Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    otare skrev:
    Rettelse: Det smaker sånn som jeg tror papp og gamle sokker smaker. :)
    Like uspiselig begge deler.
    Har du ikke smakt det har du vel egentlig ikke så mye grunnlag for å uttale deg! ::)

Nå har jeg "smakt" Grandiosa, og det frister ikke til gjenntagelse. Men i det stadium av livet der "de søte små" ikke liker hverken det ene eller det andre er Grandiosa greit å ha. Barneselskap hadde vært et ennå større mareritt uten Grandiosa. Jeg er ubetinget enig hvis du påstår at det er borderline barnemishandlig å servere Grandiosa til umyndige, men så lenge den fører til tystnad ved bordet hevder jeg at det skjer i nødverge! ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Nok en rettelse: Jeg har smakt papp. Det er sånn Grandiosa smaker. Så dette med sokkene er en antagelse fra min side.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stemme med føttene, er det noe som heter:
    http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2347680.ece

- En grensehandel på 11,5 milliarder kroner har store konsekvenser for handelen, leverandørene og landbruket. Norske arbeidsplasser forsvinner på grunn av feilslått landbruks- og avgiftspolitikk, sier Thomas Angell, direktør i Virke Handel.

Virke mener at grensehandelen koster Norge minst 10.000 arbeidsplasser. Anslag fra Hovedorganisasjonen Virke viser at rundt seks prosent av norsk dagligvare- og drikkevarehandel er flyttet over grensen til Sverige.
    Nevnte jeg at Jarlsbergost koster sånn ca 63 kr kiloen på den andre siden av grensen? Ihvertfall gjorde den det sist jeg stakk innom et svensk supermarked. Man sparer inn både bompengene over Svinesund og drivstoff til å kjøre en mil eller to på svensk side bare på å kjøpe den ene kiloen. Med gjennomsnittlig handlebeløp på 1600 kr pr tur, 7,1 millioner handleturer i året og gjennomsnittlig prisforskjell på rundt 50 % av de norske prisene, så blir det jo penger av det.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gjestemedlem skrev:
    Det store problemet er at vi har ett selskap som har skaffet seg total kontroll over råvarene til meieriprodukter i Norge. Smør, ost, yoghurt og alle de andre produktene lager jo av melken.

Vi har så høye tollmurer at import av melk er umulig, og det ivres for å gjøre tollmurene så høye at dette også vil gjelde alle andre meieriprodukter.

Dette ene selskapet er av korrupte politikere gitt markedsregulatorrolle slik at de har makten til å sørge for at så lenge de klarer å opprettholde sitt hjemlige monopol, så får de lov til å forby all annen import som kan konkurrere.

Svina i Tine gjorde sogar alt de kunne for å slippe å måtte levere melk til andre produsenter som S. Finden, men ble heldigvis tvunget til det. En situasjon med importforbud og råvaremonopol er jo totalt ødeleggende på ALL konkurranse. Det være seg norsk eller import.

Taperne her er den norske befolkning som har Europas dårligste utvalg av merierprodukter i butikkene!

Vi er blitt et U-land pga. denne korrupte mafiavirksomheten som har fått lov å utvikle seg.

Det er ekstremt nødvendig med en total omlegging av dette systemet. Men det er ikke gjort over natten, så det beste man kan gjøre i mellomtiden er å vise at man ikke lenger tolererer å bli behandlet på denne måten, og at vi ønsker at Norge ikke lenger skal være et østblokkland når det kommer til meierivarer og dagligvaretilgang.

En boikott av Tine vil kanskje ikke føre til de store omveltingene, men hvis det brer om seg og man forklarer folk hvordan dette systemet virker og hvordan man skal forholde seg til propagandaen og løgnene fra Tine og deres korrupte politikervenner så vil det forhåpentligvis bre om seg en forståelse om at vi kan skape et bedre Norge for norske forbrukere, og et bedre Norge for alle.

Derfor er det viktig at folk i minst mulig grad handler produkter som er med på å finansiere dette systemet vi har viklet oss inn i.

For hver gang man kjøper noe med tinelogo på er man med på å støtte dem som har sørget for at Norge har Europas dårligste utvalg av meieriprodukter i butikkene.

Nok er nok.

Boikott Tine! Et lite personlig bidrag for en bedre fremtid for oss alle.
    Si meg, hvor har du lest deg opp for og ha ett såpass vrangt syn av realiteten?
    Og ett kjapt spørsmål til deg, mener du at import er veien og gå for og redde Norges landbruk?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er jo litt trist hvis eneste alternativ til mafiasmøret er selvberging og småskala meierivirksomhet.
    Fant synøve Finden smør!
    Boikotter du Tine og kjøper heller Synnøve Finden finger?
    Du skal vite at melken jeg produserer, blir hentet av Tine, og solgt til smør og osteproduksjon for Synnøve Finden. Så skal du boikotte, må du gjøre det orntli, kjøp utenlandsk smør. Eller lei deg ei ku, melk den, separer fløten, hell den i ett syltetøyglass og rist til den blir schtiv. Strø på maldonslat
    Kua kan du leie av meg, for 3kr og 50 øre literen du får utav den

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vermin skrev:
    Og ett kjapt spørsmål til deg, mener du at import er veien og gå for og redde Norges landbruk?
    Økt import er nødvendig for at vi ikke lenger skal ha Europas dårligste utvalg av matvarer i butikkene. Det er først og fremst det norske folk som vil nye godt av økt konkurranse og produkttilgang her.

Landruket behøver også å legges om fra å være avhengig og lagt opp etter mest mulig subsidier og statsstøtte, korrupte megamonoplister som Tine og legge om til å produsere varer som folk ønsker når de får velge fritt mellom disse og alternative produkter. En omlegging der kvalitet og forbrukerene står i fokus og ikke byråkrati, subsidier, sovjetlandbruk og tollmurer.

Vi trenger et landbruk som kan satse på å eksporter matvarer. For vi har potensiale til å produsere mat i verdensklasse og ta betalt for det på det internasjonale marked. Men det krever en annen tankegang og et annet landbruk enn vi har i dag.

Dagens landbruk er et anakronisme fra østblokktiden og tjenere kun korrupte tinepamper og matprodusenter (og nå snakker jeg ikke om bøndene men foredlingsindustrien) som kan gå over til å produsere kvalitetsmat i stedet for den dritten nordmenn er alt opp til å bruke som fôr fordi tilgangen på god mat er umuliggjort av tollmurer og importforbud.

Så det viktigste vi kan gjøre for på sikt å få et godt norsk landbruk som ikke er modellert etter en sosialklient på sysselsetting, men på en kvalitetsprodusent og en selvstendig næringsdrivende. Sikkert stemmende for noen som er vant med at alt de gjør styres av Nortura, kooperativene og de andre herrene deres.

Vi har mange gode og svært dyktige uavhengige produsenter i Norge i dag. Men Tine og deres monopolsituasjon er deres verste fiende. Det er neste umulig for andre produsenter å konkurrere med Tine i dag. På enkelte produktgrupper har de nesten totalt monopol i dagligvarehandlene. Og den eneste måten å bryte dette monopolet på er å åpne for import og reell konkurranse slik at Tine taper store penger, og befolkningen får et utvalg som er et vestlig land verdig. Så kan småprodusentene konkurrere på kvalitetssegmentet og eksportmarkedet.

Men først må Tine reduseres til en av mange, og knuses som monopolist og mafiaorganisasjon.

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Jeg er sikker på at norske bønders nisjeprodukter av høy kvalitet kan markedsføres og distribueres bedre og faktisk kan tåle konkurranse uten snikbeskatning.
    REMA, RIMI og Norgesgruppens medlemmer kan ikke fritt ta lokale spesialiteter inn i butikkhyllene.
    Løsning på lavt salg er å straffetolle ditt ostebord ytterligere. Mozarella, Feta og Manchego etc skal ideologisk erstattes med ost fra kumelk.
    Like enkelt som å bygge midtdelere på en dårlig vei istedet for å ta problemet ved kjernen.
    http://www.oa.no/lesernes_oa/leserbrev/article5948608.ece
    Litt underlig å rusle på et lokalt Supermercado uten problematisering mot samfunnsmoral og slanking av lommebok (og attpåtil kunne kjøpe øl kl 21.05..).

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja nå er det ikke lenge til mathallen i Bergen åpner også, og jeg er spent på hvilke produsenter og produkter som får innpass her. Håper det blir et marked for lokalbefolkningen og ikke bare for turistene, og at det ikke priser seg slik at det bare blir for spesielle anledninger.

Veldig kjekt hvis det kan føre til at folk får tilgang til god mat og ikke bare monopolvarene fra Nortura og fôret fra Orkla.

Det er ikke norsk mat eller norske landbrukere det er noe galt med, det er Nortura og tollmurene som er fiender av det norske folk. Det er dette gjennomkorrupte klientlandbruket som må endres, og det gjøres på to måter. Politiske endringer, og at folk stemmer med sine lommebøker og slutter å handle varer fra Tine & Co.

V

vredensgnag

Gjest
    Vermin skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det store problemet er at vi har ett selskap som har skaffet seg total kontroll over råvarene til meieriprodukter i Norge. Smør, ost, yoghurt og alle de andre produktene lager jo av melken.

Vi har så høye tollmurer at import av melk er umulig, og det ivres for å gjøre tollmurene så høye at dette også vil gjelde alle andre meieriprodukter.

Dette ene selskapet er av korrupte politikere gitt markedsregulatorrolle slik at de har makten til å sørge for at så lenge de klarer å opprettholde sitt hjemlige monopol, så får de lov til å forby all annen import som kan konkurrere.

Svina i Tine gjorde sogar alt de kunne for å slippe å måtte levere melk til andre produsenter som S. Finden, men ble heldigvis tvunget til det. En situasjon med importforbud og råvaremonopol er jo totalt ødeleggende på ALL konkurranse. Det være seg norsk eller import.

Taperne her er den norske befolkning som har Europas dårligste utvalg av merierprodukter i butikkene!

Vi er blitt et U-land pga. denne korrupte mafiavirksomheten som har fått lov å utvikle seg.

Det er ekstremt nødvendig med en total omlegging av dette systemet. Men det er ikke gjort over natten, så det beste man kan gjøre i mellomtiden er å vise at man ikke lenger tolererer å bli behandlet på denne måten, og at vi ønsker at Norge ikke lenger skal være et østblokkland når det kommer til meierivarer og dagligvaretilgang.

En boikott av Tine vil kanskje ikke føre til de store omveltingene, men hvis det brer om seg og man forklarer folk hvordan dette systemet virker og hvordan man skal forholde seg til propagandaen og løgnene fra Tine og deres korrupte politikervenner så vil det forhåpentligvis bre om seg en forståelse om at vi kan skape et bedre Norge for norske forbrukere, og et bedre Norge for alle.

Derfor er det viktig at folk i minst mulig grad handler produkter som er med på å finansiere dette systemet vi har viklet oss inn i.

For hver gang man kjøper noe med tinelogo på er man med på å støtte dem som har sørget for at Norge har Europas dårligste utvalg av meieriprodukter i butikkene.

Nok er nok.

Hmmm - den første setningen, som jeg har markert med fet skrift, er den noe annet enn simpel avledning? Kunne du tenke deg å ta for deg et eneste konkret punkt du mener er galt, eller holder det med svadautsagn av denne typen, som man ser altfor ofte fra "hodet i sanden" landbruket vårt?

Og til ditt kjappe spørsmål. Nei, eksport er veien å gå for å redde Norges landbruk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.435
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    otare skrev:
    Nok en rettelse: Jeg har smakt papp. Det er sånn Grandiosa smaker. Så dette med sokkene er en antagelse fra min side.
    Heilt rett. Grandiosa smakar papp. Men ikkje sokkar - der tek du feil. Sokkesmaken er ganske annleis, for ikkje å snakke om konsistensen. I fall Grandiosa skal ha sokkesmak, må det gjerast noko med garnityren. Anten med Gradisen eller sokkane....

V

vredensgnag

Gjest
    Hva ville stranda vært uten Grandiosa? Selv Stranda artikkelen i Allkunne.no begynner med antallet Grandiosaer som kan lages på stedet.
    P.t. 38 millioner i året faktisk produksjon.
    23.000 tonn pizza hvert år.

Uten Grandiosa ville stekeovnene i norske kjøkken vært unødvendige. Produktet fyller en nyttig funksjon. Familier får kjenne på hvor godt det er å lage mat sammen.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Audiophile-Arve skrev:
    otare skrev:
    Heilt rett. Grandiosa smakar papp. Men ikkje sokkar - der tek du feil. Sokkesmaken er ganske annleis, for ikkje å snakke om konsistensen. I fall Grandiosa skal ha sokkesmak, må det gjerast noko med garnityren. Anten med Gradisen eller sokkane....
    Du har rett. Gamle sokker smaker noe, det gjør ikke Grandiosa.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Om Grandiosa er det bare en ting å si, og det er allerede sagt av Hellstrøm under en Grandiosa-pådytting en sen Senkveld;

"Fytterakker'n!" "Få det vekk!!" "Dette er ikke mat"

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.524
    vredensgnag skrev:
    Produktet fyller en nyttig funksjon. Familier får kjenne på hvor godt det er å lage mat sammen.
    Oh snap ! ;D

Hadde jeg vært fra Stranda ville jeg vært mer ivrig på å lansere naturen og de geografiske krumspringene som noe å være bekjent av, fremfor ferdigpizzaen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Ja, det er trivelig i Stranda, Ørsta, Sykkylven osv. Små bælkoselige kviser på Norges godmodige rumpe..

V

vredensgnag

Gjest
    Da jeg vokste opp på Sunnmøre var det ikke en kjeft som stanset opp for å beundre naturen. Det ble arbeidet, fra morgen til kveld. At Allkunne begynner med pizzafabrikken og ikke naturen er nok rett sunnmørsk.

Jeg lå i min hengekøye utenfor forrige hus, da min far kom bort til meg.
    "Ka gjer du på, Stein?"
    "Jeg arbeider."
    "Høyrt slikt toskeskap!"

Har aldri sett ham i ro. Kapasiteten på pizzafabrikken under full steam ville han hatt forståelse for som merkeflagg for Stranda.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D ;D Som å høre far min! Da jeg begynte bedriften skjønte han ikke poenget - dette var ikk et ærlig dagsverk... Han tødde opp etter hvert da han fikk være med på litt feite fisketurer, gode middager, overtok bilen min etc. (alt vederlagsfritt selvsagt, skulle bare mangle) og ble påspandert både det ene og det andre, hehe...

Etter hvert gikk det opp for ham at vi faktisk GJORDE noe, og tilførte verdiskapning til den kjeden av ting som ligger der fra et produkt produseres til det er ferdig implementert i sin setting. DA var plutselig alt i orden, og det var blitt legitimt å tjene penger på andre ting enn hakke & spade.. Men det tok noen år.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Det der husker jeg fra barndommen. Type IQ test av ett eller annet slag i første klasse i 1962.

To bilder og man skulle krysse av for hvilken mann som arbeidet og hvilken som slappet av.
    Første mannen sitter i en lenestol og leser i en bok, den andre hugger ved. Selvsagt krysser jeg feil!
    Men min far var skolemann og jobbet når han leste bøker og han slappet av med vedhogst, som han forøvrig fant stor mentalhygiene i å drive med.

Det artige var egentlig at "frøken" som selv var lærer og jobbet med bøker ikke så sammenhengen. Det ble tatt opp på foreldremøte at poden manglet forståelse for livets realiteter. Min far forklarte sammenhengen og undret litt over at "frøken" ikke hadde forstått det umiddelbart, "bokarbeider" som hun var. Da fikk min far en utlegning om at det var forskjell på at hun som kvinne jobbet med å lese, men at en MANN..... !!!! I følge min mor hadde faderen store problemer med ikke å le høyt av "frøken". Den gangen var jo folk dannede så han lo selvsagt ikke, men han hadde sagt til min mor på vei hjem at mine første år på skolen kunne bli "interessante", og han fikk rett! ;D

Edit: Tyrkleif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Ja, svart blir hvitt og omvendt, i skoleverket!Og ellers i livet. Ikke lett å være menneske. Før skulle man ikke blinke inn i en rundkjøring, her om dagen fikk jeg bot for å IKKE blinke inn i rundkjøringen borti gata..

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    vredensgnag skrev:
    Vermin skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Nok er nok.

Hmmm - den første setningen, som jeg har markert med fet skrift, er den noe annet enn simpel avledning? Kunne du tenke deg å ta for deg et eneste konkret punkt du mener er galt, eller holder det med svadautsagn av denne typen, som man ser altfor ofte fra "hodet i sanden" landbruket vårt?

Og til ditt kjappe spørsmål. Nei, eksport er veien å gå for å redde Norges landbruk.
    Spørsmålet var ikke rettet til deg.
    Deg ser jeg på som en hodeløs kylling i denne debatten og nekter og ha noe med deg og gjøre.
    Gjestemedlem er svært saklig i sine argumenter og det var spørsmål rettet til han.
    Han gav meg svar og vi lever for alltid videre uenige.
    Vik fra meg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Grensehandel update: En kollega melder om STORSTILT byggeaktivitet ved Nordby kjøpesenter starks over grensa ved Svinesund, for de som ikke er lokalkjent. Vi snakker STORSTILT. Selv om svenskene er dumme er de ikke DUMME, og kalkulerer trygt med ytterligere økning i handelslekkasjen, og de norske styresmakters maktesløshet. Nå er det snart kø hver dag, tidligere mest på typiske utfartsdager. Vi kjenner jo alle folk som bor i Østfold, og som knapt hadde overlevd uten å kunne dra over kjølen for å bunkre. Det settes nye omsetningsrekorder jevnlig. Sterk norsk krone demper selvsagt utviklingen ::) ::)...

De politikerne som IKKE forstår omfanget og virkningene av dette har ingen begrep om realitetene. Vi snakker nå TOG av privatbilister, busslaster ikke lenger kun med pensjonister, Sandefjord/Strømstad ferjene er smekkfulle osv. osv.

Skal/kan vi "blame" de handlende? Tror ikke det; for noen er dette en nødvendighet, for andre ligger det i menneskets natur, dette med å få mest igjen for hver innsatskrone. Og man gjør jo ikke noe galt, teknisk sett. Dersom man holder sig til kvoter og grenser, da.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vermin skrev:
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er jo litt trist hvis eneste alternativ til mafiasmøret er selvberging og småskala meierivirksomhet.
    Fant synøve Finden smør!
    Du skal vite at melken jeg produserer, blir hentet av Tine, og solgt til smør og osteproduksjon for Synnøve Finden. Så skal du boikotte, må du gjøre det orntli, kjøp utenlandsk smør. Eller lei deg ei ku, melk den, separer fløten, hell den i ett syltetøyglass og rist til den blir schtiv. Strø på maldonslat
    Jeg er klar over at Tine leverer melk til Q og synnøve Vermin. Jeg boikotter Tine fordi jeg mener landet, forbrukerene og bøndene er tjent med flere alternativer. jeg tror det å skape flere avtagere av produktene bøndene skaper gir større mangfold i butikkhyllene, kan skape større kreativitet, kan gi eksportmuligheter og forhåpentligvis større og sikrere inntekter for bonden. åpne opp tollmurene men vi må sikre våre egne på et vis. Jeg er dypt sjokkert over et selskap som bruker 4-5 mill på et år, slik at konsernsjefen kan studere i paris. Hakke hørt på makan

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    65finger skrev:
    Vermin skrev:
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Fant synøve Finden smør!
    Jeg er klar over at Tine leverer melk til Q og synnøve Vermin. Jeg boikotter Tine fordi jeg mener landet, forbrukerene og bøndene er tjent med flere alternativer. jeg tror det å skape flere avtagere av produktene bøndene skaper gir større mangfold i butikkhyllene, kan skape større kreativitet, kan gi eksportmuligheter og forhåpentligvis større og sikrere inntekter for bonden. åpne opp tollmurene men vi må sikre våre egne på et vis. Jeg er dypt sjokkert over et selskap som bruker 4-5 mill på et år, slik at konsernsjefen kan studere i paris. Hakke hørt på makan
    Helt fair det finger.
    Men, siden da tine som først er en mafiabedrift som det sies her. Så er den eneste konsekvensen av boikott at det høvles ned der hvor folk ikke har noe annet valg enn og nikke og smile. Nemlig første leddet, og desto mer det høvles der må produksjonen økes på for og gå rundt. Og da kommer problemet snikende angående kapasitet, få har mulighet for utvidelser fordi produsksjonen allerede er sprengt. Og de som alikevel velger og ta steget og utvide, med alle de kostnader det innebærer, må sitte på sidenlinjen og se på at det norske folk som lever utenfor landbruket klager og syter over både utvalg og priser.
    Jeg sitter midt oppi dette her,og jeg syter og klager sjelden, jobber mye og får ikke en dritt igjen for det. Vet med meg selv at en dag vil det komme for en dag hva som må gjøres av gjeldende regjering, det blir ikke for sent. Og frem til da ønsker jeg helst at det ikke er så mye klaging fra folket, spesielt på norske mtpriser (uten at det er noe tema her). Det er desverre den yngre garde, som sitter midt oppi ett generasjonskifte og som styrer blankt unna landbruk, og det skjønner jeg godt. Ikke en levende sjel av dere i denne tråden ville satt deres bein innafor fjøsdøra dersom dere fikk sniktitte på regnskapet først.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vermin skrev:
    65finger skrev:
    Vermin skrev:
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Fant synøve Finden smør!
    Helt fair det finger.
    Men, siden da tine som først er en mafiabedrift som det sies her. Så er den eneste konsekvensen av boikott at det høvles ned der hvor folk ikke har noe annet valg enn og nikke og smile. Nemlig første leddet, og desto mer det høvles der må produksjonen økes på for og gå rundt. Og da kommer problemet snikende angående kapasitet, få har mulighet for utvidelser fordi produsksjonen allerede er sprengt. Og de som alikevel velger og ta steget og utvide, med alle de kostnader det innebærer, må sitte på sidenlinjen og se på at det norske folk som lever utenfor landbruket klager og syter over både utvalg og priser.
    Jeg sitter midt oppi dette her,og jeg syter og klager sjelden, jobber mye og får ikke en dritt igjen for det. Vet med meg selv at en dag vil det komme for en dag hva som må gjøres av gjeldende regjering, det blir ikke for sent. Og frem til da ønsker jeg helst at det ikke er så mye klaging fra folket, spesielt på norske mtpriser (uten at det er noe tema her). Det er desverre den yngre garde, som sitter midt oppi ett generasjonskifte og som styrer blankt unna landbruk, og det skjønner jeg godt. Ikke en levende sjel av dere i denne tråden ville satt deres bein innafor fjøsdøra dersom dere fikk sniktitte på regnskapet først.
    All respekt for bonden Vermin. Jeg forstår at man må ha forutsigbare rammebetingelser for å være i et slikt yrke. Jeg håper det finnes andre muligheter enn Tine for åsikre forutsigbarhet i inntektsgrunnlaget. hvis jeg får kua opp i stua, har jeg plass

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    65finger skrev:
    Vermin skrev:
    65finger skrev:
    Vermin skrev:
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Fant synøve Finden smør!
    Helt fair det finger.
    All respekt for bonden Vermin. Jeg forstår at man må ha forutsigbare rammebetingelser for å være i et slikt yrke. Jeg håper det finnes andre muligheter enn Tine for åsikre forutsigbarhet i inntektsgrunnlaget. hvis jeg får kua opp i stua, har jeg plass
    Ordner det ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vermin skrev:
    Målet etterhvert er jo uavhengige meierier og produsenter av merierivarer. Hvis folk slutter å handle med Tine vil de ikke slutte å spise ost eller drikke melk, men det øker etterspørselen hos andre produsenter som Q og Finden, og forhåpentligvis flere også hvis kjedene f.eks. begynner å levere egne produkter. Enda mer vil man se dette på foredlede produkter. Ost, yoghurt, smør og annet. Vokser det frem et mangfold av produsenter og leverandører, så vil de som kan levere få mer enn nok å gjøre. Potensiale for eksport av norsk kvalitet til resten av Europa og verden er stor, svært stor.

Tine er det som står i veien for en slik utvikling. På kort sikt kan et svekket monopol få konsekvenser for enkelte småbønder, og det er er kanskje på sin plass med omstillingsstøtte til utvikling av lokale produsenter som erstatning for Tine og deres altoppslukende monopoler, vannvittige byråkrati og sentraldirigerte toppledelse.

På sikt vil alle tjene på et sterk vingeklippet Tine og oppløsning av deres monopoler. Forbrukerne vil få et mye rikere vareutvalg, landet vil få eksportinntekter, det vil stimuleres til kvalitetstenking, nye bedrifter og utvikling i distriktene. For landbruk kan jo uansett ikke drives i byene.

Omstillinger bør jo skje litt over tid slik at bøndene får en forutsigbarhet og mulighet til å planlegge et liv utenfor monopolbedriften. Det er sikkert skummelt for noen å se for seg å måtte leve av enge produkter og ikke bare produsere tankeløst for å fylle noen subsidiekvoter.

Norge kan bli en kalitetsleverandør av mat til verden, og ikke bare en menneskefôr og råvareprodusent. For å komme dit må Tine og Nortura bygges ned og miste makten over bøndene, landet og det norske folk.

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Grensehandel update: En kollega melder om STORSTILT byggeaktivitet ved Nordby kjøpesenter starks over grensa ved Svinesund, for de som ikke er lokalkjent. Vi snakker STORSTILT. Selv om svenskene er dumme er de ikke DUMME, og kalkulerer trygt med ytterligere økning i handelslekkasjen, og de norske styresmakters maktesløshet. Nå er det snart kø hver dag, tidligere mest på typiske utfartsdager. Vi kjenner jo alle folk som bor i Østfold, og som knapt hadde overlevd uten å kunne dra over kjølen for å bunkre. Det settes nye omsetningsrekorder jevnlig. Sterk norsk krone demper selvsagt utviklingen ::) ::)...

De politikerne som IKKE forstår omfanget og virkningene av dette har ingen begrep om realitetene. Vi snakker nå TOG av privatbilister, busslaster ikke lenger kun med pensjonister, Sandefjord/Strømstad ferjene er smekkfulle osv. osv.

Skal/kan vi "blame" de handlende? Tror ikke det; for noen er dette en nødvendighet, for andre ligger det i menneskets natur, dette med å få mest igjen for hver innsatskrone. Og man gjør jo ikke noe galt, teknisk sett. Dersom man holder sig til kvoter og grenser, da.
    Dette er en katastrofe, som forlengst har passert vippepunktet, og som har dramatiske ringvirkninger.
    Vi har 1619 kilometer felles grense med Sverige og 716 kilometer felles grense med Finland.
    Det foregår grensehandel langs hele den strekningen, men selvsagt med størst intensitet der det er størst befolkningstetthet.

1. Svensk og finsk næringsliv begunstiges, og deres leverandører drar fordel av at norske forbrukere kjøper fra utlandet, mens de ikke kjøper fra eget lands produsenter.

2. Handelsnæringen på norsk side langs grensen mister kunder, i slik utstrekning at mange gir opp eller ironisk nok etablerer seg på svensk/finsk side.

3. Norske produsenter av matvarer og andre artikler får betydelig lavere etterspørsel enn de ellers ville hatt, noe som presser disse næringene ytterligere.

4. EØS gjør det meget vanskelig å båndlegge hvor mye mat nordmenn kjøper, og man regner med at restriksjonene som står igjen vil forsvinne. (En årsak til at SP ønsker å oppløse den avtalen - de ser i det minste problemet).

Det innestengte folket finner seg ikke i dette lenger.
    Landbrukets overhoder gjør ingen ting for å omstille seg slik økonomiske realiteter til slutt vil tvinge dem til. Samvirkene kan ikke forvente at fellesskapet vil fortsette å dekke mellomlegget mellom hva næringen tjener og hva den koster. Man har priset seg ut pga at norsk landbruk skal være en forsorgsaktivitet på vedvarende tilskuddsordning. Og man er tverrvrange på at norsk landbruk skal la være å eksportere, bortsett fra i særtilfeller der det gjelder å bli kvitt overskudd. Norsk landbruk er med andre ord en økonomisk aktør som opererer i en mystisk sfære der økonomiske regler skal opphøre ...

Vi kan regne med mange rare utspill i tiden fremover, for å prøve å forhindre denne pengeflukten til Sverige/Finland. Men jeg tror det er for sent, det er blitt et innarbeidet handelsmønster og folk ser at de sparer store penger på å ta turen. Det hele underminerer tilliten til hva man egentlig holder på med her hjemme.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:

Nordby Supermarket er allerede Sveriges nest største matbutikk. Den aller største er MaxiMat Nordby, litt lenger inne i samme kjøpesenter. Det er Nordby Supermarked som bygger nytt nå, ettersom de har vokst ut av de gamle lokalene. Svenskene er smarte nok, men gjett en gang eller to hvem som står bak de utbyggingsprosjektene:
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.5351722
    http://no.wikipedia.org/wiki/Nordby_Shoppingcenter

"Det är 95 procent norrmän som handlar här", säger Göran Lundgren, och förklarar hur bolaget ser på sin hemmamarknad. Man utgår från Nordby och gör en cirkel med tolv mils radie. Inom den cirkeln ryms halva Norges befolkning. Drygt två miljoner norrmän och knappt 100 000 svenskar.
    http://www.butikstrender.se/index.php?id=209&ucat=start

I tillegg er det et tilsvarende senter ved E18 i Töcksfors, foreløpig litt mindre enn Nordby. Stedet Töcksfors har 1100 innbyggere, så det er kanskje ikke de lokale kundene som er greia der heller.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Det dukker nok opp en smart politikerjævel snart, som finner en måte å "løse" dette på a la saken med miljøfartsgrense på 60 km./timen her i enkelte deler av Oslo (Trondhjemsveien bl.a.) Hva gjorde de når rettsapparatet slo fast at det var rettsstridig å bøtelegge folk som så ble tatt for hastighetsoverskridelser?

Vekk med tidsbestemt miljøfartsgrense - inn med red. til 70 km./time. PERMANENT!! Flott! Vi gratulerer! Fanfare!

Etter et par-tre prøveår med 60 km. kunne ikke forskerne bevise noen som helst positiv effekt av forsøket..

Og nok en politiker kvalet inn til medlemsskap i yogaforbundet!

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    @ Asbjørn; vi VET at det står nordmenn bak mye av byggeriene, for all del, og vi vet jo også at veldig mange som faktisk arbeider i disse butikkene er nordmenn. Men uten svenskenes velsignelse og ikke minst godkjenning hadde det ikke gått. Ref også polsatsingene i Strømstad etc.

V

vredensgnag

Gjest
    Som jeg skriver over får vi det ironiske utfallet at norske virksomheter etablerer seg i Sverige/Finland, for å selge til nordmenn. Det største problemet er selvsagt at disse i stor utstrekning selger varer som ikke kommer fra norske produsenter, noe som reduserer naturlig forekommende innenlandsk etterspørsel.

Vi ser noen unntakstilfeller, som at Jarlsberg kan kjøpes i Strømstad til halv pris av hva den koster i Norge. Men så er den også blant våre meget få eksportprodukter fra landbruket, ellers er det verboten med slikt, for da må vi også importere.
    Orkla har derimot bygget pizzafabrikker i Sverige, det er da noe.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Skal vistnok være noen griseskrotter som går i skytteltrafikk Norge-Strømstad-retur men det er nok ikke mengder. Og foredlingen og verdiskapningen skjer vel i Sverige må vite..

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Skal vistnok være noen griseskrotter som går i skytteltrafikk Norge-Strømstad-retur men det er nok ikke mengder. Og foredlingen og verdiskapningen skjer vel i Sverige må vite..
    Vi sliter med EØS, fordi vi ikke vil eksportere. Ubearbeidet kan gå over grensen, om verdiskapingen skjer i EU. Derfor vi sender rund fisk ut av landet til minstepris, som dansker og andre tjener seg rike på å bearbeide.

Noen artikler om problemene:
    http://www.google.no/search?q=norsk+kjøtteksport&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb&client=safari

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Det er klassisk norsk og noe som har irritert meg bestandig, vi SALTER silda og gir den bort; svenskene SUKRER den og tjener grovt.

I Norge er det om å gjøre å tyne ut alt man kan av råvarer for så å fallby dette til de som betaler minst. På den måten slipper vi bryet med egen foredlingsindustri og fortjeneste på verdiskapningen. Applaus!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Det er klassisk norsk og noe som har irritert meg bestandig, vi SALTER silda og gir den bort; svenskene SUKRER den og tjener grovt.

I Norge er det om å gjøre å tyne ut alt man kan av råvarer for så å fallby dette til de som betaler minst. På den måten slipper vi bryet med egen foredlingsindustri og fortjeneste på verdiskapningen. Applaus!
    Øøøhh, hvem eier den ledende svenske sildeprodusenten, mon tro?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D Busted! Men du ser poenget??

V

vredensgnag

Gjest
    Det er et problem at vi skaper arbeidsplasser og åpner for verdiskapning i andre land, mens vi parkerer en større og større andel av befolkningen utenfor arbeidsmarkedet, og tviholder på en politikk som forsterker dette mønsteret.
    Mange "uførebygder" kunne vært sysselsatt med å lage matvarer for eksport.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn