Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nyder litt av denne sammen med noen små italienske pizzaer. Ikke verst.

Sakset fra http://www.vin-forum.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=1382

"2008 Massolino Dolcetto d’Alba
    Vinmarken ligger ca 330 moh og er på 7 hektar. 20-25 år gamle vinstokker. 7 tonn druer/hektar. 13000 flasker. Ståltank og null fat. I salg etter 4 mnd på flaske.
    En meget elegant og ren nese med rød frukt og svak spice. Alt ifra den enkleste vinen merker man at Massolino ikke er en produsent som er ute etter å lage massive ”blockbuster” viner. Lett i munnen med veldefinert ren frukt og fin syre samt en finish med medium lengde. Fin spice og de karkteristiske dolcetto tanninene som gjør dette til en flott matvin kombinert med antipastoer/pasta og lette kjøtt/kyllingretter. Det er produsenter som prøver å gjøre dolcetto til noe mer enn det den er bestemt for . . . Massolino går ikke i den fellen . . . (84)"

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Dolcetto er jo drue nr. 1 til mat til hverdags imo. Kan varmt anbefale Giuseppe Rinaldis dolcetto, råbra matvin. Denne er utsolgt fra importør, men de har kassevis på Røa. Giacosa sin er også knall. Roagnas er også veldig bra, og litt rimeligere enn de to første. Har ikke prøvd Massolinos dolcetto, ser den ikke er tilgjengelig på polet dessverre (typisk at de har barberaen og ikke dolcettoen).

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    De har den på Vika. (Spesialavdelingen).

Ellers takk for tips.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Flott, skal se om jeg får med meg en flaske neste gang jeg er der. Butikken i Vika har blitt veldig fin altså.

Ang. dolcetto; Elio Altare lager en som er helt over styr. Han er jo übermodernist - kjører på med rotofermenteringstanker, nye barriques og hele pakka. Resultatet er en dolcetto som er sort-lilla, lukter sau og stall og smaker merkelig men interessant. Baroloene hans er jo helt idiotiske imo, men det er festlig å smake monsteret han har gjort dolcetto til.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Masi - Campolongo Di Torbe Amarone Classico 1997

Ganske ville greier med 16 % alkohol (70% corvina, 25% rondinella, 5% molinara). Voldsom konsentrasjon med bær og sviskearomaer, men holdes i sjakk av god syre. Minner om port på nesen, men denne vinen er nesten helt tørr (5-6 g. restsukker) og har en bestemt og lang finish. Synes egentlig denne vinen er best uten mat da det nærmest er en rett i seg selv, og da en veldig god sådan.

Y

ymir

Gjest
    hei
    Kroara...................ein møkka vin,åsså 3 liter, fysj. Skulle holdt meg til den faste fredagsflasken...Vajra Langhe.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tomassi Amarone i kveld. Var supergod for 5-10 år siden. Hva har skjedd?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Denne i 2003 utgave. Faktisk min aller første barolo. Jeg liker dette. :)

Nydes med hjemmelaget italiensk pizza med god saus, mozzarela, purre, sjampingjong, italiensk landpølse fra Idsøe og fersk basilikum.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble jeg litt misunnelig. Har du lagret den, eller funnet den på et utsalg? Årgangen er jo forlengst out-of-print fra Fenocchio..

Her er det 2004 Protos Reserva i glasset; etter gyros ala fru P så passer det ypperlig med 100% tempranillo fra Ribera.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Som linken viser så er det 2003 som er den aktuelle… man kan jo glede seg til 2004 (som var en veldig god årgang), men den må jo lagres noen år før freude und gluck. Hvordan kan man bestille en 2001? Kan man sende en mail til nettbutikken, eller på noe vis be om 2001? Det var jo forresten også en god årgang..

EDIT; jeg så nå at det var 2003 du hadde, beklager det var sløvt av meg. Polet burde hatt et arkiv av gode årganger for rare årgangsentusiaster.

REEDIT; ikke å undres over at du liker dette; baroloer er jo de flotteste rødviner som den rødvinsproduserende verden av idag er i stand til å produsere. Objektivt så det holder såklart. Og om du liker den første gang så vil du forgude de i fremtiden når du har blitt akklimatisert.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    De fleste pol har faktisk plansjer over hvilke årganger som er gode, hvis du spør. Men disse henger på personalrommet/lager etc.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Et par importører har fortalt meg at polet funderer på å legge om systemet slik at hver årgang av en vin får eget varenummer. Dette er jo noe de burde ha gjort for lenge siden synes jeg. Ofte kan man dog kontakte importøren og høre hva slags årgang som nå sendes ut, men mange av de mindre bruker store distributører og har ikke helt oversikt over hva distrubutørene har på lager/sender ut.

Istemmer i at Barolo er tingen, blir ikke bedre enn dèt. Blir riktignok en del av den rimeligere lillebroren Langhe Nebbiolo er i huset, men hvis produsenten er bra er dette et svært godt og rimelig alternativ til Barolo. Disse vinene består som regel av deklassifisert Barolo- eller Barbarescosaft, så her er det mange gode kjøp å finne. Giuseppe Rinaldi sin er helt fantastisk, og mye bedre enn rimelig Barolo hvis man liker den supergammeldagse stilen. Den er dog litt dyr. Ellers har jeg likt meget godt Langhe Nebbiolo fra Produttori (denne er knakandes god), Cavalotto, Roagna (2003 på polet, moden og fin, heter riktignok Langhe Rosso av en eller annen grunn), Giuseppe Mascarello og Osvaldi Viberti. Generelt synes jeg man bør holde seg unna produsenter som myrder nebbioloen med barriques, men med the internets er jo slik informasjon lett å finne :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oh yes. Dette var noe for meg. En vin fra et område jeg har tilbrakt tid i og har et forhold til, og som er en spennende variasjon fra de ellers… eh, litt monotone og forutsigbare kanskje?.. toppvinene fra andre steder i verden. Et varp for den som ønsker en vin til opplevelse, en vin som byr på noe man ikke kjenner fra før. Spennende!

Svinebillig og en opplevelse til 150,- på polet imo. Kjøpte min på Oppdal idag.

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    For oss som ofte drikker vin UTEN mat er nok ikke Barolo det ultimate og til denne typen leskedrikk er nok Bourgogne en "alternativ konge" ;D

I dag drikkes:
    Gevrey Chambertin 2001 fra Domaine Ponsot.
    Overraskende lett til Gevrey å være.
    Ren, klar og delikat, men egentlig relativt lite lukt.
    Litt Clos St. Jacques lignende, men mangler noe finesse for å komme opp på det nivået.
    Burde nok vært åpnet i god tid for å åpne seg.
    Er vel drikkeklar når flasken nærmer seg slutten.......... ( som vanlig ;-)
    Er uansett en fin, fin "drikkevin" :)

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Jens skrev:
    Gevrey Chambertin 2001 fra Domaine Ponsot.
    Overraskende lett til Gevrey å være.
    Ren, klar og delikat, men egentlig relativt lite lukt.
    Litt Clos St. Jacques lignende, men mangler noe finesse for å komme opp på det nivået.
    Burde nok vært åpnet i god tid for å åpne seg.
    Er vel drikkeklar når flasken nærmer seg slutten.......... ( som vanlig ;-)
    That’s the story of my life! Er egentlig ganske ufattelig at vi aldri lærer, har ikke tall på flaskene med årgangsport som først har våknet til liv når siste glass er skjenket opp ???

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Det har du aldeles rett i, og jeg har flere stykker av slaget. Men når man er for dum til å lære og iveren overskrider fornuften så kan man bare ha det så godt.
    Når det er snakk om store viner, så liker jeg best å ha kvelden til rådighet for følge utviklingen. Og jeg gjør fremskritt :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I motsetning til det overmodne syltetøy-skvipet man vanligvis får servert dersom det står Primitivo på en sør-italiensk flaske på bordet, så er samme drue fra California, her kalt Zinfadel selvsagt, ofte vellykket. Iallefall nå til dags, og iallefall dersom man finner seg i å betale litt for kvalitet. Min i kveld er en godt avkjølt Seghesio Sonoma fra 2008 (den er for alkoholsterk i romtemperatur).

Denne opprinnelig dalmantinske druen kom til Puglia og har vært ansvarlig for hovedsaklig møkka-viner siden 1700-tallet, og den kom til California under gullrushet rundt 1850. Idag er det en av de mer viktige druene i USA, noe som gjenspeiles i at 10% av californiske vinmarker er plantet med denne. Primitivo, Zinfadel eller hva man kaller den; en spennende drue som italienerne ikke har sett kvalitetspotensialet i før i de senere år (det er i all rettferdighet kommet noen virkelig vellagede viner på denne druen fra Italia i det senere).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    1947 Château Cheval Blanc Har jeg hatt fornøyelsen av å drikke i kveld. Uanstendig frisk for alderen. En ubegripelig bra vin! Nå dagen etter får jegi kke den vinen ut av hodet. Føler en stor sorg, får sannsynligvis aldri smakt den igjen. Intens bærsmak, litt sjø, pepperfrukt. prøvde en slurk mot østers naturell. det satt som pokker
    Her er et bilde fra nettet

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.938
    Sted
    Trondheim
    Og jeg som bare har 2 flasker d'Yquem 1990 i kjelleren. Når skal jeg drikke den tro? På Oppdal en gang, Vidar?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt; akkompagnert av litt musikk på feks en Meridian F80 :)

Er fortsatt på min Seghesio Sonoma 2006 her. Like god idag!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Coto de Imaz Gran Reserva 2000. Det er påfallende hvor mye bedre vinene fra disse "populistiske"rioja-produsentene er en kvalitetsklasse over det som selger i bøtter og spann. Gjelder også en annen pop-rioja sviske som er storselger i Reserva-form, Gran Reserva-utgavene av Baron De Ley.

Det anbefales å søke ut Gran Reservaene av disse iallefall; de koster ikke mange kronene mer, men er langt mindre kommersielle, og langt bedre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den beste GV jeg har smakt er fra Weingut Bründlmayer. Deres Alte Reben GV'er er sublime, og de kan lagre hur lenge som helst. Så får man heller være uenig om hvilken årgang som er best; de konsentrerte kraftpakkene eller de mer kjølige og elegante. Min er en 2001 fisket frem fra dypet av kjelleren, og byr på enda mer oljete smøraktig touch enn når den kom fra pol-hyllene; og en friskhet som kun de bedre GV'ene har etter mange år i kjelleren.

Jeg har aldri smakt viner fra deres Lamm-marker, men det er ren inkuriativ ignorans fra min side, det må forandres på. Har all intensjon om å eksplorere deres portefølje nå ja.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.938
    Sted
    Trondheim
    Bründlmayer er vel Kamptals beste produsent (sammen med Schloss Goebelsburg). Litt vanskelig å finne fram i Langenlois, og litt ukurante åpningstider, men vel verdt et besøk. Det er fantastisk fint i Kamptal, så det er verdt et besøk bare for naturens del. Pleier ofte å dra dit for å handle litt vin når jeg er i Praha. Ca. 4 t kjøring hver vei, så det en en fin helgetur med en overnatting.
    Når man først er der, er det bare 15 minutter til Senfteberg i Kremstal der Nigl holder til, og det er ikke særlig mye lenger til Mautern og Nikolaihof. Nikolaihofs Steiner Hund Riesling er noe av det beste jeg har smakt av Riesling.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har vært der, og fikk første gang smaken for deres GV i 1997 på en omfangsrik vin- og klassiskmusikktur i området. Det var nærmest spontan forelskelse; smaken for GV av edel sort har iallefall ikke avtatt med årene.

De beste av disse er i mitt syn ikke bare de beste østerriske viner, men sågar helt klart blant de beste hvitviner på planeten. Veldig greit at de er svært moderat priset; for rundt 300,- så får man noe av det aller beste derfra.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.938
    Sted
    Trondheim
    Har en 1998 GV fra Nikolaihof i kjelleren. Gave fra Christine Saahs som kompensasjon for at hun neregnet feil pris på de 2 kassene vin jeg kjøpte hos henne. Har fantastiske minner fra Nikolaihof, Nigl, Jamek, Prager ++ i Wachau/Kamptal/Kremstal. Middag hos Jamek er en opplevelse - fantastiske Asparges der. Og Nikolaihof har et fantastisk kjøkken, og for en atmosfære under lindetreet i hagen - blir rent i Schubert-humør av å tenke på det. "Am Brunnen vor dem Tore
    Da steht ein Lindenbaum"

Er i Wachau nesten hvert år.

Akkurat nå er jeg på Chablis-kjøret:

Flott vin. Litt lukket i starten, men åpner seg flott etter hvert. Slank og mineralsk, slik en god Chablis skal være etter min smak. Ikke mye eik her nei.
    Har kjøpt ganske store mengder Duplessis i det siste - det skal bli noe å leske seg på i årene som kommer.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den beste GV jeg har smakt er en Gobelsburg Spætlese 1976 drukket sammen med Michael Moosbrugger tidligere i år. Smaksnotatet har jeg dessverre rotet bort. Disse østerrikske vinene holder mye lenger enn en tror, og vinner presisjon og kompleksitet på det når babyfettet forsvinner etter 15-20 år. Denne vinen minnet meg mer enn noe annet om enkelte 20-25 år gamle Clos St Hune'r jeg har smakt.

Et annet case in point; en regelrett fremragende Jamek Riesling Klaus Spætlese 83 drukket sist lørdag; stram, tight med sublim lengde og mineralitet, langt bedre enn noe Jamek jeg har drukket med mindre enn 10 år på baken. Laget de vinene annerledes før? Ja, kanskje den potensielle restsødmen i en Spætlese kan ha noe med det å gjøre, men primært tror jeg vi drikker disse vinene på tok for unge.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og min siste Chablis, også drukket fra egen kjeller sist lørdag: Raveneau Butteaux 2002. Jeg har drukket ganske mange 2002-ere (også på absolutt toppnivå) som nå begynner å komme rundt og bli ganske tilnærmelige, hjulpet av årgangens relativt tilgjengelige og lett opulente frukt. Denne var ikke sånn – selv om det var nydelig drikke for de av oss som også liker våre Chabliser stramme og primære. En lysende intens og lineær vin med uhyre lang avslutning og strålende syrer, med innslag av sitrus, lime, anis og fennikel på aromaspekteret.

Aldeles lysende vin som er primær og langt fra å være utviklet om det er det man venter på, her trengs det sikkert mellom 5 og 10 år til. PS: Og det beste av alt: denne vinen viste ikke et eneste snev av det oksydasjonstøyset som enkelte viner (riktignok i noe varierende grad) fra både Dauvissat og Fevre har plaget meg med de siste par år.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.938
    Sted
    Trondheim
    Det var viner som ble lagd før vinskandalen. De bruker jo ikke Spätlese-betegnelsen lenger - nå er det Smaragd som gjelder i Wachau. Det ble jo ryddet skikkelig opp i Østerrikes vinjungel etter det som skjedde.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Det var viner som ble lagd før vinskandalen. De bruker jo ikke Spätlese-betegnelsen lenger - nå er det Smaragd som gjelder i Wachau. Det ble jo ryddet skikkelig opp i Østerrikes vinjungel etter det som skjedde.
    I know, men er langt fra sikker på at viner fra seriøse produsenter ble veldig påvirket av dette; vinskandalen sanerte vininfrastrukturen i Østerrike og fjernet betydelige deler av produksjonen av billig bordvin, men det betyr ikke at ting endret seg så mye i denne delen av markedet.

Og at Spætlesebetegnelsen forsvant i Wachau behøver heller ikke bety så mye, selv om jeg har en mistanke om at disse vinene har vært søtere som unge enn dagens viner er. Og som igjen bekrefter en mistanke jeg har om at Riesling (og kanskje også GruVe) trenger sødme for å bli skikkelig gammel og kompleks (og da forsvinner også sødmen) - og får meg til å lure på hva som skjer med dagens GG viner i Tyskland når de får ligge......jeg lurer på om det er en risikosport og om vi har mistet noe viktig med dagens aversjon mot restsødme.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg ser det så er vel balansen mellom syre og sødme av større betydning for hvitvinen enn den absolutte restsødmen. I det videre så er jeg også enig med deg; det blir idag sett på som "gammeldags" og litt obsolent med tradisjonelle tyske viner rik på restsukker, som de klassiske auslese'er og tildels spätlese'er; idag skal de gjerne være tørre, det er "in".
    Jeg var fremste talsmann for tørre hvite tyske den gangen de ikke var "in", og det er et fabelaktig mangfold av flotte viner av denne typen, så deres liv i skyggen frem til de siste 5-10 år var ikke gunstig for oss forbrukere; men det et så rikt mangfold av flere stilarter, så det virker på meg som om noen av kvalitetene er en anelse bortglemt.

Det er all grunn til å oppsøke de gammeldagse vinene også idag; noe en tørst tur til de vinproduserende områdene i Tyskland belyser med all ønskelig tydelighet. Jeg har en følelse av at man for 10-15 år siden knapt hadde hørt om tørr tysk hvit i Norge, mens idag anses de som "de beste", mens søtere varianter (gjerne de med bare et lite hint av syre, så de er totalt ubalansert) anses som sagt som "slik det var før", billige og avlegse, mest for tanter. Det er absolutt ikke rett.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.938
    Sted
    Trondheim
    Kjøpte faktisk et par klassiske Spätlese Moselviner for å kose meg med på terrassen for et par dager siden. Lite som er bedre når sola steiker.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en ekstra forkjærlighet for gode Mosel-viner. Så der er jeg uforbeholdent enig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn