Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har såvidt smakt 2004, den var ikke imponerende. 2005 er liksom første året hvor det virkelig tok av kvalitetsmessig. Første årgang 2002 og 2003 var heller ikke noe store greier. Ikke rart de var mye billigere.

    2005 er forresten ikke en "drikk nå"-vin, og en helt annen klasse. Stor vin imo! Selv jeg som ikke er noen Spania-entusiast overhodet kan ikke unngå å gjenkjenne storheten i denne.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    Vidar P skrev:
    Her har jeg prøvd nok en barbaresco fra Produttori 2005 uten å helt klare å forstå at jeg har fått superduper-versjonen. Får prøve å kjøpe en til senere, men om ikke den er super så gir jeg opp årgangen.
    Du mener vel 2006? Ingen Riserva-saft i 2005. Det er andre og tredje tapping av 2006 som har de gyldne dråper i seg, Riservaene lå fremdeles på fat ved første tapping. Hva er lotnummeret på flasken du drakk?
    Da har vi en 2006 (presumptivt med Riserva-saft) i glasset, og den var endel rikere ja.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.113
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ny hvitvinsanbefaling fra meg, en glimrende vin til det meste av skalldyr som kamskjell, kreps og reker;

    2009 Riesling Trocken, Weingut Winter. Kroner 155,-


    Varenummer 80593
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Denne til reker for noen dager siden. Fantastisk vin
    Min favorittvinmark i Wachau. Og min favorittprodusent (ved siden av Nikolaihof). Har vel et par kasser av assorterte Prager i kjelleren, inkl den du viser (i 2002) og i den klart bedre 2001 årgangen . Samt en del av produsentens spesialtapninger. ;D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte inn noen av C.V.N.E Imperial Reserva 2001 for en god stund siden.

    Åpnet den første flasken forrige helg. I karaffel, og senere i glass. Oj, oj. Dette var så herlig at jeg gleder meg til neste flaskesprett av denne vinen. :)

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ei ny flaske med C.V.N.E Imperial Reserva 2001 dekantert og ... jepp ... like fløyelsmyk denne gangen også. ;D Bestilte 16 stk. til pronto.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fins de ennå? Røverkjøp i så fall. For enkelhets skyld pleier man kalle produsenten "Cune" forresten.
    Om jeg ikke husker feil så var det vel muligens meg som pushet denne for etpar-tre år siden, og mente dette var blant de beste spanske vinene ever. Jeg vil forresten råde deg til å spare noen flasker hvis du har en god kjeller, fordi 2001 synes å være "i fase" i øyeblikket, iallefall sist jeg smakte en på sensommeren; og selv om mine fortsatt er fløyelsmyk og flott, så er de neppe kommet opp igjen på det kompleksitetsnivået de skal. Men det kommer!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det kan være en fare for at bestillingen (2 separate) blir avvist pga. manglende lager, men jeg h-å-p-e-r virkelig jeg tar feil. Vinmonopolet er flinke til å tidlig avvise bestilling dersom status de facto er "Utsolgt fra leverandør". Denne stod (foreløpig) som "Bestillingsvare. 3 dager".

    Nei, svært lite bunnfall. Dekanterte til karaffel hovedsaklig pga. lufting før nytele.

    EDIT: Fantastisk vin. Fløyelsmyk og mild uten mat, og viser annen og sterkere karakter MED mat.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis ikke har jeg etpar kasser jeg kan vurdere å selge fra, til dobbel pris selvsagt siden den har vært så vellagret her :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Det kan være en fare for at bestillingen (2 separate) blir avvist pga. manglende lager, men jeg h-å-p-e-r virkelig jeg tar feil. Vinmonopolet er flinke til å tidlig avvise bestilling dersom status de facto er "Utsolgt fra leverandør". Denne stod (foreløpig) som "Bestillingsvare. 3 dager".

    Nei, svært lite bunnfall. Dekanterte til karaffel hovedsaklig pga. lufting før nytele.

    EDIT: Fantastisk vin. Fløyelsmyk og mild uten mat, og viser annen og sterkere karakter MED mat.
    Men er årgangen 01 da?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her er en annen spansk storfavoritt, en av de store i min mening iallefall. Denne har jo en småsensasjonell historie. 

    Litt annerledes enn Cune's Imperial Reserva, men så er det heller ikke tempranillo. Nå prøver jeg ut 2006-årgangen som jeg har kjøpt en kasse av, og den skuffer ikke. Kan godt lagres noen år til, men dette synes jeg er virkelig saker på toppnivå, en highend vin til en virkelig rimelig penge (rundt 260,-?).
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Andre viner i kjelleren jeg gleder meg til å smake er:

    - Montecillo Gran Reserva 2001
    - Montanello Barolo 2004
    - Izadi Sellecion 2001
    - Montecillo Gran Reserva 1981
    - CdP Tradition 2006
    - CdP Clos des Brusquieres 2004

    Og sprudlevann

    - Legras St. Vincent 1996
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut. Montecilloen bør du imidlertid ikke vente særlig lang utviklingstid fra.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tror heller ikke det. Noen 1981 gikk forrige nyttår, og de siste 1981 går nok dette nyttåret. Greit med 30 år gammel Rioja til 2011. Skal ikke pushe den lenger enn det. Husker imidlertid at den hadde MYE bunnfall. :eek:

    Har fått sans for Champagne. Den forrige Legras var god. Kjipt når det nærmer seg slutten på enkelte utgaver. Ikke det, kjekt å finne "nye" kjøp.Blir som å jakte på den perfekte forforforsterker. ;D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Høres bra ut. Montecilloen bør du imidlertid ikke vente særlig lang utviklingstid fra.
    Tja. Drakk 81 for et par-tre uker siden. Moden selvsagt, og strålende (med aromaer av rips, skogbunn, sopp og høstløv), og bør nok drikkes, men herlig vin! Har hatt den ved et par anledninger tidligere og den er nok downhill nå, men disse vinene knekker ikke sammen veldig brått.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Har fått sans for Champagne. Den forrige Legras var god. Kjipt når det nærmer seg slutten på enkelte utgaver. Ikke det, kjekt å finne "nye" kjøp.Blir som å jakte på den perfekte forforforsterker. ;D
    Nappet med meg en Pol Roger Cuvee Winston Churchill 99 på Valckendorfspolet forleden. Champagne er snadder ja, har vært velsignet med å drikke det meste (inkl 10 årganger av Krugs Clos de Mesnils og et bredt assortement andre Krugtapninger i ulike flaskestørrelser, diverse årganger Selosse, Bollinger og Taittinger tilbake til 70 tallet og legender som feks Billecart-Salmon Blanc des Blancs 1966, haugevis av Dom Perignon og Philiponnats Clos des Goisses årganger, Salon 85 og 88 - samt rariteter som årganger av Billecart-Salmon Rose fra 80-tallet samt Roederer Cristal Rose 79 - og mye annet rart), men denne spesialcuveen til Pol Roger har jeg bare smakt i 86-årgangen før; ikke noen champagneårgang å snakke om. Får se om 99 retter opp inntrykket.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Vidar P skrev:
    Høres bra ut. Montecilloen bør du imidlertid ikke vente særlig lang utviklingstid fra.
    Tja. Drakk 81 for et par-tre uker siden. Moden selvsagt, og strålende (med aromaer av risp, skogbunn, sopp og høstløv), og bør nok drikkes, men herlig vin! Har hatt den ved et par anledninger tidligere og den er nok downhill nå, men disse vinene knekker ikke sammen veldig brått.
    Det var vel det ja, at man ikke kan vente at den vil utvikle seg noe lengre. Herlig vin, for all del.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Så da VAR det mer Imperial Reserva 2001 på lager, for jeg fikk SMS fra lokalt pol om at det bare var å komme og hente. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Disse innspillene dine om Cune Imperial Reserva frister til å sprette den ene av de to kassene i kjelleren, bare så du vet det. Og jeg som hadde tenkt å ha de med i flere år til..

    Tips til de som liker Imperial Reserva (dvs alle mennesker som liker vin); Cune har en ikke-Imperial reserva (og crianza) også, til mindre penger og lett tilgjengelig i hyllene på mange pol, som også er svært gode til prisen!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Vel, det er vel egentlig et huleboerinstinkt som bor i oss alle. Samle på vin. Samle på hifi. Samle på musikkfiler. Samle på... 8)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.353
    Antall liker
    3.957
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Loevhagen skrev:
    Så da VAR det mer Imperial Reserva 2001 på lager, for jeg fikk SMS fra lokalt pol om at det bare var å komme og hente. :)
    Og jeg som trodde jeg kjøpte resten for et år siden.

    Det er tre kasser igjen ute i butikkene nå.
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Pichler FX Federspiel Urgestein Terassen 2008. Første gang jeg smaker noe av denne produsenten, men dette gav mersmak :D
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Torek skrev:
    Pichler FX Federspiel Urgestein Terassen 2008. Første gang jeg smaker noe av denne produsenten, men dette gav mersmak :D
    Er det FX Pichler eller Rudi Pichler (ser ut som legenden FX; i så fall er dette verken spesielt billig eller speiselt enkelt å få tak i.....)?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Denne til reker for noen dager siden. Fantastisk vin
    Og da smakte jeg 01eren:

    Prager Achleiten Riesling Smaragd 2001.

    Først og fremst perfekt balanse. Rik, stram, syrlig, silkemyk, sødmefyllt og likevel tørr på samme gang. Et ørlite honningtouch, er ørlite petroleumstouch blandet med hvite blomster, gule frukter og røde bær, nesten litt markjordbær. Og en lysende transparens og lengde. Så fylt av så mye, uten at noe stikker seg ut. Om jeg aldri smaker bedre vin enn dette er det helt greit; dette holder inn i evigheten.

    Jepp - akkurat så god som jeg reklamerte med at den skulle være. Og selv i et år med mye bra vin stikker denne seg ut, på stående fot er det på hvitvinsfronten bare Laville-Haut-Brion 89 samt et par hvite burgundere (for mer info må jeg lete i notatene mine) som stikker seg frem i hukommelsen som å være på samme nivå. Samt en Jamek Riesling Auslese 83 og noen gamle Gobelsburgere fra 70 og 80-tallet smakt med produsenten Michael Moosbruger.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tilbake til tegnebrettet -- Aftenposten om undersøkelsen Freakonomics tok for seg, linket til over:
    http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3957858.ece

    I forhold til artikkelens påstand har jeg funnet et godt middelpunkt - å reise dit vinen kommer fra. Godt sortiment og såpass vått utenfor at det å sitte inne noen minutter etter "nons" med et glass vin er helt akseptabelt.

    En Ribera del Duero fra 2007, som jeg tillater meg å anbefale om den kan oppdrives hjemme.

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vreden; kan dele gledens budskap; Protos sin Reserva er iallefall tilgjengelig her, og det til en folkelig pris, og den er helt kanon imo! Har vært blant faste favoritter her i årevis.
     

    wivel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    50
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Kona slo på stortromma og handlet inn en kasse av denne for et års tid tilbake - de siste flaskene de hadde på Manglerud. Den fikk ben og gå på for å si det mildt , ergo tomt :(

    /Tor
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Mer Sainte Croix Fournas 2008 ikveld, kan bare ikke slås på vfm. Supervin!
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    erato skrev:
    Og da smakte jeg 01eren:

    Prager Achleiten Riesling Smaragd 2001.
    Hvordan tror du 2008-årgangen av denne er? Og når er den drikkeklar?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Vreden; kan dele gledens budskap; Protos sin Reserva er iallefall tilgjengelig her, og det til en folkelig pris, og den er helt kanon imo! Har vært blant faste favoritter her i årevis.
    Jeg liker ulike typer vin og når jeg ser på Protos Reserva, så er den merket veldig fyldig. Blir den litt sånn Primitivo? Jeg elsker en god Zinfandel, men de få Primitivo jeg har smakt ble veldig - veldige...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    erato skrev:
    Og da smakte jeg 01eren:

    Prager Achleiten Riesling Smaragd 2001.
    Hvordan tror du 2008-årgangen av denne er? Og når er den drikkeklar?
    Har ikke smakt yngre enn 04, og heller ikke sett årgangsbeskrivelser på yngre enn 07 (som Schildknecht i Wine Advocate gir 95 pkt!). Men - med det forbehold at jeg er dypt skeptisk til generelle årgangsbeskrivelser, WA scorer 2001, 2007 og 2008 omtrent likt mhp kvalitet for østerriksk Riesling.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    erato skrev:
    65finger skrev:
    Denne til reker for noen dager siden. Fantastisk vin
    Og da smakte jeg 01eren:

    Prager Achleiten Riesling Smaragd 2001.

    Først og fremst perfekt balanse. Rik, stram, syrlig, silkemyk, sødmefyllt og likevel tørr på samme gang. Et ørlite honningtouch, er ørlite petroleumstouch blandet med hvite blomster, gule frukter og røde bær, nesten litt markjordbær. Og en lysende transparens og lengde. Så fylt av så mye, uten at noe stikker seg ut. Om jeg aldri smaker bedre vin enn dette er det helt greit; dette holder inn i evigheten.

    Jepp - akkurat så god som jeg reklamerte med at den skulle være. Og selv i et år med mye bra vin stikker denne seg ut, på stående fot er det på hvitvinsfronten bare Laville-Haut-Brion 89 samt et par hvite burgundere (for mer info må jeg lete i notatene mine) som stikker seg frem i hukommelsen som å være på samme nivå. Samt en Jamek Riesling Auslese 83 og noen gamle Gobelsburgere fra 70 og 80-tallet smakt med produsenten Michael Moosbruger.
    Lurer på om den vinen er å få kjøpt! helt fantastisk 02 og hvis 01 er bedre....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn