Hifi folk er heller ikke alle normale. De ønsker optimal lyd og intet middel udelukkes.Der er da ingen normale mennesker, der hænger toiletpapir op foran deres højttalere eller deres hjem!
Hifi folk er heller ikke alle normale. De ønsker optimal lyd og intet middel udelukkes.Der er da ingen normale mennesker, der hænger toiletpapir op foran deres højttalere eller deres hjem!
Det er bare å konstatere at vi ser forskjellig på dette. OK, så produsenten leverer fra seg en innspilling som forhåpentligvis låter slik det er tenkt over studiomonitorene, artistene gir sin godkjenning, og opptaket slippes ut i verden.Asbjørn, Syncro: Fordi alt begynner der. Med et best mulig utgangspunkt. Teknikerens jobb er å formidle musikerens budskap og følelser. Det skal gjøres med det for øye å få mest mulig derav ut til lytteren med minst mulig kompromisser. Med breiest mulig utstyrskompatibilitet. Altså skal like mye nå ut, om lytteren har mono DAB eller millionanlegg. Ansvaret det er å få det samme ut av et anlegg på best mulig vis påhviler i tillegg produsenten, konstruktøren, salgsleddet og eieren selv. Alle må de ha en innebygd forståelse for helhet, vitenskap og sammenheng. Tekniske krav er til stor del standardiserte. Og teknikeren har de verktøy han trenger for å utføre jobben i et godt bygget studio. Endrer du for mye på det, er til slutt resultatet ødelagt.
Produsenten og konstruktøren gir dette sitt uttrykk i filosofien som velges. Den varierer fra tilfelle til annet. Eieren tilpasser rom, anlegg og musikk til egen smak og omgivelser. Det er da opp til produsenten å levere den type utstyr som på best mulig måte kan dekke inn størst mulig del av det marked de vil ha del i.
Præcis. Det er kernen i Hi-fi.Hifi folk er heller ikke alle normale. De ønsker optimal lyd og intet middel udelukkes.
Jo, mange er dessverre faktisk mer opptatt av å ri sine kjepphester enn å ta en vitenskapelig tilnærming til hvordan de får best lyd i eget hjem.Præcis. Det er kernen i Hi-fi.
Sikken noget pjat!Hifi folk er heller ikke alle normale. De ønsker optimal lyd og intet middel udelukkes.
Hvem taler du for? Muligvis bare dig selv.Sikken noget pjat!
Du kan jo prøve at se billeder fra de forskellige medlemmer. Det er de færreste der bor som f.eks palvig. Og jeg tror aldrig jeg har set nogen normale mennesker, der har toiletpapir hængene i deres stuer. Ved en hidsig diskant, ville de fleste enten dæmpe ved 1. reflektioner, eller købe andre højttalere hvis de ikke kunne leve med det. En sub kunne også være en løsning.Hvem taler du for? Muligvis bare dig selv.
Helt enig herSikken noget pjat!
Så du mener en sub fjerner problemer højere oppe i frekvensområdet.Du kan jo prøve at se billeder fra de forskellige medlemmer. Det er de færreste der bor som f.eks palvig. Og jeg tror aldrig jeg har set nogen normale mennesker, der har toiletpapir hængene i deres stuer. Ved en hidsig diskant, ville de fleste enten dæmpe ved 1. reflektioner, eller købe andre højttalere hvis de ikke kunne leve med det. En sub kunne også være en løsning.
Drossel nogen musik nydere kunne aldrig drømme om eks at sætte toilet papir foran en Diskant.Hifi folk er heller ikke alle normale. De ønsker optimal lyd og intet middel udelukkes.
Det behøver ikke være " problemer højere oppe i frekvensområdet " fordi at en højttaler lyder slank/skinger. Jeg har tit oplevet det, med højttalere, der er for små til rummet. Mine egne egglestonworks i min stue, lyder langt mindre skinger i toppen, efter jeg har fået en sub på. Der ud over har jeg lige gennemgået tråden "fotos af jeres højttalere" På 10 sider er der ikke én eneste med toiletpapir foran deres højttalere. Hvorfor mon?Så du mener en sub fjerner problemer højere oppe i frekvensområdet.
Enig, spurte også om det samme litt tidligere, tror det er viktig å besvare dette for å forsøke å finne årsak til problemEr det hovedsaklig platespiller komboen som har hisisig diskant ?Eller er det på alle kildene"
Ja enigEr det hovedsaklig platespiller komboen som har hisisig diskant ?Eller er det på alle kildene"
Den kan, hvis en del av problemet er at en liten høyttaler overbelastes med å produsere bass den ikke er dimensjonert for. Da blir det lett en del forvrengningskomponenter høyere oppe, og de forsvinner hvis høyttaleren får støtte av en sub og et høypassfilter.Så du mener en sub fjerner problemer højere oppe i frekvensområdet.
imaging er naturlig lettere å få til med en litt lys klangbalanse da det er lettere å retningsbestemme høyere frekvenser. Samtidig vil du naturlig ha en klar begrensning mhp bass og dynamikk i en så liten høyttaler. Som konstruktør blir det da kanskje fristende å lage en konstruksjon som er spesielt god på noen områder og kanskje noen typer musikk framfor å forsøke å konkurrere med større konstruksjoners naturlige fortrinn.Blir å teste litt ulike høyttalere neste uke. Proac’ene er det som har fungert best i rommet på ting som imaging, fyller rommet greit, lite boomy. Men spillestilen er nok litt for energisk på en del innspillinger. Fristende å prøve konkurrentene til proac. Både spendor og Harbeth er kjent for en noe varmere klang og da beveger jeg ikke for langt unna det som fungerer nesten i dag. Har hatt noe Rel suber før, fungerte greit
..er ikke det bare en forkortelse for..skatteinnkrever som tar betalt for svart arbeid.Sort fut
Ja. Har testet vibrapod. Argon dempeputer, soundcare sine spikes, Nordost pulsar point. PM Audio har noen også, tror de heter sort cone. Alle disse gjør ting i varierende grad. Så her er det lommeboken som bestemmer. Hos meg er det sort fut som har fungert best. Disse produktene gjør ikke bare noe med diskanten, rydder opp i hele lydbildet. Mindre ullen bass, får litt mer stemme fokus og litt mer rom mellom alle instrumenter.Har du sammenlignet disse Nordost sakene med andre spikes Max?
Hmm. Jeg trodde også at det ble slik. Kan du forklare hvorfor du er uenig?Ganske enkelt; NEI.
Motstanden på 5.6 ohm demper nivået til diskanten og er med på å bestemme delefrekvensen. For å dempe nivået ytterligere uten å endre delefrekvens må motstandsverdien økes uten at resten av filteret "ser" denne økningen. Hvordan det skal gjøres beskrev jeg noen poster tidligere (uten praktiske verdier).Hmm. Jeg trodde også at det ble slik. Kan du forklare hvorfor du er uenig?
Jeg tenker jo forsåvidt at delefrekvensen forskyves bittelitt når diskanten dempes (naturlig nok), men det blir da på en helt annen måte enn om den impedansen delefilteret "ser " hadde blitt endret?
Er ikke så sikker på at du har helt rett i dette. En motstand etter filteret vil endre filterets arbeidsforhold. En motstand før filteret vil ikke påvirke delefrekvensen i noen særlig grad sett i forhold til en motstand plassert etter. Ser at Fenalaar mener det samme.Vel verdt et forsøk tenker jeg. Har akkurat prøvd dette på et par Quad 77-11L.Motstanden på 5.6 ohm demper nivået til diskanten og er med på å bestemme delefrekvensen. For å dempe nivået ytterligere uten å endre delefrekvens må motstandsverdien økes uten at resten av filteret "ser" denne økningen. Hvordan det skal gjøres beskrev jeg noen poster tidligere (uten praktiske verdier).