Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Odd J skrev:
    Hvorfor ikke bare skyte hele gjengen?
    Det holder å fjerne tollmurene, eller importvernet som de så fagert har omdøpt straffetollen. Det er faktisk det eneste grepet som vi behøver å gjøre. Resten vil regulere seg selv til gode og glede for Norges befolkning. Vi lever da ikke i et østblokkland, og burde derfor selv få lov til å velge hva vi vil handle uten tvang, trusler og syke statlige påslag.
    Saken er jo at norsk landbruk har satt forbrukerne i stengsel slik de ellers gjør med buskapen sin, og at de ser på forbrukere som Norsk dumt fé - og så lenge folk finner seg i å bli behandlet slik, er vi Norsk dumt fé.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel uomtivistelig bevist at Kommunist-mafiaen har forbindelse til bin-Laden? Her er det jo store likheter i ideologi og moralsyn.....Usynlige fangtråder som sniker seg inn i hver krok av samfunnet med sin stilltiende maktutøvelse. Langsomt kveles det stakkars landet av åket fra bondemafiakommunisthærens stasigrep rundt alt fra SSB til politikere, media, konkurransetilsyn, utlendinger, forbrukerne, ville dyr, tamme dyr, søte dyr, plantene stakkars, de står jo i fangenskap de også! Og yngler som ville helvete gjør de alle sammen, djevelskapen går videre fra generasjon til generasjon!!

    Nei vi må skyte hele gjengen, kan ikke ha det sånn....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det interessante er hvordan landbrukets talsmenn er fullstendig ute av proporsjoner i sin debatt. Vi må spise norsk mat, til skyhøye priser, i tilfelle uår og krig (sagt i fullt alvor på Debatten da Matkjedeutvalget ble diskutert). Og derfor må importvernet beholdes.

    Nå forsøker Odd J å mudre til tråden med sine rare utspill, etter at han tydeligvis er blitt uten ordentlige argumenter. Det med å skyte nordmenn kan du ta et annet sted.
     
    N

    nb

    Gjest
    Odd J skrev:
    Det er vel uomtivistelig bevist at Kommunist-mafiaen har forbindelse til bin-Laden? Her er det jo store likheter i ideologi og moralsyn.....Usynlige fangtråder som sniker seg inn i hver krok av samfunnet med sin stilltiende maktutøvelse. Langsomt kveles det stakkars landet av åket fra bondemafiakommunisthærens stasigrep rundt alt fra SSB til politikere, media, konkurransetilsyn, utlendinger, forbrukerne, ville dyr, tamme dyr, søte dyr, plantene stakkars, de står jo i fangenskap de også! Og yngler som ville helvete gjør de alle sammen, djevelskapen går videre fra generasjon til generasjon!!

    Nei vi må skyte hele gjengen, kan ikke ha det sånn....
    Du sliter nå, men det regner jeg med du skjønner selv. Forklar meg, gjerne med teskje, hvorfor vi trenger straffetoll på nesten 300% på importert ost?

    Eller har du ganske enkelt gått tom for vettuge argumenter?
     
    N

    nb

    Gjest
    KJ skrev:
    For ubeinet storfekjøtt (dvs helt alminnelig biff) skal farbror stat ha 119,01 kr i toll.
    Selvsagt helt tilfeldig. At det finnes en bra mengde storfe i Norge som skal selges har ingen ting med saken å gjøre. Det er til det beste for de 98% av landets befolkning som ikke er sysselsatt i landbruket, de skjønner det bare ikke selv.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Odd J skrev:
    Det er vel uomtivistelig bevist at Kommunist-mafiaen har forbindelse til bin-Laden? Her er det jo store likheter i ideologi og moralsyn.....Usynlige fangtråder som sniker seg inn i hver krok av samfunnet med sin stilltiende maktutøvelse. Langsomt kveles det stakkars landet av åket fra bondemafiakommunisthærens stasigrep rundt alt fra SSB til politikere, media, konkurransetilsyn, utlendinger, forbrukerne, ville dyr, tamme dyr, søte dyr, plantene stakkars, de står jo i fangenskap de også! Og yngler som ville helvete gjør de alle sammen, djevelskapen går videre fra generasjon til generasjon!!

    Nei vi må skyte hele gjengen, kan ikke ha det sånn....
    Du sliter nå, men det regner jeg med du skjønner selv. Forklar meg, gjerne med teskje, hvorfor vi trenger straffetoll på nesten 300% på importert ost?

    Eller har du ganske enkelt gått tom for vettuge argumenter?
    Nei jeg sliter ikke. Har i motsetning til deg og en del andre kunnskap på området, men jeg gidder ikke mate deg med teskje. Du er nemlig ikke interessert i fakta, bare å raljere over temaet.

    Du er kun interessert i billig mat, forstår ikke prisfastsettelsen på mat, aner ikke hva som foregår i prisforhandlinger, overser alt som ikke passer inn i ditt bilde. Hva vet du om dumpingpriser på mat, hvilke tollsatser EU har på sine varer? Hvor mye subsidierer EU sitt landbruk? Du trodde kanskje det var null? Hvor stor del av hundrelappen du legger igjen i butikken tror du egentlig ender opp hos bonden? Hva tjener en bonde i timen? Hvor mye jobber han? Tror du virkelig det er bonden eller Tine som bestemmer vareutvalget i butikkene? Ha er EMV? Hvorfor har Storbrittania for flere år siden kjørt den prosessen som matmaktutvalget først nå gjør i Norge? Hvorfor lever en fjerdedel av engelske bønder under fattigdomsgrensa, selv om de jobber som fan? Er de udugelige eller får de rett og slett ikke nok betalt for maten de lager? Utgangspunktet ditt er et blindt hat til norsk landbruk parret med et religiøst forhold til markedskreftene og du er dessverre bare nok et eksempel på den moderne norske trenden: spark nedover og ikke oppover.

    Vet du at mange norske landbruksvarer er underlagt en makspris til bonde samtidig som det ikke eksisterer en minstepris? Dermed er det ikke mulig å ta ut merpris i markedet når det er etterspørsel, samtidig som bonden må betale kampanjer og dumping for å få bort en overproduksjon. Det er dette systemet som gjorde at du og alle andre nordmenn ikke merket det minste av galopperende matpriser under finanskrisa i 2008. Men du har ikke peiling.

    Har du tenkt på at landbruket er storkjøpere av varer og tjenester fra andre i samfunnet og at bønder som alle andre må betale det det koster? At man faktisk må betale en arbeider på et meieri eller en foredlingsbedrift det han faktisk skal ha i lønn etter norsk tariff? Du jobber vel heller ikke for portugisisk lønn??

    Gå kjøp deg et brød. Her i butikken min koster det 32 kroner. Det er mel for 1 -en- krone i det brødet. Så kan du gå på leting etter hvor det blir av de 31 andre kronene.

    Og pass deg for hakkespett.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    Slik jeg har forstått det går store deler av summen for ett brød til mølla som maler melet og til butikken som selger det.
    Fint lite går til kornprodusent og baker.
    Men det jeg lurer på når jeg ser bøndene demonstrer for økte overføringer til landbruket er hvorfor demonstrerer de ikke for
    økt pris på produsert vare. Slik at de er mer på linje med andre næringer. Noe som i neste omgang ville ført til mindre subsidiering
    fra staten og en riktigere konkurranse situasjon i markedet.
    Det å drive som matprodusent burde vel egentlig kunne sammenlignes med mange andre små bedrifter i Norge.
     
    N

    nb

    Gjest
    Odd J skrev:
    Nei jeg sliter ikke. Har i motsetning til deg og en del andre kunnskap på området, men jeg gidder ikke mate deg med teskje. Du er nemlig ikke interessert i fakta, bare å raljere over temaet.

    Du er kun interessert i billig mat, forstår ikke prisfastsettelsen på mat, aner ikke hva som foregår i prisforhandlinger, overser alt som ikke passer inn i ditt bilde. Hva vet du om dumpingpriser på mat, hvilke tollsatser EU har på sine varer? Hvor mye subsidierer EU sitt landbruk? Du trodde kanskje det var null? Hvor stor del av hundrelappen du legger igjen i butikken tror du egentlig ender opp hos bonden? Hva tjener en bonde i timen? Hvor mye jobber han? Tror du virkelig det er bonden eller Tine som bestemmer vareutvalget i butikkene? Ha er EMV? Hvorfor har Storbrittania for flere år siden kjørt den prosessen som matmaktutvalget først nå gjør i Norge? Hvorfor lever en fjerdedel av engelske bønder under fattigdomsgrensa, selv om de jobber som fan? Er de udugelige eller får de rett og slett ikke nok betalt for maten de lager? Utgangspunktet ditt er et blindt hat til norsk landbruk parret med et religiøst forhold til markedskreftene og du er dessverre bare nok et eksempel på den moderne norske trenden: spark nedover og ikke oppover.

    Vet du at mange norske landbruksvarer er underlagt en makspris til bonde samtidig som det ikke eksisterer en minstepris? Dermed er det ikke mulig å ta ut merpris i markedet når det er etterspørsel, samtidig som bonden må betale kampanjer og dumping for å få bort en overproduksjon. Det er dette systemet som gjorde at du og alle andre nordmenn ikke merket det minste av galopperende matpriser under finanskrisa i 2008. Men du har ikke peiling.

    Har du tenkt på at landbruket er storkjøpere av varer og tjenester fra andre i samfunnet og at bønder som alle andre må betale det det koster? At man faktisk må betale en arbeider på et meieri eller en foredlingsbedrift det han faktisk skal ha i lønn etter norsk tariff? Du jobber vel heller ikke for portugisisk lønn??

    Gå kjøp deg et brød. Her i butikken min koster det 32 kroner. Det er mel for 1 -en- krone i det brødet. Så kan du gå på leting etter hvor det blir av de 31 andre kronene.

    Og pass deg for hakkespett.
    Fullt klar over det du sier - kommer fra et område med en del - dog synkende landbruksvirksomhet og pappa drev selv gård da jeg var liten. Du antar at alle andre enn deg selv er evneveike idioter som ikke skjønner noesomhelst. Du har rett, alle andre har feil og burde holde kjeft mens du forklarer hvordan ting egentlig funker.

    Du forveksler meg muligens med din personlige karikatur av en eller annen, jeg nærer intent hat til noen bonde som jobber lange dager for lite penger. Jeg har lite til overs for maktkonsentrasjon både i produsent- og detaljhandel og ensretting av produktspekter, bønder har jeg ingen ting i mot. Jeg betaler gladelig for kvalitet, at du har fått det for deg at jeg kun er opptatt av pris får stå for din egen regning, mitt matbudsjett er langt over norsk snitt fordi jeg kjøper ordentlig mat og kvalitet når det er å oppdrive. Ta en titt i "hva lagde du til middag i dag" om du tviler, hvilket jeg antar at du gjør. Så kan du vise meg hvor jeg gir tegn til å kun være opptatt av pris. Senest i dag handlet jeg tre små stykker ost og en salamibit for 350 kroner. Noen som er besatt av pris hadde kanskje kjøpt en Norvegia og en pakke spekepølser. Like mye mat, 1/4 av prisen.

    At du tror at noen ikke har fått med seg at landbruk i EU er tungt subsidisert sier det meste om hva du tror andre kan og ikke kan. Antar du generelt at folk er helt blåst når du snakker med de?

    Seriøst, ta deg en pille. Eller ta to.

    Deretter kan du forklare meg hvorfor den franske osten jeg kjøpte i dag bør ilegges en straffetoll på 277% - om du mener den bør det da.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Odd Js innlegg er synd å lese, siden det tydelig avslører at han har godtatt det korporative diktaturet som har båndlagt bønders skaperkraft og virkelyst, ensrettet dem og gjort dem til fanger av systemet.

    Hans trumf er at bønder får bare en krone for melet og han har latt seg lure av organisasjoner som kun er ute etter å beskytte egen makt og posisjoner. Bøndene kunne selvsagt skapt andre distribusjonskanaler og fjernet et mylder av mellommenn, om de hadde driv i seg til det. I stedet står de lydig og venter på neste budskap fra sine talsmenn og representanter, som forsvarer et avlegs og direkte skadelig avsetningssystem.

    Homogenisering av produktene og anonymisering av produsentene passer organisasjonene helt utmerket. Slik sikrer de at norske bønder forblir i avmakt og forblir avhengige av sine foresatte.

    Bare det å tenke tanken at det er rimelig å innføre 227% toll er latterlig; å offentliggjøre tanken viser hvilken forakt disse menneskene har for forbrukerne/skattebetalerne som betaler for sandkasseleken de holder på med, landbruksbyråkratene.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Bare det å tenke tanken at det er rimelig å innføre 227% toll er latterlig; å offentliggjøre tanken viser hvilken forakt disse menneskene har for forbrukerne/skattebetalerne som betaler for sandkasseleken de holder på med, landbruksbyråkratene.
    De sa jo endatil hvorfor: Setter vi opp prisen på melk, drikker folk mindre melk. Så da må vi få folk bort fra utenlandsk ost og over på norsk.

    De driter tynt i kundene sine i alle fall. Slik kun en monopolist eller tilnærmet monopolist kan gjøre.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Et eller annet er feil når jeg kan løse en flybillett, reise til søreuropa, fylle kofferten med min lovlige kvote kjøtt og meieriprodukter, for så å reise hjem igjen med gevinst.

    Feilen er ikke at jeg har en lovlig kvote..........
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    ErosLoveking skrev:
    Et eller annet er feil når jeg kan løse en flybillett, reise til søreuropa, fylle kofferten med min lovlige kvote kjøtt og meieriprodukter, for så å reise hjem igjen med gevinst.

    Feilen er ikke at jeg har en lovlig kvote..........
    Nei feilen er at flybiletter er blitt så inn i Hæ..te alt for billige...................!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Slik jeg har forstått det går store deler av summen for ett brød til mølla som maler melet og til butikken som selger det.
    Fint lite går til kornprodusent og baker.
    Men det jeg lurer på når jeg ser bøndene demonstrer for økte overføringer til landbruket er hvorfor demonstrerer de ikke for
    økt pris på produsert vare. Slik at de er mer på linje med andre næringer. Noe som i neste omgang ville ført til mindre subsidiering
    fra staten og en riktigere konkurranse situasjon i markedet.
    Det å drive som matprodusent burde vel egentlig kunne sammenlignes med mange andre små bedrifter i Norge.
    Endelig et innlegg det går an å forholde seg til. En liten korrigering: Det er mel for kr 1,12 i et brød. Men du er inne på noe helt essensielt: Hvorfor tar ikke bøndene ut mer på pris for å dekke økte kostnader? Dette er jo selvsagt og nødvendig i alle andre sammenhenger og ligger til grunn for all forretningsdrift og er jo drivkraften bak de årlige forhandlingene for lønnsmottakere, både offentlige og private. Veldig mange bønder er dypt frustrerte over at prisene til bonde står fullstendig stille: Avregningspris til bonde (det han får i oppgjør etter leveranse) var i 1985 rundt 4kr pr liter melk. Det er fremdeles 4 kr/liter idag. i 1985 kunne man leie en snekker for 70 kr timen. Idag koster det 450. Bygge fjøs anyone? Ikke det nei....

    I motsetning til det veldig mange tror så lever bonden i en markeds og konkurransestiuasjon. Det er rett og slett ikke mulig å ta ut mer på pris. De tollmurene det ropes så høyt om er ikke høye. De er akkurat så lave at norske varer er i en konkurransesituasjon med tilsvarende utenlandske hele tiden! Det går med 20 liter melk for å lage en kg ost. I Norge er prod.kost ca 50-55kr pr kg. Utenlandsk ost ligger på rundt 25 kr pr kg. Norsk toll er på rundt 27kr (merk: den er på kronebasis og ikke på %)Ergo er importert ost konkurransedyktig selv med toll. Dette som et eksempel. (Til de som ikke får regnestykket til å gå opp: Prod.kost er egentlig høyere, men det shuntes midler fra varegrupper som er billigere å produsere, f.eks. drikkemelk og over på osteproduksjonen, dette for å gjøre osten salgbar. Slik intern prisforskyvning gjøres av både norske og utenlandske produsenter og er både lovlig og helt nødvendig)

    Til dere andre: Det er og har vært en ganske så stor tollfri kvote på importost. Denne økes for inneværende år til 7200 tonn. Importert ost pr iår: Gulost a la Jarlsberg/Norvegia 2000 tonn (Arla), Feta/Apetina (Arla m.m.) 2000 tonn, Div danskost 4100 tonn, div fransk ost 1700 tonn, Italia 900 tonn, Sveits/Hellas ca 75 tonn. Tollfrikvoten anses for å være mer enn stor nok for å dekke markedet for spesialost.

    Det er altså fritt importert tollfritt det markedet vil ha av franske spesialoster og mye annet rart. At disse ikke er spesielt billigere enn annet skyldes kanskje at onkel Ole Robert er litt flinkere til å 'ta ut på pris i markedet' som det heter....

    Generelt:
    Det som har vært realiteten for bøndene de siste 20 årene er at når alle andre i den lange kjeden fra jord til bord har fått sitt gjennom lønnsforhandlinger, økte fraktkostnader, økte prodkostnader, påslag/avanse osv så har det rett og slett ikke vært noe ekstra igjen. Hvor mange mennesker som lever av landbruk i Norge direkte og indirekte kan vi ta i et senere innlegg, har ikke tallene nå. Det jeg kan si er at det er langt fler som har jobb og inntekt av maten etter bonden enn de som lager den. De har vist forbausende liten vilje til å være med på en skikkelig dugnad for å gjøre maten enda litt billigere til dere. Eller oss.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du skriver som om vi ikke har satt oss inn i disse tingene, Odd J.

    Det er mange tråder her inne hvor vi har diskutert norsk matproduksjon, og du vil finne at folk er ganske opplyste og at vi tar for gitt at man har basiskunnskapene du nå trekker frem.

    Ditt nye trumfkort er altså at tollfri kvoten på importert ost er på 7200 tonn, som det økes til etter å ha vært flere tusen tonn lavere.
    Men du lar være å nevne at dette er mindre enn hva ett ysteri produserer i året, i Norge. Ett av mange.
    Og økningen er selvsagt bare et lite plaster på såret fordi man vil ha ekstremøkning av tollsatser på ost utenfor kvoten.

    Beklager - norsk landbruk har kjørt seg selv i grøfta ved å behandle forbrukere og skattebetalere som lettlurte idioter, og slik fremferd får konsekvenser. Nå svinger pendelen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Beklager - norsk landbruk har kjørt seg selv i grøfta ved å behandle forbrukere og skattebetalere som lettlurte idioter, og slik fremferd får konsekvenser. Nå svinger pendelen.
    Det gjør den, og folk begynner å bli alvorlig lei dette maktmisbruket.

    Greit nok at man kan gi subsidier og produksjonsstøtte. Helt greit at man også i Norge legger seg på et EU-nivå når det gjelder landbruksoverføringer. Men det som er så horribelt galt er at man stenger grensene for all import. All konkurranse skal bort. Ingen skal få anledning til å kjøpe de varer de selv vil ha, fordi de liker dem eller har lyst på dem.

    Tvang, toll og utpressing.

    Behold gjerne subsidier på europeisk nivå, men nå er det påtrengende viktig å fjerne alt som heter tollmurer.

    For det er et overgrep mot den norske befolkning å sørge for at produktene som hentes til landet skal pålegges hundrevis av kroner per kilo i straffetoll ene og alene for å drive prisen til verdenstoppen.

    Nå sitter det faktisk organisasjoner og småkonger med kalkulatoren og beregner hvor stor av folks disponible inntekt det er rimelig at de skal grabbe til seg. Med den totale forakt for befolkningen som de ser på som sitt private melkekveg. Det brukes stadig argumenter der dette er det alt vesentlige, som om bondemafiaen var en stat i staten som hadde anledning til å pålegge befolkningen en udemokratisk ekstraskatt på inntekt på 10%, utover det som går til stat og kommune. Det ER utpressing i ren mafiastil.

    Og ja, pendelen snur og folk vil vende ryggen til landbruksmafiaen.

    Hvorfor skal ikke frie mennesker i Norge selv få anledning til å fylle en handlevogn med de varer vi ønsker, helt uten at staten skal gange prisen med 3 når du kommer til kassen for å tvinge folk til å handle billigere norsk søppelmat i stedet.

    Det er på tide å renske opp i systemet og det har nå gått så langt at små justeringer ikke lenger er tilstrekkelig.

    Hele importvernet må fjernes. Snarest. Det er en av de viktigste politiske saker i tiden fremover.

    En av de viktigste virkemidlene fremover vil bli boikott av sentrale produkter.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Landbruksorganisasjoner og dept. er flinke til å fremstille tallene så det skal se ut som om det skjer en positiv utvikling, og de tryller gjerne vekk ordentlige sammenligningsgrunnlag. Eller også manipulerer de en mandatbeskrivelse for et utvalg slik at man skal rette fokus feil sted.

    La oss se litt på at landbruket nå har gått med på å øke kvoten for tollfri import til 7.300 tonn/år.

    I 1999 spiste nordmenn nær 14,7 kg ost/innbygger.
    I 2000 var osteimporten på nær 3.200 tonn.

    I 2010 var importen på 9.611 tonn. Og konsum pr innbygger hadde økt, til i snitt 17 kg.

    Det omsettes totalt 85.000 tonn ost på det norske markedet (2010), og trekker vi fra importen ser vi at det altså produseres 75.400 tonn i Norge, som fortæres av nordmenn. Og stakkars oss, for det går mest i Norvegia, Jarlsberg og Sveitser. Korporativets foretrukne og overhomogeniserte "varianter" som kan produseres hvor som helst i landet, og som vi skjønner også i utlandet.

    Nå ønsker altså landbruksmafiaen å innføre 227% straff for de forbrukerne som ønsker noe annet enn det gule ostefjellet de rører ihop. De overskytende 2.300 tonnene med importert ost må man ha straffetoll på, slik at nordmenn skal kjøpe mer norsk ost ... påstås det.

    Jeg kaller det straffetoll, fordi det er nordmenn som straffes. 2,7% av norsk osteomsetning (2.300 tonn import utover tollfri kvote) kan umulig bety stort i forhold til norsk totalproduksjon, så det er annet som stikker under.

    Og de lyver. De er bekymret over tredoblingen i import siden 2000, og frykter at nordmenn skal få smaken på variert og god utenlandsk ost, som er laget med kjærlighet og som reflekterer gården og stedet den kommer fra, i stedet for det homogeniserte og lettproduserte mølet de ønsker å dytte i oss.
    Så for å gjøre det dyrt for flere nordmenn å nyte gode oster, innfører de straffetollen slik at det skal bli mindre variasjon i ostediskene her hjemme og nye forbrukere skal skremmes vekk av prisen. Samtidig som de gjør hva de kan for å spenne bein for norske gårdsmatprodusenter, og låse dem inne i vanskelige regelverk.

    Det er et råttent spill, men når det blir så råttent er det også lett å gjennomskue, og veldig vanskelig å forsvare.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Odd J skrev:
    I Norge er prod.kost ca 50-55kr pr kg. Utenlandsk ost ligger på rundt 25 kr pr kg. Norsk toll er på rundt 27kr (merk: den er på kronebasis og ikke på %)Ergo er importert ost konkurransedyktig selv med toll.

    Hvorfor denne prisfrorskjellen på produksjonskost?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.880
    vredensgnag skrev:
    Og stakkars oss, for det går mest i Norvegia, Jarlsberg og Sveitser. Korporativets foretrukne og overhomogeniserte "varianter" som kan produseres hvor som helst i landet, og som vi skjønner også i utlandet.
    Men nordmenn er jo lykkelige med sin Norvegia og Jarlsberg. Hvorfor ikke la dem forbli i sin lykke? :)
     
    N

    nb

    Gjest
    Espen R skrev:
    Men nordmenn er jo lykkelige med sin Norvegia og Jarlsberg. Hvorfor ikke la dem forbli i sin lykke? :)
    Gjerne for meg - om folk synest det er stas med Norvegia så får de gjerne spise det, men jeg ser ikke hvorfor f.eks mine ostevaner skal ilegges flere hundre prosent i straffetoll av den grunn.
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    Odd J skrev:
    I Norge er prod.kost ca 50-55kr pr kg. Utenlandsk ost ligger på rundt 25 kr pr kg. Norsk toll er på rundt 27kr (merk: den er på kronebasis og ikke på %)Ergo er importert ost konkurransedyktig selv med toll.

    Hvorfor denne prisfrorskjellen på produksjonskost?
    Norge er generelt er dyrere land å produsere noe i enn de fleste andre, en god del av forklaringen ligger nok der. Kan også være noe med næringsstruktur (mange små produsenter av råvarene f.eks), transportkostnader osv å gjøre. Odd J kan sikkert gi en mer detaljert forklaring.

    De nye reglene skulle endre tollsatsen fra å være en fastkronesats (27 pr kg) til en prosentsats (et par-tre hundre prosent). Det skulle så langt jeg kan skjønne gjøre all importert ost svært mye dyrere siden tollen ville gå opp drastisk selv på de rimelige variantene fra utlandet, og de dyre variantene ville bli absurd mye dyrere. Med mindre den tollfrie kvoten settes tilstrekkelig høyt til at import av europeisk ost i de høyere prisklasser dekkes av den - det er uansett ikke grottelagret gruyére, fransk blåmuggost og parmesan fra Italia som er de reelle konkurrentene til Norvegia, Gulost, Jarlsberg og ymse brunostvarianter. Massemarkedet i Norge vil neppe noen gang bestå av slike dyrere varer uansett.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Odd J skrev:
    I Norge er prod.kost ca 50-55kr pr kg. Utenlandsk ost ligger på rundt 25 kr pr kg. Norsk toll er på rundt 27kr (merk: den er på kronebasis og ikke på %)Ergo er importert ost konkurransedyktig selv med toll.

    Hvorfor denne prisfrorskjellen på produksjonskost?
    Norge er generelt er dyrere land å produsere noe i enn de fleste andre, en god del av forklaringen ligger nok der. Kan også være noe med næringsstruktur (mange små produsenter av råvarene f.eks), transportkostnader osv å gjøre. Odd J kan sikkert gi en mer detaljert forklaring.

    De nye reglene skulle endre tollsatsen fra å være en fastkronesats (27 pr kg) til en prosentsats (et par-tre hundre prosent). Det skulle så langt jeg kan skjønne gjøre all importert ost svært mye dyrere siden tollen ville gå opp drastisk selv på de rimelige variantene fra utlandet, og de dyre variantene ville bli absurd mye dyrere. Med mindre den tollfrie kvoten settes tilstrekkelig høyt til at import av europeisk ost i de høyere prisklasser dekkes av den - det er uansett ikke grottelagret gruyére, fransk blåmuggost og parmesan fra Italia som er de reelle konkurrentene til Norvegia, Gulost, Jarlsberg og ymse brunostvarianter. Massemarkedet i Norge vil neppe noen gang bestå av slike dyrere varer uansett.
    Ikke spesielt lurt å produsere mat i Norge når det er over dobbelt så dyrt annet enn av beredskapshensyn.da er det Pussig at vi som det eneste landet i Norden ikke har beredskapslagre av blant annet korn
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du må ikke lete etter logiske sammenhenger i norsk landbrukspolitikk, 65finger
    . Slikt finnes ikke.
    Vi har et ineffektivt, avlegs og fantasiløst landbruksbyråkrati som har est seg ut og inn i produksjon, distribusjon, slakting, videreforedling, organisasjonsliv, politikk, osv. Og slikt koster, selvsagt.

    Ellers er det akkurat som du skriver, og her er i det minste landbruksmafiaen ærlig: vi har dyr og dårlig hjemmeavlet primærnæringsmat av beredskapsgrunner - men uten beredskapslagre.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Odd J skrev:
    I Norge er prod.kost ca 50-55kr pr kg. Utenlandsk ost ligger på rundt 25 kr pr kg. Norsk toll er på rundt 27kr (merk: den er på kronebasis og ikke på %)Ergo er importert ost konkurransedyktig selv med toll.

    Hvorfor denne prisfrorskjellen på produksjonskost?
    Norge er generelt er dyrere land å produsere noe i enn de fleste andre, en god del av forklaringen ligger nok der. Kan også være noe med næringsstruktur (mange små produsenter av råvarene f.eks), transportkostnader osv å gjøre. Odd J kan sikkert gi en mer detaljert forklaring.

    De nye reglene skulle endre tollsatsen fra å være en fastkronesats (27 pr kg) til en prosentsats (et par-tre hundre prosent). Det skulle så langt jeg kan skjønne gjøre all importert ost svært mye dyrere siden tollen ville gå opp drastisk selv på de rimelige variantene fra utlandet, og de dyre variantene ville bli absurd mye dyrere. Med mindre den tollfrie kvoten settes tilstrekkelig høyt til at import av europeisk ost i de høyere prisklasser dekkes av den - det er uansett ikke grottelagret gruyére, fransk blåmuggost og parmesan fra Italia som er de reelle konkurrentene til Norvegia, Gulost, Jarlsberg og ymse brunostvarianter. Massemarkedet i Norge vil neppe noen gang bestå av slike dyrere varer uansett.
    Du har helt rett. Tollsatsene er satt for å beskytte volumproduksjon av de mer ordinære variantene. Når det gjelder den tollfri ostekvoten så dekker den stort sett de mer spesielle variantene.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    Så til de franske adelsdamene: Så dere finner ikke noe dere kan spise? Det jobber tusenvis av mennesker med å lage, foredle,distribuere og selge mat til dere i alle landets butikker og supermarkeder. Det er et stort og variert utvalg av all verdens råvarer, halvfabrikata og ferdigmat. Det bugner av salater, frukt og ferske grønnsaker, en ubrutt kjølekjede forsyner dere med fersk melk og andre kjølevarer. Dere får sesongmat hele året både fra inn- og utland. Det som ikke selges i løpet av dagen hives i søpla så det kan trilles inn nytt og ferskt til neste dag.

    Og dere finner ingenting dere kan spise. I stedet står dere å sutrer over at den spesielle osten til 250 kr kiloen fra den aller øverste landsbyen i de sveitsiske alper ikke er å få. Den osten hvis egentlige hensikt er å smøre kred'en som varm honning.

    Trøste og bære....



    Deler av denne tråden får meg VIRKELIG til å se fram til at den norske dekadensen buklander med et brak et lite stykke inn i framtidas hengemyr av oljetørke, ressursknapphet, overbefolkning og generell klimadævelskap.


    Det skal bli en sann svir.
     
    N

    nb

    Gjest
    Odd J skrev:
    Og dere finner ingenting dere kan spise. I stedet står dere å sutrer over at den spesielle osten til 250 kr kiloen fra den aller øverste landsbyen i de sveitsiske alper ikke er å få. Den osten hvis egentlige hensikt er å smøre kred'en som varm honning.

    Trøste og bære....
    Greit. så saken er altså egentlig at du har problemer med at noen i Norge ikke er happy med produktspekteret til Tine, Nortura og lignende og hva Rema/Rimi/Norgesgruppen/Coop syenst skal være tilgjengelig i butikken? Du skal ikke langt utenfor de større byene før utvalget begynner å bli temmelig begrenset - hjemme hos mamma og pappa finner jeg ikke ting jeg regner som selvsagte å ha tilgjengelig i Oslo. Problemet til deg og likesinnede er at nordmenn har begynt å reise ut i den store verden og har sett hva som finnes og begynner så smått å skjønne at de har blitt holdt for narr temmelig lenge.

    Hvorfor gå på restaurant for å spise godt? Fjordland leverer også middager man slipper å lage selv. Åja, det er selvsagt for å smøre egoet. Man blir mett av en rett fra Fjordland også.

    En ting er jeg dog enig i: Trøste og bære.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det store problemet er at det er nøyaktig det samme utvalget i alle butikkene i Norge.

    Uansett hvilken butikk man går inn i så finner man identisk vareutvalg. Og hvis man har lyst på noe annet enn varer fra en av de store megamonopolistene så er det kun stort sett små innvandrerbutikker som er alternativet.

    Jeg vil ikke bli tvunget til å kjøpe Tine, Nortura, Toro, Stabburet, Findus, Idun etc. og denne gjengen har okkupert sikkert 90% av butikkhyllene i hver eneste butikk i Norge. Du kan ikke gå inn i en eneste butikk uten at det er varer fra disse som er dominerende. Et par kjeder lager sin egen emballasje for å lure folk til å tro at det er et annet produkt, men stort sette er det akkurat det samme innholdet.

    Alternative varesortiment er effektivt forbudt fordi man pålegger sinnssyke straffetoller. Man får enkeltprodukter her og der, men ingen butikker har et alternativ sortiment fra andre leverandører enn de utvalgte få.

    Kan man ikke finne noe ... joda, man overlever. Men det er en trist situasjon at et av verdens rikeste land har Europas tristeste vareutvalg.

    Tenk hvis vi kunne gått inn i en Marks & Spencer, Carrefour, El Corte Ingles, Tescos etc. etc. og fått oppleve fullsortimentet der. Tenk hvilken berikelse det hadde vært for det norske folk.

    Og ikke bare bli tvunget til å fylle handlekurven med varer fra noen få utvalgte leverandører som har skaffet seg monopol på dagligvarer i Norge.

    Dette er den triste virkelighet. Og det er dette vi må til livs. Bryte monopolene, bygge ned kartellene ved å gi dem reell konkurranse og fjerne importvernet. Det siste punktet er den viktigste politiske utfordringen vi står overfor.

    Vi lever ikke i et kommunistdiktatur, og det skal ikke være statens oppgave å avgjøre hva nordmenn skal få lov å putte i handlevognen sin.

    Vi kan ikke ha det slik lenger. Vi blir behandlet som umyndige melkekyr. Og det er på tide at vi sier at nok er nok.

    Fjerner man tollmurene med et pennestrøk så har man gjort en hedersjobb for landet. Det blir litt hyling og skriking fra monopolistene som er såre fornøyd med å ha statlig beskyttelse på sitt utpressingsvelde, men det får vi leve med.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Og der fant ikke Odd J noe bedre argument enn å kalle dem han diskuterer med "franske adelsdamer".

    Da kan jeg avskrive Odd J som debattant. Han er ute av stand til å bruke annet enn propagandafloskler når han skal forsøke å forsvare det som ikke kan forsvares.

    Og disse tusenvis av menneskene som arbeider for å fø nasjonen kunne selvsagt gjort akkurat det samme arbeidet, men med utgangspunkt i regionale særtrekk og opprinnelsesprodukter. Kanskje de stolt også kunne laget mat for eksport - noe landbruket ikke vil, for da må man til å senke tollbarrierene sine.

    Tenk at vi har stelt oss så dumt at det lages lik ost og lik melk over hele landet. Og når det passer kan man også legge ned produksjonen av en ost i ett område og flytte den til et annet. (Som med forslaget om å flytte brunostproduksjonen ut av Gudbrandsdalen.)
    Slikt kan Tine gjøre fordi de egentlig ikke har noe forhold til matkvalitet - de driver med standardisering og logistikk, og har først etter seig motstand begynt å åpne for å bistå gårdsprodusenter, men det er mange i Tine-systemet som er mot denne utviklingen.

    Tine, Nortura, Prior og landbruksbyråkratiet er et mangehodet troll, og det er på tide å bruke litt skarpt sollys på dette trollet.
    Det er forjævlig at de skal kunne stenge inne en hel befolkning bak murene sine.
     
    N

    nb

    Gjest
    Nå skal det sies at nordmenn har svært ulike grunner for å være misfornøyde. En hel del er misfornøyd med utvalget av og kvaliteten på produkter mens en del (sikkert mange fler) er misfornøyd med hva de må betale for volumprodukter sammenlignet med hva de må hos söta bror eller andre steder utenfor Norge.

    Men noen mener tydligvis at det holder lenge at produktet "biff" finnes i kjøledisken, for da kan man jo spise biff om det er det man har lyst på. Og så lenge det finnes produkter som går under betegnelsen "ost" kan man spise ost.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.880
    Det som gjør meg trist er at de små kvalitetsprodusentene presses ut av butikkene av de store.

    Ta f.eks disse Minde "det er lov å la seg friste"-sjokoladeposene. For noen år siden var Minde nær sagt enerådende på disse posesjokaladene. Men så bestemte Orkla (Nidar) og Kraft Foods (Freia) seg for at her skulle de entre dette markedet. I dag er Minde presset ned på nederste hylle, mens Nidar og Freia sine poser står stablet i esker midt på gulvet.
    Om noen få år vil Minde være borte. De har flyttet fra Bergen til fredrikstad og det økonomiske resultatet er begredelig.

    Det er ikke fordi forbrukerne bevisst velger Orkla og Kraft produkter fremfor Minde, men det er fordi de store aktørene bruker rå markedsmakt for å få sine produkter profilert.
    Men myndighetene har jo tidligere tilkjennegitt at de ønsker et sterkt Orkla som kan kjempe mot de europeiske matgigantene.
    Dessuten skal Orkla nå satse pengene sine på mat fremfor sol og metallindustri, så presset blir ikke mindre mot de mindre aktørene.

    Jeg tipper at de store aktørene ute i matbutikkene i europa bruker sin markedsmakt på akkurat samme måte; nemlig å skvise ut de små!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja vi har kommet så langt at det skal regnes som snobberi å ønske å kjøpe annen ost enn Norwegia, annen spekemat enn det ramsalte seige greiene som utgjør 98% av omsetningen i kjedene, å ønske seg ordentlig bacon eller pancetta i stedet for sideflest med innsprøyett saltvann og røyksmak, noen sauser som ikke er laget av Idun eller Matmesteren, eller i det hele tatt finne noen andre merker og alternativer på de aller fleste produkter enn dem man er foreskrevet.

    Få etablert landsomfattende kjeder med helt andre sortiment.

    Kjøtt og pølser fra Tyskland og polen, oster fra hele Europa, konservert mat fra produsenter som lager ordentlige varer og ikke bare lager søppel fordi de vet så inderlig godt at folk ikke har råd til alternativene likevel.

    Pensjonister og dem som har opplevd krigen er son fornøyd med at det er tilgang på mat overhodet og er ikke akkurat på eventyrlysten når det gjelder å lage mat.

    Men yngre mennesker har gjerne en helt annen lidenskap for å lage mat, og er i ferd med å bryte løst fra Grandiosa og Fjordland og frossenfor. De ser på programmer på TV der kokker fra hele verden viser dem hvordan de de kan gi seg selv et bedre liv. Hvis man ikke bor midt en en av de store byene så sliter man.

    Det er ingen som sulter i hel i Norge, men det er så unødvendig at det skal være slik som dette. Det er på tide å gi makten tilbake til forbrukerne, og det er alle oss som bor i landet det.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Er til dels enig med OddJ; dekadens og sutring fra en overmett befolkning. Vi som reiser til fremmede land to - tre ganger i året, vi som har et av verdens mest avanserte utvelgelses- og distribusjonssystemer for god vin, vi som bruker mindre del av vår inntekt enn noen annen befolkning i verden på mat, vi som har matbutikker nok til å dekke en befolkning på 15 millioner, det er samtidig vi som sutrer mest over hvor jævelig vi har det.
    Ingenting er perfekt, selvsagt (og heldigvis), og jo da, antakelig kunne noen føle seg mer fri av å kunne velge marinerte lamatestikler fra et lite gårdsbruk i Tibet i sitt lokale S-lag i Vestre Slidre, i stedet for kjøttdeig fra Gilde (tilsatt is og salt sånn at Gilde tjener mer pr. kg.). Men VI er 5 millioner mennesker, smørt jævelig tynt ut over kartet. Det dere ber om er nær umulig, med mindre vi skal akseptere at vi kaster enda mer mat som aldri blir kjøpt. Men dere slutter ikke med det, for dere vil nemlig ha det billigere også. Det er en del fysiske forutsetninger jeg mener blir oversett. I Oslo kan du faktisk få tak i det meste, og årsaken er faktisk at det er et av de få steder i dette landet at befolkningsgrunnlaget gjør det mulig.
    Når denne tiraden så er avfyrt, kan jeg dog komme dere i møte med å si at jo, det er klart tollbarriærer, godt hjulpet av noe som minner stygt om kartellvirksomhet, samt en del etterslep fra en svunnen tid, overhodet ikke bidrar til valgfrihet. Nå ble ikke Rom bygget på en dag, her i Norge har markedet selv malt seg inn i denne situasjonen, men pokker skal vite at det halvkommunistiske etterkrigssystemet vårt beredte grunnen for dette bedre enn noen økonom kunne drømme om. Men systemet er slett ikke statisk, vi er selvsagt på gli. Men å tro at S-laget jeg nevnte skal importere oster fra fjerne strøk, er jeg redd er litt i overkant optimistisk. Men Chevre fra Hardangervidda, derimot! Anbefales helhjertet!

    Honkey
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Det som gjør meg trist er at de små kvalitetsprodusentene presses ut av butikkene av de store.

    Ta f.eks disse Minde "det er lov å la seg friste"-sjokoladeposene. For noen år siden var Minde nær sagt enerådende på disse posesjokaladene. Men så bestemte Orkla (Nidar) og Kraft Foods (Freia) seg for at her skulle de entre dette markedet. I dag er Minde presset ned på nederste hylle, mens Nidar og Freia sine poser står stablet i esker midt på gulvet.
    Om noen få år vil Minde være borte. De har flyttet fra Bergen til fredrikstad og resultatet er begredelig.

    Det er ikke fordi forbrukerne bevisst velger Orkla og Kraft produkter fremfor Minde, men det er fordi de store aktørene bruker rå markedsmakt for å få sine produkter profilert.
    Men myndighetene har jo tidligere tilkjennegitt at de ønsker et sterkt Orkla som kan kjempe mot de europeiske matgigantene.
    Dessuten skal Orkla nå satse pengene sine på mat fremfor sol og metallindustri, så presset blir ikke mindre mot de mindre aktørene.

    Jeg tipper at de store aktørene ute i matbutikkene i europa bruker sin markedsmakt på akkurat samme måte; nemlig å skvise ut de små!
    Ja det er et alvorlig problem, men de har mange flere alternative leverandører å velge i. Det er såpass mange forskjellige kjeder, små og store som kan ha sine egne sortiment at ingen giganter som Orkla kan monopolisere og skvise ut de små. I dag er det slik at Orklas sjefer kan gå til de fire store og bli enige med deres innkjøpsansvarlige om at deres produkter skal inn i alle butikker i hele Norge, og på de beste plassene, mest profilerte og hvis man våger å ha noe fra konkurrentene så skal det være så lite og forsiktig at det ikke på noen måte kan gå ut over volumet.

    Slikt kan de gjøre i Norge.

    For det er i praksis ingen konkurranse, og kontrollerer man de 4 store kjeden så har man all makt.

    Fjerner vi derimot importvernet og åpner for konkurranse slik at andre kjeder med egne leverandører, grossister og sortiment så bryter man ned Orklas makt over oss. Når vi blir vant med at det finnes alternativer og at vi ikke er nødt til å nøye oss med mat fra De Store, så får vi etterhvert en helt annen situasjon. Da vil det bli rom for små produsenter og ikke minst, små importører og vi vil få et rikt vareutvalg som vi bare kan drømme om i dag.

    I dag er det slik at Orklas sjefer i praksis sitter å bestemmer hva vi skal spise til enhver tid, og manipulerer utvalget kun etter kalkulatoren og hvor mye de kan slippe unna med.

    Det er trist at det er blitt slik.

    Og bøndene er med på leken. De aller fleste av dem er medlem av kooperativene og leverer kun til de store monopolistene. Ingen omsetningskanaler er åpne utover det. Alt skal gjennom dette systemet, og som belønning ser de seg selv som statsansatte som skal forhandle om sin lønn med dem. Ikke selvstendig næringsdrivende som lever av å produsere kvalitetsvarer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er da overhodet ikke umulig, Honkey. Sverige begynner lenger syd enn Norge og går helt opp i Røysa. De får det fint til, og har et levende "lantbruk", stor variasjon i utvalg og langt lavere priser.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    vredensgnag skrev:
    Det er da overhodet ikke umulig, Honkey. Sverige begynner lenger syd enn Norge og går helt opp i Røysa. De får det fint til, og har et levende "lantbruk", stor variasjon i utvalg og langt lavere priser.
    Sverige har nær dobbelt så mange innbyggere og en helt annen infrastruktur enn Norge. De har ikke en monoøkonomi som oss (ja, jeg tenker på olja), der Norge har satset på desentralisering, har Sverige sentralisert. I Norge finner du boliger på hver en knatt, mens nordre del av Sverige er stort sett tomt, og der folk finnes er de klumpet sammen. Lønnsnivået er lavere i Sverige, valutakursen likeså.
    Vi er tross alt i ferd med å legge ned landbruket i Norge, ettersom industrialiseringen av dyrehold brer om seg verden over (og det er jo sikkert bra for dyra!), så dere blir jo bønnhørt til slutt. Og sentraliseringen skyter fart også her i landet. Vårt lønnsnivå og vår dekadens har snart oppnådd full suksess med å drepe naturalhusholdningen, forsåvidt naturlig slik verden ser ut i 2011. Men om det er smart for fremtidige slekter er jeg sannelig usikker på.
    Og bare til info: Utvalget var MYE dårligere den gang det ikke fantes andre butikker enn "Kjellemanns dagligvarer" i nabobygda. De solgte rett nok både fiskeutstyr og reiseradioer, men de hadde ikke så mange sorter ost.

    Honkey
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Og der fant ikke Odd J noe bedre argument enn å kalle dem han diskuterer med "franske adelsdamer".

    Da kan jeg avskrive Odd J som debattant. Han er ute av stand til å bruke annet enn propagandafloskler når han skal forsøke å forsvare det som ikke kan forsvares.

    Og disse tusenvis av menneskene som arbeider for å fø nasjonen kunne selvsagt gjort akkurat det samme arbeidet, men med utgangspunkt i regionale særtrekk og opprinnelsesprodukter.
    Tenk at vi har stelt oss så dumt at det lages lik ost og lik melk over hele landet. Og når det passer kan man også legge ned produksjonen av en ost i ett område og flytte den til et annet. (Som med forslaget om å flytte brunostproduksjonen ut av Gudbrandsdalen.)
    Slikt kan Tine gjøre fordi de egentlig ikke har noe forhold til matkvalitet - de driver med standardisering og logistikk, og har først etter seig motstand begynt å åpne for å bistå gårdsprodusenter, men det er mange i Tine-systemet som er mot denne utviklingen.

    Tine, Nortura, Prior og landbruksbyråkratiet er et mangehodet troll, og det er på tide å bruke litt skarpt sollys på dette trollet.
    Jeg argumenterer ikke med dere, jeg prøver å sette det dere sier i det grelle lyset det fortjener. Å demonisere en hel næring for så å sette seg sjøl inn i en offerrolle er patetisk.

    Men greit; du skal få denne: når det gjelder Saken med at Tine legger ned produksjonen av Gudbrandsdalsost er det utelukkende økonomisk begrunnet. Det er hele tiden en løpende vurdering av økonomien både rundt de enkelte meierianlegg, total meieristruktur i de ulike landsdeler, logistikkostnader etc. Tine er smertelig klar over det dårlige signalet det er å flytte produksjonen av stedstilknyttede merkevarer ut av sitt opprinnelige opphavsområde. Misværosten er flyttet ut forlenge siden og det lokale meieriet lagt ned. Det legges ned 7-8 gardsbruk hver dag i dette landet, til dels store bruk. Dette skjer ujevnt fordelt slik at råvaretilgangen også må være med i vurderingen. Husk at Tine er markedsregulator og dermed både har henteplikt uansett geografisk plassering og størrelse samtidig som de har leveringsplikt til konkurrenter. Dette fordrer en mer eller mindre løpende helhetsvurdering. Både Tine og Nortura legger hvert år ned en rekke meieri og slakteri som isolert sett både går med overskudd og er veldrevne. Og bøndene selv har stått i fremste rekke og protestert mot denne utviklingen. Ikke minst på grunn av økt inntransporttid på slaktedyr. Men det er de harde økonomiske realiteter som rår. Det er derfor snodig å lese hvordan dere på den ene siden raser mot dyr mat og ikke får det billig nok, samtidig som dere etterspør mer variasjon og spesialiteter osv. Det er innkjøpssjefene i REMA, Coop, Ica og Norgesgruppen som bestemmer hva dere møter i hyllene. De alene! Det er utrykkelig påpekt i matmaktsutvalgets rapport at kjedenes dørvaktfunksjon mellom produsenter og forbrukere er en kilde til betydelig maktutøvelse og redselen for å bli kastet ut av hyllene er høyst reell, selv for store aktører som TINE, Nortura og andre. Det er bare et fåtall produsenter som har reell makt i disse forhandlingene. Av alle ting gjelder det tobakksvarer, særlig snus. Samt bleier. Dette er varer som alle butikker må være fullassortert på for å unngå at kundene handler andre steder. Stort sett alt annet tar de ikke fem øre for å pælme ut av hyllene hvis de finner det for godt, om ikke annet for å statuere et eksempel overfor andre leverandører.

    Tine lanserer rundt 200 nye produkter og pakningsstørrelser hvert år. Det er faktisk ikke så verst. Tine har støttet etableringen av Synnøve Finden og Q-meieriene for også de ønsker at forbrukerne skal ha valgmuligheter.

    Så dere forsiden på VG i går, søndag? Importerte reddiker med en innkjøpspris på 13-14 kroner kiloen selges for 130 kr ut. Avanse på ca 850%. Er det ikke vidunderlig når markedskapitalismen fungerer, dere??
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Er til dels enig med OddJ; dekadens og sutring fra en overmett befolkning. Vi som reiser til fremmede land to - tre ganger i året, vi som har et av verdens mest avanserte utvelgelses- og distribusjonssystemer for god vin, vi som bruker mindre del av vår inntekt enn noen annen befolkning i verden på mat, vi som har matbutikker nok til å dekke en befolkning på 15 millioner, det er samtidig vi som sutrer mest over hvor jævelig vi har det.
    Hva hjelper det med for mange butikker, når de alle er like? Om vi hadde hatt tre ganger så mange butikker ville det ikke hjulpet når sortimentet er identisk. Det viser bare hvor vanvittig lukrativt dette markedet er og hvor mange som ønsker å ta del i det.



    Ingenting er perfekt, selvsagt (og heldigvis), og jo da, antakelig kunne noen føle seg mer fri av å kunne velge marinerte lamatestikler fra et lite gårdsbruk i Tibet i sitt lokale S-lag i Vestre Slidre, i stedet for kjøttdeig fra Gilde (tilsatt is og salt sånn at Gilde tjener mer pr. kg.). Men VI er 5 millioner mennesker, smørt jævelig tynt ut over kartet. Det dere ber om er nær umulig, med mindre vi skal akseptere at vi kaster enda mer mat som aldri blir kjøpt. Men dere slutter ikke med det, for dere vil nemlig ha det billigere også.
    Det eneste jeg ønsker et at vi fjerner straffetollen. Så får maten koste det den koster, medregnet distribusjonskostnader, avanse og MVA.
    I dag kan man regne med at man må 2-3 doble prisen etter at staten har krevd sitt. Det er jo klart av butikkene må kaste mesteparten av dette om de våger å ta det inn. Det er jo hele poenget med systemet. Effektivt hindre butikkene å ta inn noe annet enn de sikre monopolproduktene, fordi alt annet er et risikoprosjekt.




    Det er en del fysiske forutsetninger jeg mener blir oversett. I Oslo kan du faktisk få tak i det meste, og årsaken er faktisk at det er et av de få steder i dette landet at befolkningsgrunnlaget gjør det mulig.
    I byene er vi mer heldig stilt. Men du skal reise rimlig langt om du er lei av Tine, Gilde og Kawli og bor på landet.


    Når denne tiraden så er avfyrt, kan jeg dog komme dere i møte med å si at jo, det er klart tollbarriærer, godt hjulpet av noe som minner stygt om kartellvirksomhet, samt en del etterslep fra en svunnen tid, overhodet ikke bidrar til valgfrihet. Nå ble ikke Rom bygget på en dag, her i Norge har markedet selv malt seg inn i denne situasjonen, men pokker skal vite at det halvkommunistiske etterkrigssystemet vårt beredte grunnen for dette bedre enn noen økonom kunne drømme om. Men systemet er slett ikke statisk, vi er selvsagt på gli.
    Vi har ikke et fungerende marked i dag. Vi har et eget indre marked med non få gigantaktører og all konkurranse er stengt ute av tollmurene. Det eneste som skal til er å fjerne importvernet. Resten vil regulere seg selv i de påfølgende år. Det eneste som er sikkert er at Norge blir et bedre land å bo for oss. For alle andre enn dem som har satt alt de eier i aksjer i Orkla i alle fall.

    Når vi får et fungerende marked og reell konkurranse på grossistsiden så er vi på riktig spor.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Odd J skrev:
    vredensgnag skrev:
    Og der fant ikke Odd J noe bedre argument enn å kalle dem han diskuterer med "franske adelsdamer".

    Da kan jeg avskrive Odd J som debattant. Han er ute av stand til å bruke annet enn propagandafloskler når han skal forsøke å forsvare det som ikke kan forsvares.

    Og disse tusenvis av menneskene som arbeider for å fø nasjonen kunne selvsagt gjort akkurat det samme arbeidet, men med utgangspunkt i regionale særtrekk og opprinnelsesprodukter.
    Tenk at vi har stelt oss så dumt at det lages lik ost og lik melk over hele landet. Og når det passer kan man også legge ned produksjonen av en ost i ett område og flytte den til et annet. (Som med forslaget om å flytte brunostproduksjonen ut av Gudbrandsdalen.)
    Slikt kan Tine gjøre fordi de egentlig ikke har noe forhold til matkvalitet - de driver med standardisering og logistikk, og har først etter seig motstand begynt å åpne for å bistå gårdsprodusenter, men det er mange i Tine-systemet som er mot denne utviklingen.

    Tine, Nortura, Prior og landbruksbyråkratiet er et mangehodet troll, og det er på tide å bruke litt skarpt sollys på dette trollet.
    Jeg argumenterer ikke med dere, jeg prøver å sette det dere sier i det grelle lyset det fortjener. Å demonisere en hel næring for så å sette seg sjøl inn i en offerrolle er patetisk.

    Men greit; du skal få denne: når det gjelder Saken med at Tine legger ned produksjonen av Gudbrandsdalsost er det utelukkende økonomisk begrunnet. Det er hele tiden en løpende vurdering av økonomien både rundt de enkelte meierianlegg, total meieristruktur i de ulike landsdeler, logistikkostnader etc. Tine er smertelig klar over det dårlige signalet det er å flytte produksjonen av stedstilknyttede merkevarer ut av sitt opprinnelige opphavsområde. Misværosten er flyttet ut forlenge siden og det lokale meieriet lagt ned. Det legges ned 7-8 gardsbruk hver dag i dette landet, til dels store bruk. Dette skjer ujevnt fordelt slik at råvaretilgangen også må være med i vurderingen. Husk at Tine er markedsregulator og dermed både har henteplikt uansett geografisk plassering og størrelse samtidig som de har leveringsplikt til konkurrenter. Dette fordrer en mer eller mindre løpende helhetsvurdering. Både Tine og Nortura legger hvert år ned en rekke meieri og slakteri som isolert sett både går med overskudd og er veldrevne. Og bøndene selv har stått i fremste rekke og protestert mot denne utviklingen. Ikke minst på grunn av økt inntransporttid på slaktedyr. Men det er de harde økonomiske realiteter som rår. Det er derfor snodig å lese hvordan dere på den ene siden raser mot dyr mat og ikke får det billig nok, samtidig som dere etterspør mer variasjon og spesialiteter osv. Det er innkjøpssjefene i REMA, Coop, Ica og Norgesgruppen som bestemmer hva dere møter i hyllene. De alene! Det er utrykkelig påpekt i matmaktsutvalgets rapport at kjedenes dørvaktfunksjon mellom produsenter og forbrukere er en kilde til betydelig maktutøvelse og redselen for å bli kastet ut av hyllene er høyst reell, selv for store aktører som TINE, Nortura og andre. Det er bare et fåtall produsenter som har reell makt i disse forhandlingene. Av alle ting gjelder det tobakksvarer, særlig snus. Samt bleier. Dette er varer som alle butikker må være fullassortert på for å unngå at kundene handler andre steder. Stort sett alt annet tar de ikke fem øre for å pælme ut av hyllene hvis de finner det for godt, om ikke annet for å statuere et eksempel overfor andre leverandører.

    Tine lanserer rundt 200 nye produkter og pakningsstørrelser hvert år. Det er faktisk ikke så verst. Tine har støttet etableringen av Synnøve Finden og Q-meieriene for også de ønsker at forbrukerne skal ha valgmuligheter.

    Så dere forsiden på VG i går, søndag? Importerte reddiker med en innkjøpspris på 13-14 kroner kiloen selges for 130 kr ut. Avanse på ca 850%. Er det ikke vidunderlig når markedskapitalismen fungerer, dere??
    Nå blander du i kortstokken.
    Samme problem vi har i butikkartellet sliter vi med i landbrukskorporativene. De utnytter sine posisjoner til egen fordel, på bekostning av forbrukerne. Nei - dette er ikke markedskapitalisme, fordi det ikke er fri konkurranse. Det er utbytting, på begge sider av produsent- og salgsledd i kjeden til forbruker.

    Synnøve Finden og Q har ligget i konflikt, rettssak og krangel med Tine fra dag 1. Tenk at det var Q som måtte tenke tanken med "melk fra gårder i nærheten av ett meieri, laget kort etter melking," i stedet for skvipet Tine lager. Og for en jævla motstand Q har fått, og kjepper i hjulene for ekspansjon.
    Og jeg kan fortelle deg i detalj om hvordan Tines folk ødela et meieri man var blitt pålagt å overlate til Finden. De regelrett ødela røropplegg og maskineri, slo det i filler.

    Så ikke kom med tull.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Det er da overhodet ikke umulig, Honkey. Sverige begynner lenger syd enn Norge og går helt opp i Røysa. De får det fint til, og har et levende "lantbruk", stor variasjon i utvalg og langt lavere priser.
    Levende landbruk? Tuller du? Har du ikke hørt om Glesbygden? Sverige er jo viden kjent for å ha lagt ned hele landsdeler. Nord for Stockholm ligger jo det aller meste brakk. De klarer jo ikke å produsere nok melk til eget forbruk engang:

    http://www.norsklandbruk.no/rammebetingelser/2010/03/09/nedover-med-svensk-melkeproduksjon.aspx

    Kjør deg en tur over Storlia i retning Østersund. Sammenlign det du ser på på norsk og svensk side.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Odd J skrev:
    Det er derfor snodig å lese hvordan dere på den ene siden raser mot dyr mat og ikke får det billig nok, samtidig som dere etterspør mer variasjon og spesialiteter osv.
    Det henger jo sammen. Fjerner man importvernet så vil prisen på kvalitetsmat synke såpass at det vil bli et reellt alternativ til forkvaliteten vi er vant med.


    Det er innkjøpssjefene i REMA, Coop, Ica og Norgesgruppen som bestemmer hva dere møter i hyllene. De alene! Det er utrykkelig påpekt i matmaktsutvalgets rapport at kjedenes dørvaktfunksjon mellom produsenter og forbrukere er en kilde til betydelig maktutøvelse og redselen for å bli kastet ut av hyllene er høyst reell, selv for store aktører som TINE, Nortura og andre. Det er bare et fåtall produsenter som har reell makt i disse forhandlingene. Av alle ting gjelder det tobakksvarer, særlig snus. Samt bleier. Dette er varer som alle butikker må være fullassortert på for å unngå at kundene handler andre steder. Stort sett alt annet tar de ikke fem øre for å pælme ut av hyllene hvis de finner det for godt, om ikke annet for å statuere et eksempel overfor andre leverandører.
    Det er helt riktig. Og det er en sentral del av problemstillingen. Men den eneste måten å endre denne situasjonen på er jo å gi disse 4 reell konkurranse ved å tillate at andre kjeder får etablere seg og ta opp konkurransen med dem. Men det forutsetter at de kan bruke sine egne grossister og sine egne produsenter. Først da faller de 4 store tilbake til et akseptable markedsandeler.


    Tine lanserer rundt 200 nye produkter og pakningsstørrelser hvert år. Det er faktisk ikke så verst. Tine har støttet etableringen av Synnøve Finden og Q-meieriene for også de ønsker at forbrukerne skal ha valgmuligheter.
    Store valgmuligheter? 3 produsenter på meieriprodukter som har over 90%(?) av totalmarkedet i Norge til sammen. Hadde det vært 50 produsenter så hadde det begynt å ligne på noe. Men igjen er all konkurranse forbudt og stoppet av tollmurer og importvern.



    Så dere forsiden på VG i går, søndag? Importerte reddiker med en innkjøpspris på 13-14 kroner kiloen selges for 130 kr ut. Avanse på ca 850%. Er det ikke vidunderlig når markedskapitalismen fungerer, dere??
    Det er stor betalingsvilje i Norge. Det er jo derfor aktørene vil kjempe med nebb og klør for å beholde denne gullgruven for seg selv. For en så rik befolkning som samtidig er så lettlurt finner man ikke noe annet sted i verden.

    Vi er blitt så vant med ekstremt inflaterte priser at vi tror det er slik det skal være.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn