Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    kibsgard skrev:
    Fidelio skrev:
    Hehe, balle altså, jeg er litt kjapp i vendingen noen ganger. De hadde så vidt jeg kunne se bare noen få flasker igjen, så dumt å reklamere for denne... ;D [må huske å løpe til Vika mandag før kibsgard].
    Spørs om jeg rekker dit så tidlig mandag. Hvis det er en 4-5 flasker igjen så kan du jo kanskje avse 1 stk ;).
    Hehe, hadde bare tenkt å kjøpe med meg én til. Selv om den er billig i forhold til kvalitet, er det fremdeles i øvre prisklasse for meg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Har alltid hatt sansen for pinotage sin kompleksitet og rustikke stil når den er velgjort. Når den ikke er det er den gjerne litt grov og uraffinert. Her om dagen fant jeg en virkelig positiv overraskelse blant slagsen; fra Vriesenhof i Coastal Region kommer PARADYSKLOOF PINOTAGE 2008 til 150,- seilende inn som en av de beste pinotage'er jeg kan huske. Rustikk og tøff, som alle pinotager, men her er det rikelig med dybde og kompleksitet, og slektskapet med pinot noir er til å føle og ta på i ettersmaken.

    150,- har pleid å være dyrt for en pinotage, men det er latterlig billig for nivået vin. Det er noen ganger utrolig hvor billige toppkvalitets sørafrikanske viner er.
    Og nok en gang Paradyskloof, den skuffer ikke denne gang heller.
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Chave Hermitage 95 til lammesteik i kveld.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Er det noen fler som er fan av Vino Nobile? Er jo kanskje Toscanas underdog, men disse vinene gir da vitterlig mye mer for pengene enn Brunello og Chianti. Plukket frem en Innocenti Vino Nobile 2003 fra kjelleren ikveld, og den er jo helt fortreffelig til 200 spenn. Skikkelig håndverk; gammeldags og lang, med masser av personlighet.
     

    duality

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Innlegg
    325
    Antall liker
    1
    Var på vinkurs i går (min første gang), å jeg må innrømme at en helt ny verden åpnet seg. Vin er godt, og ikke minst morsomt! Vinklubb er allerede i planene, det skal bli mye god smaking fremover!
    Morsomt at han dro paralleller mellom vin og musikk også!
    Husker ikke hva foredragsholderen het, men han var flink og åpenbart kunne det han lærte bort!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er gjerne med og slår ett slag for nobile. De er veldig gode når de først er gode, men jeg har også opplevd de flate og noe kjedelige.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    C. Alshus skrev:
    Hvem blir å se på Vika i morgen? De har jo salg.

    http://www.aftenposten.no/okonomi/article3886090.ece
    Skulle gjerne prøvd en flaske Château Ausone 1990, St.Emilion., men den har vel forsvunnet før jeg er ferdig på jobb. Og billig er den jo uansett ikke, så det er kanskje like greit :)(selv om prisene er 1/3 av det som er vanlig). Er det noen andre her som har tenkt seg dit?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Jeg er ingen Bordeaux-fan, men det er nesten så man må ta turen bare for å se folk kjempe om flaskene :) De lure har med seg koner, og på disse torsdagene ser man alltid middelaldrende kvinner som står og holder på en haug vinkasser mens deres ektemenn løper frenetisk rundt, hehe. Burde nesten filme det, helt fornøyelig.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.353
    Antall liker
    3.957
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Scharzhof Riesling 2007 (9,5%) sammen med laks i går. Ikke ueffent.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    Er det noen fler som er fan av Vino Nobile? Er jo kanskje Toscanas underdog, men disse vinene gir da vitterlig mye mer for pengene enn Brunello og Chianti. Plukket frem en Innocenti Vino Nobile 2003 fra kjelleren ikveld, og den er jo helt fortreffelig til 200 spenn. Skikkelig håndverk; gammeldags og lang, med masser av personlighet.
    Jeg er jo entusiastisk til Vino Nobile, men jeg har ikke så langt lagt merke til at de gir så mye mer for pengene enn annen super sangiovese som f.eks Brunello. Så langt har jeg holdt en knapp på brunelloer som de flotteste sangiovesene sånn jevnt over. Men skal legge inn en bestilling på noe vin snart, så gode eksempler på Vino Nobile tas imot med takk!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio; jeg driver og skal bestille litt vin, men sliter med å finne noen av vinene du bejubler, men kunne gjerne tenkt meg å få tak i noen av de. Innocenti har jeg funnet, men f.eks dolcettoen fra G Mascarello finner jeg rett og slett ikke.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vidar P skrev:
    Fidelio; jeg driver og skal bestille litt vin, men sliter med å finne noen av vinene du bejubler, men kunne gjerne tenkt meg å få tak i noen av de. Innocenti har jeg funnet, men f.eks dolcettoen fra G Mascarello finner jeg rett og slett ikke.
    Giuseppe Mascarellos dolcettoer er ikke tilgjengelig på polet dessverre, men hvis du ringer Engelstad som er importør er det mulig de har noen flasker å sende nærmeste pol? Drakk for øvrig Innocentis Rosso igår, og den må da være det beste kjøpet på polet! 130 kroner, veldig bra.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk det var veldig informativt, jeg skal jammen ringe Engelstad!

    I ettermiddag skal jeg snike til meg et glass med superb 2005 ribera del duero-crianza fra Bodegas Resalte, merkenavnet er Balsion, og det er 100% tempranillo. Kjøpte noen av den i Danmark i høst da jeg kom over et tilbud på en vinforretning (Hos Walter i Ebeltoft, anbefales!) til en hundrelapp nedsatt fra 300,- (tipper crianzaen fra 2005 begynner å gå ut på dato snart), og kan ikke si annet enn at gode riberaer også er vel anvendt tid å drikke.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Nå har jeg fyllt opp vinskapet med storparten rødvin samt en del Chablis. Jeg trenger tips til flere superbe hvitviner og aller helst noe fra Tyskalnd og Østerrike eller noe annet som ikke er Chablis.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    Nå har jeg fyllt opp vinskapet med storparten rødvin samt en del Chablis. Jeg trenger tips til flere superbe hvitviner og aller helst noe fra Tyskalnd og Østerrike eller noe annet som ikke er Chablis.
    Vil du prøve noe annet? Prøv Chenin Blanc fra Loire, feks Baumards Clos des Papillons 2005. Gi den 5 år. Kan du få tak i Huets Vouvrayer, fyll opp! Gode Muscadeter også, feks fra St-Coing de Fiacre.

    Og være forsiktig med å lagre for lenge på tørre tyske Rieslinger. Det er risikosport; drikk de unge. De halvsøte derimot! Og litt Champagne må du ha, gode tørre non-vintager har godt av 3-5 år på langs..
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    kibsgard skrev:
    Nå har jeg fyllt opp vinskapet med storparten rødvin samt en del Chablis. Jeg trenger tips til flere superbe hvitviner og aller helst noe fra Tyskalnd og Østerrike eller noe annet som ikke er Chablis.
    Eg blei storfacinert av 2008 2007 Van Volxem Wiltinger Gottesfuss. Riesling.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.353
    Antall liker
    3.957
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Om du liker vin fra Mosel, har de fortsatt noen flasker av Peter NicolaiErdener Peälat 1992 (auslese) på Vika. 280,-

    Fra klikk.no: "Preg av honning ,ananas. Bra syre og balanse. Lang ettersmak" Laaaang ettersmak. Nydelig vin på egenhånd.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.113
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler denne, økologisk, biodynamisk dyrket;

    Jeg liker den spesielt godt til skalldyr som reker og sjøkreps.

    Kühn Quarzit Riesling Trocken 2008/2009
    Hvitvin (8033201)
     

    Vedlegg

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.113
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    Er det noen fler som er fan av Vino Nobile? Er jo kanskje Toscanas underdog, men disse vinene gir da vitterlig mye mer for pengene enn Brunello og Chianti. Plukket frem en Innocenti Vino Nobile 2003 fra kjelleren ikveld, og den er jo helt fortreffelig til 200 spenn. Skikkelig håndverk; gammeldags og lang, med masser av personlighet.
    Denne er vel den rimeligste nobilen på polet, men jeg liker den veldig godt til kroner 219,-
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den synes jeg er veldig god i de fleste årganger ja, pleier å være standard blant utvalget på vinkartet her i huset.

    Her har jeg prøvd nok en barbaresco fra Produttori 2005 uten å helt klare å forstå at jeg har fått superduper-versjonen. Får prøve å kjøpe en til senere, men om ikke den er super så gir jeg opp årgangen.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.113
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ellers kjøpte jeg 2 flasker av denne i dag, noen som har smakt den? Avventer til i morgen, rekene står på bordet og Peter Jakob Kuhn Quarzit er i glasset.
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Her har jeg prøvd nok en barbaresco fra Produttori 2005 uten å helt klare å forstå at jeg har fått superduper-versjonen. Får prøve å kjøpe en til senere, men om ikke den er super så gir jeg opp årgangen.
    Ingen særlig god årgang hvor bare enkelte høyereliggende marker ga god vin.

    larkrla skrev:
    Ellers kjøpte jeg 2 flasker av denne i dag, noen som har smakt den?
    Har ikke smakt den, men en svært god Chiantiprodusent.

    Her drikkes Fontodis Flaccianello 2001. Omtrent så bra som Sangiovese blir.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vidar P skrev:
    Her har jeg prøvd nok en barbaresco fra Produttori 2005 uten å helt klare å forstå at jeg har fått superduper-versjonen. Får prøve å kjøpe en til senere, men om ikke den er super så gir jeg opp årgangen.
    Du mener vel 2006? Ingen Riserva-saft i 2005. Det er andre og tredje tapping av 2006 som har de gyldne dråper i seg, Riservaene lå fremdeles på fat ved første tapping. Hva er lotnummeret på flasken du drakk?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dere har rett, det er jeg som tuller med årgangene her. Jo det var faktisk en 2005 med lotnummer L8.080 jeg hadde fisket opp fra kjelleren, mens jeg i farta trodde dette var siste årgang. Skal se etter de siste tapningene av 2006.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I dag ble det en "Il Falchetto - Pian Scorrone - Barbera D'Asti 2008".

    En flaske som har blitt liggende siden i fjor - nå selger Polet 2009-årgangen - men den holder seg godt.

    En frisk, fruktig vin som man kan drikke med og uten mat. Husker ikke hva den kostet - men snakker vi om 130-140 kroner?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.113
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    larkrla skrev:
    Ellers kjøpte jeg 2 flasker av denne i dag, noen som har smakt den? Avventer til i morgen, rekene står på bordet og Peter Jakob Kuhn Quarzit er i glasset.
    Begge flaskene konsumert, veldig fornøyd med denne vinen og dermed ingen problem med en anbefaling.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake fra middag med vinvenner.

    Pol Roger 1990 magnum
    Krug 95
    Barbeito Verdelho 1929
    Daguenau Pouilly-Fume Pur Sang 2002
    Chablis Les Clos 2001, Dauvissat
    Beaucastel 83
    Ch Simone Blanc 99
    Chambolle-Musigny Les Cras 99, Barthod
    Vouvray Haut-Lieux Moulleux 1949, Huet
    Ch Gruaud-Larose 94
    Ch Climens 83
    Barbaresco Chrichet Paje 99, Roagna, magnum
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    C. Alshus skrev:
    Om du liker vin fra Mosel, har de fortsatt noen flasker av Peter NicolaiErdener Peälat 1992 (auslese) på Vika. 280,-

    Fra klikk.no: "Preg av honning ,ananas. Bra syre og balanse. Lang ettersmak" Laaaang ettersmak. Nydelig vin på egenhånd.
    Mange gode tips her, ja! Og jeg skal ta meg en tur på Vika...igjen. :)

    Fidelio skrev:
    Du mener vel 2006? Ingen Riserva-saft i 2005. Det er andre og tredje tapping av 2006 som har de gyldne dråper i seg, Riservaene lå fremdeles på fat ved første tapping. Hva er lotnummeret på flasken du drakk?
    Hvilke loter er det som skal inneholde riserva. Har lest en plass at det skal være L9.100 og oppover. Stemmer det?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    Fidelio skrev:
    Du mener vel 2006? Ingen Riserva-saft i 2005. Det er andre og tredje tapping av 2006 som har de gyldne dråper i seg, Riservaene lå fremdeles på fat ved første tapping. Hva er lotnummeret på flasken du drakk?
    Hvilke loter er det som skal inneholde riserva. Har lest en plass at det skal være L9.100 og oppover. Stemmer det?
    i hvert fall

    erato skrev:
    Gå for L9120. ;D
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Mørke og stusselige novemberkvelder fordrer gjerne noe ekstra, så i kveld ble det hentet opp en Celèstra 2005 fra Domaine Sainte Croix fra kjelleren. Dette er ekteparet Bowens toppvin; grenache-basert, med mindre deler carignan og syrah. Utgamle druestokker, og svært lav avkastning. Også veldig lav produksjon, 2000 flasker av denne laget i 2005.
    Denne er mer elegant og finslepen enn søstervinen Carignan. Mørk mørk rødlilla farve (40 dagers maserasjon), og en supernajs duft av rabarbra, rips, bjørnebær, morkent tre, anis og litt sjø. Svært mineralsk vin med en helt sinnsvak syre, heftige tanniner og helt eksplosjonsartet frukt. Fiffig. Lang som fy er den også. Stram og lite kommersiell vin, kanskje mye pga syrestrukturen, men utrolig deilig. Tok en slurk da jeg begynte å skrive denne posten og smaken varer fremdeles. Hurra!
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.353
    Antall liker
    3.957
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Etter at halve flaske forsvant ned i gryta, kan jeg også ta en slurk. Fransk bondekost med poteter, løk, purre, creme fraiche, bacon og en feit gratinert ost på toppen. Chaumes denne gang. Vinen blir kanskje litt for søt, men det gjenstår å se.


     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.353
    Antall liker
    3.957
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Godt var det. Ordentlig snadder. Drikke til ble denne:

     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Daniel-Etienne Defaix Chablis 2007 i kjøkkenglas.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Det ser ut som et enkelt og godt måltid det der! Men det er dumt at min favoritt-grønnsak tomaten er så vanskelig å matche med vin.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Litt søte tomater godt varmebehandlet er langt lettere å få til enn rå saker, er min erfaring. Men ja, det kan virkelig krasje noen ganger, kibsgard.

    kibsgard skrev:
    Det ser ut som et enkelt og godt måltid det der! Men det er dumt at min favoritt-grønnsak tomaten er så vanskelig å matche med vin.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn