Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.879
    Test av beiken.
    Testet av et ekspertpanel bestående av en butikkslaktemester og en pølsemester.

    Pris er ikke tatt hensyn til i totalvurderingen, kun smak, lukt, konsistens mm.


    Euroshopper: terningkast 6, toppkarakter. Kr 80,- pr kg


    Jacobs utvalgte: Über premium beiken som selges på utvalgte butikker. Terningkast 3, kr 249,- kg

    Rart...?

    http://www.dagbladet.no/2011/03/01/tema/mat/klikk/15627736/
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Kanskje litt overraskende. Har ikke spist Jacobs bacon, men det finnes endel andre ganske ok produkter i serien.

    Men testen indikerer ganske klart at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom pris og kvalitet på kjøttvarer i Norge. Og det er jo ingen nyhet. Svært mye av "godt norsk" i kjøttdisken er overpriset middelmådighet med fin emballage.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.879
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Kanskje litt overraskende. Har ikke spist Jacobs bacon, men det finnes endel andre ganske ok produkter i serien.

    Men testen indikerer ganske klart at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom pris og kvalitet på kjøttvarer i Norge. Og det er jo ingen nyhet. Svært mye av "godt norsk" i kjøttdisken er overpriset middelmådighet med fin emballage.
    På den elendige Rimi butikken som ligger v/ jobben skulle jeg på et tidspunkt handle beiken. Og de hadde kun Euroshopper. La meg si det sånn: den visuelle inntrykket av dette produktet fikk meg til å styre unna. Det så ut som det var ei gammel purke dem hadde skjært opp og puttet i pakken.
     
    N

    nb

    Gjest
    Kjøper pancetta i pakker a to-tre kilo på harryhandel, problem solved.
     

    Decoman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    234
    Antall liker
    1
    Jeg irriterer meg over at en liten pakke med vingummi koster så mye som det gjør på Rimi. Også lukter det dass av en del av vingummien i tillegg, ikke alle bitene har sitronsmak så de har blanda noe annen guffe inni der.

    En artig greie med min lokale Rimi butikk, er at de selger kjøttprodukt til halv pris en gang i blant (pga. dato). Da får jeg lyst til å kjøpe f.eks indrefilet til middag.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    På den elendige Rimi butikken som ligger v/ jobben skulle jeg på et tidspunkt handle beiken. Og de hadde kun Euroshopper. La meg si det sånn: den visuelle inntrykket av dette produktet fikk meg til å styre unna. Det så ut som det var ei gammel purke dem hadde skjært opp og puttet i pakken.
    Det kan sikkert være litt tilfeldig hva som er i pakken. Det er jo ingen tradisjon for å merke kjøtt med annet enn kryptiske nummer. Så en standard pakke med kjøttprodukt kan nok variere ganske brutalt fra det kipeste avfallet til topp kvalitet. Opphav og spesifisering av kjøttrase etc brukes stort sett kun som en gimmick for å kunne ta dobbelt betalt for det samme produktet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.879
    Decoman skrev:
    Jeg irriterer meg over at en liten pakke med vingummi koster så mye som det gjør på Rimi. Også lukter det dass av en del av vingummien i tillegg, ikke alle bitene har sitronsmak så de har blanda noe annen guffe inni der.

    En artig greie med min lokale Rimi butikk, er at de selger kjøttprodukt til halv pris en gang i blant (pga. dato). Da får jeg lyst til å kjøpe f.eks indrefilet til middag.
    Dass butikk selger sikkert dass vingummi. :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.856
    Espen R skrev:
    Test av beiken.
    Testet av et ekspertpanel bestående av en butikkslaktemester og en pølsemester.

    Pris er ikke tatt hensyn til i totalvurderingen, kun smak, lukt, konsistens mm.


    Euroshopper: terningkast 6, toppkarakter. Kr 80,- pr kg


    Jacobs utvalgte: Über premium beiken som selges på utvalgte butikker. Terningkast 3, kr 249,- kg

    Rart...?

    http://www.dagbladet.no/2011/03/01/tema/mat/klikk/15627736/
    Må være noe galt med smakssansen min tror jeg...
    Har nå kjøpt denne fra Jakob's av og til. God på smak, ser delikat ut og passe salt.
    Den er dessuten tydelig "påkostet" iom det at det kun er fineste baconbiten som blir
    pakket. Den er ikke lang og slintrete som en del andre typer. (Ikke det at det har noen betydning for meg,
    men det ser nå pent ut.)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    leifen skrev:
    Må være noe galt med smakssansen min tror jeg...
    Har nå kjøpt denne fra Jakob's av og til. God på smak, ser delikat ut og passe salt.
    Den er dessuten tydelig "påkostet" iom det at det kun er fineste baconbiten som blir
    pakket. Den er ikke lang og slintrete som en del andre typer. (Ikke det at det har noen betydning for meg,
    men det ser nå pent ut.)
    Det ser jo ut til at anmelderen også gir ros for pent utseende.

    "Her var det et flott utseende med mye kjøtt. På smak klarer det ikke å følge opp, det er lite smak. Sprø konsistens."

    Selv liker jeg svært godt denne når jeg skal ha et ekstra godt baconstykke til noe:

    "Spekebacon

    http://www.bjorlifjellmat.no/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=106

     

    Vedlegg

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.856
    Den så fin ut ja Deph. Har ikke lagt merke til den i butikken. (Men dermed ikke sagt at den ikke fins)
    Hvor kjøper du den?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    leifen skrev:
    Den så fin ut ja Deph. Har ikke lagt merke til den i butikken. (Men dermed ikke sagt at den ikke fins)
    Hvor kjøper du den?
    De har hatt den på Mega i alle fall. Ikke noen upris på den heller.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    551
    Hva gjelder matpriser så mener jeg dette; At myndighetene må sette avgifter på usunn mat, samtidig som de sunne matvarene blir billigere.

    I utgangspunktet er jeg ideologisk imot en slik prisregulering, men jeg mener det må gjøres for å justere menneskers matvaner i retning av at det skal bli enklere å velge de sunne matvanene.

    Slik jeg ser det må det gjøres noe med pris og tilgjengelighet samt produsentene må lage sunnere produkter (noe produsentene med enkelhet kunne gjort for mange matvaner om dem ville dette, gjelder spesielt mange hel- og halv-fabrikata/ferdigprodukter). Gjerne må det gjøres noe med alt dette, i så måte kan myndighetene pålegge produsentene å måtte lage sunnere produkter.

    I dagens samfunn er usunt kosthold et stort problem som dessverre også er et økende problem, dette er en utvikling som må snu om man ikke skal gå mot et samfunn med mer livsstilsrelaterte problemer. I så måte tror jeg prisreguleringer på enkeltmatvaner må til.

    Noe er feil, når det ofte blir billigere og enklere å velge usunt kontra sunt.

    Ta meg selv som eksempel. I kveld skal jeg kjøre tur-retur Lillehammer og skal innom en bensinstasjon og handle meg mat på veien, da blir det gjerne et usunt måltid i og med at tilgangen er som den er, sant det spørs i grunn hvor jeg stopper og skal handle mat.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jan-Helge skrev:
    Ta meg selv som eksempel. I kveld skal jeg kjøre tur-retur Lillehammer og skal innom en bensinstasjon og handle meg mat på veien, da blir det gjerne et usunt måltid i og med at tilgangen er som den er, sant det spørs i grunn hvor jeg stopper og skal handle mat.
    Klarer du ikke å spise før du drar eller ta med deg niste for turen uten myndighetens hjelp?

    Så mye som du har skrevet om kosthold burde det være easy as a breeze å pakke etter ditt syn riktig mat, alternativt stoppe på et serveringssted langs veien for å spise noe. Det finnes jo litt annet enn bensinstasjoner langs veien.

    Ola Dunk spiser allerde dyrt (og dårlig) i form av mye halv- og helfabrikata. Siden interessen for/tiden til/lysten på å lage ordentlig mat er såpass lav som den kan se ut og betalingsviljen for å slippe å lære seg å lage mat eller gidde å gjøre det er temmelig høy, så ser jeg ikke helt at avgifter i stor stil skal endre folks matvaner.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    leifen skrev:
    Tilbake til tema; artikkel i Aftenposten i dag angående matvaner.
    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4047084.ece

    Lavpriskjedene rykker stadig frem. Vi får som fortjent.
    Så kan vi bare lure på hvorfor det er så langt mellom butikkene med godt utvalg.
    Nå gikk jeg og hunden nettopp fem kilometer for å kjøpe Salame al tartufo borte i Bygdøy Allé, verdens absolutt beste salami. Jeg la også inn svart Appenzeller, godt lagret. Oppnådde fin mosjon, tur for hunden og har nettopp inntatt en liten lunsj bestående av molekyltynt skårne tartufo-skiver og dansk rugbrød fra det lille bakeriet i bakgården i Frognerveien. Kaffe fra nyrøstede kaffebønner, innkjøpt hos Kaffebrenneriet i Frognerveien. (Klassisk espresso, malt på #3, kjørt gjennom espressomaskin til jeg har halvt krus, så den blir tynnere enn en espresso, men rikere enn noen annen kaffekopp på planeten.)

    Joda, jeg er heldig, men går også gjerne noen ekstra runder for å få en god opplevelse.

    Norske butikker formidler tørrfor, våtfor og frossentfor til folk som ikke krever kvalitet. Hvorfor skal butikkene satse? ICA er i ferd med å måtte avslutte i Norge fordi de trodde nordmenn ville ha kvalitet (eierne meldte at de ville "lære nordmenn å kjøpe kvalitet.")

    Ha!

    Våtfor, tørrfor og frossentfor.

    Om nordmenn kunne kjøpe i femti-liters, femti-kilo spann og sekker, ville de blitt veldig glade.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    leifen skrev:
    Espen R skrev:
    Test av beiken.
    Testet av et ekspertpanel bestående av en butikkslaktemester og en pølsemester.

    Pris er ikke tatt hensyn til i totalvurderingen, kun smak, lukt, konsistens mm.

    Rart...?

    http://www.dagbladet.no/2011/03/01/tema/mat/klikk/15627736/
    Må være noe galt med smakssansen min tror jeg...
    Har nå kjøpt denne fra Jakob's av og til. God på smak, ser delikat ut og passe salt.
    Den er dessuten tydelig "påkostet" iom det at det kun er fineste baconbiten som blir
    pakket. Den er ikke lang og slintrete som en del andre typer. (Ikke det at det har noen betydning for meg,
    men det ser nå pent ut.)
    Kanskje du bare ikke liker sterk smak, slik at dette baconet er det som passer deg best? Smaken er jo ikke den samme for alle.
    De som liker et bacon som ikke smaker så veldig mye er sikkert helt enige med deg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.879
    vredensgnag skrev:
    Norske butikker formidler tørrfor, våtfor og frossentfor til folk som ikke krever kvalitet. Hvorfor skal butikkene satse? ICA er i ferd med å måtte avslutte i Norge fordi de trodde nordmenn ville ha kvalitet (eierne meldte at de ville "lære nordmenn å kjøpe kvalitet
    ICA kan ikke drive butikk.
    På storosentret i oslo ligger det en ICA superstore. Jeg skulle lage meg en hjemmelavet pizza og hadde lyst til å smake den ene typen av Tine sine pizzaoster, type "vellagret". Det henger forresten reklameplakater over halve byen for disse tre typer pizzaoster i ny innpakning. Men neida, denne tredje typen som jeg skulle kjøpe, den førte dem ikke. Hvilke typer butikker skal man kjøpe den på når ikke "premium" matbutikkene fører den?

    Men jeg kjøpte ekte Gauda som er modnet i nederland (fra Synnøve Finden). Den ligger i store skiver på et brett. Når jeg finhakket et par-tre skiver og blandet inn i vanlig pizzaost fikk jeg en utrolig god osteblanding på pizza'en. Anbefales!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Høres digg ut, Espen. Skal legges på minne. Noen skiver fersk mozzarella på toppen i tillegg hadde sikkert også gjort susen. Selv pleier jeg noen ganger å blande inn litt nyrevet parmesan.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det finnes da for f..n ingen ost som heter "pizzaost" hvilket kanskje greit illusterer de siste poengene i tråden.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.926
    Synnøve Finden lager ikke ost, de lager kitt. "Ekte Gauda, lagret i Nederland" hvor naiv går det an å bli? Tipper den er kokt sammen i Polen, og lagringen har foregått på traileren, som kanskje har gått via Nederland.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.879
    nb skrev:
    Det finnes da for f..n ingen ost som heter "pizzaost" hvilket kanskje greit illusterer de siste poengene i tråden.
    Pizzaost er en blanding av ulike ostetyper for å få frem en bestemt type smak, og revet slik at den er ferdig til å legge på pizzaen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Espen R skrev:
    Pizzaost er en blanding av ulike ostetyper for å få frem en bestemt type smak, og revet slik at den er ferdig til å legge på pizzaen.
    Det vet da jeg også. Det finnes imidlertid ingen ostetype som heter pizzaost. Og å kjøpe ferdigrevet ost er nær galskap.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.879
    Pink_Panther skrev:
    Synnøve Finden lager ikke ost, de lager kitt. "Ekte Gauda, lagret i Nederland" hvor naiv går det an å bli? Tipper den er kokt sammen i Polen, og lagringen har foregått på traileren, som kanskje har gått via Nederland.
    Ikke vet jeg. Det står på pakningen at den er lagret i nederland. Kanskje Gauda er et beskyttet varemerke på linje med Jarlsberg og Cognac?

    Det er en veldg god smak på den osten, i min gane. Den finnes i to typer; vanlig og ekstra lagret. Jeg tok den vanlige.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.879
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    Pizzaost er en blanding av ulike ostetyper for å få frem en bestemt type smak, og revet slik at den er ferdig til å legge på pizzaen.
    Det vet da jeg også. Det finnes imidlertid ingen ostetype som heter pizzaost. Og å kjøpe ferdigrevet ost er nær galskap.
    Er det noen som har hevdet at det finnes en ostetype som heter pizzaost?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Synnøve Finden lager ikke ost, de lager kitt. "Ekte Gauda, lagret i Nederland" hvor naiv går det an å bli? Tipper den er kokt sammen i Polen, og lagringen har foregått på traileren, som kanskje har gått via Nederland.
    Jeg kjøper ikke den smakløse blokken de kaller hvitost fra Synnøve, men så stor mistro har jeg ikke til dem. Skriver de at den er modnet i Holland så tror jeg nok de er litt stolte av produktet sitt på grunn av at det holder noenlunde mål. Jeg tror ikke et så stort norsk firma har varemerking som er et falsum. Men på den annen side kan det hende at det er jeg som er helt bak mål i min naive tro på reklamen... ouch!
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.979
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Om ikke Synnøve Finden har laget den selv er det godt mulig den er spiselig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.926
    Espen R skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Synnøve Finden lager ikke ost, de lager kitt. "Ekte Gauda, lagret i Nederland" hvor naiv går det an å bli? Tipper den er kokt sammen i Polen, og lagringen har foregått på traileren, som kanskje har gått via Nederland.
    Ikke vet jeg. Det står på pakningen at den er lagret i nederland. Kanskje Gauda er et beskyttet varemerke på linje med Jarlsberg og Cognac?

    Det er en veldg god smak på den osten, i min gane. Den finnes i to typer; vanlig og ekstra lagret. Jeg tok den vanlige.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gouda_(cheese)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.879
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    Pizzaost er en blanding av ulike ostetyper for å få frem en bestemt type smak, og revet slik at den er ferdig til å legge på pizzaen.
    Det vet da jeg også. Det finnes imidlertid ingen ostetype som heter pizzaost. Og å kjøpe ferdigrevet ost er nær galskap.
    Hvis du mener at det er galskap å spise pizzaost fra Tine, da setter vel aldri du tenna i et pizzastykke fra Dolly eller Peppes, siden dem stort sett bare benytter "syntetisk/ikke analog" ost?
     
    N

    nb

    Gjest
    Espen R skrev:
    da setter vel aldri du tenna i et pizzastykke fra Dolly eller Peppes, siden dem stort sett bare benytter "syntetisk/ikke analog" ost?
    Ikke om jeg kan bestemme, nei. Men om det er det eneste som er tilgjengelig spiser jeg det selvsagt, men jeg synest ikke det er særlig godt og ikke i nærheten av å være verdt 250 kroner eller hva de nå koster.

    Ferdigrevet ost er et produkt som eksisterer for å kunne ta en høyere kilopris enn ellers. Å rive ost tar null tid og er ikke akkurat noen stor kokkeutfordring. Kan ha en viss misjon om man liker å ha ulike oster og ikke har osteforbruk som tilsier å kjøpe et stykke av hver. Samt at den er tørrere siden det er mer luft i posten og mye større overflate er i kontakt med luften.

    Edit: En liten anekdokte i den sammenheng: På dagligvarebutikken for en tid tilbake stod en jentegjeng og skulle lage taco til fredagskvelden. De var helt ute av stand til å finne billigste ost "siden det jo stod så ulike tall på prislappene og var ulik mengde". Jeg var i mitt pedagogiske hjørne og hintet om at de kunne se på kiloprisen som også står på prislappen. "Jævlig smart, ass!" sa de. Av samme grunn kjøper folk chili i embalasje selv om den koster 4-5 ganger så mye som chili i løsvekt, løk i strømpe koster dobbelt så mye som de samme løkene som ligger i løsvekt like ved siden av. Folk er stokk dumme når det kommer til basal matematikk, og det utnytter butikkene til det fulle.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.879
    Goudaost
    Fra Wikipedia, den frie encyklopediGå til: navigasjon, søk

    GaudaostGoudaost er en ost, opprinnelig fra byen Gouda i Nederland. Osten er halvhard, laget av kumelk og har naturlig skorpe. Den lagres fra noen måneder og opp til to år eller mer. Når osten modner blir skorpen hardere og også innmaten får en mørkere farge, blir hardere og utvikler en karakteristisk smak.

    Navnet Goudaost er ikke beskyttet i henhold til EUs bestemmelser om produkters geografiske opprinnelse. Derfor produseres ost med dette navnet i en lang rekke land.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.926
    baluba skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Synnøve Finden lager ikke ost, de lager kitt. "Ekte Gauda, lagret i Nederland" hvor naiv går det an å bli? Tipper den er kokt sammen i Polen, og lagringen har foregått på traileren, som kanskje har gått via Nederland.
    Jeg kjøper ikke den smakløse blokken de kaller hvitost fra Synnøve, men så stor mistro har jeg ikke til dem. Skriver de at den er modnet i Holland så tror jeg nok de er litt stolte av produktet sitt på grunn av at det holder noenlunde mål. Jeg tror ikke et så stort norsk firma har varemerking som er et falsum. Men på den annen side kan det hende at det er jeg som er helt bak mål i min naive tro på reklamen... ouch!
    Stoltheten til Synnøve Finden stopper ved fortjenesten. Et firma som kopierer konkurrenten (Tine) både ved å ha embalasje som er til forveksling lik og navn på produktene som er li konkurrentens eier ikke stolthet over produktene sine.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    baluba skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Synnøve Finden lager ikke ost, de lager kitt. "Ekte Gauda, lagret i Nederland" hvor naiv går det an å bli? Tipper den er kokt sammen i Polen, og lagringen har foregått på traileren, som kanskje har gått via Nederland.
    Jeg kjøper ikke den smakløse blokken de kaller hvitost fra Synnøve, men så stor mistro har jeg ikke til dem. Skriver de at den er modnet i Holland så tror jeg nok de er litt stolte av produktet sitt på grunn av at det holder noenlunde mål. Jeg tror ikke et så stort norsk firma har varemerking som er et falsum. Men på den annen side kan det hende at det er jeg som er helt bak mål i min naive tro på reklamen... ouch!
    Stoltheten til Synnøve Finden stopper ved fortjenesten. Et firma som kopierer konkurrenten (Tine) både ved å ha embalasje som er til forveksling lik og navn på produktene som er li konkurrentens eier ikke stolthet over produktene sine.
    Kapitalismen, altså. ::) Men likefullt så er jeg litt tvilende til at osten er lagret på en trailer som passerer Holland.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.926
    baluba skrev:
    Pink_Panther skrev:
    baluba skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Synnøve Finden lager ikke ost, de lager kitt. "Ekte Gauda, lagret i Nederland" hvor naiv går det an å bli? Tipper den er kokt sammen i Polen, og lagringen har foregått på traileren, som kanskje har gått via Nederland.
    Jeg kjøper ikke den smakløse blokken de kaller hvitost fra Synnøve, men så stor mistro har jeg ikke til dem. Skriver de at den er modnet i Holland så tror jeg nok de er litt stolte av produktet sitt på grunn av at det holder noenlunde mål. Jeg tror ikke et så stort norsk firma har varemerking som er et falsum. Men på den annen side kan det hende at det er jeg som er helt bak mål i min naive tro på reklamen... ouch!
    Stoltheten til Synnøve Finden stopper ved fortjenesten. Et firma som kopierer konkurrenten (Tine) både ved å ha embalasje som er til forveksling lik og navn på produktene som er li konkurrentens eier ikke stolthet over produktene sine.
    Kapitalismen, altså. ::) Men likefullt så er jeg litt tvilende til at osten er lagret på en trailer som passerer Holland.
    Jeg er helt sikker på det. Du husker vel hårpleieproduktene som ble påstått var utviklet av "vitamininstituttet i Sveits" ?
     
    N

    nb

    Gjest
    Norvegia (for øvrig en type gouda) er Norges mest solgte ost. Derav kan man enkelt slutte at nordmenn flest ikke liker ost, alternativt at de fleste aldri har smakt en ost som faktisk smaker noe.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Pink_Panther skrev:
    baluba skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Synnøve Finden lager ikke ost, de lager kitt. "Ekte Gauda, lagret i Nederland" hvor naiv går det an å bli? Tipper den er kokt sammen i Polen, og lagringen har foregått på traileren, som kanskje har gått via Nederland.
    Jeg kjøper ikke den smakløse blokken de kaller hvitost fra Synnøve, men så stor mistro har jeg ikke til dem. Skriver de at den er modnet i Holland så tror jeg nok de er litt stolte av produktet sitt på grunn av at det holder noenlunde mål. Jeg tror ikke et så stort norsk firma har varemerking som er et falsum. Men på den annen side kan det hende at det er jeg som er helt bak mål i min naive tro på reklamen... ouch!
    Stoltheten til Synnøve Finden stopper ved fortjenesten. Et firma som kopierer konkurrenten (Tine) både ved å ha embalasje som er til forveksling lik og navn på produktene som er li konkurrentens eier ikke stolthet over produktene sine.
    Jeg var på jakt etter revet gulost på Rema forrige dagen. Finnner Synnøve Finden produktet, ser på ingrediensene.......og finner karbohydrater! Spørsmålet ble så hvorfor det er karbs i et produkt som naturlig er karbfritt? ???

    Ble ikke noe Synnøve produkt på meg, Tine posen innholdet det den skulle, revet gulost med kun fett og protein!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.926
    Finden har også noe de kaller "Pizzatopping" eller noe lignende. Ligner på revet ost, men det er alt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Finden har også noe de kaller "Pizzatopping" eller noe lignende. Ligner på revet ost, men det er alt.
    Det er ikke ost - i beste fall luftekstrudert plast. Potetmel klarer jeg meg uten i osten min. Den som syns dette smaker godt bør ta et grunnkurs i mat.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Undersøkelse av grovbrød i Dagbladet - godt å se at det ikke er jeg som er tullete. Kjøpte det Fjellbrødet en gang, fy for noe skit, og det var også 5-kornbrødet fra Bakers - luft med korninnbinding og elendig skorpe.

    Men det Vitabrødet har truffet de gangene jeg har kjøpt det, og der har de tydeligvis ikke fusket med ingrediensene. Bakers lager derimot så dårlig brød at deres produkter har jeg helt styrt klar av etter en rekke uheldige opplevelser. Har ikke prøvd Bakers Naturlig Sunt Bygg Fullkorn, som ble nummer to i testen.

    Men ett skal man være sikker på - det at produktene kommer fra et kjent merke er ingen garanti for kvalitet lenger.
    http://www.dagbladet.no/2011/03/02/tema/helse/kosthold/mat/brod/15642568/
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Undersøkelse av grovbrød i Dagbladet - godt å se at det ikke er jeg som er tullete. Kjøpte det Fjellbrødet en gang, fy for noe skit, og det var også 5-kornbrødet fra Bakers - luft med korninnbinding og elendig skorpe.

    Men det Vitabrødet har truffet de gangene jeg har kjøpt det, og der har de tydeligvis ikke fusket med ingrediensene. Bakers lager derimot så dårlig brød at deres produkter har jeg helt styrt klar av etter en rekke uheldige opplevelser. Har ikke prøvd Bakers Naturlig Sunt Bygg Fullkorn, som ble nummer to i testen.

    Men ett skal man være sikker på - det at produktene kommer fra et kjent merke er ingen garanti for kvalitet lenger.
    http://www.dagbladet.no/2011/03/02/tema/helse/kosthold/mat/brod/15642568/
    Hele testen er jo bare vissvass.
    Hvorfor har de ikke med karbohydrat innholdet som ligger mellom 50-60g/100 for alle typene. Greit å vite hva man egentlig spiser?

    Takke meg til mitt eget hjemmebakte nøttebrød.
    13g protein
    35g fett
    2,0g karbo
    5g kostfiber
    375 kcal
    Alt pr. 100g selvsagt.

    :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.926
    Brød kjøper vi da fra den lokale bakeren. Han uten kjedetilknytning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn