Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.603
    Timelønna for egenproduksjon av pølser er svært lav, så økonomisk er det ikke noe veldig vektig argument å lage de selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Timelønna for egenproduksjon av pølser er svært lav, så økonomisk er det ikke noe veldig vektig argument å lage de selv.
    Det gjelder vel all matlaging med mindre man er hjemmeværende husmor. Få ting som slår en Fjordland i en micro. 4 minutter. Lager man bedre mat selv bruker man gjerne en halv til en time ... litt avhengig. Og regner man timelønn og overtidsbetaling på dette kommer man svært dårlig ut.

Det er i det hele tatt ikke særlig lønnsomt å gjøre noenting som helst annet enn å jobbe, og sove slik at man er i stand til å jobbe mer.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.603
    Nei, men det er et moment som ofte forsvinner i "hvor dyrt er ditt og datt". Ordentlig slakterpølse til 130+ kroner kiloen fremstår som dyrt om referansen er billigste sort FirstPrice - pølse, men om man faktisk har prøvd å lage pølse selv fremstår det som rimelig gitt innsatsen som er nødvendig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nei, men det er et moment som ofte forsvinner i "hvor dyrt er ditt og datt". Ordentlig slakterpølse til 130+ kroner kiloen fremstår som dyrt om referansen er billigste sort FirstPrice - pølse, men om man faktisk har prøvd å lage pølse selv fremstår det som rimelig gitt innsatsen som er nødvendig.
    Det er ingen naturlig sammenheng mellom pris og kvalitet i Norge, og pølser er intet unntak.

Et ekspertpanel bestående av to pølsemakermestre testet julepølsene nylig og den suverent beste, og eneste med toppkarakter var First Price... testens rimeligste til 37kr/kg

Billigst smaker best - Mat

Absolutt helt på bånn finner du Jens Eide ekte julepølse til 149 kr/kg. Testens eneste med en toer.

----

julepolse_first_price.jpg
    First Price julepølse
    Flott pølse med godt balansert smak. Testvinner!

julepolse_jens_eide.jpg
    Jens Eide ekte julepølse
    Testens dyreste er også testens dårligste.

C

cruiser

Gjest
    Alle vet jo at jens eide har dyktige pølsemakere, kjøper ikke helt den testen der, registrerer også at pølsene som havner på topp har minst kjøtt, mest fett og mest stivelse.. for meg sier testen mye mer om panelet enn pølsene, det samme gjaldt også pinnekjøtt testen med samme panel

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Enda et eksempel på null korrespondanse mellom kvalitet og pris i Norge. Løp og kjøp.
    Tagliatellen til Norgesgruppen "Fersk og ferdig" er også av ypperlig kvalitet, og også meget prisvennlig i forhold til andre og dårligere tilbud.

Billigst smaker best - Aftenposten
    ^Som tidligere nevnt.
    Og veldig ofte bevist av norske matvareprodusenter. Har man øynene med seg, er det kvalitetskupp å gjøre i kjøttdisker, o.l., fordi produsentene ikke tar seg tid til å differensiere kvalitet i forhold til pris. De regner med at forbrukerne stoler på prisen som kvalitetsindikator, og selger sekunda vare til høy pris.

Gildes langtidsmørnede kjøtt er et kroneksempel på hvor lett det er å få nordmenn til å kaste vekk pengene sine.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Alle vet jo at jens eide har dyktige pølsemakere, kjøper ikke helt den testen der, registrerer også at pølsene som havner på topp har minst kjøtt, mest fett og mest stivelse.. for meg sier testen mye mer om panelet enn pølsene, det samme gjaldt også pinnekjøtt testen med samme panel
    En pølse med for lite fett, spesielt de finmalte sortene er fullstendig uspiselig. Det ekleste som finnes er vel de "sunne" tørre kalkunpølsene. En god pølse skal være sprekkeferdig av fett og punktere så de spruter deg i øyet når den er ferdigtrukket.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Deph, du er en syk mann :cool:

C

cruiser

Gjest
    Hehe, hva med å holde kalkunpølsene utenfor. Hvis kvalitet for deg er at halve pølsa er stivelse og e stoffer så gjerne for meg. Det er fullt mulig å lage pølser som har 80%+ kjøttinnhold som er saftige, og ikke minst.. smaker av kjøtt. Man kan ikke prise mat etter hva Rieber kameratene og Jenny Jensen syns er godt..

En pølse med for lite fett, spesielt de finmalte sortene er fullstendig uspiselig. Det ekleste som finnes er vel de "sunne" tørre kalkunpølsene. En god pølse skal være sprekkeferdig av fett og punktere så de spruter deg i øyet når den er ferdigtrukket.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hehe, hva med å holde kalkunpølsene utenfor. Hvis kvalitet for deg er at halve pølsa er stivelse og e stoffer så gjerne for meg. Det er fullt mulig å lage pølser som har 80%+ kjøttinnhold som er saftige, og ikke minst.. smaker av kjøtt. Man kan ikke prise mat etter hva Rieber kameratene og Jenny Jensen syns er godt..

Har smakt de beste pølser med 100% kjøtt/fett. Satans gode ting, og håndlagde av en luring her på sentralen. De var saftige som bare det... og hvis du stakk hull på dem så koagulerte kjøttsaften på stekepannen som det som renner ut av en saftig kotelett.

Av vanlige pølser er vel de rå i Jacobsserien fra meny ganske langt oppe, og ikke er de spesielt dyre heller.

Men at noe er dyrt i Norge betyr ikke at det er god kvalitet. Det kan like gjerne være fjong innpakning, markedsføring og opprising som skal få folk til å tro at det er et bedre produkt enn de andre.

Samtidig kan man få gode produkter til en svært lav pris. Enten det er wienerpølser fra Best Price eller svineribbe til 19kr kg på Kiwi/Rimi eller hvor det nå var. Ingenting i veien med produktene, og det er ikke gitt at det er hakket bedre om du går i en dyr butikk og betaler 7 ganger prisen.

En sprø fettsprengt wiener eller en rå salsiccia (stekt/grillet), eller en grillet chorizo ... ok mat, mat ... men det meste av pølser i butikken er faktisk ikke noe godt i det hele tatt. Julepølse, middagspølse, kjøttpølse etc. ... står jeg glatt over hvis jeg får velge selv.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Det maskinelt utbenede kjøttet i kalkun- og kyllingpølser er det vel ingen som spiser? Ærlig talt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.537
    For mange er nok fjong pris det viktigste uansett hva slags vare det gjelder. I mitt distrikt er det pølser fra Brubakken som er det gjeveste, uten at jeg skjønner hvorfor. Smaksfattige og tørre, men dyre.
    Nå er det ikke slik at jeg påstår at billigst er best, det er langtfra alttid det stemmer, det hører til unntakene, men det er også langtfra alltid at det dyreste er best.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det maskinelt utbenede kjøttet i kalkun- og kyllingpølser er det vel ingen som spiser? Ærlig talt.
    det er vel riktig å bruke alt på kyllingen? MUK tar med siste kjøttrest. Og et sted må det jo brukes. Pølser og farse er jo nettopp dette. Man fyller på med siste rest av skrotten.

C

cruiser

Gjest
    det er vel riktig å bruke alt på kyllingen? MUK tar med siste kjøttrest. Og et sted må det jo brukes. Pølser og farse er jo nettopp dette. Man fyller på med siste rest av skrotten.
    Er helt for å bruke hele dyret men det "rosa slimet" kan jeg spare meg for, dette er ikke mat

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Nystekte Seikaker / Seikarbonader

Var innom brygga til en lokal fisker i går ettermiddag.

Ble 8 kg Lyrfilet som jeg stekte i morges og endte opp med 200+ Lyrkaker.

4 kg seifilet til over 100 stk Seikaker og 3-4kg Seifilet til Seibiff.
    Betalte kr 30,- for kg, for rund sløyd fisk uten hode.
    Endte opp med 11kg renskåret filet.

Hvitløk er noe svineri når det brukes i alt av matvarer, jeg bruker spiseskje og former fiskekakene, skal en ha de penere, bør sprøytepose brukes.

Hellstrøm som jeg ikke har sansen for, brukte bare 18% klippfisk i sin ferdiggrateng - skulle økes til 21%:(

Eyvind Hellstrøms fiskegrateng slaktes av ernæringseksperter - VG

Jeg bruker minst 80% fisk i mine fiskekaker.

Skulle helst hatt Hyse, som er best til fiskefarse, men fisker hadde flyttet garna sine og fikk bare en Hyse.
    Han fikk også tre Kveiter, to på 10-15kg vurdert ved Amerikanske øyemål, og en på 35 kg solgt til fiskemottak.
    Den største i hvert fall hadde viklet seg inn i Seigarna - havnet i en pose/sekk.

Testet en nyinnkjøpt Kenwood og bruker kverna - to ganger, fisken blir litt grovere da enn i foodprosessor.

Foodprosessor er best å bruke til fiskeboller og hjemmelagd fiskepudding.

Særlig til Torsk med dårlig bindeevne - bruk gjerne noen egg også.

Oppskrifter:rolleyes:

Njei, minst 80% fisk, salt, fløte, melk, vann, potetmel, hvetemel, Hvitpepper, Muskatnøtt hvis ønskelig, Løk, Purreløk, Gressløk, Ingefær.......:confused:

Men kjære deg da:eek: ikke alt i samme farse;)

Steker helst i margarin, får en bedre smak da, men kan ha litt olje i panna ved første steking.

La fiskematen avkjøle seg før den legges i poser og settes på kjøle eller i fryser.

Fiskepudding lages i Brødformer - heles i, og settes i vannbad i stekeovn.

Kan jo bruke bare stekeovn også er en forsiktig, men smør formene før fiskefarsen helles i, løsner så mye lettere da.

Skriver ikke stort mere jeg.

Er heldig den som har kjerring som kan lage mat..........

Heldigere er den som kan lage maten selv:rolleyes:

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Hellstrøm har jeg ikke sansen for.

Han har en bror som driver restaurant? i Nord-Norge / Nordland.

Jeg liker Frode Aga

Frode Aga - Wikipedia

Hans bror driver Vega havhotell i Nordland / Helgeland

Broren heter Jon Aga

Vega Havhotell - Hovedsiden

Vennskapelig hos Aga p? Vega - tema - Dagbladet.no

Vega Havhotell - et litt annerledes hotell! (vivilheim)

Hotellet ble startet av andre sent 80-tall.
    Gikk vel konkurs både en og kanskje to ganger.

Også Harald Osa da - tidligere kompanjong med Frode Aga.

Har hatt flere tv-serier om mat.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Rock, fine bilder og oppskrift.

Enig i at hyse/kolje er enda bedre, men for meg kan det gjerne være hva slags fisk som helst, inkl. Makrell :)

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Kjørte igjennom kjøttkverna 2 ganger med den fineste skiva.
    Kan kjøre grovere, og færre ganger hvis en vil.

Det meste lar seg bruke, også Sild, Laks,Gjedde og annet.
    Noen fisk har dårligere bindeevne enn annen, og da kan det være en fordel å kjøre fisken i foodprosessor - får en mere fast konsistens som ikke er så grov.
    Kan da bruke litt mere potetmel og egg i forhold til fiskemengde.

Bruk ikke frosset fisk, eller frys ikke fisk som skal brukes til fiskefarse.
    Dette ødelegger bindeevnen i fisken - selv om det er de som påstår at dette lar seg gjøre med ekstra mengde egg i farsen for å erstatte den ødelagte bindeevne.

Jeg formet fiskekakene med spiseskjeer, men sprøytepose er mye brukt av de profesjonelle.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23

Faktaopplysning i trådtittelens ånd...:(

gratis mat.jpg

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Eg brukar berre fisk og krydder i fiskekakene. Helst vil eg ha ei blanding av lyr og hyse, men ein av delane går heilt greitt, det også.
    Nokon som har prøvd å lage fiskekaker av knurr? Snakka med ein som påstod av dette var heilt topp....?
    Bruker selv tyttebær til all slags stekt fisk, kaker inkludert. Må bare prøves!:)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Norzola er tipp-topp oppå ovsbakt laks, eller at en har en god snei i brunsausen...

Johan-Kr

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser det er mange som klager over lite utvalg i butikkene. Så her er noen bilder fra vår manuell betjente disk. En typisk fredagsdisk, med både rimelige og dyrere ting. DSC_0202.jpg DSC_0199.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.369
    Torget vurderinger
    4
    Så er det endelig godkjent, norsk handels to synkende skip skal holde hverandre flytende.

Konkurransetilsynet godkjenner Coops kjøp av Ica Norge. Coop har forpliktet seg til å selge 43 dagligvarebutikker til Bunnpris og 50 butikker til Norgesgruppen for å unngå at oppkjøpet svekker konkurransen.

To vidt forskjellige bedriftskulturer og bedriftsstrukturer skal slåes sammen, butikker skal omprofileres, butikker skal selges, ansatte skal sparkes, avtaler og sortiment skal reforhandles.

COOP har et splitter nytt sentrallager, men med en desentralisert organisasjonsstruktur.
    ICA med små og gamle lagre, topptungt og sentralisert.

COOP med den tungrodde gammelkommunistiske samvirkelagsmodellen.
    ICA med kremmere og kjøpmenn i franchisedrevne butikker.

Begge taper andeler i markedet. Begge sliter med mange gamle lokaler med dårlig plassering, mens Kiwi og REMA har vært flinke med å investere i nybygg på de mest attraktive plassene.

De siste årene har ICA måtte kutte kraftig på administrasjonssiden, likevel er to altfor tungt bemannet, og som kjent er det de beste som først finner nytt beite. Vi skal nok se at de beste av de gjenværende straks hopper i livbåtene også, rasket som blir igjen skal nok spisse albuene for å sloss med COOP-ledere om jobbene i den nye organisasjonen.

Leverandørene vil snart se at ICA-volumet handles fra COOP til deres bedre betingelser. Om ikke lenge vil man få innkalling til reforhandlinger av avtalebetingelser som skal reflektere COOP sin nye tyngde. Mange leverandører får kuttet resultatene sine med millioner og flere titalls millioner med et pennestrøk.

De eneste som gnir seg i hendene er konsulentbyråene.

Alt dette fordi den tidligere Hakon Gruppen ble solgt til noen fullstendig inkompetente svenske kjøpmenn som i sin umåtelige arroganse ikke ville forstå det norske dagligvaremarkedet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Norge er et dysfunksjonelt marked.

Spiller fuck all om det er 4 - 3- 2 - 1 aktører.. 95% av vareutvalget er identisk i samtlige norsk butikker.

Hva i all verden trenger vi Ica/Rema for, så lenge de selger nøyaktig de samme vare som de andre butikkene... bare litt dyrere?

Jeg hilser dette velkommen... det kan ikke bidra til annet på sikt enn at tollmuren må rives.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    Juicepresse er en av elektriske vareartikler som øker mest i salg.

Hadde overnattingsbesøk fra fred til lørdag (…ja, du skjønner) og til frokost ble det servert ferske rundstykker fra ovnen med godt smør og pålegg, nytrukket kaffe og ferskpresset appelsinjuice. Det ble tatt vel i mot :)
    Appelsiner er nå på sitt beste og det kjøres priskampanjer nå og frem mot påske. Fersk nypresset appelsinjuice er så enkelt og så sinnsykt godt, Imo.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.639
    Sted
    Smurfeland
    Juicepresse er en av elektriske vareartikler som øker mest i salg.

Hadde overnattingsbesøk fra fred til lørdag (…ja, du skjønner) og til frokost ble det servert ferske rundstykker fra ovnen med godt smør og pålegg, nytrukket kaffe og ferskpresset appelsinjuice. Det ble tatt vel i mot :)
    Appelsiner er nå på sitt beste og det kjøres priskampanjer nå og frem mot påske. Fersk nypresset appelsinjuice er så enkelt og så sinnsykt godt, Imo.
    Elektrisk juicemaskin virker i utgangspunktet som en god ide, men det er et par grunner til at jeg foretrekker den enkle, manuelle varianten iallfall til appelsinjuice.

Når man skal bruke en sentrifugerende juicer må man skrelle appelsinene, noe som tar lang tid. Man må også passe på å få fjernet alt det hvite mellom selve appelsinbåtene og det ytre skallet, fordi dette gjør at juicen blir bitter hvis det kommer med inn i juiceren. Dette tar veldig lang tid.
    Presser man appelsiner for hånd er det bare å skjære appelsinen i to, presse, og vips - ferdig.

Den andre tingen er at juicen skummer veldig mye når man bruker en sentrifugerende juicemaskin. Dette er også noe man slipper helt når man presser appelsiner på gamlemåten.

Edit: Har ikke testet en juicer som bare presser frukten, så min erfaring baserer seg på en sentrifugerende maskin.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Her var det vel snakk om presse og ikke ei sentrifuge, presse er helt klart å foretrekke

C

cruiser

Gjest
    ok, virket bare litt rart når du quotet ett innlegg som omhandlet ei elektronisk presse for å argumentere om bakdelen med ei sentrifuge og at manuell presse er å foretrekke ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn