Enda et norsk eksporteventyr, i betydningen fantasifullt oppspinn. Ser at Brekk ikke er enig i undersøkelsene som er gjort, og han mener man ikke tar høyde for sysselsettingseffekten. "Skulle vi bare helt ut melken?"
Var kanskje en tanke å la være å satse på kyr som er blitt gjort om til melkemaskiner ved hjelp av veldig sær avl, og finne på noe annet? Hvem vet.
Jeg mener jeg tidligere har kommentert noe enda rarere med Jarlsberg eventyret.
De er begynt å lage osten i USA, med litt melk fra Norge og med mest fra USA. Og så har de overført kulturen de bruker for å sette i gang prosessen fra Norge til USA.
Kan man forestille seg at franskmenn ville funnet på noe så dumt?
En full norsk produktsjef fortalte meg på en fest at dette med "branding" hadde vi i Norge full styring på, for branding kom fra gammelnorsk og betød å sette merke på ting. Tja.
Det lages Jarlsberg i flere land enn USA, snart lager de sikkert ikke noe i Norge, men de klarer garantert å finne ut av å tape penger på det likevel.
Men det er dyrere enn en halv milliard:
http://www.na24.no/article2983777.ece