Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Bruno Giacosas Dolcetto d'Alba 2007 i kveld. Drakk Giuseppe Rinaldis dolcetto tidligere denne uken, og disse minner veldig om hverandre. Gamlegutta kan sakene sine.

Giacosas dolcetto er littegrann mer tilgjengelig i smaken enn Rinaldis. Den dufter kjølig av kirsebær, litt roser og marsipan + bittelitt lakris synes jeg. I munnen er den saftig med nydelig tanninstruktur. Den sparker litt, men likevel ikke for meget som seg hør og bør for en dolcetto. Flott syre og übervelintegrert alkohol. Markert mindre bitterhet i ettersmaken enn Rinaldi, noe som overrasket meg. Personlig foretrekker jeg Rinaldi, men denne var også sabla god. Denne må være kanon til italiensk hverdagsmat. Noget koker på köket, så gleder meg til å teste.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Barbera Dàlba 2007 superiore til ost & kjeks i kveld! Fikk den av naboen for godt utført arbeid idag!
    Dra konklusjoner den som vil!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Påsken er spekket med gode viner. Igår en ypperlig Pomerol, dagen før en ypperlig rød burgunder fra Fixin, idag har vi åpnet en brunello fra 2003.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Nettopp kommet hjem fra Bordeaux og En Primeur smaking. 100+ Bordeauxviner i løpet av to dager så i kveld skal det bli godt med Bourgogne Rouge fra d'Angerville!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    À propos Brunello: Dèt er en noe uutforsket del av vinverdenen for min egen del. Det går mye i Piemontevin, men Brunello har jeg ikke drukket nok av til å ha noen spes formening om. Kom imidlertid over en flott artikkel som presenterer en uoffisiell klassifisering av markene i Montalcino (han som skrev den mente det har gått over alle støvelskaft mht nyplantning der). Uansett, denne pirret nysgjerrigheten en del.

Kunne noen foreslå et par-tre gode Brunelloer som er "representative"? Helst fra mindre produsenter som driver nogenlunde i harmoni med naturen. Pris ikke så viktig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes for min del at Sesti sine brunelloer er veldig gode og representative for de beste fra området. Det er blant de beste brunelloer jeg har smakt iallefall, men har jo ikke smakt de aller hotteste.
    Barbi (som nevnt over) er også nokså god og representativ forsåvidt, og på basisutvalget.

Vet ikke noe om deres harmoni med naturen.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Takk for tipset, skal sjekke ut Sesti :) Brunello-artikkelen jeg nevnte ligger for øvrigher hvis noen skulle være interessert. Virker som det er høy kvalitet på det bladet der, men prisen for elektronisk abonnement er jo helt sinnsyk.

Forresten, har dere sett denne karen? Han har til tider gode episoder. Og så mange da, man kan søke seg frem til nesten hva som helst.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne IL POGGIONE-brunelloen, den siste han prøvde, er jo rett billig i Norge ift den andre (nr 2). Ble jo fristet til å investere i noen nye brunelloer nå.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    Virker som det er høy kvalitet på det bladet der, men prisen for elektronisk abonnement er jo helt sinnsyk.
    Men så er hvert nummer nesten som en fullformat bok om jeg forstår rett.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Denne IL POGGIONE-brunelloen, den siste han prøvde, er jo rett billig i Norge ift den andre (nr 2). Ble jo fristet til å investere i noen nye brunelloer nå.
    Æsj, visste at det var dumt å legge ut den videoen ;D Den vinen er rågod og veldig rimelig i Norge ja. Et av de beste kjøpene jeg vet om, sammen med denne, som er helt gnistrende til prisen den selges for imo.

@erato: Skjønner at ting koster hvis det er kvalitet; etter den Brunelloartikkelen der å dømme er det skikkelige saker ja.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.194
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Forrige friuke ble det Horst Sauer Silvaner Auslese, Horst Sauer Riesling trocken (?) og en Peter Nicolai Auslese fra 1992. Dette var en stor vin. Finnes på Vika i Oslo.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.939
    Sted
    Trondheim
    Var i kjelleren i dag for å finne en vin til påskelammet. Og oppdaget til min forbløffelse at jeg har 6 flasker Montrose 1986 liggende. Eller for å si det sånn: Etter dagens middag har jeg 5 flasker Montrose 86 igjen :)
    Blir det for lite, sper jeg på med en Leoville Barton 1994 (den har jeg en kasse av).

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Kongsberg
    NEDTUR!

Det er ikke altid det går bra. Denne hadde jeg store forventninger til
    så fallhøyden var stor. Men så dårlig hadde jeg ikke regnet med. Jeg
    tror jeg har smakt bedre vin fra pose. Blue Nun neste :(

mvh
    Gunnar Brekke

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gewurztraminere kan være kjempegode, men de kan også bli for vassne. Især noen av de rimeligste fra Alsace synes jeg. De gangene jeg finner en god tysk så kjøper jeg, de er gjerne mye mer konsentrerte. Vær glad du ikke kjøpte den billigste Dopff & Irion (eller hva den heter), den er som Trimbach sin med halvparten vann.. i min smak iallefall.

Vi bruker gewurztraminere stort sett bare til forretter med f.eks reker i avocado osv vi, og til det er de veldig egnet.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Kongsberg
    OPPTUR!

Denne satt som et skudd. Sammen med spagetti bolognese var dette et blinkskudd.
    Nå vil vel noen si at dette er en for ambisiøs vin til såpass "simpel" mat, men på den
    annen side hvor finner man en billig vin som klarer og konkurrere med en smaksbombe
    som spagetti med masse hvitløk, løk, selleri, tomater, kjøttdeig/karbonadedeig, rosiner
    olivenolje og diverse tørkede grønne urter. Og en skvett vin i sausen.

Vinen er vel fortsatt litt ung så her var det mye eik, mørke frukter og bær samt terreng
    som dominerte. På ingen måte kompleks men med kjempeballer og masse hår på brøstet
    noe som gjorde den perfekt til maten. Denne hadde sikkert vært topp til vilt også...

mvh
    Gunnar Brekke

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.939
    Sted
    Trondheim
    Kort rapport om Montrose 86 og Leoville Barton 94.

Montrose 86 hadde en ungdommelig farge og en fantastisk nese. Den var imidlertid ganske tannisk og tanninene dekket over frukten. Etter at flasken hadde vært åpen noen timer ble den merkbart bedre. I det siste glasset var tanninene blitt merkbart mykere og frukten kom fint fram. Denne bør absolutt dekanteres et par timer før den drikkes. Om den blir noe bedre av å ligge lenger tviler jeg på.

Léoville Barton 94 var langt mer åpen og tilgjengelig. Min erfaring med tidligere Bordeauxer av 94-årgangen har vært at de har vært ganske tørre med relativt lite frukt. Denne var ikke slik. Det var en "reserveflaske" som jeg ikke egentlig hadde tenkt å drikke, men behovet meldte seg, så den ble åpnet og gikk rett i glasset uten noen dekantering eller lufting. På farge var den mørkere enn Montrose 86, og nesen var mer lukket. Imidlertid hadde den en flott balanse i smaken med godt integrert syre, fin frukt og en relativt lang ettersmak. Denne skal drikkes nå (det gjelder vel alle Bordeauxer av denne årgangen) - dette er ingen årgang for lang lagring. Jeg var litt redd for at den skulle være godt over høyden, mn den viste seg å være langt bedre enn jeg fryktet. Kveldens opptur.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Port-sesongen er på hell, men Fonseca 2000 er et sterkt argument for å strekke den litt lenger. En skikkelig kraftbasse som like fullt vet å føre seg. Trengte 6-7 timer i karaffel før den åpnet seg, men den tålmodige blir belønnet med et gustatorisk eventyr som er vel verd å vente på. Kan ikke huske å ha erfart en så komplett og ekspressiv 10-åring før – anbefales!

Vedlegg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Gårsdagens følge til lammet:

Vi ser fra venstre

Ch Magdelaine St Emilion Gran Cru 1996
    Gressier Grand Poujeaux Moulis Cru Bourgeois 1996
    Ch Kirwan Margaux 3. Cru 1996
    Torres Mas La Plana 2005
    Nipozzano Riserva 2005 Chianti Rufina

Til ostene
    Niepoort LBV 2005

Alle vinene var fantastiske og det ble en himmelsk aften med gode venner. Er og blir en Bordeaux elsker..

lassemann

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ygay 2004. Eller Marques de Murrieta Reserva 2004 om man vil bruke mange ord. Fra hovedsortimentet, og absolutt verdt sine kr. 190,- om man liker enkle gode rioja'er.

Polet skryter av "... tørket frukt, tobakk og krydder, innslag av lær og treolje...". Helt sikkert, men det er og blir en enkel og god rimelig rioja i mine smaksløker iallefall, og absolutt verdt mellomlegget fra disse vaniljepulverstinkende (og sikkert -tilsatte) billig-rioja'ene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.939
    Sted
    Trondheim
    Et lite dykk i kjelleren avslørte denne:

i 1996-utgaven.
    Og for en Chablis. Fantastisk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Produttori sin 2006 standard barbaresco var en nedtur. Nylig lansert, men det smaker overmodent og bløtt, nesten så man skulle tro de har blandet i endel primitivo. Stor kontrast til den veldig stramme 2005.

Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg hadde hamstret plenty 2004. Men for denne sesongen får man visst heller bare finne seg en annen produsent.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.194
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Musar er en vinner.

Jeg tar resten av den 1998 auslesen jeg staret på i går.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gunnar_Brekke skrev:
    NEDTUR!

Det er ikke altid det går bra. Denne hadde jeg store forventninger til
    så fallhøyden var stor. Men så dårlig hadde jeg ikke regnet med. Jeg
    tror jeg har smakt bedre vin fra pose. Blue Nun neste :(
    Syntes ikke denne var så ille jeg. Nå er det riktignok et par sesonger siden jeg kjøpte en Trimbach, men syntes å huske at den hadde en fin krydret smak, om ikke akkurat så elegant.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.728
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    De Bortoli, Gewürztraminer Riesling 2007
    etterfulgt av en
    Antonio Ceresa, Prosecco La Robinia.

Vennlig hilsen

Morten

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    så ofte som mulig: en rød portugiser. En fin motvekt til fransk og italiensk kjedommelighet og som skapt til fisk.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Produttori sin 2006 standard barbaresco var en nedtur.
    Enig. Imidlertid er den nysluppede Langhe Nebbioloen deres (er vel 2008?) helt fortreffelig, spesielt til prisen. Drikker heller denne enn Barbarescoen.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Fidelio skrev:
    Vidar P skrev:
    Produttori sin 2006 standard barbaresco var en nedtur.
    Enig. Imidlertid er den nysluppede Langhe Nebbioloen deres (er vel 2008?) helt fortreffelig, spesielt til prisen. Drikker heller denne enn Barbarescoen.
    Er tydeligvis flere av oss som har hatt visse forhåpninger til denne bare for å ende opp skuffet. Er det forventingene våre som er feil eller er den rett slett for dårlig? Uansett, mer schwung over denne flasken:

1995 Roda 1, en overligger i kjelleren som jeg ikke var klar over. Begynner så vidt å antyde alderen helt i kanten på glasset, ellers er den dyp rød. Vinen er søt, men det er primært fruktsødme fremfor ”high toast” og vanilin og syren balanserer den kompakte strukturen slik at dette fremstår som en rik men balansert og vellykket vin. Tvillingårgangene 94/95 drikker veldig bra nå og i noen tilfeller (f.x. Artadi) gjetter jeg på at de forbedrer seg ytterligere i 5 år.

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    À propos Produttori, har skrevet en liten writeup on Langhe Nebbioloen deres her.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror den (2006 Produttori) ikke er helt i vater. Den stemmer liksom ikke. Vi hadde halve flaska igjen idag, og den er bedre idag. 2005 ville ha vært verre, for stram og sur. Er dette en som bør drikkes nå, men dekanteres og luftes i timesvis? Det har jeg til gode å prøve.

I kveld er det imidlertid Ahr-vin i glasset. Meyer-Näkel sin enkleste 2008 Spätburgunder, som er en tysk betegnelse på pinot noir. Ahr-dalen er en skikkelig "hit" de siste årene, og det mest progressive av alle tyske vinområder. Utvilsomt det beste tyske rødvinsområdet pr idag. Tidligere trodde man jo at pinot noir/spätburgunder kun gav god vin i kjølige områder, de siste årtier har vist at det er et mer sammensatt spørsmål, terroir er en ting, vinifisering en annen.

Var på vintur i Ahr i 2004, da var det virkelig noe på gang. Dro fra vinsmaking til vinsmaking, og ble mektig imponert over potensialet. Nå begynner de flotte vinene derfra visst å bli internasjonalt tilgjengelig også.

Produsenten er i Oslo til uka, helt sikkert noe å få med seg! Jeg tipper dette er et tips til en vinsmaking hinsides det ordinære.

http://www.vinforum.no/?article=3123&type=news

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    De der lyder interessante Vidar. Eneste erfaring jeg har med tysk Pinot Noir var en kartong jeg kjøpte til min kjære her om dagen, hun trengte noe "glatt" som kunne gjøre diplomsemesteret på Arkitektstudiet litt mer levelig :) Den var satt ned fra rett under 400,- til 250,- og var jo et godt kjøp imo, men "florlett" er vel ikke dekkende mht. hvor lett den vinen der var. Glattere enn vann. Hva byr "skikkelig" tysk Pinot på?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    .. Hva byr "skikkelig" tysk Pinot på?
    Jeg klarer egentlig ikke å sette ord på det. Men man smaker det med en gang. Det er en helt særegen smak som man ikke finner igjen i drua fra f.eks burgundere. Terroir osv. Like fullt er spätburgundere en av de mer spennende druene i Tyskland, men de har jo ikke vært i stand til å produsere gode røde før helt i det siste, ja jeg tør påstå i dette århundre. Det er store ting på gang i Ahr iallefall.

Den enkleste fra Meyer-Näkel er svært gjennomsiktig på øyet, lett perlende på touch og har en særegen "tysk" smakbunn med en druefylde som er typisk for Tyskland. Jeg klarer ikke beskrive smaken på en måte som gjør at du skjønner den, men ta en smak, den er virkelig morsom. Enten synes man den er stas og spennende, eller så synes man den er noe kliss som ikke likner noe man kjenner fra før, og dermed ikke er skikkelig vin. Noe for seg selv er det uansett. Og jeg liker moderne tyske røde selv om de ikke likner noe annet, rett og slett.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Clos des Papes ’98, en superårgang så god som noen. Begynner å bli lys slik moden chateauneuf bruker å gjøre, avdempede bærtoner og småsnåle sekundæraromaer på nesen. Har kvittet seg med babyfettet og fremstår som balansert og komplett og faktisk ganske moderat til syd-rhone å være. Er antydning til at alkoholen viser i finishen, denne vinen holder i flere år men jeg tviler på at den blir noe særlig bedre, ikke at det trengs heller.

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Innocenti Vino Nobile di Montepulciano Riserva 2001 ikveld. Jeg liker Sangiovese, men er ikke en stor fan; for prisen av bra sangio får man nydelig Nebbiolo, og da blir det svært lite Brunello, Montepulciano og Chianti her i huset. Men uansett, vinen er fin den. Moden vin, tror ikke den vil bli veldig mye bedre med flere år på baken. Kul, mørk, mursteinsrød farve. Lukter rips og kirsebærsten, tørr jord og tre, og tyggispinnen på Kræsj Pink-isen (dette siste er helt åpenbart, morsom lukt - jeg liker viner som drar frem luktminner fra barndommen). Uten å vite det, mistenker jeg at denne har sett lite ny eik, hvilket er bra. Saftig og fin i munnen, tørr og lang. Jeg liker den godt, men klarer ikke å bli helt gira over disse vinene. Den appellerer til hodet men ikke til hjertet imo.

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.194
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fortsetter på denne som jeg startet på for noen dager siden.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    Clos des Papes ’98, en superårgang så god som noen. Begynner å bli lys slik moden chateauneuf bruker å gjøre, avdempede bærtoner og småsnåle sekundæraromaer på nesen. Har kvittet seg med babyfettet og fremstår som balansert og komplett og faktisk ganske moderat til syd-rhone å være. Er antydning til at alkoholen viser i finishen, denne vinen holder i flere år men jeg tviler på at den blir noe særlig bedre, ikke at det trengs heller.
    Ikke lenge siden jeg drakk min siste flaske av denne (kjøpt som en del av en 6-pack på bruket i år 2000). Syntes nok den var noe i overkant søt og alkoholisk, 98 er en varm årgang som er elsket av Robert Parker, men ikke helt min greie. I Chateauneuf liker jeg best kjølige årganger som 99, 01, 04, mens han liker 98, 2000, 2003, 2007; Parker har alltid likt varme årganger med uklassiske viner, men det har blitt verre med årene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.388
    Torget vurderinger
    23
    I går kunne jeg ikke dy meg og åpnet en flaske av Leuuwins "Art Series" Chardonnay fra 1997, akkompagnert av villaks-carpaccio og kamskjell. Utrolig vin, synd den er så vanskelig å få tak i (lav produksjon og ry som Australias beste)

97 poeng hos Wine Spectator i 2000.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn