Her blir det en 1995 La Lagune til middagen. Det skal være en tøff årgang, men La Lagune er jo en Margaux og det skal vel være blant de bløteste av Médoc-vinene. Det blir spennende. Må få drukket unna noen av vinene fra disse årgangene før de blir for gamle. 25 år bør være innafor.
"1995 Bordeaux Wine – Tannic and austere, this vintage is better suited for fans of old school, traditional styled wine. The wines from the Right Bank, Pomerol and St. Emilion are perhaps slightly more successful. Drink or hold 90 Pts"
Da har jeg tatt en første smak (brukte Coravin). Vinene er mørk rød. Ingen antydning til aldring på farge. Hovedingrediensen i luktbildet er lær og kanskje noe blyant. Mye tanniner, men de er myke. De dominerer smaksbildet. Jeg tror jeg skal åpne flasken og gi den et par timer på karaffel. Kanskje frukten kommer bedre fram da.
Vinen er absolutt ikke dårlig. Antagelig over toppen, men jeg er ikke sikker på det. Kanskje den er helt på topp nå. Uansett er det riktig å åpne den nå. Den blir ikke bedre.
PS: Jeg sa at det var en Margaux, men det er vel strengt tatt en Haut-Médoc, så den ligger mellom Margaux og byen Bordeaux og er vel den sydligste 1855 klassifiserte Médoc-vinen.
PPS: Den hadde godt av 1 time i karaffel. Tanninene myknet enda mer og frukten kom fram. Ikke så mye frukt, men vesentlig mer enn før luftingen. Vinen var nok helt på topp. Den hadde ikke blitt bedre av å ligge lenger, men for 5 år siden hadde den nok vært for tannisk og tøff i smaken. Poeng på Parker-skalaen? Jeg vil gi den 88, noe som slett ikke er ille for den årgangen.