taxisjåføren, Delores). Difor er det umogleg å be han om nåde.

    Litt meir her, som eg fann då eg måtte googla namnet Claybourne


    Sitat frå Fincher sjølv:
    He's the one person who has no idea where [the Killer] lives. [Leo] did smoke an entire pack of cigarettes out in front of [the Killer's] property. So this is somebody who could deliver evil, or retribution, to him. When he finally meets up with [Claybourne], though this guy is probably involved in eight or ten incredibly nefarious things, he's not the puppet master of it, he's just bankrolling it.

    Look, it was a real bone of contention with everybody, who was like, Oooh, why are we not going to get our vengeance fix? But he doesn't really rise to the level of having to be dealt with. He's standing across from this guy in his Sub Pop shirt going, Are you a threat to me? You don't seem like a threat. It seems like you could hire somebody who could be a threat to me, but it also seems like you're easily dissuadable.

    Eg trur, når eg tenkjer meg om, at poenget på slutten kunne vore betre og meir truverdig gjennomført.

    Den sekvensen mellom Swinton var rar, einig i det, først og fremst lagt inn for at ho skulle koma med meir kvasi-filosofi om yrket og visa ein beundringsverdig "sang froid", og for å visa at han hadde rett då han ville drepa henne (jf. kniven ho drog). Kvifor han eksponerte seg slik, gjev ikkje logisk meining.

    Edit: Skribenten i Time meiner der ei nøkkelscene. Eg er usikker.

    Slik sett er filmen også ein metakommentar til heile leigemordar-sjangeren:

    Du skriv at du ikkje trudde på han, men han er nærast ein perfeksjon av slik leigemordarar vert framstilte på film: kald, kynisk, nådelaus, forretningsmessig. I tillegg har han droppa å vera stilig til fordel for "gray man"-kamuflasje. Vanlegvis vert det sagt at dei er det og gjer det, men så er dei kjempestilige heile tiden likevel og det vert avslørt at dei er hjartegode menneske inst inne. 'Le Tueur' er ikkje hjartegod, han er fullstendig umenneskeleg (på godt og vondt).

    Etter å ha sett litt på "preview" av teikneserien på nettet (medan eg ventar originalen på fransk, som eg tenkjer å stotra meg gjennom på høgst ubehjelpeleg vis), tenkjer eg også at det er litt urettferdig å kritisera manus åleine. Det må, utan tvil, vurderast meir som ein adapsjon enn som eit sjølvstendig verk. Litt på same måten som ein Batman-film må navigera innanfor eit temmeleg smalt rom.

    Edit: Ei god, bra, alternativ lesing:
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.727
    Antall liker
    5.204
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Into the inferno



    Netflix.

    En slags dokumentar fra Werner Herzog. Spennende og fascinerende. Anbefales.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    The Village (2004)



    En film jeg liker - av M. Night Shyamalan. Den fikk aldri noen blu ray utgivelse - men er å finne i HD på Disney+.

    Mange gode skuespillerprestasjoner, fin creepy/mystery stemning - godt hjulpet av et bra soundtrack.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.850
    Antall liker
    6.121
    Et par (Anya Taylor-Joy og Nicholas Hoult) reiser til en kystøy for å spise på en eksklusiv restaurant hvor kokken (Ralph Fiennes) har laget en overdådig meny, med noen sjokkerende overraskelser.
    1700632801871.png


     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.850
    Antall liker
    6.121
    Og hva synes du ?
    Dette er jo en film som jeg vanligvis ikke ville valgt å se, grunnet lave forventninger, har ikke engang hørt noe om den, men ble valgt i lag med andre. Det er ikke lett å si så mye uten å ødelegge for opplevelsen, men det handler om en kokk som har planlagt å servere gjestene sitt livs opplevelse og siden jeg leste null og niks om handlingen før jeg så filmen så kan man trykt si at jeg ble overrasket. Jeg likte den.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.618
    Antall liker
    11.932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^jeg hadde sett en trailer først, og hadde relativt høye forventninger; jeg likte den og.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.140
    Antall liker
    3.234
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo en film som jeg vanligvis ikke ville valgt å se, grunnet lave forventninger, har ikke engang hørt noe om den, men ble valgt i lag med andre. Det er ikke lett å si så mye uten å ødelegge for opplevelsen, men det handler om en kokk som har planlagt å servere gjestene sitt livs opplevelse og siden jeg leste null og niks om handlingen før jeg så filmen så kan man trykt si at jeg ble overrasket. Jeg likte den.
    Vi har hatt denne oppe til vurdering allerede.
    Charlie og Sjokoladefabrikken er en artig referanse her. Jeg synes filmen har en god idé i bunnen, noen interessante karakterer og flott scenografi, men et sted i prosessen har det sneket seg inn en Hollywoodsk, giftig tanke, og det hele er overtydelig, overforklart, overspilt, og overkjørt. Jeg ble litt sint.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.850
    Antall liker
    6.121
    En ungdom som er svært dyktig til å spille Gran Turismo på playstation får sjansen til å prøve seg på virkelig i motorsport. Filmen er basert på en virkelig historie og det gjorde den for meg mye mer interessant, og veldig lett å leve seg inn i filmen. Koste meg med denne.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Oppenheimer (2023)



    En litt blandet opplevelse. Ganske adhd klipping og blanding av utydelige tidshoppende historielinjer. Man fikk aldri tid til å la poenget synke inn før man er halvveis i neste.
    Etter en times tid, lurte jeg på om jeg kom til å orke hele 3 timer med dette :oops:

    Men, heldigvis - et stykke ut i filmen roer det seg ned og flyter på en bedre måte imo.

    Så - ender for meg som en bra film, totalt sett, mye bra skuespilleri - Cillian Murphy er veldig bra.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.328
    Antall liker
    2.858
    Skjermbilde 2023-11-23 kl. 12.16.44.png


    Napoleon. 2 timer og 40 minutter gikk kjapt unna. Store spektakulære slagscener og godt skuespill. Denne filmen MÅ sees på kino, ingen andre steder.
    Gleder meg allerede til 4 timers versjonen som kommer, filmen har noen "huller" som trengs å tettes.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Spennende å høre om en 4 timers versjon som kommer til Apple+, gleder med til den.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.328
    Antall liker
    2.858
    Spennende å høre om en 4 timers versjon som kommer til Apple+, gleder med til den.
    Om den ikke blir satt opp på kino, så for guds skyld få den ut på en fysisk 4k release :)

    Er fryktelig motstander av at folk skal tvinges på en masse abonnementstyper hvor man blir trukket hver måned for å ha tilgang til underholdning.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.338
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Liten by
    IMG_4093.jpeg
    Hva er det med DC universet og naive, tildels dumme, superhelter med super kaotiske og super spesielle familier? Kjenner jeg blir mere irritert enn glad av å se dette.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.617
    Antall liker
    3.298
    Sted
    Oslo
    Oppenheimer (2023)



    En litt blandet opplevelse. Ganske adhd klipping og blanding av utydelige tidshoppende historielinjer. Man fikk aldri tid til å la poenget synke inn før man er halvveis i neste.
    Etter en times tid, lurte jeg på om jeg kom til å orke hele 3 timer med dette :oops:

    Men, heldigvis - et stykke ut i filmen roer det seg ned og flyter på en bedre måte imo.

    Så - ender for meg som en bra film, totalt sett, mye bra skuespilleri - Cillian Murphy er veldig bra.
    Så den på kino, i IMAX, og syntes den var veldig bra. Jeg er nok en smule preget av at jeg kjente historien fra før (fysiker) og ikke minst høyresidens kanselleringskultur under MacCarthy-perioden. Ganske intens kameraføring noen ganger, ikke minst nærbildene, og lydeffekter, men jeg syntes det passet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Så den på kino, i IMAX, og syntes den var veldig bra. Jeg er nok en smule preget av at jeg kjente historien fra før (fysiker) og ikke minst høyresidens kanselleringskultur under MacCarthy-perioden. Ganske intens kameraføring noen ganger, ikke minst nærbildene, og lydeffekter, men jeg syntes det passet.
    På en måte er det nok en film man kan få bedre utbytte av å se flere ganger. For da vet man hva de forskjellige tidslinjene handler om fra starten.

    Samtidig frister det ikke særlig å se den igjen. For mye stress :cool:

    Den minner meg om JFK (1991), som jeg heller ikke synes var særlig god underholdning - mye pga av det samme. Jeg ble ikke overrasket av å lese at Nolan hadde nettopp filmen JFK som inspirasjon 😁

    Samtidig inneholder begge filmene mye bra - og er veldig interessante.

    Blant lignende filmer setter jeg f.eks The Imitation Game (2014) ganske mye høyere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Vis vedlegget 972700
    Hva er det med DC universet og naive, tildels dumme, superhelter med super kaotiske og super spesielle familier? Kjenner jeg blir mere irritert enn glad av å se dette.
    Jeg så den her om dagen selv, ikke så verst i begynnelsen, men gikk fort over i labre forutsigbare spor.

    Til tider morsom - He Took the Taco!! :ROFLMAO:
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.617
    Antall liker
    3.298
    Sted
    Oslo
    På en måte er det nok en film man kan få bedre utbytte av å se flere ganger. For da vet man hva de forskjellige tidslinjene handler om fra starten.

    Samtidig frister det ikke særlig å se den igjen. For mye stress :cool:

    Den minner meg om JFK (1991), som jeg heller ikke synes var særlig god underholdning - mye pga av det samme. Jeg ble ikke overrasket av å lese at Nolan hadde nettopp filmen JFK som inspirasjon 😁

    Samtidig inneholder begge filmene mye bra - og er veldig interessante.

    Blant lignende filmer setter jeg f.eks The Imitation Game (2014) ganske mye høyere.
    Grunnen til at vi så den på IMAX var nettopp at yngstemann (20) hadde lyst til å se den igjen. Den inneholder mye detaler og ikke minst mange detaljer omkring politiske forhold i USA på den tiden. Konspiranoia på høyeste nivå.

    Forskjellen mellom denne og JFK er at denne også er ganske historisk korrekt. Den eneste viktige spekulasjonen er nok samtalene mellom Oppenheimer og Einstein, men om man leser Einsteins uttalelser de siste årene er det nok ikke usannsynlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn