Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H

Hardingfele

Gjest
    Kokkelørens plasthelvete er 914 kroner. Men de kjører kassen hjem til deg!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Jeg skjønner at noen synest det er praktisk å få varer + en ferdig plan levert på døra en gang i uken og er villige til å betale for det. Men for det første tar det ikke kortere til å lage matkassemat enn å lage mat på den vanlige måten - tillegget i tidsbruk kommer fra handlingen, samt at man nok får mindre svinn når det leveres kun akkurat det som trengs og ikke noe mer eller mindre. For det andre må man uansett på dagligvarebutikken innimellom for å handle andre ting som forbruksvarer, ikke-spiselige varer og ingredienser til frokost/lunch/matpakker/kveldsmat , så hvor mye tid man faktisk sparer er nok også diskutabelt. Dersom jeg på en tur på butikken i tillegg til det jeg ellers handler skulle ta med meg innholdet i den kassa der ville det tatt meg maks 10 minutter ekstra.

For det tredje forsvinner er muligheten til å bulkprodusere en del ting for så å porsjonsfryse etterpå - når jeg lager tomatsaus/bolognaise/supper/osv lager jeg som regel ganske store batcher og fryser i passe porsjoner - da går det svært kjapt å lage middag når det tas fra fryselageret.

Jeg har faktisk ikke sett innholdet i en slik kasse avbildet før - om dette er vanlig standard betaler man mye for å slippe noe hassle i alle fall...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Folk må ha for mye penger, og selvsagt gjerne kombinert med lite kunnskap om matlaging. For enkelte er denne løsningen en brilliant selvfølge, for andre (worldwide sett) råeste dårskap som tenkes kan.

En helt annen betraktning; hadde prisen og tilbudet på spise ute vært mer sammenlignbar med andre land så ville ikke dette markedet vært så stort som det faktisk har blitt. På den annen side - 8-900,- kjøper deg jo nesten en grei middag for to i Norge også, eller faktisk glimrende middag avhengig av hvor du bor selvsagt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    På 17.-mailunsjen etter obligatoriske aktiviteter på skolen kom jeg i prat med ene pappaen - han var i dagligvarebransjen og han var overbevist om at vi kun har sett begynnelsen på at leverandørkjeden gjør jobben for deg til en ganske spenstig overpris - som i ferdighakket løk og denslags. I England har visstnok dette kommet mye lengre enn her hjemme.

H

Hardingfele

Gjest
    Ferdigmiddag er ikke nytt i Norge. Vi har gigantisk tilbud i matkjedene. Det å få maten levert hjem er heller ikke nytt.

Disse matkassene lar folk få inntrykk av at de lager middagen selv, uten bryet med innkjøp og uten "belastningen" ved å gjøre seg avhengig av Fjordland og pizzafrysedisken.

Litt status er det over dette, i tillegg. I San Francisco/London/New York, etc har app-tjenester utviklet seg i slik utstrekning at man egentlig har fått et nytt Upstairs/Downstairs, men uten å ha tjenerstaben boende i kjelleren. Om det kommer hit i samme utstrekning er avhengig av om markedet er stort nok. Kanskje i Oslo. Matkassene er en start - og vi har selvsagt utstrakte tilleggstjenester allerede, i Oslo.

En av mange: https://www.doogy.no

https://medium.com/matter/the-shut-in-economy-ec3ec1294816#.5sdt1p31v

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    0
    Det mest skremmende er at de oppvoksende generasjone knapt vil være i stand til å lage mat og ta vare på seg selv!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.212
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Amen- også må vel de meste helt smake taco... taco-torsk er en variant jeg hørte om... i alle fall bør det ikke smake det det egentlig er...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.826
    Det mest skremmende er at de oppvoksende generasjone knapt vil være i stand til å lage mat og ta vare på seg selv!
    Skremmende. Dagens yngre voksne er ikke i stand til å dyrke mat, de er avhengig av at maten er å få kjøpt, helst halv/helferdig. Neste generasjon ser ut til å ikke bli i stand til det engang, de må få maten ferdig på døren.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^^
    De pannekakene skal du ikke tale nedlatende om; Min elskelige gamle far og mor på 89 og 87 ser seg godt tjent med dem. De nøler med å kjøpe ferdig Toro, Fjordland osv, men pannekakene er midt i blink.

B

H

Hardingfele

Gjest
    ^^
    De pannekakene skal du ikke tale nedlatende om; Min elskelige gamle far og mor på 89 og 87 ser seg godt tjent med dem. De nøler med å kjøpe ferdig Toro, Fjordland osv, men pannekakene er midt i blink.

B
    Snarere et eksempel på hvor udugelige vi er blitt på kjøkkenet. Om du kan steke et egg, kan du lage pannekaker. Og pannekaker fra nylaget og god røre er vilt overlegne de i den plastposen. Dine elskelige foreldre fortjener nylagde pannekaker etter så mange år på denne planeten.

Sist redigert av en moderator:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Fru Sluk lager pannekaker til jr.jr.Sluk stort sett hver morgen - tar fem min. og koster ett stort egg a kr. 5,- pluss litt mel og melk til et par tre kroner.... utmerket smak (ja, det hender det blir en til meg også :cool:). Dette er vesentlig rimeligere enn en pakke ferdige, vesentlig bedre på smak og tidsforbruket alt inkl. er vel omtrent likt....
    Sløsingen bl.a. med emballasje etc. med denne ferdigmaten er bare hinsides.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.826
    ^^

B
    Fjordland er faktisk ikke så ille. Noen ganger trenger man kun en porsjon middag og da er det litt klønete å steke en svinestek på 1 kg, spise det du orker og hive resten. Kjøper ofte div. Fjordland når jeg jobber helgeskift og har lyst på noe varmt.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^^

B
    Fjordland er faktisk ikke så ille. Noen ganger trenger man kun en porsjon middag og da er det litt klønete å steke en svinestek på 1 kg, spise det du orker og hive resten. Kjøper ofte div. Fjordland når jeg jobber helgeskift og har lyst på noe varmt.
    Spiser Toro og Fjordland jeg, og John & Manfred. Kjapt å lage, og glir rett ned. Latskapen lenge leve. (Sivilstand: Ugift, om noen tvilte på det...)

De gamle er sparsommelige av gammel vane, og må ha potedes til alt (unntatt pannekaker og klubb), derfor ikke andre ferdigretter.

B

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Sluket kryper til korset og innrømmer sine synder

Ja - jeg innrømmer det - det hender jeg spiser s.k. ferdigmat jeg også, nærmere bestemt husets hjemmelagede fiskesuppe fra Meny! Flere grunner; for det første så lages den daglig, den er bælgo' og inneholder masse gode og uvanlige grønnsaker til fiskesuppe å være (paprika, stangselleri, pastinakk etc.), dernest leveres den i en fin rund solid plastboks som gjenbrukes i årevis etterpå. Men det er fanken snerte meg det eneste jeg kjøper også! :)

Glemte å nevne at det er glimrende valuta for pengene også.

H

Hardingfele

Gjest
    ^^

B
    Spiser Toro og Fjordland jeg, og John & Manfred. Kjapt å lage, og glir rett ned. Latskapen lenge leve. (Sivilstand: Ugift, om noen tvilte på det...)

De gamle er sparsommelige av gammel vane, og må ha potedes til alt (unntatt pannekaker og klubb), derfor ikke andre ferdigretter.

B
    Står ikke noe i innlegget der Fjordland ble nevnt om at det var dårlig mat. Men forbrukerundersøkelser rundt kjøpere av ferdigmat i matkasser viser at disse ønsker å unngå å bli sett på som ferdigmatkjøpere. De opplever det "belastende". Derfor vil de gjøre "mer" med ingrediensene og få slike fra "bedre" råvarer. Nordmenn har god råd og snaut med tid, et nytt segment er skapt: high-end ferdigmat.

Men pannekaker som er stekt for noen uker siden og som er blitt lagret i plast syns jeg man skal prøve å erstatte med selvlagde.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Står ikke noe i innlegget der Fjordland ble nevnt om at det var dårlig mat. Men forbrukerundersøkelser rundt kjøpere av ferdigmat i matkasser viser at disse ønsker å unngå å bli sett på som ferdigmatkjøpere. De opplever det "belastende". Derfor vil de gjøre "mer" med ingrediensene og få slike fra "bedre" råvarer. Nordmenn har god råd og snaut med tid, et nytt segment er skapt: high-end ferdigmat.
    Virker fornuftig. Som nevnt stiller jeg meg sterkt tvilende til tidsbesparelsen siden man uansett må innom dagligvarebutikken en gang innimellom for å kjøpe både det ene og det andre. Men om man er vant til å gå inn butikken på vei hjem fra jobben og prøve å komme opp med en plan for dagens middag der og da skjønner jeg at en slik kasse virker forlokkende. Så betaler man da 3-400 kroner for å få kassen levert hjem, at noen har tenkt for en og oppskrifter. Samt at noen andre tar ansvaret for at ting brukes opp og ikke havner i søpla.

Var på Rema i kveld og gjorde ukens handletur. Den kom på ca 1200 kroner og inkluderte proteiner til åtte-ni middager for familien (nakkekoteletter, laks, entrecôte, en hel kylling, en pakke kjøttdeig, en pakke reinskav og reker). I tillegg fikk jeg frukt/grønt, melk og juice, en blåmuggost, youghurt, sennep, ketsjup, et matpakkebrød, noe pålegg, maskinoppvask, en potte koriander, rømme, pitabrød, halvstekte chiabattaer og sikkert noe mer. Kombinert med ting jeg har i skap og skuffer burde dette dekke behovet i minst en uke fremover for 2 voksne og 2 barn (4 og 6 år). Om noen plutselig er med hjem fra skolen eller lignende er det heller ikke noe problem.

Planen er løst som følger med mulighet for improvisering underveis:
    - Reker med loff, aioli, sitron og dill (har loff, egg, olje, hvitløk, sitron og dill)
    - Pizzasnurrer til ungene (har ost, mel og tomatsaus), alternativt pasta med kjøttboller (har pasta)
    - Svin char sui med ris, syltede gulrøtter og peanøtter (har ris, gulrøtter og peanøtter og det som trengs til marinaden)
    - Kyllingsuppe med nudler (bruke opp grønnsaker jeg har, nudler har vi)
    - Fajitas med kyllingbryst (ditto bruke opp grønnsaker, har tortillalefser. Må investere i et par avokadoer for guacamolen)
    - Grillet entrecôte med påmmfri og kryddersmør + bbq-saus (har poteter og smør, samt det som tregs for BBQ-saus)
    - Laksesashimi med ponzu-saus, alternativt stekt laks med tzatziki og salat (har det som trengs for ponuz)
    - Kebab med reinsdyrkjøtt

Bortsett fra grønnskaker er det jeg ikke handlet ting med svært lang holdbarhet som man som regel uansett har på lager. Om dette skulle kjøpes inn / må supplers uderveis ville prisen kanskje gå opp med en hundrelapp eller to. Så 1400 kroner for 8 middager + en del brød/pålegg/melk/husholdningsartikler. 845 for 3 middager fremstår som veldig dyrt synest eg.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge de gamle
    - Ønsker å spise pannekaker
    - Vil klare seg selv
    - Ikke orker å stå og brase

så får de spise ferdigstekte pannekaker for meg ;)
    Jeg har i hvert fall ingen intensjoner om å stå til tjeneste som kjøkkendreng...

B

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.407
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skønner forsåvidt de som bor alene og som tyr til Fjordlands eller Toro. Det er kjedelig å lage mat bare til seg selv.

Nå til dags så blir det som regel ordentlig middag :)

Johan-Kr

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    Jeg skønner forsåvidt de som bor alene og som tyr til Fjordlands eller Toro. Det er kjedelig å lage mat bare til seg selv.

Langt ifra! Det er jo da man kan lage seg noe nytt og spennende\gammel favoritt uten å tenke på resten av ganene i hus. Jeg trør gjerne til med noe skikkelig hot eller sært når jeg skal ha middag helt alene, kan gjerne bruke timesvis for den saks skyld....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.920
    Torget vurderinger
    1

Johan-Kr

Synes ikke Toro er det de engang var....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Men forbrukerundersøkelser rundt kjøpere av ferdigmat i matkasser viser at disse ønsker å unngå å bli sett på som ferdigmatkjøpere. De opplever det "belastende". Derfor vil de gjøre "mer" med ingrediensene og få slike fra "bedre" råvarer.
    Dette er jo egentlig litt morsomt... slike kasser er jo åpenbart laget for folk som ikke kan å lage mat i utgangspunktet. For om man kan det, så trenger man jo ikke en slik kasse og slipper mye billigere unna uten. Samboeren min har en del kollegaer/bekjente som bruker slike og de sier stort sett de gjør det for å få variasjon i hverdagen. Om man kun har en 5-10 retter på reportoaret så blir det fort litt ensformig, og slike produkter sørger da for variasjon. Særlig folk med barn der foreldrene innser at barna ikke får smakt på noe særlig om de skal bli servert det samme dag ut og dag inn.

Gurba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Antall liker
    86
    De som synes maten og bensinen er billig i Norge burde ha prøvd å leve på det de som tjener minst her til lands gjør. Det er greit at gjennomsnittlig lønn er høy, men det er noen som drar ned snittet også. Norge er et supert land å bo i. Bare du har råd...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fru Sluk lager pannekaker til jr.jr.Sluk stort sett hver morgen - tar fem min. og koster ett stort egg a kr. 5,- pluss litt mel og melk til et par tre kroner.... utmerket smak (ja, det hender det blir en til meg også :cool:). Dette er vesentlig rimeligere enn en pakke ferdige, vesentlig bedre på smak og tidsforbruket alt inkl. er vel omtrent likt....
    Sløsingen bl.a. med emballasje etc. med denne ferdigmaten er bare hinsides.
    Det er ikke pannekakene som er dyre, det er baconet, syltetøy og ertesuppa.

H

Hardingfele

Gjest
    Godt Leverts matkasse. 760 kroner. Ser ut som om prisene på grønnsaker er gått i taket!

image.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Matkasse = sucker

Er man glad i å lage mat er man glad i å handle mat.

Å få en ferdigblanding med ekstremprisede ingredienser med en veiledning er rart. Jeg kan se at det kan fungere som et nybegynnerkurs i kokkelering for husmoraspiranter fra urbane bakgrunner.

Men mest ser jeg dette bare som en rippoff og en scam.

Igjen, som en slags kursing .. ok. Nyttevedi. Men da mister man jo fort kundene ... så fort de fatter hva det går i.

..

Jeg tror matkasser er for sosiale klatrere med alt for lite inntekt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.826
    ^Med for lite inntekt? Må jo ha god råd for å fø en familie med slike kasser. Jeg vil heller si at det er for folk med mer penger enn vett.

C

cruiser

Gjest
    Syns matkassene får ufortjent mye pes. Jeg kan absolutt se nytteverdien for de som har en hektisk hverdag med liten interesse og/eller kunnskap, evt de som har kjørt seg fast i et mønster og mangler inspirasjon. Tipper at en slik kasse i en periode for disse oppleves som et friskt pust og et spark i ræva.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    For en gangs skyld, Cruiser: Nesten helt enig! Dette har dog ikke med spark i anatomiske deler å gjøre. Den interessen sørger folk som Jamie Oliver for. Ved å vise hvor mye du kan få ut av begrensede midler og råvarer- dersom du prioriterer riktig. Forresten ikke helt ulikt Hi-Fi heller, det. Vel og merke blant de som ser hvor viktig match og balanse er for totalen- og vet å gjøre det riktig.

De kassene har sin verdi, ja.. Det finnes de som ikke klarer å tilberede selv, ikke kommer seg utendørs på vinteren eller rett og slett ikke greier å gå i butikken fordi dagliglivet ellers krever for mye av fysikken. Det vet jeg en hel del om, forresten. Men bruker ikke matkasse enda. Dog , i vinter var det nødvendig å igjen planlegge menyen for en måned av gangen, med påfølgende assistert kvantumskjøp av basisvare som pasta, bacon, ris, knuste tomater, eddik, olje og egg. Som med jula ifjor, feks,en av gavene mine var et gavekort på Oliviers & co..:rolleyes: Har fortsatt en liter italiensk Affiorato igjen..hehe..Perfekt olje til salat og dressinger nå i sommer, den..hentet i vinter på ett av Oslos beste foodie-steder. Nettopp blendet med en halvliter italiensk hvitløksolje fra samme sted

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.826
    De kassene inneholder kun hovedingredienser til middag så argumentet om å slippe å gå på butikken er for dårlig.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    OK, så får jeg forklare, da: Lever du med hjelpemidler for bevegelseshemmede i daglig bruk , Pink? Det gjør vi. Frua har flere, og det er som regel jeg som er "motor" når vi er ute. Femten-tjue kilo dagligvarer som veier ned tyngdepunktet på en manuell rullestol er ikke enkelt å fløtte på om man selv har et handicap og resten av verden er tilrettelagt- nesten utelukkende- for funksjonsfriske. Og frua sitter oppi stolen. Med tommestjukk stålis, null sand, seilføre og samme forutsetninger vinterstid , blir det dobbelt så vanskelig, selv med pigger som kan minne om stegjern for fjellbruk. Men jeg gjør det likevel- på tross av begrensninger fysisk. Spørsmålet er hvor lenge..det tar etpar dager å komme seg etter å ha gått ei mil eller to i bygatene her. Hovedingredienser eller ikke, det er veldig greit for enkelte av oss å få visse ting på døra. Prisen er en sak for seg selv, dog..den er litt høy. Den kassa over her kan vel vi klare til ca 300 kr, vel..Kaffe sparer jeg 60 prosent på kontra norsk pris ved å hente i Strømstad for et år av gangen..

Har lite eller ingenting med sosialklatring å gjøre, Deph..dessverre, kan man vel si. Da mente du kanskje den delen av befolkninga som sitter i tidsklemme pga for mye fokus på jobb/for lite egentid? Etter mine erfaringer dreier det seg heller da om småbarnsfamilien- gjerne med en tre-fire små, to-tre jobber, VW minibuss og for få timer i døgnet til å få hverdagen i balanse.:cool:

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er jo ikke noe galt i å få varer kjørt hjem for seg hvis man ikke kan handle selv i butikken. Dette er jo vanlig mange steder på bygdene, og det dukker stadig opp alternativer i byene også. Bestill på nett og få kjørt hjem. Helt topp det for mange, og prisene er de samme som i butikkene stort sett, og det eneste ekstra man betaler for er jo hjemkjøringen.

Det jeg ikke liker med disse matkassene derimot er at man har gitt fullmakt til noe andre å bestemme hvilke varer man skal få levert, og står fritt til å putte i dem hva som helst, og ta seg særdeles godt betalt for dette.

http://kolonial.no

De her også ferdige menyer, ferdig priset per porsjon, så ser man noe man liker kan man trykke og alle ingrediensene havner i kurven. Så kan man evt. klikke bort det man har fra før.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.826
    Fatter syklet på jobb. Hver torsdag la han en av mutter skrevet handlelapp i kassen hos kjøpmannen og vi fikk levert varene på døren på fredagen, fritt levert. Dagens jakt på billig-billig-billig har sørget for at slik service nærmest er borte.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    0
    Fatter syklet på jobb. Hver torsdag la han en av mutter skrevet handlelapp i kassen hos kjøpmannen og vi fikk levert varene på døren på fredagen, fritt levert. Dagens jakt på billig-billig-billig har sørget for at slik service nærmest er borte.
    Pinky,

Får jeg da lov til å antyde at du er noe sånn cirkus 60++/- i alder? :D

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.212
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tidligere var det vanlig at man fikk levert varer på døra, både i bygd og by - stort sett uten kostnad. Møbelbutikke, materialhandel etc etc leverte alle varer innen rimelig avstand. I dag betales det i dyre dommer overalt - matkassene er vel et eksempel på dette, for det er jo ikke varene som koster.
    Utover det er det vel helt greit å få levert på døra, særlig for eldre og andre med spesielle behov. Jeg er mer betenkt over "tidsklemma" som alle påberoper seg.
    Utover 80 og 90-tallet hadde jeg sjøl jobb til alle døgnets rare tider, unger i skole og barnehage, og konemor i jobb. Rett nok var det tight av og til, men tidsklemma mener jeg bestemt er noe man i stor grad legger opp til sjøl. Beklager - men sånn er det.....

H

Hardingfele

Gjest
    Godt og romslig kjøleskap, god fryser og et sted å sette tørrvarer, så skal man ikke i butikken så ofte.
    Faktisk underlig hvordan innkjøpsvaner endrer seg fra land til land. I Sverige kjøper man inn stort og ukentlig, i Norge kjøper vi flere ganger i uken og lite hver gang (snittadferd).

Nå finnes det "matvarer på døren" tilbud i storbyene. Utkjøring av ferdigmat, matkasser og kolonialvarer er i ferd med å bli et transportproblem, fordi det er blitt en uventet faktor for trafikkplanleggerne. :)
    Konkurrerende tilbud gjør at prisene er overkommelige, om man vurderer hva det vil koste i tid, etc å selv gjøre disse innkjøpene. Få inn basisvarer slik og gå på jakt etter annet?

En av mange: Matvarer på nett

Kommer hele tiden nye aktører: https://netthandel.no/mat/

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.826
    Pinky,

Hææ??!!!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    0
    Pinky,

Hææ??!!!

Bare det at de plassene der jeg har bodd så sluttet kjøpmannen på hjørnet med den slags service på 60 tallet. Ikke noe annet. Jeg husker at det skjedde for å si det slik. Storebror hadde lørdagsjobb med å kjøre ut varer til folk da han gikk på gymansiet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.826
    Min lokale Eurospar har denne servicen fremdeles for noen utvalgte, gamle og skrøpelige, kunder. Verd å bemerke at det er en stor butikk.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    Man må jo ta utgangspunkt i ekspressmenyen, hvem har tid til å stå i 25 minutter å lage middag?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn