Og det aller, aller verste med fyren var at han fikk Sylvie Esmonin til å begynne å ødelegge vinene sine med eik.Jens skrev:2001 Chambolle Musigny Les Feusselottes
Domenique Laurent
Og den smaker Laurent og ikke så mye annet............
Denne produsenten eiker så meget ( eiken smaker nesten som om den er kraftig røkt ) og setter til de grader sitt særpreg på vinene at det er nesten umulig å vite om man drikker Chambolle eller Vosne
Mao ikke min favorittprodusent........... :'(
Fantastisk! Var innom Puligny og din produsent i fjor sommer.. Blir ikke lenge til neste gang.. Må innrømme at Puligny er en stor favoritterato skrev:Marc Colin Puligny-Montrachet Premier Cru Caillerets 2004 ikveld. Sublim hvit burgunder fra min favoritt Premier Cru vinmark i Puligny.
Skulle være Chassagne, men siten timet ut når jeg redigerte så endringen kom ikke med i posten. Skjønte Caillerets finnes i begge kommunene.lassemann skrev:Fantastisk! Var innom Puligny og din produsent i fjor sommer.. Blir ikke lenge til neste gang.. Må innrømme at Puligny er en stor favoritterato skrev:Marc Colin Puligny-Montrachet Premier Cru Caillerets 2004 ikveld. Sublim hvit burgunder fra min favoritt Premier Cru vinmark i Puligny.
mvh
lassemann
He he.. Kun en et steingjerde som skiller likevelerato skrev:Skulle være Chassagne, men siten timet ut når jeg redigerte så endringen kom ikke med i posten. Skjønte Caillerets finnes i begge kommunene.lassemann skrev:Fantastisk! Var innom Puligny og din produsent i fjor sommer.. Blir ikke lenge til neste gang.. Må innrømme at Puligny er en stor favoritterato skrev:Marc Colin Puligny-Montrachet Premier Cru Caillerets 2004 ikveld. Sublim hvit burgunder fra min favoritt Premier Cru vinmark i Puligny.
mvh
lassemann
Ja, men i morgen. Har besøkt, i kortere eller lengre perioder, Burgund 8 ganger i perioden 1997 - 2010. Som regel med diverse vinsmakinger.....Leggetid nå.Jens skrev:Her finnes det tydeligvis folk som har greie på god hvitvin
Er det noen som kan dra en rask gjennomgang av Chassagne/Puligny årganger siste 15 år?
Bare slik helt grunnleggende med en setning om hver mener jeg.
Vel, har ikke har så grundig studert de siste 15 årene, men disse to kommunene produserer uten tvil verdens beste hvitvin. Den har ALT! Mineraltrøkk til det ekstreme. Her må lite påvirke druens jorderiske kraft.. Fikk i fjor sommer være med på en vinsmakning i Puligny rent tilfeldig da vi passerte på vei til Tain'Hermitage.. ;D Likevel må sies at visse hvite fra California slettes heller ikke er å forakteJens skrev:Her finnes det tydeligvis folk som har greie på god hvitvin
Er det noen som kan dra en rask gjennomgang av Chassagne/Puligny årganger siste 15 år?
Foruten å ha verdens beste viner er Bourgogne også et nydelig områdeerato skrev:Ja, men i morgen. Har besøkt, i kortere eller lengre perioder, Burgund 8 ganger i perioden 1997 - 2010. Som regel med diverse vinsmakinger.....Leggetid nå.Jens skrev:Her finnes det tydeligvis folk som har greie på god hvitvin
Og da vet du sikkert også fra hvilket årstall Sylvie Esmonin begynte å "ødelegge" vinene sine?erato skrev:Og det aller, aller verste med fyren var at han fikk Sylvie Esmonin til å begynne å ødelegge vinene sine med eik.Jens skrev:2001 Chambolle Musigny Les Feusselottes
Domenique Laurent
Denne produsenten eiker så meget ( eiken smaker nesten som om den er kraftig røkt ) og setter til de grader sitt særpreg på vinene at det er nesten umulig å vite om man drikker Chambolle eller Vosne
Jeg kan ikke sammenligne direkte for jeg kan ikke huske å ha smakt den, men min absolutte favoritt i fruktig italiensk papp er denne:Parelius skrev:Er det noen som kan anbefale en grei pappvin som ligger i samme smaksgate?
Det er påske, og da skal sikkert vinen transporteres til fots eller ski. Da blir fire-fem flasker mye, spesielt hvis det skal tas med mer enn en boks.Fidelio skrev:Nebbiolo er vel kanskje best på flaske....men det gjelder jo alle andre viner også. Må ganske store mengder svovel oppi vinen for at den skal holde seg på papp, jaffal mht røde viner. Kjøp heller fire flasker
5341707 Giacomo Conterno Barolo Monfortino Riserva 2002 kr. 9989,- 3000ml: Neppe papp ;D
Enig, dette er en knallvin, skikkelig mineralsk og slank. Flott og rimelig alternativ til Burgund. Og jeg vet det er overfladisk, men etiketten er dritstilig, ordentlig no nonsense, akkurat som vinen.Torek skrev:Hadde en skikkelig aha opplevelse med Moric Blaufränkish 2007 forrige dagen, nydelig match til andebryst og generellt fantastisk godt!
Da jeg besøkte henne i 99 var hun vel i den fasen da han gradvis var begynt å øke eikebruken. Dominque som hun giftet seg med var jo kjent for sin 200% ny eik filosofi...Fra slutten av 90--tallet begynte i hvert fall vinene hennes å interessere meg mindre.Jens skrev:Og da vet du sikkert også fra hvilket årstall Sylvie Esmonin begynte å "ødelegge" vinene sine?erato skrev:Og det aller, aller verste med fyren var at han fikk Sylvie Esmonin til å begynne å ødelegge vinene sine med eik.Jens skrev:2001 Chambolle Musigny Les Feusselottes
Domenique Laurent
Se der jaerato skrev:Mangler litt info her....
Er den Guyon'en en 05? Strålende årgang, strålende vinmark og en middels produsent, men vinen er sikkert ung og lukket. Kanskje mye eik i denne alderen. 02en av denne er riktig så bra, inge stor vin men et veldig bra kjøp til prisen.
Er Chassagnen hvit eller rød (trolig hvit)? Også en midt på treet produsent og kanskje ikke en gang det (Bachelet-Ramonet så vidt jeg ser); 04; en flott årgang for hvite, suger (stort sett) for røde. Er denne rød er den nok den svakeste i flighten, er den hvit, holder jeg kanskje en knapp på Guyon - selv om jeg ikke har veldig tro på produsenten uansett. En Clos des Chenes fra 05 SKAL ikke drikke bra nå.