Hvorfor audiofile frykter målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Jeg kjenner noen lydteknikkere selv og de mener det samme. det er god lyd i de fleste innspillinger.
    Hvilke anlegg bruker dem? Er de "snille" så får man inntrykk av at de fleste er bra, men hører man på mer kompromissløs HiFi får man et annet inntrykk. Da merker man samtidig hvor mye bedre de beste innspillingene blir. Man kan ikke få i både pose og sekk. Det er en umulighet. Igjen - dessverre.

    Det er en opplagt grunn til at det er i all hovedsak "safe" musikk på messer. Det har ikke bare med dårlige rom å gjøre.
    går mye i Adam Genlec og ATC der igården, Aktive HTs med avspilling via proffe lydkort osv. Ikke spesielt "snilt" Ikke spesielt snilt her i gården heller.
    Det kan du si. Snill i betydningen overbærende dulling og puter under arma er i hvert fall det siste du beskylder Genelec for. Er det noe som stikker i innspillingen så forteller proffmonitorene om det. Det er tross alt det de er til for.

    Edit: En ting til med det samme: Jeg er redd for bygdedyr. Målinger frykter jeg ikke. Er jeg ikke audiofil?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Vi har kanskje forskjellig oppfatning av hva som er dårlig lyd fingern, hva vet jeg ..

    For meg er det iallefall opplagt at anlegg som er lagd for optimal ytelse avslører dårlige innspillinger tydelig. Shit in - shit out rett og slett.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En fin teori forsåvidt, men samtidig en som jeg ikke har funnet noe hold for i praksis. Der er det gjerne slik at jo bedre fungerende utstyr desto bedre lyd, punkt slutt.

    Utstyr som ikke fungerer så bra med noen typer innspillinger er simpelthen ikke så bra utstyr som noen gjerne ønsker å tro imo.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Vi har kanskje forskjellig oppfatning av hva som er dårlig lyd fingern, hva vet jeg ..

    For meg er det iallefall opplagt at anlegg som er lagt for optimal ytelse avslører dårlige innspillinger tydelig. Shit in - shit out rett og slett.
    Et godt anlegg er i stand til å få det beste ut av innspillinger være seg bra eller dårlige. Poenget mitt er jo bedre annlegget mitt har blitt jo bedre har de dårlige innspillingene blitt. de fleste av dem har blitt absolutt hørbare. Jeg tror igjen at det er mere dårlig avspilling enn innspilling
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Hvilke anlegg bruker dem? Er de "snille" så får man inntrykk av at de fleste er bra, men hører man på mer kompromissløs HiFi får man et annet inntrykk. Da merker man samtidig hvor mye bedre de beste innspillingene blir. Man kan ikke få i både pose og sekk. Det er en umulighet. Igjen - dessverre.

    Det er en opplagt grunn til at det er i all hovedsak "safe" musikk på messer. Det har ikke bare med dårlige rom å gjøre.
    Et godt anlegg skiller mellom innspillinger ja og får frem karakteristikkene. Enten de er gode eller dårlige. Det er vi enig om. Men dersom du opplever det du beskriver i et anlegg med høyttalere med lav forvrengning, god on og off axis måling/polarrespons, jevn frekvensrespons uten diper i bass og nedre mellomtone, god plassering, pen ETC kurve (refleksjonsmønsteret), så kan du rapportere tilbake til Lyngen. ;)

    Den største grunnen til dårlig messelyd er elendig akustikk. Gjerne kombinert med høyttalere som sprer mye og ikke har spesielt god off-axis respons. De siste B&W 804 Diamond er et klassisk eksempel på en høyttaler som jeg tror sjelden vil spille bra i en vanlig liten norsk stue med transparent elektronikk. Så kan man diskutere frem og tilbake om det er høyttalerne eller rommet det er noe gale med. Det er i alle fall ikke vilkårlig hvilke høyttalere man plasserer i sitt rom for bra resultat.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg tror igjen at det er mere dårlig avspilling enn innspilling
    Det føler jeg meg ganske sikker på. Har hørt gode ordinære oppsett og målemafiaoppsett som måler flatt fra øvre bass og oppover og fellesnevneren er at de gjengir all musikk på en troverdig måte.

    Mitt oppsett er ikke på noen måte snilt, bruker RK og det måler flatt fra ca 150Hz og oppover og allikevel er det ikke noe problem å lytte til all musikk.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Anonym skrev:
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg tror igjen at det er mere dårlig avspilling enn innspilling
    Det føler jeg meg ganske sikker på. Har hørt gode ordinære oppsett og målemafiaoppsett som måler flatt fra øvre bass og oppover og fellesnevneren er at de gjengir all musikk på en troverdig måte.

    Mitt oppsett er ikke på noen måte snilt, bruker RK og det måler flatt fra ca 150Hz og oppover og allikevel er det ikke noe problem å lytte til all musikk.
    Mitt måler tilnærmet flatt fra 15 hz og oppover til topps
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    orso skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvilke anlegg bruker dem? Er de "snille" så får man inntrykk av at de fleste er bra, men hører man på mer kompromissløs HiFi får man et annet inntrykk. Da merker man samtidig hvor mye bedre de beste innspillingene blir. Man kan ikke få i både pose og sekk. Det er en umulighet. Igjen - dessverre.

    Det er en opplagt grunn til at det er i all hovedsak "safe" musikk på messer. Det har ikke bare med dårlige rom å gjøre.
    Et godt anlegg skiller mellom innspillinger ja og får frem karakteristikkene. Enten de er gode eller dårlige. Det er vi enig om. Men dersom du opplever det du beskriver i et anlegg med høyttalere med lav forvrengning, god on og off axis måling/polarrespons, jevn frekvensrespons uten diper i bass og nedre mellomtone, god plassering, pen ETC kurve (refleksjonsmønsteret), så kan du rapportere tilbake til Lyngen. ;)
    Jeg har ikke måleutstyr.

    Den største grunnen til dårlig messelyd er elendig akustikk.
    For mye brukt undskyldning, imo. Dårlig akustikk kan man jo høre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.390
    Antall liker
    6.779
    Lurer på hvor mange slike tråder orso har startet til nå. Rene såpeoperaen...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Lyngen skrev:
    orso skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvilke anlegg bruker dem? Er de "snille" så får man inntrykk av at de fleste er bra, men hører man på mer kompromissløs HiFi får man et annet inntrykk. Da merker man samtidig hvor mye bedre de beste innspillingene blir. Man kan ikke få i både pose og sekk. Det er en umulighet. Igjen - dessverre.

    Det er en opplagt grunn til at det er i all hovedsak "safe" musikk på messer. Det har ikke bare med dårlige rom å gjøre.
    Et godt anlegg skiller mellom innspillinger ja og får frem karakteristikkene. Enten de er gode eller dårlige. Det er vi enig om. Men dersom du opplever det du beskriver i et anlegg med høyttalere med lav forvrengning, god on og off axis måling/polarrespons, jevn frekvensrespons uten diper i bass og nedre mellomtone, god plassering, pen ETC kurve (refleksjonsmønsteret), så kan du rapportere tilbake til Lyngen. ;)
    Jeg har ikke måleutstyr.

    Den største grunnen til dårlig messelyd er elendig akustikk.
    For mye brukt undskyldning, imo. Dårlig akustikk kan man jo høre.
    Det holder ikke med måleutstyr, viktigste at noen kan bruke utstyret og ikke minst få noe fornuftig ut av resultatene
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Vidar P skrev:
    En fin teori forsåvidt, men samtidig en som jeg ikke har funnet noe hold for i praksis.

    Utstyr som ikke fungerer så bra med noen typer innspillinger er simpelthen ikke så bra utstyr som noen gjerne ønsker å tro imo.
    Det er nok ikke bare en teori.

    Der er det gjerne slik at jo bedre fungerende utstyr desto bedre lyd, punkt slutt.
    Joda, men dårlige innspillinger er dårlige innspillinger åkke som.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    BT skrev:
    Lurer på hvor mange slike tråder orso har startet til nå. Rene såpeoperaen...
    Og lurer på hvor mange ganger jeg har sagt det samme ;) :p

    Noen tror på alkemi, andre ikke 8).
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Vidar P skrev:
    En fin teori forsåvidt, men samtidig en som jeg ikke har funnet noe hold for i praksis.

    Utstyr som ikke fungerer så bra med noen typer innspillinger er simpelthen ikke så bra utstyr som noen gjerne ønsker å tro imo.
    Det er nok ikke bare en teori.

    Der er det gjerne slik at jo bedre fungerende utstyr desto bedre lyd, punkt slutt.
    Joda, men dårlige innspillinger er dårlige innspillinger åkke som.
    Mulig det men det er graden av dårlig, avhengig av anlegg det blir spilt på som er innteresant. Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    65finger skrev:
    Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
    Det stemmer nok, men det stemmer også at det finnes masse plater som ikke har high-end lyd. Og det høres godt i et high-end anlegg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Jeg har ikke måleutstyr.
    Ta deg en lytterunde til ulike folk. Generalen 8, 8x12_Tom, Roald, KW, Eik, Karma, Valentino, EHED har anlegg som jeg tror kan gi deg nye opplevelser.

    Den største grunnen til dårlig messelyd er elendig akustikk.
    Lyngen skrev:
    For mye brukt undskyldning, imo. Dårlig akustikk kan man jo høre.
    Hvordan hører du det? Vi som har jobbet litt med akustikken, hører fort at det er store problemer på dette området i f.eks Horten. Det handler litt om referanser Lyngen og det sier jeg verken for å være eplekjekk og frekk. Har selv mye til gode å oppleve. Men det blir fort at man bedømmer utifra et begrenset erfarings grunnlag og gjerne hovedsakelig fra det man har opplevd i eget anlegg.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
    Det stemmer nok, men det stemmer også at det finnes masse plater som ikke har high-end lyd. Og det høres godt i et high-end anlegg.
    Enig i det
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mye musikk jeg har som jeg syns låter dårlig. Kanskje jeg mangler audiofil legning.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    Ikke mye musikk jeg har som jeg syns låter dårlig. Kanskje jeg mangler audiofil legning.
    du har et meget godt musikkanlegg og er primert opptatt av musikk
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
    Det stemmer nok, men det stemmer også at det finnes masse plater som ikke har high-end lyd. Og det høres godt i et high-end anlegg.
    Enig i det
    Ikke high-end lyd kan ha både ullen og kantene lyd. Det siste gjør seg best med anlegg som er snillere med "kanter". For meg er der ren logikk.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    Ikke mye musikk jeg har som jeg syns låter dårlig. Kanskje jeg mangler audiofil legning.
    Det har med hva slags anlegg man hører med ;).
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
    Det stemmer nok, men det stemmer også at det finnes masse plater som ikke har high-end lyd. Og det høres godt i et high-end anlegg.
    Enig i det
    Ikke high-end lyd kan ha både ullen og kantene lyd. Det siste gjør seg best med anlegg som er snillere med "kanter". For meg er der ren logikk.
    joda men selv disse innspillinger blir objektivt bedre på et godt anlegg
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    560
    Antall liker
    3
    Lyngen skrev:
    Vidar P skrev:
    Der er det gjerne slik at jo bedre fungerende utstyr desto bedre lyd, punkt slutt.
    Joda, men dårlige innspillinger er dårlige innspillinger åkke som.
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
    Det stemmer nok, men det stemmer også at det finnes masse plater som ikke har high-end lyd. Og det høres godt i et high-end anlegg.
    rolfozzy skrev:
    Ikke mye musikk jeg har som jeg syns låter dårlig. Kanskje jeg mangler audiofil legning.
    Jeg skal ikke rope etter målinger, men debatter kan gå litt på tomgang når det blir for lite spesifikt óg.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    FatmanFlump skrev:
    Lyngen skrev:
    Vidar P skrev:
    Der er det gjerne slik at jo bedre fungerende utstyr desto bedre lyd, punkt slutt.
    Joda, men dårlige innspillinger er dårlige innspillinger åkke som.

    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
    Det stemmer nok, men det stemmer også at det finnes masse plater som ikke har high-end lyd. Og det høres godt i et high-end anlegg.
    rolfozzy skrev:
    Ikke mye musikk jeg har som jeg syns låter dårlig. Kanskje jeg mangler audiofil legning.
    Jeg skal ikke rope etter målinger, men debatter kan gå litt på tomgang når det blir for lite spesifikt óg.







    Å nei!! ikke målinger!! det er skremmende
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.414
    Antall liker
    16.663
    Sted
    Østfold
    Lyngen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvordan måler man små nyanser i "klarhet"?
    Et måleinstrument vil jo ikke benytte terminologien "klarhet". Imidlertid vil man lett kunne måle forskjell på to systemer som oppfates forskjellig mht klarhet.
    Hvordan?
    Man gjør en del målinger og på en eller flere parametre viser det seg å være vesentlige forskjeller i måleresultatene. Mer presist svar kan jeg ikke gi på et så upresist spørsmål.
    Er klarhet upresist? Jeg skjønner at det ikke er noen teknisk begrep, med presist er det da med lytting. Teknisk så blir det vanskeligere - derav spørsmålet.
    Noen kaller det åpenhet, andre kaller det stress, andre igjen vil kalle det plastisk mens noen vil kalle det naturlig. Dersom det er snakk om en heving rundt 3kHz for eksempel så er det det vi hører og måler.

    Om noen hører noe de velger å kalle "klarhet" så kan det være så mangt, og for ulike mennesker eller for ulike innspillinger kan det være vidt forskjellige ting.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
    Det stemmer nok, men det stemmer også at det finnes masse plater som ikke har high-end lyd. Og det høres godt i et high-end anlegg.
    Enig i det
    Ikke high-end lyd kan ha både ullen og kantene lyd. Det siste gjør seg best med anlegg som er snillere med "kanter". For meg er der ren logikk.
    joda men selv disse innspillinger blir objektivt bedre på et godt anlegg
    Det er ren logikk det også ja ...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
    Det stemmer nok, men det stemmer også at det finnes masse plater som ikke har high-end lyd. Og det høres godt i et high-end anlegg.
    Enig i det
    Ikke high-end lyd kan ha både ullen og kantene lyd. Det siste gjør seg best med anlegg som er snillere med "kanter". For meg er der ren logikk.
    joda men selv disse innspillinger blir objektivt bedre på et godt anlegg
    Det er ren logikk det også ja ...
    Hvirker ikke som om vi er frøktlig uenig Lyngen
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvordan måler man små nyanser i "klarhet"?
    Et måleinstrument vil jo ikke benytte terminologien "klarhet". Imidlertid vil man lett kunne måle forskjell på to systemer som oppfates forskjellig mht klarhet.
    Hvordan?
    Man gjør en del målinger og på en eller flere parametre viser det seg å være vesentlige forskjeller i måleresultatene. Mer presist svar kan jeg ikke gi på et så upresist spørsmål.
    Er klarhet upresist? Jeg skjønner at det ikke er noen teknisk begrep, med presist er det da med lytting. Teknisk så blir det vanskeligere - derav spørsmålet.
    Noen kaller det åpenhet, andre kaller det stress, andre igjen vil kalle det plastisk mens noen vil kalle det naturlig. Dersom det er snakk om en heving rundt 3kHz for eksempel så er det det vi hører og måler.

    Om noen hører noe de velger å kalle "klarhet" så kan det være så mangt, og for ulike mennesker eller for ulike innspillinger kan det være vidt forskjellige ting.
    Tja, det kan vel være ulike tolkninger. Kanskje ...

    Kan en kabel heve området rundt 3kHz?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
    Det stemmer nok, men det stemmer også at det finnes masse plater som ikke har high-end lyd. Og det høres godt i et high-end anlegg.
    Enig i det
    Ikke high-end lyd kan ha både ullen og kantene lyd. Det siste gjør seg best med anlegg som er snillere med "kanter". For meg er der ren logikk.
    joda men selv disse innspillinger blir objektivt bedre på et godt anlegg
    Det er ren logikk det også ja ...
    Hvirker ikke som om vi er frøktlig uenig Lyngen
    Hvis vi er enige om at en god del innspillinger har godt av litt mykere gjengivelse enn vi får fra de fleste high-end anlegg ::) (unntak finnes alltid).
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    I de aller fleste tilfeller har (det jeg tror du vil kategorisere som) "dårlige opptak" blitt bra på high-end anlegg (T+A, MBL, Oblivion, Naim). Jeg vil påstå at de fleste opptak er bra og noen er veldig bra. Stikkord for bra avspilling er ultralavt støygulv, krefter, dynamikk og full frekvensgang. Jeg vil også tro at de fleste high-end anleggene jeg har hørt måler bra.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    orso skrev:
    Hvordan hører du det?
    Jeg gjør lydopptak hver dag på jobb i forskjellige rom.
    Jeg har i alle fall ikke noe problemer med å høre akustiske problemer på Horten messen, i butikker eller hjemme hos mange. Eller hos meg selv for den slags skyld. Ringing og mye resonanse i bassen er mer vanlig enn uvanlig. Både diper og peaker kan man ofte høre. Kamfilter effekt eller utstikkende frekvenser som endrer mye av det tonale er også standard vare. Stramhet i bassen er svært sjelden. Jeg hørte i alle fall ikke et oppsett på Horten messen som klarte og virkelig løsrive seg fra rommet i stor grad. Det var for to år siden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.414
    Antall liker
    16.663
    Sted
    Østfold
    Lyngen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvordan måler man små nyanser i "klarhet"?
    Et måleinstrument vil jo ikke benytte terminologien "klarhet". Imidlertid vil man lett kunne måle forskjell på to systemer som oppfates forskjellig mht klarhet.
    Hvordan?
    Man gjør en del målinger og på en eller flere parametre viser det seg å være vesentlige forskjeller i måleresultatene. Mer presist svar kan jeg ikke gi på et så upresist spørsmål.
    Er klarhet upresist? Jeg skjønner at det ikke er noen teknisk begrep, med presist er det da med lytting. Teknisk så blir det vanskeligere - derav spørsmålet.
    Noen kaller det åpenhet, andre kaller det stress, andre igjen vil kalle det plastisk mens noen vil kalle det naturlig. Dersom det er snakk om en heving rundt 3kHz for eksempel så er det det vi hører og måler.

    Om noen hører noe de velger å kalle "klarhet" så kan det være så mangt, og for ulike mennesker eller for ulike innspillinger kan det være vidt forskjellige ting.
    Tja, det kan vel være ulike tolkninger. Kanskje ...

    Kan en kabel heve området rundt 3kHz?
    Teoretisk? Ja, i praksis? Neppe med mindre det handler om grov feilmatching av komponenter.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    orso skrev:
    Lyngen skrev:
    orso skrev:
    Hvordan hører du det?
    Jeg gjør lydopptak hver dag på jobb i forskjellige rom.
    Jeg har i alle fall ikke noe problemer med å høre akustiske problemer på Horten messen, i butikker eller hjemme hos mange. Eller hos meg selv for den slags skyld. Ringing og mye resonanse i bassen er mer vanlig enn uvanlig. Både diper og peaker kan man ofte høre. Kamfilter effekt eller utstikkende frekvenser som endrer mye av det tonale er også standard vare. Stramhet i bassen er svært sjelden. Jeg hørte i alle fall ikke et oppsett på Horten messen som klarte og virkelig løsrive seg fra rommet i stor grad. Det var for to år siden.
    Det er nok riktig og situasjonen for de fleste vil jeg tro. Ikke stort å gjøre med annet enn høytalere med kontrollert spredning å de beskjedne tiltakene den vanlige Hifist får utføre i stua
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    orso skrev:
    Lyngen skrev:
    orso skrev:
    Hvordan hører du det?
    Jeg gjør lydopptak hver dag på jobb i forskjellige rom.
    Jeg har i alle fall ikke noe problemer med å høre akustiske problemer på Horten messen, i butikker eller hjemme hos mange.
    Ja, men ikke alle rom er dårlige i presensområdet. Selv ikke på en messe og det bortforklarer ikke at Metallica kan låte ille på de kompromissløse anleggene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke enig, men vi kommer ikke videre med skyttergravskrig.

    At det er stor forskjell på innspillinger er det derimot ingen tvil om. Jeg koser meg nå med Brahms fra B&W Music Club før jeg skal i loppekassen, i 48k og 24 bits forresten. Og det er knakende god innspilling og gir en illusjon av å være der. Det får jeg ikke med Mew, Band of Horses eller Metallica.
     

    Vedlegg

    • 157.7 KB Visninger: 105
    U

    utgatt60135

    Gjest
    orso skrev:
    At det er stor forskjell på innspillinger er det derimot ingen tvil om.
    Og da er det vel ikke noe stort sprang til at noen av dem kan låte litt harde på transparente anlegg når volumet skrus opp? Og flatpakket dynamikk forsterker det veldig.
    Vel, god natt folkens...
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.659
    Antall liker
    1.424
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    Vidar P skrev:
    En fin teori forsåvidt, men samtidig en som jeg ikke har funnet noe hold for i praksis.

    Utstyr som ikke fungerer så bra med noen typer innspillinger er simpelthen ikke så bra utstyr som noen gjerne ønsker å tro imo.
    Det er nok ikke bare en teori.

    Der er det gjerne slik at jo bedre fungerende utstyr desto bedre lyd, punkt slutt.
    Joda, men dårlige innspillinger er dårlige innspillinger åkke som.
    Mulig det men det er graden av dårlig, avhengig av anlegg det blir spilt på som er innteresant. Jeg tror manglende oppløsning og båndbredde i kombinasjon med div. former for forvrengning som gjør "dårlige" innspillinger "enda dårligere"
    Det er nettopp på dårlige innspillinger at en avslører bunnivået i anlegget kjappest. Der skal det ikke mye forvrenging til før det låter kæss.
     
    T

    timc

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Og da er det vel ikke noe stort sprang til at noen av dem kan låte litt harde på transparente anlegg når volumet skrus opp? Og flatpakket dynamikk forsterker det veldig.
    Vel, god natt folkens...
    Vet ikke helt det. Har prøvd mange plater som låter komprimert og innestengt på mindre og "ullne" systemer, som virkelig blomstrer på store høyttalere med stort membranareal. Beste måte å bedømme "klarheten" i innspillingen på, synes jeg er gode hodetelefoner.

    Jeg tror kompresjon er Veeeeeldig undervurdert, og da BÅDE i bass og mellomtoneelement. Tror dette er hovedgrunnen til at mye hifi låter skarp når man skrur opp. Mange basser har jo 4-6db (Kanskje enda mer?)kompresjon ved full input. Da blir det shait ut, samme hva man dytter inn.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Lyngen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvordan måler man små nyanser i "klarhet"?
    Et måleinstrument vil jo ikke benytte terminologien "klarhet". Imidlertid vil man lett kunne måle forskjell på to systemer som oppfates forskjellig mht klarhet.
    Hvordan?
    Man gjør en del målinger og på en eller flere parametre viser det seg å være vesentlige forskjeller i måleresultatene. Mer presist svar kan jeg ikke gi på et så upresist spørsmål.
    Er klarhet upresist? Jeg skjønner at det ikke er noen teknisk begrep, med presist er det da med lytting. Teknisk så blir det vanskeligere - derav spørsmålet.
    Noen kaller det åpenhet, andre kaller det stress, andre igjen vil kalle det plastisk mens noen vil kalle det naturlig. Dersom det er snakk om en heving rundt 3kHz for eksempel så er det det vi hører og måler.

    Om noen hører noe de velger å kalle "klarhet" så kan det være så mangt, og for ulike mennesker eller for ulike innspillinger kan det være vidt forskjellige ting.
    Tja, det kan vel være ulike tolkninger. Kanskje ...

    Kan en kabel heve området rundt 3kHz?
    Nei
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn