V
vredensgnag
Gjest
Slartibartfast ser seg selv og sitt folk i et norsk trollspeil.slartibartfast skrev:morsom lesning denne tråden...
Jeg må bestille dine Bratwürst!
Slartibartfast ser seg selv og sitt folk i et norsk trollspeil.slartibartfast skrev:morsom lesning denne tråden...
Og Storckoct skrev:Tenkte mer på tekniske & ingeniør-faglige produkter. Glemte navn som Grundig, Telefunken & Transrotor.
mvh.
oct
de har vel lagt merke til at du kom fra Norge og lurte deg til å spise majones til pølsene ingen i Tyskland spiser majones til pølsene- men til pommes frites derimot...pstraums skrev:Melodiøs rask metall KAN de! MAT kan de IKKE (og hvem i huleste bestemte at man skulle ødelegge de gode tyske pølsene med majones?) (noen andre enn meg som trodde det var sennep når de var der første gang???) :-[
Har derevært på IFA / Cebit eller lign.. Når man kommer ut i "mat/drikkeområdene" FY FLATE så ekkelt det lukter! (ikke fordi de ikke er flinke å vaske, men fordi fastfooden de lager stinker)
Tiltredes!RJEL skrev:Rene hallejula steminga her.
Tyskerne må nu ha vært i bakrus etter oktoberfestivalen når de konstruerte forstilinga til Audi A4 1997 modell.
"Multiknirk" må ha vært det verste dritten konstruert.
Jeg hadde en slik engang, og to ganger i året var det inn på verksted å skifte lenkearmer på grunn av knirk og ulyder.Hadde den i 4 år = 8 lenkearm reperasjoner.
Ca. 10-12000 i året + vanlig service og annet vedlikehold selvfølgelig....
Ja, de innrømte at det var en svakhet og de nye lenkekarmer var ikke noe bedre.
Men å betale skøyen på en 3 år gammel bil, det var ikke aktuelt.
På grunn av dette, aldri mere Audi......
Klosterbrauerei er et utmerket sted for både Schweinehaxe, Kasseler, diverse pølser og selvfølgelig øl. Jeg har diverse dusin uker i Kiel, Lehrgang beim Dr Ing. Rudolf Hell Gmbh, så restaurasjonene er velprøvd. Har dere lyst på en spasertur anbefales Forstbaumscule. Ligger i en park nesten ute ved Nord-Ostsee-Kanal, fin tur utover langs sjøen og god mat (en stund siden sist men likevel). Ikke et spesielt pølsested, men de innfødte går dit.VilhelmW skrev:Veit ikke om noe spesielt pølsested i Kiel, men det er et flott lite bryggeri litt oppi gågata, med en fabelaktig ølkjeller hvor de også serverer mat ( eisbein mit sauerkraut osv..). Kanskje de har pølser også? Ølet aleine er verd turen innom dit!!
Platt har ingenting med østerriksk eller sveitsiske språk. disse landene tilhører det høytyske området (høytysk er det vi lærte på skolen). Plattområdet er Nederland og Tysland omtrent ned til Düsseldorf.oct skrev:Plattysk er vel variant av østerriksk, sveitsisk & andre steder der man har nogenlunde samme språk. Norsk er også et germansk språk, og også dansk, svensk & islandsk. Sistnevnte er vel direkte utledet av gamalnorsk, siden islendinger stort sett er utvandrede nordmenn. Ser at tråden blir omfangende, og det var intansjonen .
mvh.
oct
Så lengre oppe at en mente at tyskerne ikke var innovative. Nei de hadde jo ikke en 6 V (likespenning) ledestjerne som het Lucas. Engelske biler kunne nok være stilige, men de var også mye annet som var MYE lettere å legge merke til når bekjentskaper ble litt utdypet.oct skrev:Utgangs-spørsmålet var hvorfor tysk alltid er best. Betyr ikke at det er det. Engelske biler, f. eks. tiltaler meg mer. Gamle & utgåtte merker som Riley & Wolseley var stilige. Var vel "lyx versjonene" av Austin & Morris. Rover, Jaguar & Bentley/Rolls Royce eksisterer vel stadig, men m. utenlandske eiere?JanOlav skrev:Så tysk er alltid best?
Vel, rimelig uenig i den påstanden jeg da.
Stahet, arroganse, rævslikking, stahet, fordomsfulle, lite innovative, stahet, arroganse og jævla konservative er nøkkelord. For ikke å glemme stahet...........
Har krangla mye med overnattingssteder funnet i boka som plutselig skrelle ha dobbel pris fordi det var høysesong, og lokalet var tomt, helt tomt. Men boka er kjekk den.pengesluk skrev:I Tyskland får du god mat. Over alt. Ikke minst langs Autobahn. Skal du nedover med bil, kjøp en liten boksak som heter "Links und Rechts Der Autobahn" Her får du tips om alle de trivelige småstedene som ligger langs de forskjellige Autobahnkreuz (eller avkjøringer) over hele veinettet. Praktisk å ha liggende i bilen.
Og sånne eksempler finnes det flere av på Tyske biler.RJEL skrev:Rene hallejula steminga her.
Tyskerne må nu ha vært i bakrus etter oktoberfestivalen når de konstruerte forstilinga til Audi A4 1997 modell.
Jeg hadde en slik engang, og to ganger i året var det inn på verksted å skifte lenkearmer på grunn av knirk og ulyder.Hadde den i 4 år = 8 lenkearm reperasjoner.
RJEL skrev:Rene hallejula steminga her.
Lucas sto for det elektriske. Lucas the inventor of darkness. ;Doct skrev:Lucas var navnet på/i lyktene i engelske biler.
Det var sitatet jeg ikke husket! Takk for den.Voff skrev:Lucas sto for det elektriske. Lucas the inventor of darkness. ;Doct skrev:Lucas var navnet på/i lyktene i engelske biler.
Alemannisch heter vel den tysken de snakker i Alsace-Lorraine (eller Elsass- Lothringen som det heter innimellom ;D) også.slartibartfast skrev:Platt er noe du snakker i Nordtyskland, ved kysten.
Hochdeutsch (høytysk) påstå de at de snakker "renest" i Hannover-område.
Sveitsisk eller dialekten de snakker mot sveitsiske grensen er noe du kaller for Allemannisch.
Ellers er det en haug med dialekter- hvor jeg kommer fra kan det hende at hvis en gammel kar fra en bygd snakker på sin heftigste dialekt, skjønner en som kommer fra nabobygda ikke hva han sier.
Men dialektene er nok i ferd med å forsvinner over tid... ungdommene idag bruker noe som her til lands blir kallt for "Kebabnorsk" (eller Kiezdeutsch i denne tilfelle)
Nei, det er ikke feil. Morsomheter på bekostning av Lucas var en egen nisje. En liten smakebit: Lucas decided to diversify its product line and began manufacturing vacuum cleaners. It was the only product they offered which didn't suck. En annen: Lucas fant opp intervallvidusviskeren...tkr skrev:Litt feil, det het "Lucas, prince of darkness" ;D
mvh
ottone skrev:Kanskje på tide å nevne Bach, Beethoven, Schumann, Brahms, Wagner, og ..., hvor mange skal jeg orke...Richard Strauss, Hindemith, Stockhausen
Berliner Philharmoniker, Dresdener Staatskapelle, Deutche Grammophon.
Bruno Walter, Wilhelm Furtwängler, Karl Böhm, Otto Klemperer.
og Kraftwerk, og RammsteinVoff skrev:...og Popol Vuh ;Dottone skrev:Kanskje på tide å nevne Bach, Beethoven, Schumann, Brahms, Wagner, og ..., hvor mange skal jeg orke...Richard Strauss, Hindemith, Stockhausen
Berliner Philharmoniker, Dresdener Staatskapelle, Deutche Grammophon.
Bruno Walter, Wilhelm Furtwängler, Karl Böhm, Otto Klemperer.
Tyskland er vel ikke popmusikkens arnested. Enig så langt.dag1234 skrev:Under den tyske Gemütklichkeit finnes det mye trass og opprørstrang. Men lage veier og øl, og smykke seg med titler, det kan de. Men ikke lage pene klær eller god popmusikk. Det får de ikke til.
8 ganger på 4 år.??RJEL skrev:Tyskerne må nu ha vært i bakrus etter oktoberfestivalen når de konstruerte forstilinga til Audi A4 1997 modell.
Ikke nødvendigvis. Jeg vet om folk som har vært noe grønnjævlig plaget med dette og som har skiftet ruklet flerfoldige ganger.novgarod skrev:Det høres ut som en real røverhistorie, spør du meg...
Fassbinder likte godt noe opp i nesa. Det ble hans endelikt. Han døde av overdose i 1982 etter lang tids misbruk av det meste.oct skrev:Rainer Werner Fassbinder, was hasst du nun getan, isst der weissen pulver Dir gevorden untertan. Fritt efter Nina Hagen.
Tysk film interesserte meg da jeg studerte, og det har aldri helt sluppet taket. Fotball ikke. Fassbinder elsket tysk fotball, og brukte overføringer fra kamper i noen av sine viktigste filmer, som f eks 'Maria Brauns ekteskap'.ottone skrev:Interessant det der, dag1234. Denne tråden kunne trekkes rundt i alle retninger og fortsette i lang lang tid. Koblinger fra kulturuttrykk til psykologi og filosofi, psykiatri og litteratur.
Tysk kultur og mentalitet assosieres idag med disiplin og orden, og ikke med kreativitet og nytenkning. Dette er misforstått, både historisk og praktisk. Orden og hardt arbeid fører til utvikling og nyskaping.
Jeg tenker bl.a. på alle de tyske fysikerne.
Og Johann Guthenberg.
Albert Einstein.
Når denne tråden ebber ut kjører vi gjerne en tilsvarende britisk, og en fransk. Og så Italia, da.
Mye fint blant menneskene, når vi tenker oss om, ikke sant?
ps: Har vi forresten nevnt tysk fotball?