Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

Ole I

Gjest
    Jeg har vel aldri sagt at det ikke lønner seg? Det jeg hevder er at høy-avgiftsvarer er den varegruppen man tjener mest på å handle der borte. Sist jeg sjekket var det ikke store forskjeller på helt ordinære varer. Og da var jeg ikke på Kjötthallen i Töcksfors da lokalbefolkingen på den norske siden av grensen mente at den var det dyreste å velge. "Gå på det Thon senteret", fikk jeg beskjed om.

Dyrere varer som Serranoskinke osv har jeg ikke sjekket. Det er uansett ikke i mitt varesortiment.

Men jeg kan jo ha sett helt feil, brukt for liten tid osv - men igjen, nå er jeg av den typen som synes at maten i Norge ikke er særlig dyr heller. Ihvertfall ikke på ordinære dagligvarer. Sett i forhold til reallønnen er maten rimelig. Utvalget på de store kjedebutikkene kan man helt sikkert diskutere om er godt nok.

btw: 24 timers regelen som vredensgnag brukte litt tidligere som argument holder ikke. Den gjelder kun avgiftsfri handel (tax-free). Tobakk/øl/vin/sprit som er kjøpt med svensk mva kan man fint ta inn i landet uten å ha vært borte i 24 timer, men innenfor mengden man til enhver tid har lov til å ta med seg. Så mengden i kvoten er jo en begrensning.
    Men bor man nærme nok er jo en svipptur for en 10-pack snus lønnsomt i seg selv å foreta turen for.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.637
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjorde et lite regnestykke en gang, og hvis jeg husker riktig, kom jeg til at det ville være lønnsomt for en familie på fire å kjøre fra Bergen til Nordby, handle opp til Tollvesenets beløpsgrense pr person, og så kjøre hjem igjen. Da regnet jeg selvsagt ingen timepris, bare variabel kostnad på bilbruk vs prisforskjell på varene. Det er ikke spesielt effektiv bruk av tid og drivstoff, men det illustrerer hvor stort potensialet for grensehandel er blitt og hvor meningsløs ressursbruk dagens regime legger opp til.

11,5 milliarder norske kroner ble lagt igjen rett over grensen i fjor, og da er det lett å regne ut at bare tapt moms for den norske staten er ganske mye penger. Ti tusen arbeidsplasser som er flyttet fra norsk til svensk varehandel og industri gir også noen ringvirkninger. Det er også ganske sikkert at grensehandelen blir enda høyere i år, ca 12-13 milliarder, og da er vi snart på 10 % av all dagligvarehandel i Norge.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.391
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Lilla Strömstad kommun med dess systembolag, har vel vid flera tilfellen vært det bolaget i Sverige med størst omsettning, menar jag ha lest?
    Er selv Svensk med opphold sted på begge sider, klart man handlar en del i swe og tar med, men man må nog va litt selektiv i inkjøpene
    Mye basis varer er inget att slæpa med seg, hermetik,tørrvarer og grønsaker bla, men det meste av kjøtt og mejeri produkter speciellt
    Ost som har ett mye større utvalg imo.
    Kjøtt køpes herfra suveren kvalitet :) http://www.rjnarproducerat.se/

V

vredensgnag

Gjest
    Svenskehandelen er IKKE motivert av alkohol/tobakk.

Salg av tobakk og alkohol fører ikke til bussavganger hver time, fergeavganger hver time og bilkøer fra helvete i topp-perioder. Det handler om matvarer, og utvalgte basisvarer - samt at folk vil ha variasjonsmuligheter utover de Fire Gule Nasjonalostene i gjennomsiktig plast.

Regnestykket er meget enkelt, sett over et helt år, og tilsvarer besparelser som finansierer flere ferieturer for hele familien, eller annet man heller vil bruke pengene på.

Tar jeg fergen Sandefjord-Strømstad betaler jeg 260 kroner T/R, med bil og to personer i bilen. Jeg laster opp bilen, og har finansiert fergeturen om jeg kjøper 1 1/2 kilo nederlandsk vellagret gouda til svenskepris fremfor hva jeg må betale her.
    Det er plass til mer i bilen enn snaue to kilo gouda. Bilen dekker distansen med motoren av. Også morsomt med en tur til Sverige. Og om man ikke vil ha med seg bilen fra Sandefjord til Strømstad koster overfarten 20 kroner med Color Line ... fram og tilbake.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.783
    nb skrev:
    Av nysjerrighet - hvordan er mulighetene her i landet for å få ekstra godt betalt for produktene sine dersom man som bonde produserer kvalitet som ligger et kuhode eller to over "naboene" ?
    Veldig liten. Mafiakjedene nekter å selge annet enn varer de har forhandlet seg frem til på landsbasis. Det er isåfall nisjeprodukter i minimalt omfang.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:

Salg av tobakk og alkohol fører ikke til bussavganger hver time, fergeavganger hver time og bilkøer fra helvete i topp-perioder. Det handler om matvarer, og utvalgte basisvarer - samt at folk vil ha variasjonsmuligheter utover de Fire Gule Norske Nasjonalostene i gjennomsiktig plast.

Regnestykket er meget enkelt, sett over et helt år, og tilsvarer besparelser som finansierer flere ferieturer for hele familien, eller annet man heller vil bruke pengene på.

Tar jeg fergen Sandefjord-Strømstad betaler jeg 260 kroner T/R, med bil og to personer i bilen. Jeg laster opp bilen, og har finansiert fergeturen om jeg kjøper 1 1/2 kilo nederlandsk vellagret gouda til svenskepris fremfor hva jeg må betale her.
    Det er plass til mer i bilen enn snaue to kilo gouda. Bilen dekker distansen med motoren av. Også morsomt med en tur til Sverige. Og om man ikke vil ha med seg bilen fra Sandefjord til Strømstad koster overfarten 20 kroner med Color Line ... fram og tilbake.
    Vi ser tydeligvis dette med forskjellige øyne. Og akkurat derfor ønsket jeg en uavhengig analyse over handelsmønsteret. Det klientellet jeg har sett være i flertall på ferge og buss er nettopp ganske typiske alkohol og tobakkskunder. At de drar med seg noe mat i tillegg er helt naturlig.

Å kjøre fra Moss til Strømstad for å kjøpe ost, det vil jeg karakterisere som eksentrisk og svært marginalt :)

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:

Salg av tobakk og alkohol fører ikke til bussavganger hver time, fergeavganger hver time og bilkøer fra helvete i topp-perioder. Det handler om matvarer, og utvalgte basisvarer - samt at folk vil ha variasjonsmuligheter utover de Fire Gule Norske Nasjonalostene i gjennomsiktig plast.

Vi ser tydeligvis dette med forskjellige øyne. Og akkurat derfor ønsket jeg en uavhengig analyse over handelsmønsteret. Det klientellet jeg har sett være i flertall på ferge og buss er nettopp ganske typiske alkohol og tobakkskunder. At de drar med seg noe mat i tillegg er helt naturlig.

Å kjøre fra Moss til Strømstad for å kjøpe ost, det vil jeg karakterisere som eksentrisk og svært marginalt :)
    Da skal du få et søkekurs. Prøv google.

Skriv inn: hva handler dere i sverige

Folk liker nemlig diskutere på nettet, og spørre hverandre om råd.

Du vil få opp flere sider med diskusjonstråder, der folk gir hverandre forslag om hva de liker å plukke opp. Disse kan du analysere, og kikke med lupe og mikroskop etter alkoholen de kjøper inn.

På den første siden som kom opp hos meg var dette bildet del av svaret fra en, men diskusjonstråden er lang. Du ser spriten oppe til venstre, men det er en del annet med i vareutvalget.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Dette kun for å illustrere hvor vettløst landets myndigheter og landbruksbyråkrater har stelt seg, og hvordan markedet (forbrukere og tilbydere) har valgt å reagere på disse sinnsyke disposisjonene.

Det Innestengte Folket har altså valgt å reise dit det er mat å få, i større utvalg og til en lavere pris. Som jeg har nevnt noen ganger i tråden mangler enhver indre logikk i dagens norske system, og det vil innen kort tid føre til at det bryter sammen, slik det går med alle regimer uten indre bærekraftig logikk.

Ole I har satt seg fast i alkoholinnkjøp, og mener at hoveddelen av handelen utgjøres av slikt. Da er vi noen drukkenbolter, siden omfanget av svenskehandelen Virke henviser til stanger like oppunder Vinmonopolets totalomsetning.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.647
    Torget vurderinger
    23
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:

1. Ta en tur til f.eks. MaxiMat eller en av de andre store
    2. Still deg opp ved kassene og observer hva som handles
    3. Følg med kundene ut, se på reg.nr. på bilene
    4. Det er ikke pol rett over grensa ved Svinesund, du må lenger inn før du kommer dit faktisk

Tror du vil bli forbauset over resultatet.

Jeg har flere familiemedlemmer og gode venner i Moss, de handler regelmessig (stort sett hver uke) i Sverige. Ingen av de røyker, og de handler aldri alkohol der.

O

Ole I

Gjest
    Pussig med den spritflaska der.....

Pussig at folk som bor rett ved grensa ikke handler alt i Sverige

Pussig at Joker har etablert seg med ny butikk i Setskog og har planer om ny i Rømskog

Hva er MOTIVET for å reise over grensa? Billig ost eller billig røyk?

Når de først er der, så er det jo naturlig å fylle handlevognen, sant?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ole I skrev:
    Pussig med den spritflaska der.....

Pussig at folk som bor rett ved grensa ikke handler alt i Sverige

Pussig at Joker har etablert seg med ny butikk i Setskog og har planer om ny i Rømskog

Hva er MOTIVET for å reise over grensa? Billig ost eller billig røyk?

Når de først er der, så er det jo naturlig å fylle handlevognen, sant?
    og hvor vil du med dette?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.647
    Torget vurderinger
    23
    I rest my case. Når virkeligheten ikke duger da blir det vanskelig.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ole I har satt seg fast i alkoholinnkjøp, og mener at hoveddelen av handelen utgjøres av slikt. Da er vi noen drukkenbolter, siden omfanget av svenskehandelen Virke henviser til stanger like oppunder Vinmonopolets totalomsetning.
    Takk for stigmatiseringen selv om den er veldig feil.
    Jeg sier at det er mere å spare på diss varene enn melk og brød.

Hva du har satt deg fast i skal jeg ikke bry meg om, men det lukter mere politisk misnøye enn enn lukten av en god fransk brie :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:
    Takk for stigmatiseringen selv om den er veldig feil.
    Jeg sier at det er mere å spare på diss varene enn melk og brød.

Hva du har satt deg fast i skal jeg ikke bry meg om, men det lukter mere politisk misnøye enn enn lukten av en god fransk brie :)
    for meg virker du å være langt ute i purreåkern. Bor en del i lysekil som forøvrig er ca 22 mil fra Oslo. Matpriser, kvalitet og utvalg er meget positivt sett i forhold til oslo

G

Gjestemedlem

Gjest
    Med de minmale kvotene som er lov å ta med av drikkevarer over grensen er det rimelig tåpelig å tro at noen gidder å kjøre i timesvis for i beste fall å kunne handle en flaske brennevin, litt vin og 2 liter øl. Tror man det er motivasjonen så er man enten storsmugler, skulket den dagen i 5. klasse da man lærte om addisjon, eller så er man så dypt inne i seriøs virkelighetsfornekting at man bør søke om virkelighetsvern som registrert trossamfunn.

O

Ole I

Gjest
    Du får lese hva jeg skriver, også tidligere.
    Kvalitet og utvalg har jeg såvidt nevnt.

Priser: javel, Jeg har som sagt ikke opplevd de helt store prisforskjeller på helt vanlige varer. Noe som også bekreftes av svensken like før her.

O

Ole I

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Med de minmale kvotene som er lov å ta med av drikkevarer over grensen er det rimelig tåpelig å tro at noen gidder å kjøre i timesvis for i beste fall å kunne handle en flaske brennevin, litt vin og 2 liter øl. Tror man det er motivasjonen så er man enten storsmugler, skulket den dagen i 5. klasse da man lærte om addisjon, eller så er man så dypt inne i seriøs virkelighetsfornekting at man bør søke om virkelighetsvern som registrert trossamfunn.
    Så lille ekko kunne ikke holde seg unna? Fjott

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ole I skrev:

Priser: javel, Jeg har som sagt ikke opplevd de helt store prisforskjeller på helt vanlige varer. Noe som også bekreftes av svensken like før her.
    det er ikke riktig. spesielt i forhold til kjøtt er det store forskjeller

O

Ole I

Gjest
    65finger skrev:
    Ole I skrev:

Hmmmm - det var vel noen av varetypene jeg sjekket. Men jeg skal ta det til etterretning.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ole I skrev:
    65finger skrev:
    Ole I skrev:

Hmmmm - det var vel noen av varetypene jeg sjekket. Men jeg skal ta det til etterretning.
    jeg handler stort sett 8-9 mil fra grensen, der er det jevnt over billigere. et unntak er brødvarer. kvalitetsmessig en katastrofe i sverige. knekkebrød unntatt

O

Ole I

Gjest
    65finger skrev:
    Ole I skrev:
    65finger skrev:
    Ole I skrev:

jeg handler stort sett 8-9 mil fra grensen, der er det jevnt over billigere. et unntak er brødvarer. kvalitetsmessig en katastrofe i sverige. knekkebrød unntatt
    Ah, dette er jo kjempeviktig info. Du antyder vel her at butikkene nær grensen skrur opp prisene pga høy etterspørsel fra norske harryhandel kunder?
    DET er jo mye mere interessant enn det vi har snakket om på de siste innleggene????

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Du skal ikke lengre enn til meierihyllene for å leke Sherlock.
    Skjønner godt at barnefamilier i f.eks Østfold kjører jevnlig over grensa. Besparelsen på 1 liter melk er vel rundt 7 kroner alene.
    osv osv osv

Skal du gå på noe her i Oslo som er i nærheten av Maxi Mat eller Nordby på utvalg havner du på Ultra Supra eller de aller største Meny eller ICA (skøyen), med priser dertil.

Vi handler på Svinesund 3-4 ganger i året. Typisk handel havner på rundt 5-6000 svenske hver gang. Tar turen innom Strømstad, og kjøper kun spesielle typer øl som koster nær det dobbelte av Vinmonopolet (avgiftsgrensa ved 5% alc. er helt på trynet). Pils har vi i butikken her i Oslo, vin og spirit på taxfree.
    Vår hustands handelslekkasje til Svinesund/Strømstad tilsvarer ca 20.000.- pr år.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ole I skrev:
    65finger skrev:
    Ole I skrev:
    65finger skrev:
    Ole I skrev:

Ah, dette er jo kjempeviktig info. Du antyder vel her at butikkene nær grensen skrur opp prisene pga høy etterspørsel fra norske harryhandel kunder?
    DET er jo mye mere interessant enn det vi har snakket om på de siste innleggene????
    det er en sannhet med modifikasjoner. det er mye tilbud ved grensen men basisvarer er billigere lenger unna.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.391
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Ett 3 pack tulip bacon før 20sek sier pang når du legger det i pannen og så er det inget igen, føredrar Norsk bacon, Hot dog svenske grill
    pølser jævligt billiga, men smaker soya, billiga svenska svine kottletter som luktar dynga når de stekes :-\
    Syns det slår begge veier, men helt klart er att kvalitet er dyrere.

Finger,n/ du har ikke langt til RJ nærproduserat fra Lysekil, dit ska du åka og handla kjøtt!

O

Ole I

Gjest
    Eros: 1 liter melk fra Rørosmeieriet koster NOK 10 på Coop.
    Påstår du at 1 liter melk koster 3 kroner i Sverige?

Hvis dette er riktig så har 65 rett; da er jeg virkelig i purreåkeren :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ole I skrev:
    Eros: 1 liter melk fra Rørosmeieriet koster NOK 10 på Coop.
    Påstår du at 1 liter melk koster 3 kroner i Sverige?

Hvis dette er riktig så har 65 rett; da er jeg virkelig i purreåkeren :)
    purre er basis for all god mat. Så ikke noe klaging over at jeg plasserte deg der

N

nb

Gjest
    Ole I skrev:
    Noe annet ville jo være merkelig.

På en annen side er det en del konkurranse like over grensen ved Svinesund - er en del ulike matbutikker der. Selv handler jeg kun på MaxiMat siden de har best utvalg. Tror ikke det er den billigste butikken i området.

V

vredensgnag

Gjest
    @ Ole I - Som nevnt kunne du gjort den google-øvelsen selv, men du er så forelsket i din konklusjon at det kvier du deg tydeligvis for.
    Ungkaren som satte inn bilde av sitt varp skrøt veldig av turene han tok.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=36746.0;attach=307560;image

Men - vel et år tilbake gjorde jeg det jeg oppfordrer deg til.
    Jeg satte meg godt til rette i min lesestol, med en whisky for hånden og iPad i fanget.
    Og så søkte jeg på:
    Hva kjøper du i Sverige
    Hva kjøper dere i Sverige
    Hva handler dere i Sverige
    Hva er det smart å kjøpe/handle/i Sverige
    Hva bør jeg kjøpe/handle i Sverige

osv.

Og så leste jeg meg gjennom en rekke fora som dukket opp. Spesielt Kvinneguiden var nyttig.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Ole I skrev:
    Noe annet ville jo være merkelig.

På en annen side er det en del konkurranse like over grensen ved Svinesund - er en del ulike matbutikker der. Selv handler jeg kun på MaxiMat siden de har best utvalg. Tror ikke det er den billigste butikken i området.
    Det stemmer - det er faktisk pr indeks billigere å handle i svenske butikker et stykke unna grensen.

Men hvorfor i alle dager det skulle være mer interessant en handelslekkasjen til Sverige skjønner jeg ikke helt.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Melk til 10.- har jeg ikke sett noe til, hvilken Coop er dette?. Typisk literpris på Nordby er vel 6.90 SEK. Kjører hjemmefra i Oslo sentrum til Svinesund på 1 time, hva er tidsforbruket til nærmeste Coop med 10 kroners melk?

Ifjor hadde jeg for første gang med min mor på harryhandel. Hun jobber i ferskvareavdelingen hos en av de større matvarekjedene her i Norge, og har også tilgang til råvarer som normalt ikke finner veien ut til kunden såfremt det ikke spesialbestilles. Hun var ihvertfall ikke i tvil om hvilket inntrykk hun satt igjen med. Handlevognene ble ihvertfall om mulig enda større enn normalt.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    @ Ole I - Som nevnt kunne du gjort den google-øvelsen selv, men du er så forelsket i din konklusjon at det kvier du deg tydeligvis for.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=36746.0;attach=307560;image

Jeg satte meg godt til rette i min lesestol, med en whisky for hånden og iPad i fanget.
    Og så søkte jeg på:
    Hva kjøper du i Sverige

osv.

Og så leste jeg meg gjennom en rekke fora som dukket opp. Spesielt Kvinneguiden var nyttig.
    Så flink du er! :)

Nb: tja, er det ikke interessant at når folk kjører x mil for å kjøpe så billig mat (ref. De fleste herinne) så gidder kun altså et fåtall å kjøre noen få mil ekstra for å få en enda billigere handel.........
    Og selv om det altså er noen varer på god tilbudspris ved grensen, så er det generelt dyrere enn litt lengre inn i landet (jfr vreden)

Dette er interessant. Eller?

V

vredensgnag

Gjest
    Som i Norge finner man også billigbutikker i Sverige, og andre med større og mer premium vareutvalg. Selv har jeg også handlet på Maxi - der finner jeg noen utrolige kjøttkvaliteter, blant annet. Det var rett gjennom Oslofjordtunnelen og kort vei til godene da jeg bodde 45 minutter syd for Oslo, men selv nå tar jeg en tur, når fryseren blir slunken. (Hvilket den er nå).

Det jeg har sett av kundegrupper og preferanser samsvarer ikke med dine observasjoner, Ole I.

O

Ole I

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Melk til 10.- har jeg ikke sett noe til, hvilken Coop er dette?. Typisk literpris på Nordby er vel 6.90 SEK. Kjører hjemmefra i Oslo sentrum til Svinesund på 1 time, hva er tidsforbruket til nærmeste Coop med 10 kroners melk?

Ifjor hadde jeg for første gang med min mor på harryhandel. Hun jobber i ferskvareavdelingen hos en av de større matvarekjedene her i Norge, og har også tilgang til råvarer som normalt ikke finner veien ut til kunden såfremt det ikke spesialbestilles. Hun var ihvertfall ikke i tvil om hvilket inntrykk hun satt igjen med. Handlevognene ble ihvertfall om mulig enda større enn normalt.

Sist jeg sjekket var det normalpris på Coop Extra i Kristiansand

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    cash 63 skrev:
    Ett 3 pack tulip bacon før 20sek sier pang når du legger det i pannen og så er det inget igen, føredrar Norsk bacon, Hot dog svenske grill
    pølser jævligt billiga, men smaker soya, billiga svenska svine kottletter som luktar dynga når de stekes :-\
    Syns det slår begge veier, men helt klart er att kvalitet er dyrere.

Finger,n/ du har ikke langt til RJ nærproduserat fra Lysekil, dit ska du åka og handla kjøtt!
    handler stort sett på Stene på vei ned men takk for tipset

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:

Og så søkte jeg på:
    Hva kjøper du i Sverige

osv.

Så flink du er! :)

Nb: tja, er det ikke interessant at når folk kjører x mil for å kjøpe så billig mat (ref. De fleste herinne) så gidder kun altså et fåtall å kjøre noen få mil ekstra for å få en enda billigere handel.........
    Og selv om det altså er noen varer på god tilbudspris ved grensen, så er det generelt dyrere enn litt lengre inn i landet (jfr vreden)

Dette er interessant. Eller?
    Egentlig ikke. Folk er nemlig klar over at kjøretid til B, må legges til når man skal returnere til A.

Enkel økonomisk teori om grensenytte (pun intended) spiller inn her. Avhengig av hvor tett man bor på grensen så vil man legge sin aksjonsradius lenger inn i Sverige, og le av Oslofolka som handler "i de norske butikkene rett over riksgrensa."
    Mens Oslofolka vil være veldig fornøyde med å handle der.

Dine rare avsporinger her fører egentlig ikke til stort, syns jeg.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Nå er det ikke bare pris alene som er motivasjonfaktor for å sette av en dag til harryland. Regner ikke med at besparelsen tilsvarer innsats. Det viktigste er opplevelsen av å kunne gå på et sted med større valgfrihet og andre varer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Nå er det ikke bare pris alene som er motivasjonfaktor for å sette av en dag til harryland. Regner ikke med at besparelsen tilsvarer innsats. Det viktigste er opplevelsen av å kunne gå på et sted med større valgfrihet og andre varer.
    det er det viktigste for meg. gleden ved å handle i butikker med utvalg

V

vredensgnag

Gjest
    65finger skrev:
    ErosLoveking skrev:
    det er det viktigste for meg. gleden ved å handle i butikker med utvalg
    Og har man først sett det utvalget, blir det en fattig vandretur å rusle i en norsk butikk.

O

Ole I

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Sier du det? Hmmmm - tro om billig vin/øl/tobakk kanskje muligens kunne ha en medvirkende årsak til å ta turen allikevel ....... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Ja det ville i alle fall for meg vært den viktigste faktoren. Når man i tillegg sparer mye på det er det jo ikke så mye å lure på. Dette er en av de store ulempene med å bo på vestlandet der man er avskåret fra det utvalget man har tilgang til når man bor lenger øst. Her er det stort det bare ymse kjedebutikker med nøyaktig det samme nitriste vareutvalget. Skal man finne noe nytt her må man snoke i jallasjapper.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn