Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    I går kunne jeg ikke dy meg og åpnet en flaske av Leuuwins "Art Series" Chardonnay fra 1997, akkompagnert av villaks-carpaccio og kamskjell. Utrolig vin, synd den er så vanskelig å få tak i (lav produksjon og ry som Australias beste)

97 poeng hos Wine Spectator i 2000.
    Dette er strålende saker, usikker på om den er å få på polet lenger?

Husker at importøren satte ned prisen på et parti for 6-7 år siden, sikkert pga dårlig salg. Nærmest halv pris om jeg husker rett, og kjøpte ett par flasker (alt for lite). Meget burgunderaktig i stilen.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    C. Alshus skrev:
    Fortsetter på denne [Musar] som jeg startet på for noen dager siden.
    Hva har noen dager åpen gjort med den synes du?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.386
    Torget vurderinger
    23
    erato skrev:
    pengesluk skrev:
    I går kunne jeg ikke dy meg og åpnet en flaske av Leuuwins "Art Series" Chardonnay fra 1997, akkompagnert av villaks-carpaccio og kamskjell. Utrolig vin, synd den er så vanskelig å få tak i (lav produksjon og ry som Australias beste)

97 poeng hos Wine Spectator i 2000.
    Dette er strålende saker, usikker på om den er å få på polet lenger?

Husker at importøren satte ned prisen på et parti for 6-7 år siden, sikkert pga dårlig salg. Nærmest halv pris om jeg husker rett, og kjøpte ett par flasker (alt for lite). Meget burgunderaktig i stilen.
    Ikke å oppdrive, desverre. Jeg kjøpte heldigvis 2 kasser av 1997, kanonårgang, dyr, jeg menerjeg betalte kr. 445,- men det er den sannelig verdt egentlig. Lite kjent i Norge, lav prod. og lang reisevei gjør vel desverre at dette blir sjelden vare i Norge. En annen god Chardonnay, også vanskelig å få tak i, er Ridge fra Santa Cruz, California. Har igjen noen flasker av den også, heldigvis. La sommeren komme!

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    erato skrev:
    Pesquera skrev:
    Clos des Papes ’98, en superårgang så god som noen. Begynner å bli lys slik moden chateauneuf bruker å gjøre, avdempede bærtoner og småsnåle sekundæraromaer på nesen. Har kvittet seg med babyfettet og fremstår som balansert og komplett og faktisk ganske moderat til syd-rhone å være. Er antydning til at alkoholen viser i finishen, denne vinen holder i flere år men jeg tviler på at den blir noe særlig bedre, ikke at det trengs heller.
    Ikke lenge siden jeg drakk min siste flaske av denne (kjøpt som en del av en 6-pack på bruket i år 2000). Syntes nok den var noe i overkant søt og alkoholisk, 98 er en varm årgang som er elsket av Robert Parker, men ikke helt min greie. I Chateauneuf liker jeg best kjølige årganger som 99, 01, 04, mens han liker 98, 2000, 2003, 2007; Parker har alltid likt varme årganger med uklassiske viner, men det har blitt verre med årene.
    Er enig i at den er søt og at den nå har nå blitt en smule alkoholisk, men jeg har ikke problemer med dette i en chateauneuf. Blir litt som en zinfandel fra Turley – jo større jo bedre (inntil et visst punkt). For meg er ikke dette viner som skal analyseres så voldsomt. Hermitage eller côte rotie er derimot en annen skål!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Har blitt en del italienske viner av mindre kjente druer i det siste, og i kveld ble det en Ioppa Colline Novaresi Vespolina 2005 til canneloni med sterkt krydret grønnsaksragù.

Aldri smakt vespolina før, men denne var virkelig god. I nesen er den helt ekstrem på kirsebærfaktoren (drakk usukret råsaft av kirsebær i helgen, lukter faktisk rimelig likt), men det er underbygget av en fin mineralitet og litt blomster. Svakt preg av mynte sniker seg også inn. Dette lukter umiskjennelig Piemonte, men helt unikt likevel. I munnen er den tørr og rimelig stram, og overraskende tannisk. Fin men litt kort ettersmak. Produsenten oppgir at denne har ligget to år på eik, men spesifiserer ikke ytterligere. Hadde blitt veldig overrasket om denne vinen har ligget på nye barriques eller noe slikt nonsens.

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Troppet opp på Vika ti på ti idag for å sikre meg noen flasker Sean Thackrey Orion; de hadde fått 12 flasker, og tror de gikk rimelig raskt. Det var også noen flasker Andromeda (Pinot Noir) og Sirius (Petite Sirah) der. Har hatt lyst til å smake Orion lenge nå, så én flaske havner rimelig raskt i glasset, og to går i kjelleren.

[youtube=600,495]http://www.youtube.com/watch?v=pPCU2bcKO2Q[/video]

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Le Piane 2006 fra Boca i Piemonte igjen. Dvs den i midten av bildet under.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    El Castro de Valtuille Mencia Joven 2007 fra Raúl Pérez aften, liten erfaring med denne druen, men hoi for en flott vin! Dette er en av produsentens rimeligere viner, men helt latterlig bra til 145,-

Lukter friske jordbær, blåbær, litt sjø og litt stall. Hint av marsipan. Fruktig, men elegant og kjølig samtidig. Veldig saftig og fin, med forholdsvis lang og veldig fin ettersmak. Veldig snasne tanniner. Sjelden jeg drikker spansk vin, men skjønner jo at det er mer å utforske her enn krydderkakeviner med vaniljesmak.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En kvinnelig kollega fortalte meg i går at hun hadde kjøpt en italiensk rødvin i en flaske som så ut som den var laget for Voss vann. Det finnes også en hvitvin av samme merke. Hun mente at den var overraskende god. Er det noen som kjenner til den vinen, og om den er såpass god at den bør prøves? Jeg har små planer om å gå på fest til en annen kollega i helgen, og tenker da å ha med meg en billig men god rødvin for anledningen. Det blir italiensk, for det går i scootere og mod-stil der i gården. Så da tenkte jeg at jeg skulle prøve noe nytt hvis denne vinen er verdt å smake på. Jeg tipper forøvrig smaksløkene kommer til å være såpass bedøvd før vinflasken åpnes så det prisklassen passer (visstnok litt i overkant av hundre spenn).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man har da alltids noen "prosjekter" i kjelleren, denne gangen en usannsynlig vin for lagring kanskje. Like fullt har noen flasker av denne Grüner Veltlineren fra Freie Weingärtner Wachau (navnet er nå byttet ut til fordel for Domäne Wachau) ligget i kjelleren sammen siden 2004. Inspirasjonen til denne lagringen kom fra de ypperlige lagringsresultater jeg hadde med Bründlmayer sin suverene Alte Reben GV. Jeg fikk lyst å prøve å lagre noen litt finere GV'er, derav denne lagringen av Smaragd-viner.

Og dette er lovende! Nå er smaken av grønne friske epler byttet ut med en dypere, mer oljeaktig vin med dypere gul farge og en viss "kjellersmak". Mer eplekakesmak enn friskt eple nå, og den tåler sikkert noen år til smaker det som.

Noen som husker Freie Weingärtner Wachau? En solrik varm dag på terrassen i Kristiansund idag;

Vedlegg

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    baluba skrev:
    En kvinnelig kollega fortalte meg i går at hun hadde kjøpt en italiensk rødvin i en flaske som så ut som den var laget for Voss vann. Det finnes også en hvitvin av samme merke. Hun mente at den var overraskende god. Er det noen som kjenner til den vinen, og om den er såpass god at den bør prøves?
    Husker ikke hva den heter, men den du snakker om fikk jeg i gave til jul. Helt ok og kjedelig vin som jeg ikke kommer til å kjøpe igjen. Middelmådig og god, slik som 95% av vinene på polet er.

A

asvaberg

Gjest
    baluba skrev:
    En kvinnelig kollega fortalte meg i går at hun hadde kjøpt en italiensk rødvin i en flaske som så ut som den var laget for Voss vann. Det finnes også en hvitvin av samme merke. Hun mente at den var overraskende god. Er det noen som kjenner til den vinen, og om den er såpass god at den bør prøves?
    Jada, den er fin den - helt grei italiensk rødvin.

Og flaska er fin som vannkaraffel senere.

Men hva het den da.......... husker ikke jeg. Mener de har både hvit og rød.....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Barolo er og blir kongen av røde. I opplyst erkjennelse av det så smatter jeg meg gjennom så mange som mulig, idag er det gyros på tallerkenen og en 2003 Fenocchio Bussia Riserva i glasset.

Og disse Fenocchio-baroloene er billige (under 300,-) solide og gammeldagse baroloer, og må vel høre til blant de vedvarende beste barolo-kjøp på polet. Iallefall blant stayer'ne som til enhver tid er å få tak i.

Kjøp hvilken som helst av de (de forskjellige navnene henspeiler bare på forskjellige vinmarker, og det er noe variasjon derimellom) og nyt klassisk barolo på billigsalg.

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...kd?query=fenocchio+barolo&image.x=0&image.y=0

A

asvaberg

Gjest
    Flott, Vidar.

Jeg har litt å lese/smake meg opp på viner av Nebbiolo-druene.

Men "billig", nei det blir vel aldri Barolo og Barbaresco her hjemme, dessverre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Billig-begrepet var vel ment relativt til prisnivået som man ellers må påregne for toppviner.

Norge er forøvrig et av de billigste land i verden på en hel rekke toppviner. Noe jeg har fått erfare personlig, etter å ha forsøkt å kjøpe med meg lokal Brunello og Vino Nobile… det var mye dyrere der nede enn her hjemme ja, ikke et ukjent fenomen.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Barolo er og blir kongen av røde.
    Jup, istemmer:) Imidlertid har jeg en fin opplevelse med en litt særere italiensk vin aldeles nu; Aglianico del Vulture Vigna Caselle Riserva 2001 fra d'Angelo. Aglianicoen er her dyrket opp mot 1000 meters høyde, så eleganse blir mulig selv helt syd i Italia. Flott, ganske lys farve med svaaaaakt brunskjær. Helt utrolig besnærende frisk nese med friske jordbær og søte kjøttmoreller, pluss en dæsj røyk/treverk (ikke fat-treverk - denne har kun sett utgamle botti). Veldig stilig med komboen frisk frukt/tre-lær-røyk. Smaker veldig friskt, med supersaftig munnfølelse og nydelig myke tanniner, som likevel er ganske fremtredende. Man får ikke til sånne tanniner med å jukse med ny eik. Rett og slett fantastisk bra til prisen (250,-). Dette var rett ut fra kjelleren, så vinen er vel rundt 15° C i glasset nå tenker jeg. Blir morsomt å se hva som hender når den kryper opp et par grader.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    asvaberg skrev:
    Men "billig", nei det blir vel aldri Barolo og Barbaresco her hjemme, dessverre.
    Francesco Rinaldis Baroloer i 2004-årgang er sluppet på polet nå i mai til 380 kroner eller hva det var, og det er rett og slett billig. Her hjemme blir man tvunget til å drikke bra vin, rett og slett, det er jo økonomisk helt idiotisk å kjøpe vin under 150 kroner imo, hvis man tenker på hva man får.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    Vidar P skrev:
    Barolo er og blir kongen av røde.
    Jup, istemmer:) Imidlertid har jeg en fin opplevelse med en litt særere italiensk vin aldeles nu; Aglianico del Vulture Vigna Caselle Riserva 2001 fra d'Angelo. Aglianicoen er her dyrket opp mot 1000 meters høyde, så eleganse blir mulig selv helt syd i Italia. Flott, ganske lys farve med svaaaaakt brunskjær. Helt utrolig besnærende frisk nese med friske jordbær og søte kjøttmoreller, pluss en dæsj røyk/treverk (ikke fat-treverk - denne har kun sett utgamle botti). Veldig stilig med komboen frisk frukt/tre-lær-røyk. Smaker veldig friskt, med supersaftig munnfølelse og nydelig myke tanniner, som likevel er ganske fremtredende. Man får ikke til sånne tanniner med å jukse med ny eik. Rett og slett fantastisk bra til prisen (250,-). Dette var rett ut fra kjelleren, så vinen er vel rundt 15° C i glasset nå tenker jeg. Blir morsomt å se hva som hender når den kryper opp et par grader.
    Er også på aglianico-kjøret om dagen. Så langt er Taurasi sine blant de som har satt mest spor. Veldig spennende region med toppviner (i internasjonal kontekst) til en latterlig lav pris.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Er også på aglianico-kjøret om dagen. Så langt er Taurasi sine blant de som har satt mest spor. Veldig spennende region med toppviner (i internasjonal kontekst) til en latterlig lav pris.
    Har ikke prøvd viner fra Taurasi, er ikke dette i Campania? Aglianico del Vulture er vel fra Basilicata, så her kan man lage til en morsom Aglianico-smaking. Veldig imponert over disse vinene, helt enig i at de er superduper vfm.

Ang. d'Angeloen, så ble det mer kirsebærsten, tre og røyk og mindre jordbær og mineralitet ved 17-18 grader. Foretrekker den ved 15-16.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.938
    Sted
    Trondheim
    Har drukket den der et par ganger, og kan bare skrive under på at den er strålende. Akkurat nå åpnet jeg forøvrig denne:

Dagens Næringsliv skriver:

"59592 Chablis Premier Cru Montmain 2005
    Gérard et Lilian Duplessis, Chablis, Frankrike
    232,80 kroner, bestillingsutvalg
    95 poeng
    Red & White
    Alltid en av de beste chablisene. Selv i ekstra varme årganger som 2003, laget Duplessis god vin av disse stokkene, som er rundt 55 år gamle og ligger midt i Montmain. Røk, salt, sjø og nesle samt sitrus. Enormt intens. Frisk, balansert og lang. En «smal» Montmain og en «smal» 2005 med stålsyre. Kjempebra. Nå til 2030."

Glitrende vin.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    rødvin fra papp, et kvarter fra Jon Blund, trøtt som f.
    Deilig temp ute på balkongen.

A

asvaberg

Gjest
    Fidelio skrev:
    Her hjemme blir man tvunget til å drikke bra vin, rett og slett, det er jo økonomisk helt idiotisk å kjøpe vin under 150 kroner imo, hvis man tenker på hva man får.
    Den synes jeg er litt drøy ;)

Men smak og behag - jeg finner ihvertfall mye god smak og mye glede i viner til under 150 kroner.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Det drøyeste er vel å påstå at kvalitetsviner nødvendigvis er så dyre her i Norge.

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Prøvde en fra Sicila i dag. Den passet veldig bra til den første vårdagen her på østlandet. Fine friske bæraromaer og bra nok med syre. Aromaene får en nesten til å tenke på Burgund traktene. Tydligvis at Sør Italia kan lage mye bra vin. Som nevnt lenger oppe så er også D'Angelo en meget bra representant. Mye av det som lages sørpå synest jeg kan bli for tungt og søtladent. Men denne var virkelig en deilig og frisk vin.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    asvaberg skrev:
    Fidelio skrev:
    Her hjemme blir man tvunget til å drikke bra vin, rett og slett, det er jo økonomisk helt idiotisk å kjøpe vin under 150 kroner imo, hvis man tenker på hva man får.
    Den synes jeg er litt drøy ;)

Men smak og behag - jeg finner ihvertfall mye god smak og mye glede i viner til under 150 kroner.
    Mm, ja. Men pga avgifter og moms er jo rimelig og god vin blitt til smådyr og god vin i Norge. Jeg finnner også mye glede i viner under 150, men prisen på disse er jo tross alt helt over alle støvelskaft. Skal jeg ha en rimelig vin kjøper jeg Jules til 72 kroner eller hva det er, men det kniper inni meg når jeg tenker på hvor stor del av dette som går til andre enn vinprodusenten.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    For alle sykkel- og vinnerder kan dagens etappe i Giroen være av interesse; målgang i Montalcino.

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Artig. Syklet selv opp der i fjor høst på en grusvei. Det var jo ganske tungt med etter 10 mil med bagasje. Det smakte desto bedre med en god Brunello og en saftig gigantisk Bistecca Fiorentina etterpå.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    I dag var alt perfekt: Tidenes mest underholdende Giroetappe, lummert regnvær, lykkelig kone som er ferdig på verdens mest slitsomme skole, hatt en to mils løpetur i skogen, og noe nydelig putrer i jerngryta. Fikk lyst til å drikke noe bra, rett og slett, så dette ble dagen da jeg endelig fikk åpnet en Magma.

Frank Cornelissen Magma 4 Vigne Basse (2004) fra Etna, er en spesiell og smånotorisk vin; har prøvd "billigvarianten" hans, Contadino, som er en sær og særpreget vin på alle måter. Har vegret meg for å åpne en Magma, for har blitt litt småredd den av en eller annen grunn. Er den død? Har oksygen kommet inn i flasken? Har den vært utsatt for temperaturer over 16 grader? Temperatursvigninger? Har noen pustet litt for hardt i nærheten av flasken? Er månen i rett fase? Er det lavtrykk? Alt dette er spørsmål som dukker opp når man står overfor en flaske Magma.

Imidlertid viste det seg at all frykt var ubegrunnet. Nydelig, lys rubinrød farve i Pinot Noir/Nebbiolo-gaten. Hint av mursteinsfarve. Farven forandrer seg dog så mye i glasset hele tiden at all enhver farvebeskrivelse blir tentativ. Klokkeklar og ren nese av rips, jordbær, våt sten, og etter noen minutter kommer sevje, våt barskog og...eh...duften minner meg om regnvær om sommeren, med fare for å lyde som en pretensiøs nisse. Slank, tørr og tannisk i munnen, meget aromatisk og en helt utrolig lang og nydelig ettersmak. Mange elementer her som minner meg om god Burgund og Barolo, men selvsagt en helt egen identitet på denne.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vin fra Ghemme nord i Piemonte, rett sør for Boca.

Min er en CANTALUPO GHEMME COLLIS BRECLEMAE 1999 idag;

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...IqzhkR0XQ&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

Veldig tydelig at dette er nebbiolo, og veldig tydelig at det ikke er en barbaresco eller en barolo. Dette er en vin helt for seg selv, men fra samme region og samme drue. Mer subtil enn de mer kjente nevnte muligens, men også veldig kompleks og tanninrik som sine mer kjente artsfrender. Frister til mersmak.

http://www.vinfakta.com/vin/piemonte/ghemme/ghemme.htm

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    I går ble det en Quintarelli gitt. Liker å åpne finere saker når jeg føler for det, og ikke når det er en "stor anledning". Primofiore 2005 er IGT-vinen hans, og den rimeligste han lager. Jeg er ingen Veneto-fan, og absolutt ikke Amarone-fan, men Quintarellis Valpolicella og Primofiore er rådeilige viner, det er rett og slett fantastisk bra vinmaking. Merkelig blanding av søte ting som rosiner/nøtter/tørket frukt og mineraler/syrlighet/frisk frukt, pluss en dæsj stall. Helt nydelig munnfølelse med en smak som henger skikkelig lenge. Prisen i Norge later dessverre til å være helt over alle støvelskaft i forhold til andre europeiske land.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn