S
Syncrolux
Gjest
Kull eller metalloksyd?Her skal du motstand finne
Kull eller metalloksyd?Her skal du motstand finne
Jeg ser ikke hvorfor det ene skulle utelukke det andre egentlig. Oppsett av høyttalere i rommet samt få kontroll på akustikken er selvsagt alltid det viktigste. Men - høyttalere som har en grunnleggende feil klangbalanse kan veldig enkelt gjøres mye bedre med tonekontroller eller aller helst EQ. Det er en no-brainer egentlig.Riktig match og fokus fra veggen og ut har løst slike problemer fra tidenes morgen, Syncro. Og ikke med tonekontroller heller..
Du burde kneppe chefen så får du nok lov til flere ting end nu.Jeg bruker ikke tonekontrollen på Luxman forsterkeren min for det degraderer lyden. Men knepper ned 1-6khz i eq digitalt. Kan høre på rævva innspilliner helt fint nå.
EQ er helt avgjørende for meg som ikke er sjef i stuen
Den mest opplagte bruken av eq i avspillingssituasjonen er for å håndtere stående bølger i rommet. Det er ikke mulig for hverken plate- eller høyttalerprodusent å vite dimensjonene på ditt lytterom, men lett å fikse med eq når du er i det aktuelle rommet. Et parametrisk eq cut sentrert på de verste modene i rommet fungerer riktig bra. Å gjøre det samme med "matching" er tilnærmet umulig, og å løse det med akustisk behandling i lytterommet er omtrent like umulig med mindre man er så heldig å ha et dedikert lytterom. Så store akustiske remedier er ikke forenlig med stuemiljø og synspunkter fra henne som har synspunkter på stuemiljø.Asbjørn, Syncro: Fordi alt begynner der. Med et best mulig utgangspunkt. Teknikerens jobb er å formidle musikerens budskap og følelser. Det skal gjøres med det for øye å få mest mulig derav ut til lytteren med minst mulig kompromisser. Med breiest mulig utstyrskompatibilitet. Altså skal like mye nå ut, om lytteren har mono DAB eller millionanlegg. Ansvaret det er å få det samme ut av et anlegg på best mulig vis påhviler i tillegg produsenten, konstruktøren, salgsleddet og eieren selv. Alle må de ha en innebygd forståelse for helhet, vitenskap og sammenheng. Tekniske krav er til stor del standardiserte. Og teknikeren har de verktøy han trenger for å utføre jobben i et godt bygget studio. Endrer du for mye på det, er til slutt resultatet ødelagt.
Produsenten og konstruktøren gir dette sitt uttrykk i filosofien som velges. Den varierer fra tilfelle til annet. Eieren tilpasser rom, anlegg og musikk til egen smak og omgivelser. Det er da opp til produsenten å levere den type utstyr som på best mulig måte kan dekke inn størst mulig del av det marked de vil ha del i.
Denne skjønner jeg ikke? Er ikke det du sier her et argument for tonekontroller?Enig med @Auditor når det gjelder bruk av tonekontroller.
Hadde en gammel NAD M3 som jeg solgte for 8K. Denne låt bedre enn min Accuphase 370 dersom jeg aktiverer tonekontrollene på denne.
Å ødelegge lyden (miste oppløsning) i en flott Accuphase ved å bruke tonekontroller blir jo poengløst, da kunne jeg heller solgt og kjøpt en M3 og spart meg for masse K.
Nei! Usikker på hva du misforsto. Ingen tvil om at Accuphase er bedre enn NAD M3. Men ikke om du ødelegger lyden/oppløsningen i Accuphase ved å aktivere tonekontrollene. Ikke noe poeng med så dyr forsterker om tonekontrollene må aktiveres, da degraderes lyden slik at man like gjerne kunne anvendt en forsterker med dårligere oppløsning i utgangspunktet til en lavere penge. Hvorfor jeg tok M3 som eksempel er fordi det er den integrerte jeg har prøvd som har den snilleste toppen utprøvd i samme oppsett. Trenger man dempe toppen med NAD M3 i kjeden vil jeg påstå det er noe alvorlig galt et sted.Denne skjønner jeg ikke? Er ikke det du sier her et argument for tonekontroller?
Men hvis en rimelig NAD M3 låter bedre enn Accuphase 370 hvis man bruker tonekontrollene på NAD'en, da er vel saken grei? Bruk NAD med tonekontroll og spar en haug med penger. Det er jo sluttresultatet som teller og tonekontrollene har vel i den situasjonen hatt mye for seg?Nei! Usikker på hva du misforsto. Ingen tvil om at Accuphase er bedre enn NAD M3. Men ikke om du ødelegger lyden/oppløsningen i Accuphase ved å aktivere tonekontrollene. Ikke noe poeng med så dyr forsterker om tonekontrollene må aktiveres, da degraderes lyden slik at man like gjerne kunne anvendt en forsterker med dårligere oppløsning i utgangspunktet til en lavere penge. Hvorfor jeg tok M3 som eksempel er fordi det er den integrerte jeg har prøvd som har den snilleste toppen utprøvd i samme oppsett. Trenger man dempe toppen med NAD M3 i kjeden vil jeg påstå det er noe alvorlig galt et sted.
Har aldri brukt tonekontroller på NAD eller andre forsterkere annet enn å prøve/sjekke ut funksjonaliteten. Usikker på hva du ikke forstår. Brukt NAD til 8K uten bruk av tonekontroller spiller bedre enn brukt Accuphase til 42K med bruk av tonekontroller.Men hvis en rimelig NAD M3 låter bedre enn Accuphase 370 hvis man bruker tonekontrollene på NAD'en, da er vel saken grei? Bruk NAD med tonekontroll og spar en haug med penger. Det er jo sluttresultatet som teller og tonekontrollene har vel i den situasjonen hatt mye for seg?
Jeg forstå at du mener tonekontroller burde være unødvendig, men etter min mening har eq mye for seg og er i seg selv ikke en dårlig ting. I dag finnes det heldigvis mye mer sofistikerte metoder enn gammeldagse analoge tonekontroller.
Ja, om dette er bedre på Mcintosh en Accuphase og Luxman vil forundre meg og.Det er da helt greit å justere tonekontrollene uten å degradere lyden, McIntosh får dette fint til. Men det er klart at det koster litt. At Accuphase ikke har valgt å gjøre dette på en skikkelig måte forundrer meg stort.
Kan du utbrodre hva som skulle være feil ved Accuphasehase tonekontroll? Det er liksom ikke helt åpenbart fra utsiden av forsterkerenDet er da helt greit å justere tonekontrollene uten å degradere lyden, McIntosh får dette fint til. Men det er klart at det koster litt. At Accuphase ikke har valgt å gjøre dette på en skikkelig måte forundrer meg stort.
Ah, jeg oppfattet det slik at NAD var bedre enn Accuphase hvis du brukte tonekontroller på NAD. Ser nå at du mente NAD var bedre hvis du brukte tonekontroller på Accuphase, my bad.Har aldri brukt tonekontroller på NAD eller andre forsterkere annet enn å prøve/sjekke ut funksjonaliteten. Usikker på hva du ikke forstår. Brukt NAD til 8K uten bruk av tonekontroller spiller bedre enn brukt Accuphase til 42K med bruk av tonekontroller.
Har ennå tilgode å høre en hifi høyttaler som låter bra ute... det låter stort sett rart ut når bassen og rommet blir borte, trøkket blir liksom borteSmå høyttalere er enkle å flytte på, så hva med å ta med en ut på altanen vekk fra akustiske problemer slik at man får høre om det er høyttaleren selv eller rommets akustikk som er det største problemet?
Høyttalere med stigende frekvensrespons oppover er som regel en dårlig match med typiske reflektive stuer, men det er ikke sikkert at problemet ligger der man tror.
Låter høyttaleren fint ute er det samspillet med rommet som er problemet.
Da må man enten løse problemet med roten ved å endre samspillet i en eller annen form eller ved å plastre såret med EQ.
Ja, enig i det. Men hvis man er ute etter å finne ut av om det er høyttaler eller refleksjoner som låter ubehagelig oppover i frekvens så er det en enkel måte å få svaret på.Har ennå tilgode å høre en hifi høyttaler som låter bra ute... det låter stort sett rart ut når bassen og rommet blir borte, trøkket blir liksom borte
Jeg undrer meg stadig over spesielt to viktige elementer i denne «musikk og hifi bransjen»:Asbjørn, Syncro: Fordi alt begynner der. Med et best mulig utgangspunkt. Teknikerens jobb er å formidle musikerens budskap og følelser. Det skal gjøres med det for øye å få mest mulig derav ut til lytteren med minst mulig kompromisser. Med breiest mulig utstyrskompatibilitet. Altså skal like mye nå ut, om lytteren har mono DAB eller millionanlegg. Ansvaret det er å få det samme ut av et anlegg på best mulig vis påhviler i tillegg produsenten, konstruktøren, salgsleddet og eieren selv. Alle må de ha en innebygd forståelse for helhet, vitenskap og sammenheng. Tekniske krav er til stor del standardiserte. Og teknikeren har de verktøy han trenger for å utføre jobben i et godt bygget studio. Endrer du for mye på det, er til slutt resultatet ødelagt.
Produsenten og konstruktøren gir dette sitt uttrykk i filosofien som velges. Den varierer fra tilfelle til annet. Eieren tilpasser rom, anlegg og musikk til egen smak og omgivelser. Det er da opp til produsenten å levere den type utstyr som på best mulig måte kan dekke inn størst mulig del av det marked de vil ha del i.
Der er da ingen normale mennesker, der hænger toiletpapir op foran deres højttalere eller deres hjem!Toilet papir kan afhjælpe problemet som nævnt. Jeg brugte det tweak for år tilbage. Jeg tror at det hjalp på den dårlige Dvd Pioneer 556a, som var skarp i lyden
Med opgraferinger blev problemet løst, og toiletpapir var der ikke mere brug for.
Det dæmper ca 1 dB ved 20 kHz., men ændrer på udstrålingen.