Hvordan stoppe islamistene?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Da har du et alvorlig problem. Du bør prøve å sette deg inn i hva ytringsfrihet er for noe.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Da har du et alvorlig problem.  Du bør prøve å sette deg inn i hva ytringsfrihet er for noe.
Jeg har intet problem med ytringsfriheten, BB. Jeg ønsker så langt fra å kneble deg, jeg benytter bare min ytringsfrihet til å si noe om hvordan jeg opplever dine ytringer. Jeg vil være med å sloss for at du skal få lov å hevde dine meninger, på samme tid som jeg vil sloss med demokratiske midler mot meningenes innhold. Det heter toleranse, og er ikke å anse som noe alvorlig problem
Edit: Vil også applaudere knutinh's gode innlegg i debatten. Som om jeg skulle ytret det selv! :)
Honkey
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Som sagt endel ganger her:
Både Bibelen og Koranen har endel ganske så frastøtende anbefalinger. Både kristne og muslimer har gjort endel frastøtende handlinger.

Den eneste forskjellen ser ut til å være at det finnes flere muslimske terrorister og ytterliggående enn kristne i dag. Vi kan diskutere hvorfor det er slik. Kanskje er det fordi Islam aldri har hatt en Martin Luther, kanskje er det noe som ligger i religionen, men kanskje har det også noe med hvordan muslimer føler at de blir behandlet (enten dette er reelt eller innbilt).

Uansett vil jeg aldri behandle en tilfeldig kristen person, eller den kristne befolkningen ut fra hvordan korsfarerne, Bush, våre kjære "abortprester" eller andre oppfører seg. De fortjener å bli vurdert på individuelt grunnlag.

Jeg vil aldri behandle en som erklærer seg som Jøde ut ifra hvordan staten Israel agerer. Jeg ser ikke sammenhengen (selv om enkelte på død og liv roper antisemittisme ved enhver kritikk av staten Israel).

På samme måte vil jeg aldri dømme en muslim for hva en liten gruppe menn gjorde 9/11.

-k

Edelt av deg. Men våre motparter ser det uheldigvis ikke slik. En meningsmåling viser for eksempel at 30% av britiske muslimer synes det OK å angripe sivile, engelske jøder som ledd i kampen mot Israel. Jeg ser selvsagt enorme problemer ved andre religioner enn islam. Heldigvis har vi klart å nedkjempe mye av kirkens makt i Europa. Luther var forøvrig ingen fredsæl mann, men en flammende jødehater og kvinneforakter. Når islam nå flommer inn over Europa, så må dens skadevirkning nedkjempes.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Jeg har intet problem med ytringsfriheten, BB. Jeg ønsker så langt fra å kneble deg, jeg benytter bare min ytringsfrihet til å si noe om hvordan jeg opplever dine ytringer. Jeg vil være med å sloss for at du skal få lov å hevde dine meninger, på samme tid som jeg vil sloss med demokratiske midler mot meningenes innhold. Det heter toleranse, og er ikke å anse som noe alvorlig problem
Edit: Vil også applaudere knutinh's gode innlegg i debatten. Som om jeg skulle ytret det selv! :)
Honkey

Hovedproblemet er muslimenes intoleranse, og den vil i alle fall jeg ikke tolerere.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
"Fred er ei det Beste, men at man Noget vil."
Bjørnstjerne Bjørnson
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hovedproblemet er muslimenes intoleranse, og den vil i alle fall jeg ikke tolerere.  
Jeg ville heller si det slik:
Hovedproblemet er menneskenes intoleranse, og den vil i alle fall jeg jobbe for å endre til større toleranse!
For det åpenbare spørsmålet til deg etter ditt postulat må bli: Hvorfor kan du ikke tolerere andres intoleranse, når du hevder å være intolerant selv?

;)
Honkey

Honkey
 
K

knutinh

Gjest
Edelt av deg.  Men våre motparter ser det uheldigvis ikke slik.  En meningsmåling viser for eksempel at 30% av britiske muslimer synes det OK å angripe sivile, engelske jøder som ledd i kampen mot Israel.
Skremmende. Men det betyr i det minste at 70% er mot det. Mange på høyresida ser militære angrep i Irak og Iran som fornuftige ut fra isolerte trusselvurderinger eller økonomiske hensyn. Uten å la oss true av noen som helst, burde vi se på hva dette gjør i et lengre perspektiv.

Diktatorer i midt-østen og ellers utnytter USA som en eksternt syndebukk. Mange islamske ledere utnytter også Israel som grunnen til alt fælt. Ved å bruke slike eksterne faktorer flytter man fokuset bort fra egen forfeilet innenrikspolitikk. Enkelte mener også at Bush-administrasjonen bruker samme strategi ovenfor det amerikanske folket.

Ved å føre en ekspansiv utenrikspolitikk der "Gud" brukes heftig i retorikken, gir man disse diktatorene alle argumentene de kan drømme om, og sjansen for at muslimer verden over blir mer ekstreme øker.
Jeg ser selvsagt enorme problemer ved andre religioner enn islam.  Heldigvis har vi klart å nedkjempe mye av kirkens makt i Europa.  Luther var forøvrig ingen fredsæl mann, men en flammende jødehater og kvinneforakter. Når islam nå flommer inn over Europa, så må dens skadevirkning nedkjempes.
"Vi" må selvsagt stå for våre verdier. For egen del inkluderer det også å stå for mine verdier under trusselen fra FrP og deres oppslutning. Hvis mine verdier ikke har livets rett så vil FrP (eller RV) få majoritet og styre landet med sine ideer...

-k
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Jeg ville heller si det slik:
Hovedproblemet er menneskenes intoleranse, og den vil i alle fall jeg jobbe for å endre til større toleranse!
For det åpenbare spørsmålet til deg etter ditt postulat må bli: Hvorfor kan du ikke tolerere andres intoleranse, når du hevder å være intolerant selv?

;)
Honkey

Honkey
Fordi muslimenes intoleranse fører til vold mot mennesker som oppfører seg annerledes, for eksempel homofile menn eller kvinner med kort skjørt.
Slike handlinger skal selvsagt ikke tolereres. Vår frihet til å tenke og handle som vi vil, så lenge vi ikke skader andre, må forsvares mot muslimenes intoleranse og vold.
 
K

knutinh

Gjest
Fordi muslimenes intoleranse fører til vold mot mennesker som oppfører seg annerledes, for eksempel homofile menn eller kvinner med kort skjørt.
Slike handlinger skal selvsagt ikke tolereres.  Vår frihet til å tenke og handle som vi vil, så lenge vi ikke skader andre, må forsvares mot muslimenes intoleranse og vold.
Etter 9/11 ble uskyldige muslimer og deres forretninger verden over skadet av (primært) hvite.

-k
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg er bare prinsippielt sterkt uenig i generalisering. Å tillegge muslimene en felles holdning, tankegang og oppførsel er fullstendig på trynet, og det er slike holdninger jeg ikke liker å se, og som jeg vil forsøke å endre hos enkelte forstokkede individer. Men det er et poeng for meg at jeg ikke tror de kristne eller de vestlige generelt sett har slike holdninger selv om beviselig noen av dere har det. See..?

Honkey
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Tror du glemmer et par saker her. Begynner å bli litt lei av å måtte gjenta sånt til det kjedsommmelige. Det er ikke Islam som sådan, det er ekstremisme som er problemet. Altså ikke religionen, men de religiøse. Vi kan gjerne enes om at Islamske land og organisasjoner topper statistikken for ekstremisme for tida, og i dette tilfelle kan du faktisk skyte på budbringeren.
Bortsett fra dette opplever jeg at slike fasttømrede og unyanserte holdninger som det ovenstående også er uttrykk for en meget farlig og destabiliserende samfunnsutvikling.

Honkey
Er du nå så sikker på dette da, at det ikke er islam, og det som står i koranen som er problemet? Vil du si det samme om nasistene, at det er ikke de, men ideologien som er problemet? Om det ikke er slik som de ekstreme islamsitene ser ut til å tro det er, da er det jammen på tide at de som har studert og lest i Koranen kommer frem snart og veileder sine egne ut av denne gigantiske misforståelsen, men det gjør de faktisk ikke.
Mulig de har lest koranen litt grundigere enn oss her, og vet hva som står der og hvordan det skal forståes da?
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Etter 9/11 ble uskyldige muslimer og deres forretninger verden over skadet av (primært) hvite.

-k

Det er en avsporing. Uansett kan det ikke sammenlignes med den vold som utøves i islams navn med støtte fra imamer og mullaer.
 
K

knutinh

Gjest
Det er en avsporing.  Uansett kan det ikke sammenlignes med den vold som utøves i islams navn med støtte fra imamer og mullaer.
Hvorfor? Føler muslimer mindre smerte ved å få nesa knekt eller butikken ødelagt enn ariske?

-k
 
K

knutinh

Gjest
Er du nå så sikker på dette da, at det ikke er islam, og det som står i koranen som er problemet? Vil du si det samme om nasistene, at det er ikke de, men ideologien som er problemet?
Nazistene var jo nettopp dypt kristne... Ved å bruke din tankegang burde man da mene at kristendommen oppfordrer til folkemord.

Andre mener at det var andre årsaker til at nazismen ble som den ble.

Om det ikke er slik som de ekstreme islamsitene ser ut til å tro det er, da er det jammen på tide at de som har studert og lest i Koranen kommer frem snart og veileder sine egne ut av denne gigantiske misforståelsen, men det gjør de faktisk ikke.
Mulig de har lest koranen litt grundigere enn oss her, og vet hva som står der og hvordan det skal forståes da?
Muslimske ledere har endel å svare for ja. Hva mente forresten du om vår respons på muhammed-tegningene? Er det ikke en viss resiprositet i at hvis vi krever at muslimske ledere skal ta avstand fra ytterliggående muslimer, så er det greit at muslimer krever at Stoltenberg tar avstand fra muhammed-tegningene (noe han nektet å gjøre).

Jeg tror at mange muslimske ledere føler seg så fjernt fra terrorisme som Stoltenberg følte seg fra tegningene av muhammed. At det ikke er deres ansvar, og at enhver med litt innsikt burde forstå det.

Problemet oppstår når ignorante muslimer på bunnen av samfunnet oppvigles av "onde" menn som ønsker bråk. På samme måte oppstår (i mine øyne) problemer i Norge når folk som ikke alltid vet stort om midt-østen lar seg hisse opp av norske ledere som tror de kan profitere på fremmedhat.

-k
-k
 
K

knutinh

Gjest
Arisk?   Forklar!
Du sa at det var et feilspor å snakke om den volden som predominant hvite utøvde mot muslimer (eller de som lignet på muslimer) i sinne etter angrepet 9/11. Enhver med litt omløp i skallen burde forstå at pakistaneren som selger frukt på hjørnet, eller dama med sjal ikke hadde noen forbindelse med angrepet. Likevel ble et stort antall trakassert eller utsatt for vold. For å parafrasere deg:

"..Fordi muslimenes intoleranse fører til vold mot mennesker som oppfører seg annerledes, for eksempel homofile menn eller kvinner med kort skjørt..."

Fordi nordmenns intoleranse fører til vold mot mennesker som oppfører seg annerledes, for eksempel muslimske menn eller kvinner med hajib.

-k
 
K

knutinh

Gjest
Som sagt, ignorante er et problem på begge sider, BB.

knut
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg opplever at BB med sin bildeserie viser like mye av sitt eget ukritiske verdensbilde, som de han søker å bekjempe. Dessuten, BB, er det neppe noen her som er for ekstremisme i noen leire. Vi er enige om at blind vold er uakseptabelt uavhengig av tro eller motiv.

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det er ikke Islam som sådan, det er ekstremisme som er problemet.
Ikke all den tid islam fungerer som en totalitær, politisk bevegelse. All den tid islam slik den praktiseres har en struktur som er inkompatibel med den grunnleggende vestlige samfunnsstruktur, så er det fra vårt ståsted islam som er problemet.

Uansett vil jeg aldri behandle en tilfeldig kristen person, eller den kristne befolkningen ut fra hvordan korsfarerne, Bush, våre kjære "abortprester" eller andre oppfører seg. De fortjener å bli vurdert på individuelt grunnlag.
Hvem har sagt at man ikke skal vurderes på individuelt grunnlag? Slik jeg ser det har problemstillingen to hovedmomenter:

1) Skal man ha absolutt organisasjonsfrihet? Med andre ord, skal det være lov å drive og å delta i antidemokratiske bevegelser i demokratiske land? Eller må dette begrenses for å beskytte demokratiet selv?
2) Er islam, i likhet med nazismen og kommunismen, slik den praktiseres en antidemokratisk politisk bevegelse?

Jeg kan ikke se at noen av disse kommer i konflikt med individuell behandling. Hvis du velger å slutte deg til en ulovlig organisasjon eller bedrive ulovlig virksomhet, så er dette er valg du tar, med tilhørende konsekvenser du også må ta.

For det åpenbare spørsmålet til deg etter ditt postulat må bli: Hvorfor kan du ikke tolerere andres intoleranse, når du hevder å være intolerant selv?
Hvis man er tolerant ovenfor intoleranse, så godtar man intoleransen som likeverdig toleransen. Er man da egentlig tolerant eller intolerant?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Verden er full av dævelskap og bilder av ufo'er. Hva er ditt motiv for å legge ut disse bildene her BB? Om det er for at "vi uvitende stakkarer" skal se hva muslimene driver med i løpet av arbeidsdagen, kan du spare deg. Tross alt har vi sett nyhetene på TV. Dette kan så langt jeg oppfatter det bidra lite til fred og forsoning. Jeg blir bare lei meg av det.

Honkey
PS: Jeg føler vel at du har fått fram poenget ditt, tror du det holder nå?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Honkey: Er dette noe vi bør forsones med?

BBKing: Å poste mengder av grafiske bilder på et forum uten aldersgrense er vel strengt tatt unødvendig. Hva med å erstatte bildene med linker? Bytt ut (img)(/img) med (url)(/url). Da blir tråden også mye lettere å lese.
 
A

Affa

Gjest
Nazistene var jo nettopp dypt kristne... Ved å bruke din tankegang burde man da mene at kristendommen oppfordrer til folkemord.

Andre mener at det var andre årsaker til at nazismen ble som den ble.

Muslimske ledere har endel å svare for ja. Hva mente forresten du om vår respons på muhammed-tegningene? Er det ikke en viss resiprositet i at hvis vi krever at muslimske ledere skal ta avstand fra ytterliggående muslimer, så er det greit at muslimer krever at Stoltenberg tar avstand fra muhammed-tegningene (noe han nektet å gjøre).

Jeg tror at mange muslimske ledere føler seg så fjernt fra terrorisme som Stoltenberg følte seg fra tegningene av muhammed. At det ikke er deres ansvar, og at enhver med litt innsikt burde forstå det.

Problemet oppstår når ignorante muslimer på bunnen av samfunnet oppvigles av "onde" menn som ønsker bråk. På samme måte oppstår (i mine øyne) problemer i Norge når folk som ikke alltid vet stort om midt-østen lar seg hisse opp av norske ledere som tror de kan profitere på fremmedhat.

-k
-k
Jeg gidder ikke blande meg inn i dette, men du tar feil når det gjelder Nazismen. Den var ikke fundamentert  på kristendom.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Honkey: Er dette noe vi bør forsones med?
FOR N'TE GANG: EKSTREMISME ER IKKE AKSEPTABELT. LØKKEN BEGRIPER SELVSAGT AT DET IKKE ER DETTE VI SKAL FORSONES MED. FOR Å REFRASERE SPØRSMÅLET FOR DE SOM KONSEKVENT ØNSKER Å MISFORSTÅ: VIL BILDENE FRA BB BIDRA TIL NOE SOM HELST POSITIVT OVERFOR NOEN SOM HELST?

Honkey
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Beklager hvis noen ble kvalm av bildene. Virkeligheten i muslimske land er dessverre ofte kvalmende.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Nazistene var jo nettopp dypt kristne... Ved å bruke din tankegang burde man da mene at kristendommen oppfordrer til folkemord.

Andre mener at det var andre årsaker til at nazismen ble som den ble.

Muslimske ledere har endel å svare for ja. Hva mente forresten du om vår respons på muhammed-tegningene? Er det ikke en viss resiprositet i at hvis vi krever at muslimske ledere skal ta avstand fra ytterliggående muslimer, så er det greit at muslimer krever at Stoltenberg tar avstand fra muhammed-tegningene (noe han nektet å gjøre).

Jeg tror at mange muslimske ledere føler seg så fjernt fra terrorisme som Stoltenberg følte seg fra tegningene av muhammed. At det ikke er deres ansvar, og at enhver med litt innsikt burde forstå det.

Problemet oppstår når ignorante muslimer på bunnen av samfunnet oppvigles av "onde" menn som ønsker bråk. På samme måte oppstår (i mine øyne) problemer i Norge når folk som ikke alltid vet stort om midt-østen lar seg hisse opp av norske ledere som tror de kan profitere på fremmedhat.

-k
-k
Nasistene dypt kristne?? Det var jammen nytt for meg. Hvor i alle dager har du det fra??
Det forundrer meg alltid når de som snakker om frihet, prlutselig begynner å forsvare de som til de grader nekter andre frihet, og dette gjelder også muslimer som ikke sprenger seg i luften, de aller fleste muslimske menn nekter sine kvinner den friheten de unner seg selv.

Tegningene var så til de grader uskyldige og reaksjonene så til de grader ufattelige, og vi har diskutert dette så mye før at dette gidder jeg ikke ta om igjen, men du kan jo sjekke litt opp i hvordan muslimene selv bruker groteske karrikaturere mot spesielt jøder.

http://www.norskisraelsenter.no/nor/arab-islam/arab-karikat.php

http://www.norskisraelsenter.no/nor/ter/meinkampf.php
 
Topp Bunn