Det er innlysende at du er sluppet opp for argumenter, Ole I, og at du nå kun står igjen med appeller til folks affekt.
Men du sa vel egentlig klart fra tidlig i tråden, da du hoppet inn. Da du karakteriserte svenskehandlere som "klientellet" og hadde dine klare overbevisninger om at det var snakk om folk som var meget glade i alkohol og tobakk det dreide seg om. Og nå er dine motdebattanter her inne sytepaver.
Du brakte selv opp sammenligningen mot utlandet, men kunne ikke dy deg for å bruke min kommentar om turisters reaksjoner på norske priser til et spark om "vennligst hold turisme utenfor."
Du fant det å reise til Sverige for å kjøpe ost underlig, og valgte å ikke se eksempelet: at 1,5 kg vellagret nederlandsk gouda, kjøpt i Sverige, kan finansiere fergeoverfart tur/retur Sandefjord-Strømstad, sammenlignet med hva samme ost koster i Norge. Og det var plass til mer enn den goudaen i bilen, skrev jeg.
Du har konsekvent valgt å ignorere konkrete fakta, og kommer med dine rare, affektbaserte evalueringer -- og til slutt satt du kun igjen med et utsagn som koker ned til at "vi har det så godt at vi ikke burde klage."
Om du ikke var så opptatt med å koke ihop rare insinuasjoner, ville du sett at de du kritiserer faktisk er meget landbruksvennlige, og at vi i denne lange tråden gjentatte ganger har påpekt at det ikke er bøndene det er noe galt med, de vil meget gjerne noe annet enn hva de er blitt diktert til, men kommer ikke ut av systemet, det er tredd ned over hodet på dem.
Og hadde det systemet fungert i henhold til målsetningene, ville du funnet få klager her inne. Det fungerer ikke, for andre enn dem som sitter høyt i systemet, og har utbytte av det. Bøndene får ikke vist hva de kan og tjener ikke hva de burde, og forbrukerne får ikke hva de fortjener, gitt de mange, mange milliardene det koster å bevare denne rare måten å drive jordbruk på. (Som jeg er helt sikker på at du ikke kjenner røttene til).