Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.823
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    en Sherry fra 1880!!
    Flotte viner, men en sherry fra 1880? Sikker på at det ikke bare var soleraen som var fra 1880?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    erato skrev:
    65finger skrev:
    en Sherry fra 1880!!
    Flotte viner, men en sherry fra 1880? Sikker på at det ikke bare var soleraen som var fra 1880?
    ikke sikker (var en smule bedugget på den tiden) utgammel flaske.Noe helt annet: Smakte på rommen fra 1860, hold over 70%. Den ble funnet under byggearbeider i København. fatet stod innenfor en murvegg. Fikk en flaske :)
    Sherryn smakte mere som en gammel maderia, fantastisk til eplekake

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Den flaska kan du nok selge til Robert for ei sjel og heile gården.
    Sati ;D

N

nb

Gjest
    Heftig, Fingern. Skulle gjerne vært der. På et hotell i St. Anton am Arlberg i Østerrike finnes verdens største samling av store Bordeaux-flasker. De har åpenbart hatt noen legendariske måltider med enda mer legendarisk drikke der opp gjennom årene. Måtte bare ta bilde av denne menyen:

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Hjortestek og denne her. Her er det nogre tanniner, smak av sjokolade, mokka, krydder, solbær. Årgangen skal visst være en av de mindre komplekse Dominus'ene (og drikkeklar i år ifølge Hugh Johnson guiden), og da kan jeg undre på hvordan de andre er. Har ikke drukket vin i denne klassen før og her var det MYE smak. Kunne sikkert luftet den mer en 2 timer. Men en fin-fin opplevelse og ypperlig oppladning til Robert Plant på Sentrum Scene :).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    Heftig, Fingern. Skulle gjerne vært der. På et hotell i St. Anton am Arlberg i Østerrike finnes verdens største samling av store Bordeaux-flasker. De har åpenbart hatt noen legendariske måltider med enda mer legendarisk drikke der opp gjennom årene. Måtte bare ta bilde av denne menyen:
    ser heftig ut!

N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    ser heftig ut!
    Jepp- sikkert ikke heeeelt gratis å delta på den middagen (med mindre hotelleieren (som også eier vinsamlingen) inviterte).

For alle som tror at Magnum er en stor vinflaske: Den lille til venste - en imperial-flaske - rommer 6 liter, eller 4 magnumflasker. Den til høyre - en baltazar-flaske - rommer 12 liter, elller 8 magnumflasker;) Og det finnes enda større.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.823
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    nb skrev:
    ser heftig ut!
    Hardy Rodenstock ja; det er samleren som er involvert i en rekke skandaler rundt forfalskninger av gammel vin..... :p

http://en.wikipedia.org/wiki/Hardy_Rodenstock

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.823
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Den til høyre - en baltazar-flaske - rommer 12 liter, elller 8 magnumflasker;) Og det finnes enda større.
    Jeg drakk en baltazar Guy Charlemagne champagne sammen med eieren samt importøren Halvor Naftstad i Bergen for 8-10 år siden ..... Nafstad er en liten fyr og flaska virket like stor som ham (champagneflasker er massive )

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.823
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser forøvrig en vin på den menyen jeg har drukket; Lafitte 59. Da Hotell Norge holdt på å konke for noen år siden solgte de under press fra revisor unna mesteparten av vinkjelleren, en kompis av meg kjøpte bla en 6-pack av Lafitte 59 for 400 kr flaska (dette var på 80-tallet).

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    pasta+laks+lindemanns chardonnay=helt OK :)

blir sterkere saker utover kvelden ;D ;D ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Trondheim
    Denne, i 2001 utgave:

Tanninene har myknet, nydelig nebbiolo på både duft og smak. Masse frukt. Helt strålende.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Denne, i 2001 utgave:

Tanninene har myknet, nydelig nebbiolo på både duft og smak. Masse frukt. Helt strålende.
    Fenocchio's baroloer er som du sier helt strålende når de får lagret noen få år utover utsalgstidspunkt, og til en rimelig penge også! Helt enig.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Produttoris standardbarbaresco i dag, en flaske fra en senere tapping med Riservasaft i. Dumme DN som skrev om dette på sine vinsider, plutselig er den utsolgt overalt.

Men fy f som den er god, for litt over 200 spenn er det jo helt dramatisk bra!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.880
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en vin i glasset nå på hytta. En rød en.
    Kona er på jakt. Vi parterte et stakkars rådyr igår kveld.
    Så neste Lørdag er planen helstekt rådyr lår - ala lammelår oppskrift. Er rimelig kaldt ute så 40 døgngrader mørning kan passe fint til neste Fredag.

J

J.J

Gjest
    40 døgngrader er etter MIN mening et minimum - Men alle har vi hver vår smak :) La det bli nesten helt svart , om det er kaldt nok. Rådyr er en deilig delikatesse som bør nytes med det beste du vet i glasset.

Kos dere :D

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.880
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Enig i det at det er lite. Jeg synes også det :) Men som du vet - jo flere kokker jo mer søl.

J

J.J

Gjest
    Men det har jo ikke kommet inn på kjøkkenet enda ... * ser ingen kokker enda :p *

Selv lager jeg biffer ifra helt oppi nakken til langt bak på baken ... ;D

Nyyyyyyydelig

En gang hadde jeg en Amarone (uten og huske hvilken nå) Og det var jo helt fantastisk, Soppstuning ala JanJan og asparges.

Keep it simple stupid 8)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Villeroen gikk ned sammen med egg/baconog bønner en sen natt på fjellet. Ikke den ultimate egg/bacon-vinen.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.880
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nytt glass av den kjente vinen ... rød.

Blir hjort ikveld til middag. Er faktisk årets dyr det også.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Sagrantino di Montefalco Secco 2004 fra Paolo Bea i glasset i kveld, og for en vin! Er rett og slett litt lamslått over kvaliteten på denne i forhold til prisen. Og druen er jo dritkul da. Denne var faktisk billigere i Norge enn den er mange steder der staten er mindre sosialistisk.

100% Sagrantino, 46 dager på skallene, ett år på stål, to på gamle slavonske botti, og ett på flaske. Luftet vinen fem timer i karaffel. Helt nydelig smakseksplosjon, og med en helt utrolig lengde. Mistenker at vin egentlig ikke blir noe særlig bedre enn dette.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Hmmm - 2006 årgangen. Dette tegner til å bli husvin her, har kjøpt vel mange flasker, etter et første bekjentskap.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Fidelio skrev:
    Sagrantino di Montefalco Secco 2004 fra Paolo Bea i glasset i kveld, og for en vin! Er rett og slett litt lamslått over kvaliteten på denne i forhold til prisen. Og druen er jo dritkul da. Denne var faktisk billigere i Norge enn den er mange steder der staten er mindre sosialistisk.

100% Sagrantino, 46 dager på skallene, ett år på stål, to på gamle slavonske botti, og ett på flaske. Luftet vinen fem timer i karaffel. Helt nydelig smakseksplosjon, og med en helt utrolig lengde. Mistenker at vin egentlig ikke blir noe særlig bedre enn dette.
    Det var en voldsom reklame, da. Bestilte sporentreks 6 stk av denne 8).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor fant du den kibsgard? Jeg finner den ikke på polets nettsider jeg, bare andre produsenter av sagrantino-viner.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Obs. Der gikk det raskere i svingen enn det vanligvis pleier å gjøre. Det var visst "Perticaia Sagrantino di Montefalco 2004" jeg bestilte for levering i butikk. Da må jeg nok avbestille. Det er fint det er flere som både er interessert i den vinen og samtidig litt mer observant. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For alt jeg vet så kan det jo hende at Perticala lager like gode viner som Paolo Bea, men det aner jeg ingenting om. Samme vinen er det iallefall ikke, og siden jeg ikke vet prisen på Bea sin så kan den jo divergere også :)

EDIT; her er det iallefall en brunello 2004 fra Palazzo i glasset. Ingen højdare. Det fins langt bedre brunelloer, ikke minst fra denne årgangen.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Perticaias er fin den, men den har dessverre ligget på barrique. Paolo Bea er kun på Vika, men de sender kanskje?

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Fidelio skrev:
    Perticaias er fin den, men den har dessverre ligget på barrique. Paolo Bea er kun på Vika, men de sender kanskje?
    Bor i Oslo så da blir det en tur på mandag 8).

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    siden jeg ikke vet prisen på Bea sin så kan den jo divergere også :)
    Kostet 540,-, en svært rimelig pris for en vin som denne imo. Her snakker vi Giacomo Conterno og red label Giacosa-klasse, om enn ikke vesen.

kibsgard skrev:
    Bor i Oslo så da blir det en tur på mandag 8).
    Hehe, balle altså, jeg er litt kjapp i vendingen noen ganger. De hadde så vidt jeg kunne se bare noen få flasker igjen, så dumt å reklamere for denne... ;D [må huske å løpe til Vika mandag før kibsgard].

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Fidelio skrev:
    Hehe, balle altså, jeg er litt kjapp i vendingen noen ganger. De hadde så vidt jeg kunne se bare noen få flasker igjen, så dumt å reklamere for denne... ;D [må huske å løpe til Vika mandag før kibsgard].
    Spørs om jeg rekker dit så tidlig mandag. Hvis det er en 4-5 flasker igjen så kan du jo kanskje avse 1 stk ;).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn