Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vin i glasset er fint, og nytes ofte. Men vin i kjelleren er noe annet, det er nytt for meg. Med gammelt hus og uisolert kaldkjeller skulle forholdene være bra for et lite vinlager. Jeg tar gjerne imot råd om greie kjøp på vinmonopolet, viner som vil tjene på å ligge i kjelleren i noen år. Noen Barolo og et par til er på plass, etter enkle råd fra polutsalget, men det hadde vær fint med noen flere råd og konkrete tips.
    Mascarello Langhe Freisa ser ut som en god kandidat, Fidelio, den står på hanldelista.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Riserva'ene fra Produttori del Barbaresco er jo seriøse lagringsviner til en rimelig penge. Det er ni av dem, tror en fire-fem fra 2005 fremdeles er å få på polet.

For øvrig er det Piemonte som gjelder på slippet i Vika og Valkendorf førstkommende torsdag, bør være en del skikkelige godbiter der.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Til Taco (det er jo litt harry så jeg pleier å si sterk krydret mat) så går det i Kloster Eberbach Riesling Kabinett (nr 5810) 99 Sek på systemet, et kuppp til prisen, frisk men ikke sur søt sen ikke SØT fyldig, lang og god ettersmak, prøv den mot andre rimelige hvitviner og bli overbevist,
    http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?Butik=326&VaruNr=5810
    ellers så fins den som Spatlese til 10 kr mer og den er enda rundere og litt fyldigere men den er dessverre ikke lagervare på alle system.

Lagervare i vinkjeller min

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Er avholdsmann.

Dessuten hører ikke søte væsker og gryteretter hjemme i nærheten av Vinyl og cd,er.

Men anlegget hørses sikkert "fett" ut når man er lettere eller noe tyngre beruset.

N

nb

Gjest
    1986-årgangen av denne var så god at det var på grensen til galskap. Konsumert til sesongens lammecarré på restaurant Ylajali i Oslo. Restauranten har sympatisk nok priset den til lavere enn den er mulig å få vinen for hos de vinhandlerene jeg kunne finne på nettet som hadde denne.

Vedlegg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hva skal sies om denne 2001 årgang hvit Musar? Fantastisk! Så moden og for en farge og duft og smak.. Gleder meg til de fire neste..

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    C. Alshus skrev:
    Dolcetto, ikke Barbera
    En vellydende setning :) Rart at Barbera selger så godt mens Dolcetto selger så lite i Norge.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Mulig at jeg har nevnt denne før, men siden den er så god tåler dere en runde til. El Castro de Valtuille Mencia Joven 2007, fra Bierzo, nordvest i Spania. Unge Raul Perez er en svært progressiv og kul vinmaker, og det jeg har smakt av ham er helt toppers.

Denne er den rimeligste vinen han lager, men også her tryller han frem nydelige dufter og smaker fra Menciadruen. Dufter urter, bjørnebær, tang og litt stall. Utrolig nydelig munnfølelse til å være en så billig vin. Lang og nydelig ettersmak. Dette må være den perfekte introduksjon til Mencia. Mmm, for 145 spenn er dette utrolig bra. Denne finnes bare på Vika så vidt jeg vet, de hadde en del igjen forrige gang jeg var innom.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her er jeg igang med brunelloer fra 2004. En riktig fin årgang sies det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    2002 Fevre Chablis Montmains i går kveld. Fevre har slitt litt med å leve opp til renommet som de fikk etter omleggingen i 98, en 2000 Montmains forrige helg var feks hjelpeløst oksydert, men denne 02eren var framifrå.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her ble maten skyllet ned med en økologisk argentiner igår. Den var tom før ytrefileen var tygd.
    Lett og grei, etter lang lufting, Santa Julia fra familien Zuccardi, Mendoza. Skrukorkvin.
    Resten av posen legges i kjelleren.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den er ikke med ennå. Men frister..

Jo, jeg er også glad i vino nobile, men det er noe ekstra med de nesten brunaktige vellagrede brunelloene også. Ja takk til begge.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Jo, jeg er også glad i vino nobile, men det er noe ekstra med de nesten brunaktige vellagrede brunelloene også. Ja takk til begge.
    Har du forresten prøvd denne Vidar? Moden og aldeles nydelig Nobile, og så til den prisen da...typisk eksempel på en svært lite kommersiell vin som gir store opplevelser for en billig penge.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke smakt, men du blir dyrere og dyrere for meg Fidelio. Jeg skal bestille den sammen med høstens første ordre fra bestillingsutvalget!

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    En 2005 Suoi Barolo ble det her i kveld. Godt avstemt, og en klart positiv opplevelse, men kunne nok ha drukket den bare litt mer avkjølt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i dette med temperering; en barolo er alltid best når den er litt under romtemperatur imo.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis vi tar utgangspunkt i det som orginalt ble omtalt som romtemp som er 16-18 grader C, så mener du at du liker den under dette VidarP?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo gjerne det selv om jeg tror vi fleste vil synes 16-18° er litt vel kaldt i rommene våre. Jeg nyter gjerne barolo fra kjøleskapet jeg, ikke uvant med det siden vi sjelden tømmer en hel flaske samme kveld (den blir bedre i glasset etterhvert som temp stiger) men jeg tenker da mest på temperatur i de fleste oppholdsrom jeg da. Så da mener jeg at "litt under romtemp" for de fleste betyr en halvtime eller så i kjøleskapet før servering.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg oppbevarer mine vinflasker i en uisolert del av kjelleren, så på de rette årstidene har jeg 15-16 grader i flaskene. Er det kaldere, lar jeg den lufte mens den rette temperaturen oppnås.
    Er flaskene nedi 12-14 grader opplever jeg at mange viner mister mye karakter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg varmes den fort i glasset, så har ingen problemer med det. Heller litt for kjølig initialt enn litt for varm; for høy temperatur er drepen for balansen i de fleste hq viner imo.

roarh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Antall liker
    6
    Jeg har nylig tømt en Masi Campofiorin som i likhet med all rødvin her i huset kom rett fra skapet som holder 13 grader. Litt lav drikketemp som påpekt, men med en gang over i glasset begynner det å hjelpe.
    Jeg liker ikke at rødvinen blir for varm, da virker den dvask synes jeg. Unntaket er vel de tunge røde som tåler litt høyere temperatur enn andre.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Vidar P skrev:
    Hos meg varmes den fort i glasset, så har ingen problemer med det. Heller litt for kjølig initialt enn litt for varm; for høy temperatur er drepen for balansen i de fleste hq viner imo.
    Jeg har den samme leveregel.

mvh Elektron

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    En halv flaske Tommasi Amarone 2006 blir inntatt i kveld. Ca 16 grader rett fra kjelleren, men den holder lenge i glasset og rekker romtempratur for siste dråpe er drukket. Slett ikke plagsomt.
    Beint frem som jeg gleder meg til i morgen og resten.

AD

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Vant en flaske "Prat Castel" på vinlotteri nå på fredag.

"Saft" er vel den mest beskrivende beskrivelsen!

Hadde den som tilbehør til "Burritos", dvs krydret TexMex mat. Litt alkohol er det jo i den og slik sett er man ikke "svindlet", men .......... IKKE KJØP !!

Når ikke Google "bilder" framskaffer bilde av etiketten bør nok det si sitt! :p

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Elektron skrev:
    Vidar P skrev:
    Og hvis en vin er 16 grader, er den rimelig kjapt 18 når den havner i et romtemperert glass. Jeg tar alltid vinen rett ut av kjelleren, 10-17 grader avhengig av årstid. 15 grader i flasken synes jeg den må være, spesielt siden fruen liker å ha romtemp på litt over 20 grader...

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Fidelio skrev:
    Elektron skrev:
    Vidar P skrev:
    Og hvis en vin er 16 grader, er den rimelig kjapt 18 når den havner i et romtemperert glass. Jeg tar alltid vinen rett ut av kjelleren, 10-17 grader avhengig av årstid. 15 grader i flasken synes jeg den må være, spesielt siden fruen liker å ha romtemp på litt over 20 grader...
    Hvis det er snakk om en vin av eldre årgang - pleier dere å dekantere den og la den lufte seg noen timer i et avkjølt rom (soverom/kjeller)? Det blir vel fort feil hvis man lar dette skje ved rometemperatur. Chateau Musar 93-årgang skal visstnok tas opp og luftes fra morgenen av. Men det er kanskje noen som foretrekker å bare følge utviklingen i glasset åkke som, selv om de første dråpene ikke blir så vellykket som de siste?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg pleier å la kjellertempererte viner lufte i dekanter i kjøleskapet på sommeren jeg, og så gjerne ta de ut en tid før servering. Har ikke mulighet til f.eks jevn 15° temperering dersom det ikke er på en årstid hvor kjelleren holder 10-15°C da (som regel fra november til mars/april).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Det ble denne på meg her om dagen, men i 1997-tapning:

Fantastisk vin. Masse krydder både på nese og smak, og en super sødme som var utrolig godt integrert i vinen.

Ellers lufter man nok vinene for lite. Drakk denne i forrige uke (2008-årgangen):

Strålende vin den kvelden - halve flasken gikk med. Flasken ble korket og satt i kjøleskapet over natten, og resten av vinen ble drukket neste ettermiddag. En helt annen vin! Samme hovedkarakter selvfølgelig, men alt var mye mer integrert - tanninene, som var ganske tydelige kvelden i forveien, var myknet og det var en helt annen munnfølelse av vinen. Ingen tvil om at den vinen burde vært luftet minst 4 t før den ble drukket. (Ikke så rart kanskje, siden vinen var svært ung).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Brane-Cantenac Margaux 1904

Hadde fornøyelsen av å drikke et glass med denne 106 år gamle vinen i går. ubegripelig at en så gammel vin kan være så frisk og spenstig

V

vredensgnag

Gjest
    Vidar P skrev:
    Hvor i alle dager kom du over noe slikt Fingern?
    Polet tømmer lageret med støvete hyllerusk.
    ;D

Jeg grep en Campuget pappvin her om dagen, og er forbauset over fylde, ettersmak og hvordan den trives i munnen. Og så er det bilder av trivelige karer som jobber med vin på kartongen, så her er vi fint på plass.

Helt tilfeldig at jeg kjøpte den, likte disse bildene.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    Hvor i alle dager kom du over noe slikt Fingern?
    Var på middag hos en som har samlet vin siden 1979, har en 15000 flasker fordelt på 3 kjellere. Margauxen var fra Lord Mountbattens samlin som han kjøpte sammen med Christen Sveaas for en del år siden. vinene til middagen var: Champagne Confurant deutz 88 (magnum) Jacquesson Avize 96 (magnum) til Østers Naturell. Chablis vincent deauvist, 2000 og 2002 til hummerrisotto (fabelaktig kombo)
    Confurant 1982, barbera DÁsti alfiero Boffa 99, St Estefe Cos déstournel 89, ch Grauaud Larose 1959 + Margaux 1904 til en helt fantastisk gjøkalv. en Sherry fra 1880!! til eplekake med romrosinkrem (rommen var fra 1860) Helt lamslått enda :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn