Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Ukritisk bruk av antibiotika i både folk og fe er jo årsaken til problemet.

Superbakterier dreper spebarn i India - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no

Helsepersonell i Norge er nok mye mer forsiktig med bruken enn det vi ser over.

På matvaresiden er det spesielt to tiltak man kan iverksette. Ikke tillate antibiotika i dyrefor eller fiskefor. Samt ikke tillate omsetning av mat som har for høye nivåer av uønskede bakterier. Innfører man dette tiltaket vil de som vil selge produkter i Norge tvinges til å produsere på en måte som gir bakterietrygge produkter. Det er den eneste måten å gjøre det på. Den eneste måten som kan tvinge produksjonen over på andre og tryggere metoder. Det er ingen som vil produsere noe som ikke er tillatt å selge.

Begge deler vil koste matvareindustrien penger og vil derfor være upopulære tiltak. Men det er fullt mulig å gjennomføre.

Vi forbrukere kan gjøre det vi kan ved ikke å handle produkter som ikke er trygge å håndtere. For min del er det helt slutt på å bruke rå kylling av noe som helst slag inntil det er på plass en troverdig merking av trygge produkter.
    Hehe, skal du oppnå det så må småskala landbruket vi har i Norge idag beskyttes, ikke øke besetningene som frp legger opp til eller bygge ned importvern som du forfekter. At du ikke vil spise fersk kylling er jo bare tullete, man kan kjøpe kylling uten narasin i foret og kombinere det god kjøkkenhygiene.
    Det er farlig å drite også hvis man ikke vasker seg på henda etterpå, men du har kanskje kuttet ut det også.. drite altså?
    Du glemmer ESBL bakterien cruiser. Den kommer ikke fra foret. men er i stammen.
    Helt greit å kutte ut kylling synes jeg. Når myndighetene ikke tar grep, virker det heldigvis som folk lar seg skremme vekk fra infisert mat, som igjen fører til nedgang i salget. Dermed må Nortura foreta seg noe for å gjenopprette tillit.
    Som sagt uten narasin eller penicillin for ikke bidra til mer resistens kombinert med god kjøkkenhygiene for å håndtere problematikken som allerede eksisterer, esbl.. ESBL er heller ikke én bakterie men en gruppe, kyllingene klekkes jo ikke med bakterier fra denne gruppen men en genetisk disposisjon, da er man avhengig av små besetninger med god plass for å begrense/unngå infeksjoner

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Som sagt uten narasin eller penicillin for ikke bidra til mer resistens kombinert med god kjøkkenhygiene for å håndtere problematikken som allerede eksisterer, esbl.. ESBL er heller ikke én bakterie men en gruppe, kyllingene klekkes jo ikke med bakterier fra denne gruppen men en genetisk disposisjon, da er man avhengig av små besetninger med god plass for å begrense/unngå infeksjoner
    God kjøkkenhygiene er ikke nok. Den må være særdeles god. Hansker og desinfisering av alt som har vært i kontakt med kjøttet. Utstyr som normalt ikke hører hjemme på et vanlig norsk kjøkken. Og hvorfor skal vi spise mat som er farlig å ta på? Jeg velger å la det være.
    Offisielt dauer minst 25000 euborgere som følge av disse bakteriene hvert år (ESBL og MRSA). Uoffisielt er 30.000 av disse, tyskere som stryker med av det samme.

Jada ESBL er en gruppe, men det er enklere å omtale det som ESBL-bakterie, isteden for å ramse opp alle jeg ikke kan navnet på.

Kjernen er jo at næringen ikke klarer å skjønne hvor i kjeden infeksjonen oppstår. De har endret foret, gitt de plass nok, passet på renhold. Allikevel blir de infisert. Skulle ikke forundre meg om de spiser sin egen avføring og smitter seg sjøl.

Takket være oppheving av tollmurer i 94 (AP stod for dette ja, de ville jo ha Norge inn i EU) står vi nå oppi dette med driten opp til knea.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Tortura kan fort ende opp med virkelig å fortjene "tilnavnet" sitt... dessverre. Kjøper/spiser svært lite kylling heldigvis, og det er ikke ut til at det er noen grunn til å øke inntaket for tiden.. Myndighetene MÅ nå ta skikkelig grep i dette, finnes ingen grunner eller unnskyldninger for ikke å gjøre noe. Vi snakker om store konsekvenser som vil påvire alle, fysisk, psykisk og/eller over pengepungen som økt belasting av helsevesenet. Lurer på hva anslagsvise kostnader for dette problemet kan kalkuleres til, samfunnsmessig sett? Er det i størrelsesorden like mye som hva våre narkomane koster oss så kan det jammen sidestilles mht. forbud også.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Kostnadene tilsvarer summen som et årlig forbruk av sjampis og kvins i IOC.
    Eller et kvart Oslo-OL, om du vil.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Norsk kalkun er ikke trygg mat

Fant antibiotika-resistente e. coli-bakterier i norsk kalkun - nyheter - Dagbladet.no

(Dagbladet): I 2013 produserte norske bønder over 10 000 tonn kalkun. Det er nær sagt all kalkun som selges på det norske markedet.

Samme år undersøkte det norske overvåkningsprogrammet NORM-VET norske kalkunfileter. Da påviste de at 49,4 prosent av alle kalkunfiletene de undersøkte hadde antibiotika-resistente e. coli-bakterier i seg.

Kjøper man norsk kalkun spiller man norturarulett med egen helse.

C

cruiser

Gjest
    Desinfisering, nei nå må dere gi dere, man bruker egen kniv og fjøl når kylllingen skjæres ned, vasker dette samt hender før man fortsetter med andre råvarer. Dette er standard prosedyre og barnelærdom uansett hvilket helt ubehandlet dyr man håndterer. Men for all del det er jo bare å være mer hysteriske enn frustrerte fruer

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Desinfisering, nei nå må dere gi dere, man bruker egen kniv og fjøl når kylllingen skjæres ned, vasker dette samt hender før man fortsetter med andre råvarer. Dette er standard prosedyre og barnelærdom uansett hvilket helt ubehandlet dyr man håndterer. Men for all del det er jo bare å være mer hysteriske enn frustrerte fruer
    Helt enig.
    Det er forøvrig samme metode som de 30000 døde tyskerne brukte.
    Men her på berget er vi litt barskere, så slikt biter ikke på oss. Vi spiser ESBL og MRSA uten så mye som kimse av det. Vikinger vettu.

C

cruiser

Gjest
    Jaja, i og med at islamiseringen allerede er godt gang kan jeg liksågodt lage meg risotto med kylling til middag.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jaja, i og med at islamiseringen allerede er godt gang kan jeg liksågodt lage meg risotto med kylling til middag.
    Kyllingen er sikkert halal, men du blir nok ikke smittet av Islam av den grunn. Det er mer lik en mentalsykdom.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Lurer på om jeg faktisk er smittet, jeg.
    Tar meg selv i å kikke mot Mekka opptil flere ganger daglig. Spesielt på fredagene........???

Kan selvfølgelig ha sammenheng med at klokka henger i den retningen....:rolleyes:

C

cruiser

Gjest
    Jeg bruker alltid fjøler av plast til å håndtere rått kjøtt/fisk, disse vaskes enkelt i maskin på tilstrekkelig temperatur, hender vaskes også, ser ikke problemet med dette, det er jo standard prosedyre uansett hva slags dyr det er snakk om

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker alltid fjøler av plast til å håndtere rått kjøtt/fisk, disse vaskes enkelt i maskin på tilstrekkelig temperatur, hender vaskes også, ser ikke problemet med dette, det er jo standard prosedyre uansett hva slags dyr det er snakk om
    Er ikke fagmann her, men mener å ha lest at:
    pkt 1. plastfjøl er værre enn trefjøl fordi den i tre inneholder stoffer som virker desinfiserende.
    pkt 2. vanlig husholdnigsoppvaskmaskin vasker ikke på høy nok temperatur til å ta knekken på faenskapet.

Men som sagt, dette er ikke mitt fagfelt.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.381
    Torget vurderinger
    2
    Kylling og fjærkre= spesialavfall=biological Hazard, og kommer ikke lengre over dørstokken her i huset.

Hvordan har det "sunne" landbruksamvirke i Norge og norske helse og landbruks myndigheter tillate dette å skje? Kanskje det har noe med at en kylling i dag koster det samme som på 70 tallet.
    Tilliten til industrimat er lik 0. Spiser vilt og villfisk i stedet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.603
    pkt 1. plastfjøl er værre enn trefjøl fordi den i tre inneholder stoffer som virker desinfiserende
    Plast er fint. Det kan vaskes i maskin på høy temperatur, trefjøler vil sprekke av den behandlingen. Utover det stemmer det nok.

pkt 2. vanlig husholdnigsoppvaskmaskin vasker ikke på høy nok temperatur til å ta knekken på faenskapet.
    På ymse "auto" - programmer er det nok riktig. Det som har høyest temp i et vanlig oppvaskmaskinprogram er fort skyllingen og tørkingen, ikke vaskingen. I bruksanvisningen for min (Miele) står det at på det automatiske programmet er vasketempen 45-65 grader og skyllingen på 60. Jeg vasker stort sett det meste på programmet som har 75 grader under vask. ("gryter og panner" som det så kjekt heter). Jeg vasker alt i maskin, inkludert ganske fjonge kokkekniver o.l. - temperaturen i maskinvask er betydelig høyere enn ved håndvask - selv 60 grader i maskin er høyere temperatur enn hva man normalt får i oppvaskkummen. Ganske vanlig å strupe varmtvann på ca 55 grader ut av VVB for å unngår skoldeskader.

Prøv selv: Fyll kummen med varmtvann fra springen og mål tempen. Jeg er rimelig sikker på at den vil være under 60 grader, for ikke snakke om hva den er etter at vannet har stått noen minutter med varmetap til kummen og luften over.

En svært varm dusj er noen få og 40 grader.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Drev barnehage en gang i verden og da måtte vi kjøpe "institusjons oppvaskmaskin". Dyr som pokker, men den holdt mye høyere temperatur enn vanlige "husholdningsutgaver" av samme.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Fransk skrekkfilm om fiskeoppdrett, også innom Norge. Tekstet på dansk.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.639
    Sted
    Smurfeland
    Mulig det ikke passer helt i den tråden her, men. Fuckings jævla Gilde. De pakker skinkestek som påleggskiver og legger en fin skive øverst og underst der det er synlig gjennom emballasjen, også ser alle de andre skivene i pakka ut som avskjær og hakka møkk. Søpleselskap.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Er ikke fagmann her, men mener å ha lest at:
    pkt 1. plastfjøl er værre enn trefjøl fordi den i tre inneholder stoffer som virker desinfiserende.

Men som sagt, dette er ikke mitt fagfelt.
    Plastfjøler er noe jævelskap, de gjør kniver mere uskarpe, og samler opp mere bakterier-

Som du nevner har treverk diverse desinfiserende stoffer i seg.

Dette har også mose/torvmose på linje med våtservietter.

Seljebark som tygges inneholder Salicylater som blir omdannet i kroppen til Salicylsyre.
    Dette blir nå fremstilt syntetisk og kalles da for Acetylsalicylsyre.

En dusj med Klor og litt Grønnsåpe tar knekken på mye.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Mose og selje er vel ikke hverdagskost på det jevne Norske kjøkken vil jeg tro ???

Noen som vet hvilke stoffer/bakterier trefjølene klarer å desinfisere da? Eller blir det bare å putte fingern i været?

C

cruiser

Gjest
    Bakteriene tørker ut på trefjøla. I forkant av dette overføres de heller ikke like lett til matvarene som ligger på. Dette er egentlig gammelt nytt, de som vil må gjerne filitere fisken sin på bambus fjøla, jeg foretrekker en plastfjøl til slikt som jeg vasker på høy nok temperatur 70+

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Mose og selje er vel ikke hverdagskost på det jevne Norske kjøkken vil jeg tro ???

Noen som vet hvilke stoffer/bakterier trefjølene klarer å desinfisere da? Eller blir det bare å putte fingern i været?
    For noen år siden var Torvmose, og det finnes en rekke arter, ganske betydelig innen husbygging.

Da laftet tømmerhus, der mose ble lagt mellom hver runde med stokker for isolasjon.

Men greit å vite når en er ute - av huset - hvis en orker å løfte på ræva da....... og skulle trenge noe desinfiserende til ett sår eller lignende.
    Ikke alle går med Klorhexidin i baklommen.

For så vidt er vel ikke multiresistente bakterier hverdagskost i Norske kjøkken enda...........eller er de det????

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Tørke ut og dø, kan jeg forstå.
    Det var de desinfiserende egenskapene trevirke har, jeg egentlig var ute etter.
    Hvis trefjøl er bakteriedrepende skulle vel det tilsi at vond lukt enkelt kan unngås. Men det stemmer vel ikke?

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Hygiene på kjøkkenet – tre eller plast? - Sykdommer

Nå og da dukker det opp saker i media om at tre- og plastredskaper har ulike hygieniske egenskaper i bruk på kjøkkenet. Men om du bruker sleiv og fjøl av plast eller tre, har liten betydning.
    Det er nordmenns dårlige kjøkkenhygiene som skaper bakteriebombene

[h=4]Bakterievekst på plastfjøler[/h]- På plastfjøler ser vi at bakterier kan overleve lenge, og er det fukt kan de til og med vokse, sier forsker i bioteknologi Bjørn Christian Schirmer ved forskningskonsernet Nofima til Klikk.no.
    - Er fjøla tørr, kan de overleve i flere dager og uker. Og dersom fjøla har hakk, riper eller sprekker, kan bakteriene lettere gjemme seg for vask.

Også trefjøler kan bli smittekilder dersom de ikke rengjøres godt nok.
    - Tre er et porøst materiale og bakteriene kan trekke inn i fjøla der de kan bli liggende. Fordi materialet er porøst vil det være igjen en del fukt inni fjøla selv om overflaten virker tørr, noe som gir godt klima for bakteriene. Likevel er det ingen studier som viser at disse kan komme ut igjen ved bruk, eller når fjøla igjen blir fuktig, sier Schirmer.

Gammel trefjøl er ok
    Norsk Treteknisk Institutt mener på sin side at trefjøler kan være mer hygieniske og at bakteriene dør fortere ut på trefjøla nettopp fordi den er porøs.
    "Porøse materialer som tre tørker fortere enn plast, og dermed dør bakteriene fortere ut", skriver de.
    De viser også til at tresortene furu og eik har større antibakterielle egenskaper enn bøk og ask. Lønn er dårligst. Et modellforsøk viste at skjærefjøler av furu innsatt med E.coli-bakterier, ikke hadde spor av bakterien etter noen timer.
    I deres forsøk fant man at trefjølens alder eller ru overflate ikke hadde betydning for bakterieveksten, i motsetning til plastfjøler der furer og fordypninger kan holde på skadelige bakterier lenge etter vask.

Vask godt uansett
    Schirmer har gjennomgått flere titalls norske og internasjonale studier gjort på plast- og trevirke i kontakt med næringsmidler, og sier de gir motstridende resultater.
    Noen konkluderer med at tre er mest hygienisk, mens andre konkluderer med det motsatte.
    Dette kan nok skyldes forskjeller i betingelsene i de enkelte eksperimentene.
    - En ny plastfjøl er enkel å rengjøre, og bakteriene vaskes lett av i hånd- eller maskinvask. Problemet oppstår når det er mange skjæremerker der bakteriene kan overleve etter vask, sier Schirmer.
    En av studiene inkludert i Schirmers og Nofimas undersøkelser, fant at den måten vi rengjør skjærefjøler på, generelt ikke er god nok til å forhindre kryss-smitte.
    For å sikre deg mot spredning av farlige bakterier på kjøkkenet, er god kjøkkenhygiene mye viktigere enn hvilket materiale du har i kjøkkenredskapene.

Som det nevnes tørker også treverk ut.

Men det kan dannes Sort mugg på treverk.
    Men eddik er også fin i vaskevann for mugg og slike ting, men det lukter jo.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg kjøpte oppvaskkum i tre fra William Garvey i England, var det etter litt studier av treverkets anti-bakterielle egenskaper, noe Garvey selv viste til. Men det er alltid greit å sjekke ting. Hardtre, og teak som min oppvaskkum er laget av, tar livet av bakteriene ganske kjapt i forhold til hva som skjer i skjærefjøler av plast, gummi o.a.

Dette var et av stedene jeg fant opplysninger på dengang. Et amerikansk universitet, der man undret seg da myndighetene ville man skulle anvende plast i stedet for tre for skjærefjøler. Etter en stund vil også en porselenskum være et greiere tilholdssted for bakterier enn hva en trekum er, merkelig nok. Men det skyldes at porselen får små riper der de trives.

UC-Davis Food Safety Laboratory: Cutting Board Research

Tyskere er enige (pdf):
    http://www.wkpaletten.ch/v2_eng/pdf/holz_ein_bakterienkiller.pdf

Jeg kjøpte det som heter Bespoke Double Belfast Sink:
    Stunning wooden sinks & wood basins, William Garvey design

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.603
    Det mest effektive for å kverke basselusker er temperatur. Maskinvask på høy temperatur (typisk program for gryter o.l.) skjer på MYE høyere temperatur enn hva som er tilfelle i en oppvaskkum. Det er fort 20-30 grader forskjell i maskinens favør.

Stikk et termometer i oppvaskkummen en gang, gjerne mot slutten av vaskeøkten. Er neppe over 50 grader der.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Lager man oppvaskkummer av regnskog også?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Enda et eksempel på null korrespondanse mellom kvalitet og pris i Norge. Løp og kjøp.
    Tagliatellen til Norgesgruppen "Fersk og ferdig" er også av ypperlig kvalitet, og også meget prisvennlig i forhold til andre og dårligere tilbud.

Billigst smaker best - Aftenposten

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    billigst smaker best, står det.

Best smak er ikke det samme som best kvalitet. Det skal nemlig ikke så mye til å få søppelmat til å smake helt greit eller godt. Det kommer av at hjernen vår er programmert til å like fett, karbohydrater og salt. potetchips! Fast food! For ikke å nevne tilsetningsstoffer som smaksforsterkere.

Billig mat = Kvalitetsingredienser på et minimum. og flust av billige erstatninger. Hvor stor andel kjøtt er det i disse billigpølsene?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Bare å lese artikkelen, og se på selve testen, der hvert enkelt produkt beskrives i detalj.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn