Jeg er ingen racer på dette,men mener å ha gode lærere.
Jeg har en ringkjerne 30VA først beregnet til High Fidelity sitt elektroniske delefilter,senere brukt til en ML 12 preamp da strømforsyningen fra poweramp sviktet,den ble matet derfra.
Den målte jeg til ca 700pF.
1.5m Elektrocompaniet nettkabel målte i samme leia.
Ikke har jeg målt noen C eller R-core trafo,men John Curl sier at første valget var den gang (25-30 år siden) C-core
pga deres mye lavere kapasitans sett i forhold til ringkjerne og at åraken til dette valget allerede den gang var
støy fra laster.I dag kalles den støyen supraharmonics og er ikke blitt noe mindre siden den gang.
Elektrocompaniet sin kabel hadde fulgt meg siden "tidenes morgen" og jeg hadde aldri trodd den skulle kunne gjøre noe så dramatisk galt inntil den møtte støyen og impedanser her jeg bor nå.
Det var en lettelse å gi den bort.
Målingene vi (netteier) foretok med Hioki`n med Supra (200pF)og sort lakris (120pF) viste økene amplitude på støy 4kHz ved økende kapasitans.
Problemstøyen,supraharmonics,GLEM NETTET,konsentrer i all hovedsak på egen installasjon. det er der det skjer.
Det var tidligere i tråden snakk om batteridrift.
Når en leser beskrivelser på elektronikk med batteridrift..det minner svært mye på lyden når en kobler opp slik.
Direkte på hovedsikring,
'
Og da får en slike målinger, 55.6 på ref.level og en kan skru volum pot HELT I BUNN uten problemer.
Dette viser også hva Rønnberg sier,en måler ikke supraharmonics ved hovedsikring,som oftest.
Derfor skal også en PQ analyse,etter forskriften,måles nærmest mulig kilden i installasjonen.
Hva som foregår i installasjonen er ikke netteiers problem. De skal levere etter forskrift frem til hovedsikring.
Rønnberg er ikke bare inne på noe,det er resonansene som er problemet,skapt av kurs ledninger og last kabler.
Fremdeles er ingen villig til å svare på spørsmålet
HVORFOR BLIR PROBLEMET REDUSERT VED BRUK AV R - CORE vs RINGKJERNE,
MEN IKKE OM EN REDUSERER KAPASITANSEN I NESTE LEDD, APPARATKABEL TILSVARENDE?
Svaret er nok at noen har flagget dette så høyt at der er ingen vei tilbake. Det skal ikke være forskjeller.