pengesluk skrev:
BT skrev:
vredensgnag skrev:
Norsk Kundebarometer at matvarekundene er misfornøyde, skuffet og tildels likeglade over tilbudet de blir møtt med i de fire store matkjedene.
Men vi er superfornøyde med Vinmonopolet.
Ja, og hvilket paradoks oppi all elendigheta! Eller kanskje nettopp derfor; så vi kan drikke og glemme!
Men Vinmonopolet er ikke direkte sammenlignbart, og har i tillegg vært gjenstand for betraktelige modifiseringer i mottaksmønster gjennom årene.
For det første er det vertikal prisstruktur hele veien fra kattepiss opp til ambrosia som koster konas forlovelsesring.
Leverandører teller alt fra verdens mest kresne utviklere til folk som lager traust og grei drikke; og blant leverandørene er det holdninger som varierer fra Feinschmecker i små serier og ned til lempere av hverdagsvin.
For kundene blir det en helt annen situasjon enn om man går til dagens butikker. Vi kan velge, fra rikholdige kataloger og fra spesiallister, og vi kan også velge det servicenivået vi ønsker - inkl. hjemkjøring om det er ønskelig. Man kan tom. utvikle et forhold gjennom utenlandske produsenter og innenlandske importører, og så la disse levere til en gjennom polet.
Hvilken norsk forretning har noe tilsvarende, med unntak av helt spesielle delikatesseforretninger.
Norske matkjeder spekulerer i hvor mye som skal til for at folk skal kunne tro maten de spiser ikke er sagflis, viskelær og spon, og så holder de seg akkurat over minstemål på veldig mange områder. At forbrukerne ikke er kresne hjelper dem til å slippe unna med det.
(F.eks. - hadde det ikke vært for baristabølgen og Kaffebrenneriet m.fl., så ville folk flest fortsatt drukket kokekaffe som ble gjort på brunfarget sagflis tilsatt kaffesmak. Det at folk plutselig kunne drikke ordentlig kaffe tvang Evergood, Friele o.a. til å oppgradere det de leverte.)