Ivaols skrev:
Hei.
"Testen" du viser til KW er selvsagt interessant, men så lenge den står uten noen form for metodebeskrivelse fungerer det ikke som bevis for at det er forskjell.
Grunnen er enkel. Det finnes mange missforståelser rundt ABX blindtesting. For å verifisere at det er gjort riktig må en kunne gå gjennom metoden i etterkant.
Hei!
Jeg svarte på dette: .og fremdeles er det ingen som klarer å høre forskjell når øynene er lukket.
a-chrid som jeg linket til har klart det eller påstår du at han bløffer?
Jeg mener videre å vite at han inviterte knutinh hjem for å foreta ytterligere en test med sistnevnte som kontrollør.
Jeg har tidligere spurt om det er bestemte krav på hvordan eventuelle ht.kabler skal være i form og annet for at de skal kunne godkjennes som nettopp det uten å ha fått svar.
Jeg har lest /skummet igjennom tråden jeg linket til og (den delen) av "diskusjonen" mellom achrid og knutinh ser ut til å ha dødd ut av seg selv, men det ble reist spørsmål om hvorvidt knutinh leste sine pm, hvor såvidt jeg har skjønt det lå en invitasjon til å få "dobbeltsjekket" achri-d sin evne til å skille mellom nevnte kabler.
Dette ville jeg tro måtte være interessant, særlig siden det vel alltid vil dukke opp spørsmål i etterkant av en påstått test hvorvidt den er gjennomført etter alle kunstens 10000 tusen regler.
Nå hevder jo achri-d at han utførte testen først og fremst for egen del, men blir den mindre troverdig av det?
Må det kunne fremlegges resultat som skal publiseres i en journal;
Som knutinh nevner i sitt svar 195 i nevnte tråd (som jeg linket til)
1. Enkel blind test.
Dette diskvalifiserer resultatet for å publiseres i en journal, men det er neppe et problem for oss her og nå =)
Det er slikt som gjør det jævlig vanskelig for de som hører forskjell og som bare skal prøve å gi et ærlig svar på hvorvidt de kan det uten at det skal stilles hundrevis av krav, for ikke å snakke om dersom en person som klarer det og har utført en helvetes jobb med det, bare skal bli avvist av f.eks. at den ene kabelen ikke er fornuftig designet som ht. kabel, og det selv om den er solgt som det. Skjønner?
Da bør etter min mening de som bruker enormt med tid på å miskreditere de som mener å evne og høre forskjell være villige til å stille opp på et samarbeid.
Jeg inviterte knutinh på et slikt samarbeid (selv om det i utgangspunktet kjeder meg å bruke tid på slikt) men nei takk, .. enda han bor vel innenfor kun et par mil unna meg.
Bruke timevis her hver dag har man tid til og det å være genuint interessert i at noen eventuelt kan klare det (umulige) ved selv å delta en kveld eller to (eller kanskje det må 100 til :
) ved 100 så skjønner jeg det men en/to kvelder dersom man synes det er interessant det skjønner jeg ikke.
I OAS treffes vi ofte slike kvelder vi for å lytte og finne ut av eventuelle forskjeller.
Tror ingen som inviterer noen på slikt vil bite/rive i stykker gjestene sine om det skulle være frykten.
Det jeg virkelig har vanskelig for å skjønne (selv om jeg i ny og ne deltar sjøl) er at de som mener og evner å høre forskjell gidder å bry seg med å diskutere det med "motstanderne"
Det har jo bare stått på stedet hvil i fler år nå og når det en sjelden gang blir gjort forsøk på et samarbeid så faller ene eller andre parten i fra.
Grunnen til det tror jeg er de alldeles strenge kravene og tidsforbruket det vil kreve.
Nå tror jeg vel achri-d kom nærmere inn på hvor mange forsøk det var i et senere svar i omtalte tråd.
Skulle noe av det jeg i dette innlegget ha skrevet være feil så ber jeg om unskyldning, men vil likvel ha konkret påpekt hva som er feil.
Mvh.KW