vredensgnag skrev:Skal det være en bakteriekylling stinn av antibiotika?
Lav pris har konsekvenser. Undersøkelsen er fra Danmark, men se etter opprinnelsesland.
Og av linkene ser man at dette gjelder også annet kjøtt.
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/produktion/ECE1229864/udenlandske-kyllinger-vrimler-med-bakterier/
»Når jeg ser, hvad vi finder af resistente bakterier i det udenlandske kyllingekød, vender jeg det hvide ud af øjnene og får ondt i maven.«
Sådan lyder advarslerne fra professor i klinisk mikrobiologi, overlæge Niels Frimodt-Møller, da 24timer forelægger ham nye oplysninger fra Danmarks Statistik og Landbrug og Fødevarer.
Jammen, har jeg blitt lurt? Kyllingfilet innkjøpt i Danmark, eller Svinesund for den del, har jo så uendelig mye bedre kvalitet enn den fra Prior eller tilsvarende. Også er den så billig.vredensgnag skrev:Skal det være en bakteriekylling stinn av antibiotika?
Lav pris har konsekvenser. Undersøkelsen er fra Danmark, men se etter opprinnelsesland.
Det er jo urovekkende nok, men problemet er jo dårlig kontroll og har lite med pris å gjøre. Mat blir ikke bedre av at noen selger den til dobbel pris. De færreste har jo pris som eneste kriterium når de handler, og kun de rikeste har anledning til å handle uten å se på prislappene.vredensgnag skrev:Skal det være en bakteriekylling stinn av antibiotika?
Og av linkene ser man at dette gjelder også annet kjøtt.
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/produktion/ECE1229864/udenlandske-kyllinger-vrimler-med-bakterier/
»Når jeg ser, hvad vi finder af resistente bakterier i det udenlandske kyllingekød, vender jeg det hvide ud af øjnene og får ondt i maven.«
Sådan lyder advarslerne fra professor i klinisk mikrobiologi, overlæge Niels Frimodt-Møller, da 24timer forelægger ham nye oplysninger fra Danmarks Statistik og Landbrug og Fødevarer.
For enkelte i Norge er jo også dansk kylling og danske egg inkarnasjonen av satan. Mener jeg en gang så en artikkel hvor det ble påpekt at i stort sett alle europeiske land så har forbrukere større tillit til varer som er produsert i hjemlandet kontra importvarer - da helt uavhengig av hva hjemlandet faktisk er.Gjestemedlem skrev:Artikkelen virker jo også vel tendensiøst, der alt som er fra "utlandet" er farlig og skummelt og kun det Danske er noenlunde trygt og uinfisert. Samme lekse som brukes i kampanjer her hjemme også for å få opp betalingsviljen for overprisete landbruksprodukter.
Det er helt som forventet, og en ganske klar indikasjon på at det mer eller mindre alltid er lokalpatriotiske og proteksjonistiske motiver som ligger bak og ikke en altruistisk omsorg for forbrukerne.nb skrev:For enkelte i Norge er jo også dansk kylling og danske egg inkarnasjonen av satan. Mener jeg en gang så en artikkel hvor det ble påpekt at i stort sett alle europeiske land så har forbrukere større tillit til varer som er produsert i hjemlandet kontra importvarer - da helt uavhengig av hva hjemlandet faktisk er.
Det hjelper lite å hakke opp detaljsiden uten å gjøre det samme på leverandør-/produsentsiden. Med nær monopoltilstander på leverandørsiden, kan det relativt sett være fordelaktig å ha sterke krefter i detaljistleddet. Siden sektoren er så inngrodd og institusjonalisert er det antagelig enklere å starte med å redusere/fjerne importvernet.Gjestemedlem skrev:...
Partiet ber regjeringen sørge for at de store dagligvarekjedene splittes opp i flere økonomiske, juridiske enheter, skriver Dagens Næringsliv.
Ved å frata kjedene markedsmakt vil Sp styrke bøndenes posisjon i kampen om verdiene.
Kravet om å splitte opp de fire store kjedene ble vedtatt på partiets landsmøte på Hell i Nord-Trøndelag søndag kveld.
...
Problemet Lidl møtte var at de i praksis ikke kunne selge sitt eget sortiment, men ble tvunget til å handle med akkurat de samme grossistene som alle de andre kjedene. Og med det samme vareutvalget var det jo ingen grunn til å handle på Lidl. De hadde en og annen egenimportert vare, og jeg savner dem. Men de gikk bort i fra dette koseptet og skulle bli lik de andre. Da skar det seg helt. Men hvis de store kjedene ellers i Europa kan selge sitt eget sortiment uten å bli fortollet i hel vil vi få alternativer til de norske monopolene.Pink_Panther skrev:Og hva gjør kjedene hvis importvernet blir fjernet? Tror du virkelig at de slipper til andre aktører?
Se hva som skjedde med Lidl, norske forbrukere vil ha butikker med majoriteten norske matvarer og da hjelper det ikke å fjerne importvernet. Sålenge lavpris og norsk tekst på kartongene er det viktigste for folk flest så vil kjedene bestå.
Det kunne jo tenkes at noen ville snuble over den egentlige grunnen til de høye, norske matvareprisene.
Fordi vi aldri har vært så rike som nå.Espen R skrev:Vi i Norge har aldri tidligere i historien brukt så liten andel av vår disponible inntekt på mat, som nå.
Da har man badet ja, men når vannet tappes ut, er det ingenting igjen!Gjestemedlem skrev:Det monopolet de fire store har skapt er det største problemet for norske forbrukere. Alle produsenter må forholde seg til disse. Ingen kan håpe om å få solgt noe som helst uten å gå gjennom disse. Når det i tillegg i praksis er importforbud på mye mat, så er det heller ingen andre som kan komme til i det norske markedet med alternative produkter og gi en smule konkurranse til disse fire.
Den eneste virkelige løsningen er å fjerne importvernet og tollmurene. Men det er i det minste interessant at SP ser det problemet de har skapt for oss i Norge.
Prisen på ferdigmat er stort sett galemattias. Om du kjøper en boks Mr. Lee nudler til 8,50 så betaler du 130 kroner kiloen for innholdet som stort sett er mel og olje, salt, sukker og litt krydder.Decoman skrev:Vil kjapt nevne at Meny butikken her ved Cark Berner krysset selger Siciliana gryterett i pakke, til over 40 kr. Dette er en helt vill pris i min mening. :'( Produktet har vært i salg i over tyve år så vidt jeg kan huske.
Da har man jo allerede ekskludert 50% av det som selges i matvarebutikkene her hjemme.nb skrev:- har øyne og luktesans og vet hvordan ting skal se ut og lukte
Ja, ofte har man det. Jeg handler som regel etter "hva ser greit ut i butikken i dag" fremfor "i dag skal jeg lage dette, så skal jeg på butikken for å handle det jeg trenger". Lett å gå på en smell om man har basert seg på å bruke bestemte grønnsaker o.l.Gjestemedlem skrev:Da har man jo allerede ekskludert 50% av det som selges i matvarebutikkene her hjemme.
Ja det er eneste måten å handle på her hjemme hvis man skal ha annet enn basisvarer som melk og sukker. Priser og kvalitet svinger som en jojo og har som regel ingen som helst sammenheng. Man kan gjøre gode kjøp, men handler man fra en huskeliste blir man flådd så det greier seg.nb skrev:Ja, ofte har man det. Jeg handler som regel etter "hva ser greit ut i butikken i dag" fremfor "i dag skal jeg lage dette, så skal jeg på butikken for å handle det jeg trenger". Lett å gå på en smell om man har basert seg på å bruke bestemte grønnsaker o.l.Gjestemedlem skrev:Da har man jo allerede ekskludert 50% av det som selges i matvarebutikkene her hjemme.
Det er en god oppskrift. Slik handler jeg også. Er plassert midt mellom en relativt stor Rema og en ditto Ica Stormarked. Det er en god kombinasjon. Fine og billige koteletter, brød og greie grønnsaker fra Ica, tørrfor og div fast lavprisvare på Rema.Gjestemedlem skrev:Ja det er eneste måten å handle på her hjemme hvis man skal ha annet enn basisvarer som melk og sukker. Priser og kvalitet svinger som en jojo og har som regel ingen som helst sammenheng. Man kan gjøre gode kjøp, men handler man fra en huskeliste blir man flådd så det greier seg.nb skrev:Ja, ofte har man det. Jeg handler som regel etter "hva ser greit ut i butikken i dag" fremfor "i dag skal jeg lage dette, så skal jeg på butikken for å handle det jeg trenger". Lett å gå på en smell om man har basert seg på å bruke bestemte grønnsaker o.l.Gjestemedlem skrev:Da har man jo allerede ekskludert 50% av det som selges i matvarebutikkene her hjemme.
De beste plassene å handle her i Bergen er de store Ica og av og til Menybutikkene. Der har de gode ferskvarer og godt nok utvalg til at man kan finne noe rimelig til tider. De har også ofte gammel mat til halv pris, partivarer som er litt anderledes enn monopolvarene, og greie tilbud nå og da. Rema er grei på tørrvarer.
Møkkabutikker som Rimi, Kiwi, Spar, Coop og Bunnsubb går jeg ytterst sjelden innom. Det er bare til å bli deprimert av. Kombinasjonen av trist og identisk sortiment og svindyre priser gjør meg bare deprimert.
Det har faktisk null relevans. At man kan slippe unna med å gange prisene hinsides i Norge pga. kjøpekraft og monopolsituasjoner og tollmurer er en absurd situasjon.rumath skrev:Dyrt og billig må alltid sees i sammenheng med hva folk tjener... og da er maten veldig billig i norge.
Vi bruker stadig mindre av inntekta vår på mat... samme gjelder klær osv. Men det er merklig hvor lett nordmenn lar seg forlede til å tro at man kun bør sammenlikne pris og valutakurs, uten å ta med det viktigste elementet.
Jeg fant denne om tollsatser. Den er fra 2005, men kanskje korrekt også i dag.vredensgnag skrev:Skyldes norske tollbarrierer, sier Rema. Konkurranse har nok også litt å si, i Danmark ville man trodd en norsk Rema 1000 var en vandreutstilling fra tidligere Øst-Tyskland.
Men politisk styring er like avgjørende.
På kjøtt og meieriprodukter er tollsatsene så grandiose at de stanser det meste av import. Fisk, derimot, har fri entré til landet, noe du neppe visste fra før. Det er faktisk ikke ett øre toll på noen som helst fiskevarer inn til landet, heller ikke på skalldyr.
Tollsatsen på biff og filet av storfe, derimot, er på 119 kroner per kilo. Med 11 prosent merverdiavgift på tollen, får ett kilo importert biff 140 kroner i påslag ved grensepassering. Tilsvarende regnestykker for en svineribbe gir 72 kroner per kilo.
Med produksjons- og transportkostnader dekket, ville dette kjøttet bli så dyrt i disken, at ingen ville kjøpe det, med det resultatet at ingen vil importere kjøtt fra utlandet (med noen få unntak). Det er på denne måten solide tollmurer blir bygget.
Utenlandske pølsemakere blir brutalt bortvist ved norskegrensen. I det hele tatt - for bearbeidede jordbruksprodukter må vi kunne sies å beskytte våre egne.
At Norsk kjøtt har fått gjennomslag i handelspolitikken får vi bekreftet i tolltariffens kapittel 16. Her møter vi noen reale satser igjen, og leser med skrekk at pølser og liknende produkter av kjøtt og flesk blir ilagt en toll på 84,31 kroner per kilo. Med effekten av merverdiavgiften betyr dette at et kilo pølser har 95 kroner i toll. Alle som lurer på hvorfor pølseutvalget i Norge er noe snevert, finner årsaken her.
Gjestemedlem skrev:Norsk kjøtt er så dyrt og dårlig at selv ikke nordmenn kjøper det i stor nok grad. Men siden det produseres etter 5-års planer så skal det konsumeres okke som.
Så hva ender produksjonen opp som: Pølser, ophakk, srtimler, ferdigmat, pizza, farseprodukter, posteier, rullpålegg, dyrefor, og biodiesel.
Ser en bort i fra brystfillet av kylling, noen biffer og litt svinefilet så er brorparten av alt ikkevegetarisk som selges i norske butikker i en av kategoriene over. Avdelingen for kyllingkarbonader er ofte langt større enn den for ferskt kjøtt i løsvekt. Er det ikke flott. Det er jo et resultat av at "vi har så høye lønninger".
Hva? Mener du at vi skal avskaffe sosialdemokratiet i Norge?Slubbert skrev:Avgifts- og styringskåte politikere vil gjerne ha en kvasi-planøkonomi, så de kan detaljregulere samfunnsutviklingen etter egne mer elller mindre tanketomme innfall. Problemet er at kostnadsnivået da utvikler seg unaturlig, og helt annerledes enn i andre land. Man må enten gå i retning av å stenge grensene og gjøre om landet til et stort fengsel, eller ta globaliseringen til etteretning og tilpasse kostnadsnivået til mer frie økonomier.