Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    erato skrev:
    Fidelio skrev:
    Champagnesmaking i går, Serge Mathieu Blanc de Noirs (vfm-sak, veldig fin), Jerome Prevost La Closerie Les Beguines (100% Meunier fra knøttliten produsent. 08; alt for ung og lukket men en fantastisk besnærende nese) og Legras St. Vincent 1996 (blanc de blancs, intens sak som funket perfekt til tildels kraftige oster. Nydelig vin). Tror jeg skal begynne å drikke mer champis til maten fremover.
    Champagne egner seg til alt unntatt begravelser.
    ;D+1
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bergtakende opplevelse utenom det vanlige; en knakende god gresk tørr rødvin. Andre flasken på andre kvelden. Dalamaras "Paliokalias" 2008 er en vin av 100% Xinomavro druer (har ikke sjekket synonymer av navnet fra andre land, så tips mottas med takk). Begrensede vinmarker, så denne ble f.eks kun laget i 9000 flasker.

    Smaker åpent og fruktig, stor skala, ingen liksomoverkonsentrasjon; mange likhetstrekk med en god fersk rød burgunder; denne anbefales å oppleve; det er ikke hver dag man ramler borti virkelig gode greske røde.

    http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/hellas/dalamara-paliokalias-naoussa-2008/sku-9275601

    Fins på polet på Oppdal, hvor jeg har hatt den glede...
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.092
    Antall liker
    9.996
    Sted
    Trondheim
    Etter Wachau-besøket har jeg drukket litt Wachau-vin i det siste.



    Domäne Wachau (Dürnstein) Riesling Smaragd Achleiten 2010 var svært mineralsk og "sylskarp". Lite restsødme og god syre. Nydelig matvin. Jameks (Joching) Riesling Smaragd Freiheit 2010 hadde en del restsødme, og passet utmerket som en terassevin. Nok syre til å balansere sødmen og en svært god vin, men veldig forskjellig fra Domäne Wachaus Achleiten.
    Nikolaihofs (Mautern) Steiner Hund 2007 ligger og venter på å bli åpnet.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Markus Molitor Zeltinger Schlossberg Riesling Auslese 2001 i kveld, besnærende vin. Kunne tenkt meg litt strammere syre, men duften er rå. Lukter stein, blomster, honning men mest av alt møkkete garderobe/svette joggesko. Dødsbra!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.092
    Antall liker
    9.996
    Sted
    Trondheim
    Der kom Steiner Hund i glasset. Klar Riesling, strukturert, god syre og lett restsødme. Hint av allehånde og en tydelig lukt av appelsin. Nydelig vin.

    Før den ble det nytt Jamek Jochinger Berg Riesling Federspiel 2010 til et impromptu måltid bestående av kyllinglever m/løk og hvitløk, svinekoteletter, brokkoli og Spätzle m/roquefortsaus. Det er utrolig hva en god Riesling kan brukes til. Det fungerte helt utmerket.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.003
    Torget vurderinger
    0
    I kveld har man kost seg med ost og kjeks samt en aldeles nydelig 2007 årgang av "Domaine Font Sante - Muscat de Beaumes de Venice".

    Meget vellykket. En rendyrket apéritif / dessertvin, oppspritet til 15,5%. Den fikk følge av en portugiser, "Quinta da Alorna" 2005 årgangen, hvis friskhet var en fin kontrast til Muscatens krydrete tyngde.
     

    Vedlegg

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Endelig ett par gode viner her igjen :)
    Først Claude Chevalier Corton LE ROGNET 1992 som er kjøpt (og fortsatt kan kjøpes til latterlig lite penger).
    Gir den 88-89 som er et kjempekjøp for en så gammel vin til en pris av 20 Euro :)
    Så en 1/2 Ponsot Chapelle Chambertin 2000 som var en fantastisk god vin.
    Gir den 92, men dessverre så er det nok dessverre slik at kvalitet koster og noe superkjøp til 47 Euro for en halvflaske kan den nok knapt kalles.........
    Tror at den er på sitt absolutte høydepunkt nå.
    Allikevel en opplevelse og det er alltid kjekt å av og til kunne unne seg noe sååååå bra :)
     

    Zed

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    642
    Antall liker
    3
    Amarone,.....mljac, mljac.....hmmmmm...... :D

    P.S......alle er veldig gode.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.092
    Antall liker
    9.996
    Sted
    Trondheim
    Må bestemme meg snart. Montrose 1989 eller Batailley 1989 til lammesteken i dag? Nikolaihof Steiner Hund 2000 før maten (tror jeg), hvis det ikke blir en Nikolaihof GV Im Weingebirge Smaragd 1998.
    Valgets kval...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    otare skrev:
    Må bestemme meg snart. Montrose 1989 eller Batailley 1989 til lammesteken i dag? Nikolaihof Steiner Hund 2000 før maten (tror jeg), hvis det ikke blir en Nikolaihof GV Im Weingebirge Smaragd 1998.
    Valgets kval...
    Valgets kvaler, livet er et slit
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Cavas de Weinert - Carrascal - til søndagsgrillet entrecôte. Som grillsjef, har jeg naturligvis smakt LITT mens jeg grillet - og dette blir bra.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Amarone... mmm...
    Men er det noen som kan anbefale en Grappa Amarone ?
     

    Xevious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    242
    Antall liker
    221
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    3
    Xevious skrev:
    2008 Capitel De' Roari Amarone
    Meget god :)
    Fortsatt like god :) Kjøpte meg en flaske i går og var så heldig i dag at det var et glass igjen i flasken.


    noen skrev:
    Xevious skrev:
    2008 Capitel De' Roari Amarone
    Meget god :)
    Luigi Righetti lager en rimelig og god valpolicella også.
    http://www.aperitif.no/index.db2?id=116173
    Det er nok 2010 som er i hyllene på polet nå.
    Så ikke denne før nå, men kjøpte faktisk en Valpolicella også i går - 2009 årgang.
    Har dog ikke åpnet den ennå.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    otare skrev:
    Må bestemme meg snart. Montrose 1989 eller Batailley 1989 til lammesteken i dag? Nikolaihof Steiner Hund 2000 før maten (tror jeg), hvis det ikke blir en Nikolaihof GV Im Weingebirge Smaragd 1998.
    Valgets kval...
    Valgets kvaler, livet er et slit
    Det ble alle unntatt GV. Jeg var der. Montrosen var hyperelegant, Batailley mer plump og fruktdrevet. Steiner Hund var kompleks og lekker.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Denne helgen er det tid for temperanillo:


    Mauro 2001 En skikkelig kraftbasse men kanskje litt en-dimensjonal. Lukter en smule skokrem men aromaene av mørke bær og en anelse lakris er rene og den har en tydelig finish. Synes ikke at den lever helt opp til RP scoren, men det kan være at den gjør det kjente tempranillotricket og begynner å oppføre seg som en moden burgunder når den har blitt gammel nok.


    Protos Reserva 2005. Er ikke så voldsomt begeistert for tørre viner som holder 15 % alkohol, men denne er på vei mot en slags harmonisering. Lettere floral lukt, frukten balanseres av så vel modne tanniner som flott syre, så denne tror jeg blir enda bedre om et par år. Men er den god nå og fullt ut verdt prisen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    Mauro 2001 En skikkelig kraftbasse men kanskje litt en-dimensjonal. Lukter en smule skokrem men aromaene av mørke bær og en anelse lakris er rene og den har en tydelig finish. Synes ikke at den lever helt opp til RP scoren, men det kan være at den gjør det kjente tempranillotricket og begynner å oppføre seg som en moden burgunder når den har blitt gammel nok.
    Tviler jeg på. Da er det sikrere å gå for Rioja Alta, Lopez Heredia eller noen av de andre klassikerne.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    erato skrev:
    Pesquera skrev:
    Mauro 2001 En skikkelig kraftbasse men kanskje litt en-dimensjonal. Lukter en smule skokrem men aromaene av mørke bær og en anelse lakris er rene og den har en tydelig finish. Synes ikke at den lever helt opp til RP scoren, men det kan være at den gjør det kjente tempranillotricket og begynner å oppføre seg som en moden burgunder når den har blitt gammel nok.
    Tviler jeg på. Da er det sikrere å gå for Rioja Alta, Lopez Heredia eller noen av de andre klassikerne.
    Antageligvis har du rett, det virker som om "kontrollert oksydasjon" (les veldig gamle fat) er en forutsetning og da blir det La Rioja Alta, Muga, Ygay & Co. Har ikke opplevd det med de moderne cuvéene fra disse produsentene, men jeg har fremdeles noen flasker fra 94/95, så vi får se.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.811
    Amarone Bussone Classico 2005.

    Skummelt god til litt over 400.-

    Finnes i to "Gt-utgaver" til rundt 7 og 900.-

    Tør nesten ikke tenke på hvor gode de er ;D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Musar Jeune 2009 - en helt utmerket grillvin. Entrecôte i dag, men det blir nok flere av denne utover høsten, når lammegrillsesongen begynner for fullt.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Flott nick! Har ikke smakt den, men '75 er ikke så verst den heller....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.129
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    1
    Satte til livs en slik i natt, men ikke "2006". "2008" var min merket. En god vin.
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Portsesongen har startet: Vesuvio ’94. Voldsomt med bunnfall, dekantert fem timer i forveien, dyp rød/blå og en aromatisk vin med lakristoner og mørke bær. På tross av vinen er 16 år gammel er den fremdeles ikke helt moden, fremdeles en smule uintegrert, men dette burde bli en solid sak om 4-5 år. Årgangen fornekter seg ikke.
     

    Vedlegg

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.379
    Med litt sushi fra Sushi-house (Majorstuen) er dette lett fortryllende gane-læske.
    Børscht blir man også. Men akkurat det er en sideeffekt jeg ikke ser bort fra er hele raison-d'etre for å konsumere skvalpet :D

    Cheers!
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126

    Satte til livs en slik i natt, men ikke "2006". "2008" var min merket. En god vin.
    [/quote]

    Også en av mine favoritter!!! ;D

    Forøvrig, inatt ble det 2010 Santa Ana Malbec + 2008 Masi Campofiorin (som er rett under Brolo i fyldighet...)


    mvh
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    ‘00 er en middels årgang i Burgund, men det er det ingen som har fortalt denne vinen. Perfekt moden pinot noir på bouquet og aroma og med den munnfølelsen som bare god burgunder gir. Super vin.
     

    Vedlegg

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    ‘00 er en middels årgang i Burgund, men det er det ingen som har fortalt denne vinen. Perfekt moden pinot noir på bouquet og aroma og med den munnfølelsen som bare god burgunder gir. Super vin.
    Misunnelig!!!!!!!!!!
    På generelt grunnlag er jeg overhodet ikke glad i 00, men superprodusentene (som f.ks. Cathiard) klarte å lage fantastiske viner selv dette relativt vanskelige året.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fredag med gode venner:

    Kobe biff på tallerkenen samt svinenakke Iberico med kastanjepure.

    I glassene Calon-Segur 88 og Leoville Barton 86. Og de Vogue Bonnes-Mares 98 samt Roumier Bonnes-Mares 2001.

    Til forrettene Raveneau Chapelot 99 og Clos 99, samt Pol Roger 88 fra magnum og P Cotat Sancerre 96. Samt er par Zind-Humbrechter jeg ikke noterte personalia på. Edit; og en Friedrich Emile 04. Its's coming back to me now.

    Til dessert et lite glass Gould Campbell 77.

    Edit: Da var den komplette vinlisten mottatt på mail:

    1. Pol Roger 1988 Cuvee Millesimée
    2. F. Cotat Sancerre Cuvee Speciel 1996
    3. Trimbach CFE 2004
    4. Zind Humbrecht Gewürtztraminer Hengst 2002
    5. Jadot Cote de Lechet 1997
    6. J.M. Brocard Bougros 1996
    7. Jamek Grüner Veltliner 1994 Ried Achleiten Auslese
    8. Zind Humbrecht Riesling Clos Windsbuhl 2002
    9. Fritz Haag Brauneberg Sonnenuhr Auslese Gold capsel 1989
    10. Armin Diel Pittermännchen Auslese 1990
    11. Raveneau Chapelot 1999
    12. Raveneau Le Clos 1999
    13. Jadot Beaujolais Moulin-á-Vent Champ de Cour 2002
    14. Chx Yvonne 1999 Saumur-Champigny
    15. Chx Montus Cuvee Prestige 1996 Madiran
    16. Allemand Cornas 2006
    17. Masi Amarone 2001
    18. Leoville Barton 1986
    19. Calon-Segur 1988
    20. Bruno Giacosa Santo Stefano 2000
    21. Roumier Clos de la Bussiere 1996
    22. Roumier Bonnes Mares 2001
    23. Comte Georges de Vogüé Bonnes Mares 1998
    24. Coche-Dury Bourgogne 2007
    25. Barthod Chambolle Musigny 1999
    26. Lafarge Beaune Greves 2001
    27. Roagna Vigna Rionda 2004
    28. Mastroberardino Taurasi 99
    29. Gould Campbell Vintage 77

    Puh. Følte alderen tynge hele lørdag. Mye vin på 10 mann.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Prøvde en slik en i går riktignok i 2006 utgaven, den falt i god smak her i huset. Bar preg av solbær med mye smak.
    Skal få kjøpt et par flasker og legge de på lagring et par år, ser det er flere som anbefaler det.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    erato skrev:
    I glassene Calon-Segur 88 og Leoville Barton 86.
    Hvordan var disse to?

    Drikker selv gammel vin, klassisk venstrebredd Bourdeaux på lukt og smak, men den er på vei inn i alderdommen da den har mistet en del stofflighet og blitt en smule skjør. Uansett, fungerte perfekt som følge til mat med en lekker tanninstruktur og lang ettersmak.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Supertoskaner de siste dagene her. Ikke hvilken som helst heller, men den første (angivelig) og den som startet trenden (ditto angivelig). San Felice var iallefall tidlig på saken med sin Vigorello på slutten av 60-tallet sier de. Fikk 94 poeng i Wine Spectator. Lekkert er det iallefall, de er en stor kilde til fryd disse supertoskanerne!

    http://www.agricolasanfelice.it/en/labels/wines-of-chianti/24/vigorello.html
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Til Oksegryte, en fabelaktig bra kombo. Litt tidlig i glasset. burde stått en time til i karafelen. ble fantastisk.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    erato skrev:
    Fredag med gode venner:

    Kobe biff på tallerkenen samt svinenakke Iberico med kastanjepure.

    I glassene Calon-Segur 88 og Leoville Barton 86. Og de Vogue Bonnes-Mares 98 samt Roumier Bonnes-Mares 2001.

    Til forrettene Raveneau Chapelot 99 og Clos 99, samt Pol Roger 88 fra magnum og P Cotat Sancerre 96. Samt er par Zind-Humbrechter jeg ikke noterte personalia på. Edit; og en Friedrich Emile 04. Its's coming back to me now.

    Til dessert et lite glass Gould Campbell 77.

    Edit: Da var den komplette vinlisten mottatt på mail:

    1. Pol Roger 1988 Cuvee Millesimée
    2. F. Cotat Sancerre Cuvee Speciel 1996
    3. Trimbach CFE 2004
    4. Zind Humbrecht Gewürtztraminer Hengst 2002
    5. Jadot Cote de Lechet 1997
    6. J.M. Brocard Bougros 1996
    7. Jamek Grüner Veltliner 1994 Ried Achleiten Auslese
    8. Zind Humbrecht Riesling Clos Windsbuhl 2002
    9. Fritz Haag Brauneberg Sonnenuhr Auslese Gold capsel 1989
    10. Armin Diel Pittermännchen Auslese 1990
    11. Raveneau Chapelot 1999
    12. Raveneau Le Clos 1999
    13. Jadot Beaujolais Moulin-á-Vent Champ de Cour 2002
    14. Chx Yvonne 1999 Saumur-Champigny
    15. Chx Montus Cuvee Prestige 1996 Madiran
    16. Allemand Cornas 2006
    17. Masi Amarone 2001
    18. Leoville Barton 1986
    19. Calon-Segur 1988
    20. Bruno Giacosa Santo Stefano 2000
    21. Roumier Clos de la Bussiere 1996
    22. Roumier Bonnes Mares 2001
    23. Comte Georges de Vogüé Bonnes Mares 1998
    24. Coche-Dury Bourgogne 2007
    25. Barthod Chambolle Musigny 1999
    26. Lafarge Beaune Greves 2001
    27. Roagna Vigna Rionda 2004
    28. Mastroberardino Taurasi 99
    29. Gould Campbell Vintage 77

    Puh. Følte alderen tynge hele lørdag. Mye vin på 10 mann.
    For en superliste!
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    La Motte Shiraz 2009. Relativt lys rødfarve og med en behersket bouqet til shiraz å være. En vin med et delikat aromabilled, muligens noe ny eik, middels fylde og med balanserende friskhet. Hadde jeg fått den blindt kunne jeg gjettet fransk syrah, men den er altså syd-afrikansk. Ingen stor vin som sådan, men en skikkelig “Preisknüller” plukket opp for den nette sum av 115,- på flyplassen og med en kvalitet som svarer til det doble etter min smak. Antar den er tilgjengelig på Gardermoen og Flesland også.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn