Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.212
    Antall liker
    6.578
    Wright skrev:
    BT skrev:
    Merkelig. Jeg tjener ikke 3k netto på to timers jobbing...
    Tallet fra landbruksmafiaen er mildt sagt ikke til å stole på. SSB vil ha det til at 11% av snittforbruket går til mat – alkoholholdig drikke ikke medregnet. Riktignok ikke et høyt tall, men med norsk inntektsnivå skulle det bare mangle.
    De kan ikke ha mange barn de man har med i utvalgskretsen der...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    At det på ingen måte er nødvendig å drikke 2-3 glass melk om dagen bekreftes greit ved at med unntak av i Skandinavia og Nord-Amerika er det ingen som drikker melk som tørstedrikk. En svært stor andel av verdens befolkning tåler ikke en gang melk. Det er, om man skal tro propagandaen, et under at ikke hele verden konstant ligger gipset fra topp til tå pga brudd i alle ben i kroppen.
    Det samme mente jeg fram til jeg reiste til Afrika. Der fant jeg ut at i de tidligere engelske koloniene bruker de mye melk i voksen alder. Typisk te fra Øst-Afrika er at den er laget på 50/50 vann og melk, så de drikker også minst et par glass for dagen. Hvis de har råd, selvsagt.

    Selv drikker jeg melk av rent hedonistiske årsaker. Jeg synes rett og slett det er digg, og har jeg ikke drukket melk på en uke eller to så får jeg nesten et deilig rush av å drikke et glass i store slurker. Nam nam nam. Men så gjør jeg også mye annet som er usunt, så dette utslaget av min hedonisme er neppe det verste.
     
    N

    nb

    Gjest
    baluba skrev:
    Selv drikker jeg melk av rent hedonistiske årsaker. Jeg synes rett og slett det er digg, og har jeg ikke drukket melk på en uke eller to så får jeg nesten et deilig rush av å drikke et glass i store slurker. Nam nam nam. Men så gjør jeg også mye annet som er usunt, så dette utslaget av min hedonisme er neppe det verste.
    Jeg drikker også en hel del melk, bare så det er sagt. Av samme gunn - jeg synest det er godt. Neppe det skumleste man utsetter seg for Eksta syndig med et par toppede skjeer sjokoladepulver i. Spiser også mye smør og bruker en god del fløte i matlaging og er glad i ost, så jeg får min dose meieriprodukter og vel så det.

    Uten at jeg kan vurdere sannhetsgehalten i det, så har jeg lest at rundt halvparten av verdens befolkning ikke tåler kumelk - det er først og fremst asiater. Tallene var basert på andelen innvandrere i USA som ikke tålte det og ekstrapolert derfra. Dette er svært fritt etter hukommelsen, så ta det med en klype salt.

    "Alternativene" soyamelk, rismelk og havremelk smaker ikke godt i min gane.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.212
    Antall liker
    6.578
    Greit å drikke melk. Da kan man i det minste kjøre bil etterpå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Da har ikke du skjønt hva jeg ville frem til.
    Det er at man skal ha en ydmykhet i forhold til etablerte sannheter, også vitenskapelige "beviser". Men sannheten er at du til enhver tid argumenter som om at dette er absolutte sannheter.
    Det er et av prinsippene i med vitenskapelig metode at hvis man kan fremlegge ny kunnskap som utvider eller endrer etablerte modeller så er ingenting bede enn det. Men det krever dokumentasjon og ikke bare synsing og tro. Huusk også på at svært mye av den sannheter som tidligere var bygget på religion og annen overtro er forlatt i dag av samme grunn. Ingen grunn til å resirkulere dem som om det var noe nytt, eller holde pusten mens man venter på at alt dette skal rehabiliteres. Eneste måten å klare det på er å erstatte vitenskap med overtro og religion igjen. I mange amerikanske stater jobber de hardt med denne modellen. Om noen år, hvis dette griper om seg, vil de være et land befolket av fjols.

    Det virker som du hele tiden ønsker å utfordre etablert kunnskap og erstatte den med fantasifull overtro. Ikke så ulikt kreasjonister i så måte.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    baluba skrev:
    Selv drikker jeg melk av rent hedonistiske årsaker. Jeg synes rett og slett det er digg, og har jeg ikke drukket melk på en uke eller to så får jeg nesten et deilig rush av å drikke et glass i store slurker. Nam nam nam. Men så gjør jeg også mye annet som er usunt, så dette utslaget av min hedonisme er neppe det verste.
    Jeg drikker også en hel del melk, bare så det er sagt. Av samme gunn - jeg synest det er godt. Neppe det skumleste man utsetter seg for Eksta syndig med et par toppede skjeer sjokoladepulver i. Spiser også mye smør og bruker en god del fløte i matlaging og er glad i ost, så jeg får min dose meieriprodukter og vel så det.
    Melk er litt som nikotin. Det er lett å lage en vane ut av det, men slutter man først med det så lengter man ikke tilbake. Et glass melk av og til kan jo være snadder det, med riktig tilbehør av mat. Men det er ikke nødvendig å bruke det som en erstatning for vann. Og det er i alle fall ingen grunn til å trene opp barn til å supe det i tide og utide, med mindre de lider av kronisk underernæring.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.323
    Torget vurderinger
    24
    vredensgnag skrev:
    Stakkars Fosse som har vært i San Sebastian, der det er private gourmetklubber så og si på hver gate, der medlemmer kan gå og spise frokost, lunsj og middag - og vite at de får de aller ferskeste ingredienser, ypperlig tilberedt, på herlig vis.
    Det er flere hundre slike txokos, private dining societies, i San Sebastian!

    Gourmet Societies
    In addition to 15 Michelin stars, San Sebastián is also home to hundreds of gourmet societies (txokos) where lavish private dining events allow gastronomes to celebrate local fare. In theory, these male-only affairs are now open to women, but a shroud of secrecy exists and only men are trusted with the food. However, I’m assured that a gourmet society menu reads like a culinary wish list. Lowering his voice to a whisper, the bartender regales me with tales of gazpacho of langoustines, boldly flavoured hake and light-as-a-feather cream-filled blueberry pastries. San Sebastián is no place for a weak-willed weight-watcher.

    http://www.artsandcollections.com/index.php?/city/cc001_san_sebastian/3

    Håper Fosse fikk med seg min San Sebastian tråd og lurte seg over til fiskelandsbyen utenfor byen ...

    Spake, føyelige og snille nordmenn, som finner seg i å bli flådd på daglig basis av korporativene.
    Beklageligvis fikk jeg ikke med meg tråden din Vredensgnag, og ikke kom vi oss til fiskelandsbyen heller, men vi hadde likefullt en strålende tur, full av kulinariske opplevelser.
     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.880
    DN.no skriver at ICA Norge fortsetter å tape penger i dagligvaremarkedet, ca 2 milliarder i tap bare de siste årene. Sjefen for ICA Norge forklarer det med knallhard konkuranse og hardt prispress i norge.
     
    N

    nb

    Gjest
    Espen R skrev:
    DN.no skriver at ICA Norge fortsetter å tape penger i dagligvaremarkedet, ca 2 milliarder i tap bare de siste årene. Sjefen for ICA Norge forklarer det med knallhard konkuranse og hardt prispress i norge.
    Grunnen til at mat er dyr i Norge er ikke å finne i matvarekjedene. De har, etter egne utsagt, en margin på rundt 3% noe som er ekstremt lavt. Det blir dog mye penger av det siden volumene er så store og delt mellom få aktører.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.880
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    DN.no skriver at ICA Norge fortsetter å tape penger i dagligvaremarkedet, ca 2 milliarder i tap bare de siste årene. Sjefen for ICA Norge forklarer det med knallhard konkuranse og hardt prispress i norge.
    Grunnen til at mat er dyr i Norge er ikke å finne i matvarekjedene. De har, etter egne utsagt, en margin på rundt 3% noe som er ekstremt lavt. Det blir dog mye penger av det siden volumene er så store og delt mellom få aktører.
    Jeg er klar over at importvernet fører til høyere priser enn hva de ellers ville vært. Men her er jeg enig med stortingsflertallet at fjerning av tollmurene ville føre til avfolkning av distriktene, et kulturlandskap som gror igjen, svekket matsikkerhet i krisetider m.m.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Gjestemedlem skrev:
    Et glass melk av og til kan jo være snadder det, med riktig tilbehør av mat. Men det er ikke nødvendig å bruke det som en erstatning for vann. Og det er i alle fall ingen grunn til å trene opp barn til å supe det i tide og utide, med mindre de lider av kronisk underernæring.
    qft
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg er klar over at importvernet fører til høyere priser enn hva de ellers ville vært. Men her er jeg enig med stortingsflertallet at fjerning av tollmurene ville føre til avfolkning av distriktene, et kulturlandskap som gror igjen, svekket matsikkerhet i krisetider m.m.
    Det største problemet til distriktene er at de holdes på et kunstig åndedrett av landsbrukssubsidier og distriktsstøtte, og derfor ikke fornyer seg og blir attraktive for folk med utdanning og visjoner utover "alt skal være som før". De blir derfor strukturelt hengende igjen på 50-tallet mens demografien endres i et rasende tempo. Resultat? Avfolking og brain-drain.

    Senterpartiet er derfor den største trusselen mot levende distrikter i Norge i dag.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.226
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    16
    Espen R skrev:
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    DN.no skriver at ICA Norge fortsetter å tape penger i dagligvaremarkedet, ca 2 milliarder i tap bare de siste årene. Sjefen for ICA Norge forklarer det med knallhard konkuranse og hardt prispress i norge.
    Grunnen til at mat er dyr i Norge er ikke å finne i matvarekjedene. De har, etter egne utsagt, en margin på rundt 3% noe som er ekstremt lavt. Det blir dog mye penger av det siden volumene er så store og delt mellom få aktører.
    Jeg er klar over at importvernet fører til høyere priser enn hva de ellers ville vært. Men her er jeg enig med stortingsflertallet at fjerning av tollmurene ville føre til avfolkning av distriktene, et kulturlandskap som gror igjen, svekket matsikkerhet i krisetider m.m.
    Pussig hvordan man argumenterer med avfolkning av distriktene samtidig som det hulkes over hvor få bønder som er igjen. Hadde man fjernet hver bidige bonde så vill ikke distriktene blitt avfolket.

    Morsom også at konstruksjonen 'kulturlandskap' har blitt mer verneverdig enn urørt natur.
     
    N

    nb

    Gjest
    HC skrev:
    Morsom også at konstruksjonen 'kulturlandskap' har blitt mer verneverdig enn urørt natur.
    Tja, i Sveits blie en del bønder lønnet av staten ganske enkelt for å holde Sveits postkortvakkert. De later ikke som de driver kommersielt landbruk men blir lønnet som landskapsgartnere.

    Der pappa kommer fra (på Sunnmøre) er antall småbruk i drift blitt redusert fra 16 til 4 tror jeg det er i løpet av ca 20 år. Så antall bønder går ned til tross for subsidier, importvern og at vi ikke ble medlem av EU. Utviklingen snur neppe med det første heller.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Grunnen til at mat er dyr i Norge er ikke å finne i matvarekjedene. De har, etter egne utsagt, en margin på rundt 3% noe som er ekstremt lavt. Det blir dog mye penger av det siden volumene er så store og delt mellom få aktører.
    Det er klart at når import er "forbudt" og det kun er en håndfull grossister som styrer hele vareutvalget, som er identisk i alle butikker i Norge så er det ikke mye å konkurrere om annet en pynt, kampanjer og markedsføring. Hvis Ica kunne fått lov å ta med sen det svenste vareutvalget til Norge butikker og gitt monopolistene her hjemme litt reell konkurranse så hadde mye vært til det bedre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.930
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    DN.no skriver at ICA Norge fortsetter å tape penger i dagligvaremarkedet, ca 2 milliarder i tap bare de siste årene. Sjefen for ICA Norge forklarer det med knallhard konkuranse og hardt prispress i norge.
    Grunnen til at mat er dyr i Norge er ikke å finne i matvarekjedene. De har, etter egne utsagt, en margin på rundt 3% noe som er ekstremt lavt. Det blir dog mye penger av det siden volumene er så store og delt mellom få aktører.
    Nåja, det er vel kun en regnskapsmessig sannhet. Kjedene tjener grovt på produksjon og distribusjon til sine butikker, men det er ett annet regnskap.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Utenlandsk ost er visst alt for billig i Norge, kun 27 kroner per kilo i toll. Slikt kan man selvsagt ikke ha noe av i lengden.

    «- Betyr det at vi må selge den for 1100 kroner kiloen? Over hundre kroner for en hekto? Nei, det høres ut som om de vil tvinge alle til å spise Jarlsberg, sier Nilsen oppgitt.»
    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4111760.ece
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Wright skrev:
    Utenlandsk ost er visst alt for billig i Norge, kun 27 kroner per kilo i toll. Slikt kan man selvsagt ikke ha noe av i lengden.

    «- Betyr det at vi må selge den for 1100 kroner kiloen? Over hundre kroner for en hekto? Nei, det høres ut som om de vil tvinge alle til å spise Jarlsberg, sier Nilsen oppgitt.»
    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4111760.ece
    Ha! Bilde fra min leverandør av ost, gode pølser (jeg anbefaler salami al tartufa, som de har begynt å ta inn), forskjellig kjøtt og fugl, og annet.

    Joda, norske forbrukere er fullstendig totalt og helspikka i hendene på fillepartiet SP og tullebeslutningene de får gjennom. Som sagt. På tide med en revolusjon på akkurat dette området.

    Veldig enkelt - start en gressbrann, fortell vennekretsen at de skal la være å kjøpe norske meieriprodukter i noen dager fra en bestemt dato, og be dem spre det videre. Og fortell så de tullemyndighetene vi har at aksjonen blir gjentatt og forlenget om de prøver å innføre noe så dumt.

    Kan greit organiseres på Facebook.

    Tenk om dette blir borte: http://www.facebook.com/pages/FROMAGERIE/153140186523
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.214
    Antall liker
    7.044
    Torget vurderinger
    4
    Espen R skrev:
    DN.no skriver at ICA Norge fortsetter å tape penger i dagligvaremarkedet, ca 2 milliarder i tap bare de siste årene. Sjefen for ICA Norge forklarer det med knallhard konkuranse og hardt prispress i norge.
    Samt en solid dose udugelighet hos ledelsen i ICA. Det finnes ikke en annen dagligvaregruppering i Norge som de siste årene har hatt så feil fokus, som er så konfliktorientert istedetfor løsningsorientert.
    De har gjort så mye dumt at det er fullt fortjent at de går på ræva.

    Steinrik Hagen er som en elefant i glasshus, men han evner ihvertfall å finne fokus...og å holde fokus i organisasjonen...det tidligere Hakon startet begynte å synke den dagen han forlot organisasjonen.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ha! Bilde fra min leverandør av ost, gode pølser (jeg anbefaler salami al tartufa, som de har begynt å ta inn), forskjellig kjøtt og fugl, og annet.
    For øvrig en delvis oppskrytt butikk synest jeg (bodde rett rundt hjørnet og har handlet både der og hos naboen -Fjellberg fisk & vilt - MYE, bare så det er sagt). De har virkelig peiling der - som er et stort pluss, men utvalget er ikke SÅ imponerede synest jeg. Ber du om en hissig roquefort der så får du fort den samme som de selger på Rema bare at der koster den minst 100 kroner mindre pr. kilo.

    Misforstå meg for all der rett - jeg har veldig sansen for slike butikker der betjeningen innhar kompetanse og kan gi meningsfulle råd og har et utvalg preget av kvalitet og handler mye på slike sjapper selv. Men de siste årene har nesten tilsvarende utvalg blitt tilgjengelig andre steder, dog er ikke opplevelsen av å handle ost på Smart Club eller lignende helt den samme for å si det mildt.

    Utvalget på slike spesialbutikker i Oslo på f.eks spekemat er faktisk dårligere enn hva det er på det Maximat (det gode supermarkedet) i harryhandelsentrumet Nordby. Det sier litt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.214
    Antall liker
    7.044
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Utvalget på slike spesialbutikker i Oslo på f.eks spekemat er faktisk dårligere enn hva det er på det Maximat (det gode supermarkedet) i harryhandelsentrumet Nordby. Det sier litt.
    Fenaknoken

    ...dog mest norske varer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ha! Bilde fra min leverandør av ost, gode pølser (jeg anbefaler salami al tartufa, som de har begynt å ta inn), forskjellig kjøtt og fugl, og annet.
    For øvrig en delvis oppskrytt butikk synest jeg (bodde rett rundt hjørnet og har handlet både der og hos naboen -Fjellberg fisk & vilt - MYE, bare så det er sagt). De har virkelig peiling der - som er et stort pluss, men utvalget er ikke SÅ imponerede synest jeg. Ber du om en hissig roquefort der så får du fort den samme som de selger på Rema bare at der koster den minst 100 kroner mindre pr. kilo.

    Misforstå meg for all der rett - jeg har veldig sansen for slike butikker der betjeningen innhar kompetanse og kan gi meningsfulle råd og har et utvalg preget av kvalitet og handler mye på slike sjapper selv. Men de siste årene har nesten tilsvarende utvalg blitt tilgjengelig andre steder, dog er ikke opplevelsen av å handle ost på Smart Club eller lignende helt den samme for å si det mildt.

    Utvalget på slike spesialbutikker i Oslo på f.eks spekemat er faktisk dårligere enn hva det er på det Maximat (det gode supermarkedet) i harryhandelsentrumet Nordby. Det sier litt.
    Tror du blander. Ostebutikken (med kjøtt) ved siden av Fjellberg er jeg enig i er oppskrytt og overpriset. Men Fromageriet ligger i Bogstadveien. (Den tartufoen koster 100 kroner mindre pr hele salami der.)

    Og naturligvis mikser man hvor innkjøpene gjøres - men det er en del ting på Fromageriet man ikke får andre steder, og jeg liker disse. Til forsvar for butikken ved siden av Fjellberg, de har meget godt kjøtt, om man spør etter rette cuts.

    Og Fenaknoken er definitivt verdt en tur - er der spesielt i kalde høstmåneder.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Wright skrev:
    Utenlandsk ost er visst alt for billig i Norge, kun 27 kroner per kilo i toll. Slikt kan man selvsagt ikke ha noe av i lengden.

    «- Betyr det at vi må selge den for 1100 kroner kiloen? Over hundre kroner for en hekto? Nei, det høres ut som om de vil tvinge alle til å spise Jarlsberg, sier Nilsen oppgitt.»
    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4111760.ece
    Det blir mer og mer tydelig hvor viktig det er å fjerne denne forbannade mafiaens klamme grep om befolkningen.

    Jeg er gladelig med på en boikottaksjon mot norsk mafia hvis de greier å true gjennom dette ranet her.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Wright skrev:
    Utenlandsk ost er visst alt for billig i Norge, kun 27 kroner per kilo i toll. Slikt kan man selvsagt ikke ha noe av i lengden.

    «- Betyr det at vi må selge den for 1100 kroner kiloen? Over hundre kroner for en hekto? Nei, det høres ut som om de vil tvinge alle til å spise Jarlsberg, sier Nilsen oppgitt.»
    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4111760.ece
    Det blir mer og mer tydelig hvor viktig det er å fjerne denne forbannade mafiaens klamme grep om befolkningen.

    Jeg er gladelig med på en boikottaksjon mot norsk mafia hvis de greier å true gjennom dette ranet her.
    HFS burde da ha både landslang rekkevidde og nettverk til å kunne organisere første stafettpinne i et slikt fremstøt. For nå er det faen meg nok - jeg finner meg ikke i å måtte spise overpriset dårlig mat, og ikke kunne velge i kvalitet, til en anstendig pris.

    Spør Fosse, som nylig var i Spania, og som rapporterte med et sukk tidligere i tråden. Det er en skam.

    1100 kroner kiloen for utenlandsk ost - at de i det hele tatt foreslår det betyr at de "idiotforklarer" hele befolkningen, for å bruke et uttrykk det var disputt om i OBL-tråden rett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er forøvrig en mulighet for at dette er et taktisk utspill, som er til de grader åndssvakt og opprørende av folk blir så lettet når det blir trukket at de ikke bryr seg så mye med de øvrige milliardene denne banden prøver å tuske til seg over statsbudgettet.

    Uansett, nok er nok.

     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Tror du blander. Ostebutikken (med kjøtt) ved siden av Fjellberg er jeg enig i er oppskrytt og overpriset. Men Fromageriet ligger i Bogstadveien. (Den tartufoen koster 100 kroner mindre pr hele salami der.)
    Du har rett, jeg blander. Når jeg tenker meg om så husker jeg at det var Fromageriet det var bilde av i artikkelen og ikke Frogner Specialforretning.
     
    N

    nb

    Gjest
    Trane skrev:
    Fenaknoken

    ...dog mest norske varer.
    Velkjent den. Men takk for tipset uansett (kanskje noen som ikke vet den finnes, ligger jo litt odde til, særlig nå som Smuget er konk;)

    Det finnes mye god norsk spekemat også, noen nevnte sjappe er et godt eksempel på. Går en del fenalår her i huset i året for eksempel.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    Mer mafia!!

    Dette er jo en skikkelig artig tråd, kom igjen!! Er Brekk virkelig trønder eller er er han egentlig mafioso? Han snakker jo litt rart, og hvor er barten??

    Hvor stor del av regjering og storting er i lomma på bondemafiaen? Avstemming!!



    don Corleone

    PS, beklager at jeg misforsto den elegante ironien i tidligere innlegg, må skyldes min rurale oppvekst.
     
    N

    nb

    Gjest
    Odd J skrev:
    Mer mafia!!

    Dette er jo en skikkelig artig tråd, kom igjen!! Er Brekk virkelig trønder eller er er han egentlig mafioso? Han snakker jo litt rart, og hvor er barten??

    Hvor stor del av regjering og storting er i lomma på bondemafiaen? Avstemming!!
    misforsto den elegante ironien i tidligere innlegg, må skyldes min rurale oppvekst.
    Hva synest du om kravet om 227% 277% toll på importert ost?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    Toll? Beskyttelsespenger mener du vel....mafioso vet du! Må koste litt det!!

    Nå har vi akkurat gitt don Hegnar flere milliarder i for å kjøre utenlandske turister langs norskekysten og det er jo supert!! Da kan alle se hvor fint mafiaen styrer dette landet!

    Nå må dere ikke være smålåtne, gutter.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.212
    Antall liker
    6.578
    Det kommer stadig fram nye interessante virkelighetsoppfatninger her på sentralen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Hva synest du om kravet om 227% 277% toll på importert ost?
    Er det bare 227%?? Det skulle jo være på 332% ifølge Overenskomsten.....

    Bikkja til Brekk lever utrygt. Man vet hvor den bor.


    dC
     
    N

    nb

    Gjest
    Odd J skrev:
    nb skrev:
    Hva synest du om kravet om 227% 277% toll på importert ost?
    Er det bare 227%?? Det skulle jo være på 332% ifølge Overenskomsten.....

    Bikkja til Brekk lever utrygt. Man vet hvor den bor.
    Du vil mao ikke svare på spørsmålet?

    Det er jo en fin måte fra landbrukskorporasjon å si at "produktene våre er såpass dyre og/eller dårlige sammenlignet med hva som produseres i utlandet, så vi må slenge på en saftig toll på importert ost slik at folk skal velge våre varer istedenfor". Og så prøver de å innbille folk at det er matvarekjedenes feil at mat er dyrt i Norge?

    Dette fordi at de mener at de ikke kan skvise prisen på melk ytterligere for da tror de at nordmenn vill drikke mindre melk.

    Det er galskap.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I stedet for et land der bønder er selvstendig næringsdrivende som lever av å produsere og selge sine varer, som ellers i verden så har vi bygget oss et system der vi har tungt organiserte enheter, karteller og kooperativer som monopoliserer hele markedet. Organisasjoner som lever av statlige overføringer, kommunistiske kooperativer, "femårsplaner", og som effektivt har sørget for gjennom politisk kontroll å eliminere all konkurranse. Råtne systemer som effektiv mangedobler prisen på import slik at det skal bli utenfor rekkevidde for forbrukerne. Tilbake sitter vi forbrukere med verdens dyreste mat og Europas dårligste utvalg. 4 store kjeder, noen megagrossister og et par store bondeorganisasjoner kontrollere alt og alle og håver inn milliarder fra stat og forbrukere.

    Det er ikke en overdrivelse å sammenligne dette med mafiafamiliene og deres kontroll over andre lukrative markeder.

    Det er lang på overtid å fjerne denne mafiabandens kontroll over norske forbrukere.

    Hvis disse snylterne greier å presse gjennom denne utvidelsen så er det på tide med en omfattende boikottaksjon mot dem. Ikke det at det vil berøre dem nevneverdig, for det er jo stort sett statsstøtte de lever av uansett. Men da kan de i alle fall brenne inne med søppelmaten sin.

    Det er trist at det er blitt slik, for egentlig kunne vi vært stolt av norsk jordbruk og produkter. Men hele systemet er kjørt så på ræv at det er blitt en pervers parodi på seg selv.

    Kanskje det som må til er å bli kvitt tilstrekkelig mange av disse snylterne og utpresserne slik at det blir rom for ekte bønder som kan produsere gode varer uten å leve som forkledde sosialklienter og utpressere som skal tvinge folk til å måtte kjøpe de middelmådige produktene sine.

    Jeg begynner med andre ord å miste litt respekt for disse folkene. Måtte det som er av skikkelige bønder vend ryggen til denne tilværelsen og heller satse på å produsere varer som folk ønske å kjøpe uten tvang.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    2.885
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    I stedet for et land der bønder er selvstendig næringsdrivende som lever av å produsere og selge sine varer, som ellers i verden så har vi bygget oss et system der vi har tungt organiserte enheter, karteller og kooperativer som monopoliserer hele markedet. Organisasjoner som lever av statlige overføringer, kommunistiske kooperativer, "femårsplaner", og som effektivt har sørget for gjennom politisk kontroll å eliminere all konkurranse. Råtne systemer som effektiv mangedobler prisen på import slik at det skal bli utenfor rekkevidde for forbrukerne. Tilbake sitter vi forbrukere med verdens dyreste mat og Europas dårligste utvalg. 4 store kjeder, noen megagrossister og et par store bondeorganisasjoner kontrollere alt og alle og håver inn milliarder fra stat og forbrukere.

    Det er ikke en overdrivelse å sammenligne dette med mafiafamiliene og deres kontroll over andre lukrative markeder.

    Det er lang på overtid å fjerne denne mafiabandens kontroll over norske forbrukere.

    Hvis disse snylterne greier å presse gjennom denne utvidelsen så er det på tide med en omfattende boikottaksjon mot dem. Ikke det at det vil berøre dem nevneverdig, for det er jo stort sett statsstøtte de lever av uansett. Men da kan de i alle fall brenne inne med søppelmaten sin.

    Det er trist at det er blitt slik, for egentlig kunne vi vært stolt av norsk jordbruk og produkter. Men hele systemet er kjørt så på ræv at det er blitt en pervers parodi på seg selv.

    Kanskje det som må til er å bli kvitt tilstrekkelig mange av disse snylterne og utpresserne slik at det blir rom for ekte bønder som kan produsere gode varer uten å leve som forkledde sosialklienter og utpressere som skal tvinge folk til å måtte kjøpe de middelmådige produktene sine.

    Jeg begynner med andre ord å miste litt respekt for disse folkene. Måtte det som er av skikkelige bønder vend ryggen til denne tilværelsen og heller satse på å produsere varer som folk ønske å kjøpe uten tvang.
    Hvorfor ikke bare skyte hele gjengen?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Odd J skrev:
    Hvorfor ikke bare skyte hele gjengen?
    Det holder å fjerne tollmurene, eller importvernet som de så fagert har omdøpt straffetollen. Det er faktisk det eneste grepet som vi behøver å gjøre. Resten vil regulere seg selv til gode og glede for Norges befolkning. Vi lever da ikke i et østblokkland, og burde derfor selv få lov til å velge hva vi vil handle uten tvang, trusler og syke statlige påslag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn