Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    Fin den, vreden.
    Men bør kanskje settes side-by-side med lønnsindeks også?
    Og da skal du få en oversikt som illustrerer jukset i statistikken du henviste til. Man må nemlig se på reell kjøpekraft, og den oppgaven har du i høyre kolonne. Hvilket er hele poenget. Det hjelper å ha høy lønn om man samtidig har høyeste levekostnader, men om forholdet er disproporsjonal i forhold til indeks i andre land, koker lønnen vekk i høye levekostnader og avgifter. Og dette valgte man å se bort fra i oppgaven, som bare fokuserte på lønnsnivået.

Det er dyrt å være norsk i Norge. Og jævlig dyrt å være turist.

http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/en/index/themen/03/04/blank/key/lohnstruktur/interloehne.html

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Får sende inn en forespørsel til SSB.
    Norge ruver over Sveits i internasjonale undersøkelser.
    Her er noen nøkkeltall med NY som index 100.

Vanskelig å se hvordan den norske oversikten over priser på varer og tjenester kan gi at Sveits rangeres rett over Norge, når de norske tallene er så entydige over alpevandrernes.
    Og vi må kunne regne med at oversikten rangerer de varene og tjenestene som er oppgitt, og ikke noen som ikke er med i listen. Det ville blitt rar statistikk.
    Jeg tipper forklaringen ikke er mer komplisert enn at sveitsere rett og slett konsumerer mer. Konsum er svært høyt korrelert med disponibel inntekt. Bruttolønningene i Norge er noe høyere enn i Sveits (100 i Norge vs 97 i Sveits). Justert for kjøpekraftsparitet var de like i 2010.

Man konsumerer dog basert på nettolønnen - da ligger Sveits 14% høyere enn i Norge (tall fra 2010). Kjøpekraftsparitetsjustert er differansen omtrent den samme (113 vs 100).

Så Sveitsere forbruker nok litt mer av alt, og den effekten er større enn at alt er billigere i Sveits.

Men du får slege en mail i SSBs retning og se hva de sier.

Tallene henter herfra
    http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2011-09-12-01.html

G

Gjestemedlem

Gjest
    Å måle priser på lett omsettelige og transporterbare produkter utifra statistisk lønnsforhold er ikke annet enn ren svindel og propaganda. Noe som skal være med på å rettferdiggjøre et lukket proteksjonistisk marked, og fungere som et slags argument på hvorfor det skal være nødvendig for staten å ta flere hundre prosent toll på varer som skal selges i Norge for å unødvendig tvinge prisene opp for forbrukerne til et latterlig nivå sammenlignet med resten av det europeiske markedet.

Det eneste som teller er prisen på en vare i Norge og prisen på den samme varen andre steder + fraktomkostninger.

Alle fatter såpass når det kommer til alle andre varer enn de som myndighetene innbiller folk at det er nødvendig å prise opp med ekskluderende straffetoll.

Hvem hadde bitt på slikt som dette på andre varegrupper?

Hvem ville gått på svindelen om at en forsterker er like billig i Norge som i Polen hvis den koster tre ganger så mye i Norge som i Polen ... med referanse til lønnsstatistikk og andre uvesentligheter?

Hvem hadde ikke reagert om det hadde vært 300% straffetoll på importert HiFi med den begrunnelsen at vi har høyere lønn i Norge enn i andre land?

Når slik tryllekunstregning som dette engang blir tema så har man bitt på propagandasvindelen..

Den eneste grunnen til at vi har slike svimlende høye tollmurer i Norge er for å beskytte noen få private megaselskaper i Norge slik at det skal få beholde sin totale markedsdominans og monopoler.

De som taper er alle andre enn deres eiere og aksjonærer.

Det er nesten ufattelig at folk godtar det prinsippet at det er staten som skal bestemme hva varer skal koste... hvor dyre privateproduserte og omsatte produkter skal være. Vi lever ikke i Sovjetunionen men i et vestlig sivilisert samfunn basert på markedsøkonomi og ikke semidiktatorisk planøkonomi. Hadde det når enda vært tiltak for å redusere prisene slik at varne ble mer tilgjengelig for befolkningen så kunne man sett det sympatiek i tankegangen. men her handler det jo kun om å presse prisen opp på livsnødvendigheter. Varer som alle må forbruke.

O

Ole I

Gjest
    @vredensgnag: Vær snill å ikke trekk inn turisme i dette. Det er kun en forstyrrende faktor.

Det jeg ønsker at du er mere nyansert i din iver etter å kritisere alt som har med norsk landbruk og matvarepriser å gjøre. Nå er vel verken du eller jeg NHH utdannet (beklager hvis jeg tar feil her) men det er allikevel viktig å se helheten:
    - jobb og lønn (herunder bruttolønn og nettolønn)
    - fellesgoder (herunder sykelønnsordning, ferieordning, pensjonsordning, helsetjeneste, skole osv)
    - levekostnader (herunder bokostnader, rentenivå, matvarepriser, kraftpriser, transportkostnader)
    osv
    osv

Er det så veldig rart tenkt? Neppe.

N

nb

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det eneste som teller er prisen på en vare i Norge og prisen på den samme varen andre steder + fraktomkostninger.
    Det stemmer ikke. En del varer - f.eks matvarer må faktisk selges lokalt. Det er høyst sannsynlig dyrere å drive butikk i Norge enn de fleste andre steder pga høyere leiepriser, arbeidskraftskostnader osv osv.

Ang Sveits så er det et ganske spesielt land å sammenligne med. Nå er det en stund siden jeg bodde i Sveits, men da jeg oppholdt meg der (i 2000-2001) så var høyeste mva-sats 7.8%, for ganske mange varer var den enda lavere. Det i seg selv forklarer mye av prisforskjellen mot Norge.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ole I skrev:
    @vredensgnag: Vær snill å ikke trekk inn turisme i dette. Det er kun en forstyrrende faktor.

Det jeg ønsker at du er mere nyansert i din iver etter å kritisere alt som har med norsk landbruk og matvarepriser å gjøre. Nå er vel verken du eller jeg NHH utdannet (beklager hvis jeg tar feil her) men det er allikevel viktig å se helheten:
    - fellesgoder (herunder sykelønnsordning, ferieordning, pensjonsordning, helsetjeneste, skole osv)
    - levekostnader (herunder bokostnader, rentenivå, matvarepriser, kraftpriser, transportkostnader)
    osv
    osv

Prisene er en del av problemet. Utvalget og kvaliteten er andre deler som er vel så viktig.
    Edit: de tre tingene henger ofte sammen

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det stemmer ikke. En del varer - f.eks matvarer må faktisk selges lokalt. Det er høyst sannsynlig dyrere å drive butikk i Norge enn de fleste andre steder pga høyere leiepriser, arbeidskraftskostnader osv osv.

Ang Sveits så er det et ganske spesielt land å sammenligne med. Nå er det en stund siden jeg bodde i Sveits, men da jeg oppholdt meg der (i 2000-2001) så var høyeste mva-sats 7.8%, for ganske mange varer var den enda lavere. Det i seg selv forklarer mye av prisforskjellen mot Norge.
    For å presisere sammenligningen noe referer jeg ikke her til butikkprisen på en vare i Polen, Sveits eller Norge. men hva varen koster for en importør og hva den deretter ville kostet i en Norsk butikk hvis tollmurene hadde vært revet og marginene lå på sammenlignbart nivå til alternative produkter.

For oss i Norge er det ikke så relevant hva et produkt koster i Portugal, men hva det samme produktet ville kostet i Bergen om det var transportert opp hit og solgt i butikkene. Uten toll, som i dag fører til at disse produktene er så kostbar at de ikke blir kjøpt inn og den norske befolkning ikke får anledning til å velge dem overhodet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    Ole I skrev:

osv
    osv

Prisene er en del av problemet. Utvalget og kvaliteten er andre deler som er vel så viktig.
    Edit: de tre tingene henger ofte sammen
    Ja det henger i høyeste grad sammen. Høy toll fører til at butikkene ikke vil få omsetning på produktene, og at de dermed ikke blir å finne i butikkhyllene i det hele tatt. Samt at nye butikkjeder ikke har muligheten til å etablere seg med sitt varesortiment.

Dette er grunnen til at vi som Europas rikeste land har Europas dårligste utvalg av dagligvarer i butikkene.

Tollmurer og importvern.

Intet annet.

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:

osv
    osv

Nå tuller du bare, så nå kan jeg se bort fra deg.

Som du vil se er det flere av landene som rangeres under Norge i din link som har langt høyere kjøpekraft enn norske forbrukere, og det må da være denne vi vurderer i forhold til presis den antagelsen som gjøres om at norsk mat er proporsjonalt billigere i Norge (ikke at den er krone mot annen valuta billigere, men altså proporsjonalt).
    Og den oppgaven viser seg altså å være løgn med statistikk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.688
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:

For å presisere sammenligningen noe referer jeg ikke her til butikkprisen på en vare i Polen, Sveits eller Norge. men hva varen koster for en importør og hva den deretter ville kostet i en Norsk butikk hvis tollmurene hadde vært revet og marginene lå på sammenlignbart nivå til alternative produkter.

For oss i Norge er det ikke så relevant hva et produkt koster i Portugal, men hva det samme produktet ville kostet i Bergen om det var transportert opp hit og solgt i butikkene. Uten toll, som i dag fører til at disse produktene er så kostbar at de ikke blir kjøpt inn og den norske befolkning ikke får anledning til å velge dem overhodet.
    Det er kanskje mer relevant at vareutvalget i et alminnelig supermarked i Warzawa er sånn at en stakkars nordmann kan bli lamslått av valgets kvaler. Vi er ikke vant til å kunne velge mellom ørten kvaliteter og merker i alle varekategorier, men sånn har det faktisk blitt i Polen. Det var under kommunistregimet de ikke fikk lov til å velge selv. Helt uten sammenligning forøvrig, selvsagt...

V

vredensgnag

Gjest
    Det er vel egentlig meget lett å gjøre en gjennomskjæring. Dept'et lyver med statistikk fordi forutsetningene ikke er sammenlignbare - det er ikke fri flyt av landbruksprodukter, hverken i eller fra/til Norge. Det er det i landene man sammenligner seg med.

I Norge har vi et landbruk som har fått beskjed om å holde høyre hånd bak på ryggen (ikke eksportere).
    Det skal kun bruke venstre hånd (produsere for innenlandsk forbruk)
    For å finansiere enhåndsbruk har man forutsatt at fellesskapet alltid vil kompensere for inntektsfrafallet.
    Prisen for å dekke gapet stiger for hvert år, samtidig som politikken har motsatt effekt av hva som er tiltenkt.
    Det ulogiske i dette er åpenbart selv for den mest ihuga landbruksbyråkrat og -politiker.
    Og derfor tyr de til fantasifulle omskrivinger av virkeligheten for å forsvare noe som er dømt til å falle sammen.

Vi må være selvberget - og er eneste land i Norden uten kornlagre.*
    Vi må spise norsk - og dyrene går på fôr med overvekt av utenlandske, billige ingredienser
    Vi må verne om gårdsbrukene - og opplever at de forsvinner i økende takt
    Vi må verne om kulturlandskapet - som gror igjen

osv.

Og de som står bak galskapen innbiller seg at det bare må gjøres enda galere, så blir det bra.

* Som en indikasjon på hvordan man lyver med statistikk.
    Landbruket påpeker at det må få enda mer i støtte, slik at nødvendig selvbergingsgrad kan oppnås, for nå er den på 40% (hva har vi egentlig betalt for i alle disse årene).
    Samtidig har man lagt ned kornlagrene.
    Men når man beregner landets selvbergingsevne ser man bort fra fiskeoppdrett og fiske, siden vi da ville vært forsynt flere ganger, og dermed ville argumentet som skal begrunne mer støtte til landbruket falle bort.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ole I skrev:

osv
    osv

Nå tuller du bare, så nå kan jeg se bort fra deg.

Som du vil se er det flere av landene som rangeres under Norge i din link som har langt høyere kjøpekraft enn norske forbrukere, og det må da være denne vi vurderer i forhold til presis den antagelsen som gjøres om at norsk mat er proporsjonalt billigere i Norge (ikke at den er krone mot annen valuta billigere, men altså proporsjonalt).
    Og den oppgaven viser seg altså å være løgn med statistikk.
    Det er nok dessverre du som tuller her.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg registrerer bekymring i Bondebladet over at soyaprisene på det internasjonale markedet er på vei opp. Det er tankeføde for dem som faktisk tenker.
    Riktignok droppet man merkingen "Godt Norsk" midt på 2000-tallet fordi man skjønte at den var altfor lett å tilbakevise, gitt at norske dyr spiser utenlandsk og i følge Bonde- og Småbrukarlaget snart ikke er i nærheten av norsk gress (grovfôr) under oppveksten.
    - Me er i ein situasjon der norske bruk gjer seg meir og meir avhengige av importert fôr, seier Sjuve. (link 2)

http://www.bondebladet.no/mat-og-marked/2012/03/07/usikkerhet-presser-soyaprisen.aspx

http://www.nationen.no/2012/03/06/landbruk/korn/felleskjopet/norske_felleskjop/kraftfor/7291748/

Samme sted (Bondebladet) ser jeg derimot noe positivt. Nemlig at amerikanske forbrukere er blitt skeptiske til industrikjøtt, og forlanger bedre merking og kartlegging av hva som er gjort med kjøttet.
    Er vi heldige kommer samme holdning til å påvirke samvirkene våre, om noen år.

Ulempen med vårt innelukkede landbruk, som bedriver industriell vekstpeising, er at ting endres så veldig sent her, fordi bøndene ikke får impulser utenfra, men diktat ovenfra.
    Det var en fin artikkel om dette (nye internasjonale trender man burde ta til seg) i papirutgaven av Nationen i går.

La oss heller se på noen flotte traktorer:
    http://www.nationen.no/2012/02/28/landbruk/traktor/landbruksmaskiner/agroteknikk/7276807/

Denne vekker fine minner. Jeg burde hatt sånn praktisk pute under meg, ser jeg, men jeg var så lett og liten dengang at det gikk:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Ikke for å skryte Vreden, men jeg har en sånn.

:)

V

vredensgnag

Gjest
    Gubra skrev:
    Ikke for å skryte Vreden, men jeg har en sånn.

:)
    Nå ble jeg litt misunnelig. Da jeg var med og hesjet, plukket poteter, luket og annet på min onkels gård som liten var belønningen å få kjøre en slik.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Finnes det et annet land med et større misforhold mellom faktisk levestandard og graden av syting og klaging? Det må være underlig å lese en tråd som denne, om man er bosatt i et land i søreuropa i dag..
    Det er nesten patetisk å lese denne og mange andre tråder med side etter side der tilsynelatende vellykkede og velutdannede personer syter og klager over hvor fælt og elendig alt er i Norge.

Hele Off-topic avdelingen på forumet er gjennomsyret av all denne syting og klaging. Man får inntrykk av at vi bor i et av verdens værste land. Det er nesten så man kan bli litt kvalm.

Selv har jeg bodd en del år i Spania. Det mest nyttige med det oppholdet var å få se og studere Norge fra utsiden. Etter at jeg flyttet tilbake til Norge, var det uaktuelt å stemme FRP..Jeg hadde nemlig innsett hvor mange gode kvaliteter vårt land faktisk har.
    Jeg tror samtidig at nordmenn må ha verdensrekord i mindreverdighetskomplekser.

N

nb

Gjest
    Karma skrev:
    Finnes det et annet land med et større misforhold mellom faktisk levestandard og graden av syting og klaging? Det må være underlig å lese en tråd som denne, om man er bosatt i et land i søreuropa i dag..
    Det er nesten patetisk å lese denne og mange andre tråder med side etter side der tilsynelatende vellykkede og velutdannede personer syter og klager over hvor fælt og elendig alt er i Norge.
    Hadde du byttet ut matutvalget i Spania, Frankrike eller Italia med det norske hadde det blitt revolusjon på dagen.

Jeg klarer ikke å se hvorfor det at Norge har en av verdens høyeste levestandarder skal implisere at man burde ta til takke med sikkert et av den vestlige verdens mest elendige utvalg av matvarer. Normalt ville det være helt motsatt.

Det er faktisk viktig for flere og flere å spise godt. Flere og flere interesserer seg for mat. Etter at nordmenn begynte å reise i stor skala har de aller, aller fleste nå oppdaget hvor fantastisk dårlig det står til med utvalget av matvarer i Norge.

V

vredensgnag

Gjest
    Karma skrev:

Hele Off-topic avdelingen på forumet er gjennomsyret av all denne syting og klaging. Man får inntrykk av at vi bor i et av verdens værste land. Det er nesten så man kan bli litt kvalm.

Selv har jeg bodd en del år i Spania. Det mest nyttige med det oppholdet var å få se og studere Norge fra utsiden. Etter at jeg flyttet tilbake til Norge, var det uaktuelt å stemme FRP..Jeg hadde nemlig innsett hvor mange gode kvaliteter vårt land faktisk har.
    Merkelig innlegg, Karma. Hva foretrekker du? Skal vi lukke øynene for kjensgjerninger som er aktuelle problemstillinger, som diskuteres i media, Stortinget, offentlige organisasjoner og utvalg? Problemstillinger som det nedsettes store offisielle utredninger omkring?
    Som er daglige diskusjonsemner over lunsjbord og i andre sammenhenger?

På et diskusjonsforum?

Den enes "klaging og syting" er kanskje en annens gransking og oppklaring, hva tror du om det?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.647
    Torget vurderinger
    23
    Utvalget er en ting - kvaliteten er noe annet. Se på hva slags grønnsaker/frukt vi blir "avspist" med. Reis til de NÆRMESTE europeiske land, lenger trenger en nemlig ikke dra for å se de store kvalitetsforskjellene. Kjøtt? Hvor mange kompetente kjøttforretninger/slaktere er det igjen i Norge? Hvor går du dersom du skal KOMMUNISERE med en fagmann, og gjerne bestille en spesiell variant (som var enkelt tilgjengelig før)?

Karma, det er forskjell på utidig syting og det å påpeke vesentlige mangler som er unødvendig i et velregulert marked.

Nei, vi sulter ikke ihjel, men du er hva du spiser, og som det påpekes lenger opp, fler og fler får opp øynene for kvalitet og mangfold.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Det er helhetsbildet dere danner som jeg fokuserer på. Det er et nesten helsvart helhetsbilde som bl.a. forer et fenomen som FRP.
    Man kan bli deprimert av bare å lese litt sporadisk på dette forumet.
    Her er en slik overvekt av elendighetsbeskrivelse og svartsyn, at man kan bli helt matt.

Selvsagt ser jeg mange ting som kunne vært bedre enn de faktisk er i Norge. Dog har jeg lært at man får aldri i både pose og sekk. Personlig kunne jeg godt tenkt meg å beholdt mitt eget lønnsnivå men samtidig fått prisnivået fra Spania. Å bo i Spania og få lønnen fra Norge, var faktisk ikke så dumt i de årene det varte. Men etter hvert var det svært mange andre faktorer som gjorde at det var godt å vende tilbake til Norge.

Selvsagt ser jeg verdien av å diskutere samfunnsforhold. Men når fokuset blir så ensidig negativt som det er her på OT, blir det mer syting og klaging enn diskusjon.

O

Ole I

Gjest
    Karma skrev:

Takk! og +1

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Karma skrev:
    Hadde du byttet ut matutvalget i DANMARK med det norske hadde det blitt revolusjon på dagen.
    Dansker i norske matbutikker tror ikke sine egne øyne.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Tråden dreier seg da i hovedsak om vareutvalg og kvalitet? Er det virkelig sånn at dere gjerne ser at det kun finnes en type ost og en type smør i butikkene? Og i så fall, hvorfor det?

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Tråden dreier seg da i hovedsak om vareutvalg og kvalitet? Er det virkelig sånn at dere gjerne ser at det kun finnes en type ost og en type smør i butikkene? Og i så fall, hvorfor det?
    Fordi vi ellers har det så godt her i landet? Siden ting jevnt over er meget bra i Norge burde vi spise en ostetype i sympati med andre land som har større ting å stri med om dagen?

Personlig bryr jeg meg ganske lite om prisen, men utvalget irriterer meg mye. Heldigvis bor jeg noen få minutter unna Norges beste dagligvareforretning, så lider ingen nød.

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    Karma skrev:

Takk! og +1
    Hva takker du for her, Ole I?

Les gjennom hva som står i Karmas innlegg, og fortell meg hva det er du takker for.

V

vredensgnag

Gjest
    Man må jo le av hvordan det faktisk står til - og at det i fullt alvor foreslås påslag i innførselsavgift på ost på 270/kg for å forsvare dette utvalget. Ole I synes å applaudere at Det Innestengte Folket har så fin bås å stå i, at det ikke burde klage over at det er fratatt handlefrihet.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Man må jo le av hvordan det faktisk står til - og at det i fullt alvor foreslås påslag i innførselsavgift på ost på 270/kg for å forsvare dette utvalget. Ole I synes å applaudere at Det Innestengte Folket har så fin bås å stå i, at det ikke burde klage over at det er fratatt handlefrihet.
    Det underlige er et folk vil handle med den bedriften som arbeider hardest for å få gjennomført disse planene. Hvorfor ikke flere boikotter Tine i ren avsky og forakt er pussig.

Helt alvorlig. Folk bør slutte å kjøper varer produsert av Tine! De gjør seg selv en enorm bjørnetjeneste ved å finansiere dette selskapet.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ole I synes å applaudere at Det Innestengte Folket har så fin bås å stå i, at det ikke burde klage over at det er fratatt handlefrihet.
    Gidder ikke kommentere slike tåpeligheter.
    Dessuten har jeg aldri sagt at vareutvalget er bra nok. Lær deg å lese andres innlegg før du begår tastaturrytteriet ditt.

Jeg takker Karma for hans innlegg og kommentar om all den sytingen bl.a. du står for her på off-topic trådene. Det er ikke måte på hvor mange elendige politikere og byråkrater vi har forstret her på berget og all den elendige politikken de har begått opp gjennom historien. For du har helt sikkert gjort din innsats utenfor tastatursfæren din, eller?

Du trenger ikke svare for vi to har ikke mere å snakke om i denne sammenhengen.

N

nb

Gjest
    Ole I skrev:
    Det er ikke måte på hvor mange elendige politikere og byråkrater vi har forstret her på berget og all den elendige politikken de har begått opp gjennom historien.
    Aha - så det er ikke comme il faut å uttrykke misnøye med noe, ikke en gang med noe såpass sentralt som tilgangen til matvarer her til lands? Å uttrykke det sysnpunkt at dette er i betydelig grad en konsekvens av (landbruks)politiske valg som er tatt gjennom en årrekke og et system som ser ut til å ha forbrukerene relativt langt nede på prioriteringslisten er heller ikke pent å gjøre?

Anvender du samme logikken på alt du er uenig i her i landet, eller synest du bare at det ikke er noe å sette fingeren på i forvaltningen av Norges land?

At det i et land med en av verdens høyeste levestandarder og kjøpekraft ikke er mulig å få kjøpt et noenlunde anstendig utvalg matvarer med mindre man bor i en av de store byene og går på spesialforretninger er faktisk fullstendig absurd. Det er ikke nødt til å være slik, og jeg påberoper meg i alle fall retten i å uttrykke min misnøye med at det er slik. Jeg er glad i god mat, både i å lage den og spise den. At det muligens er mindre viktig i ditt liv er ikke veldig relevant for mitt vedkommende.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er innlysende at du er sluppet opp for argumenter, Ole I, og at du nå kun står igjen med appeller til folks affekt.

Men du sa vel egentlig klart fra tidlig i tråden, da du hoppet inn. Da du karakteriserte svenskehandlere som "klientellet" og hadde dine klare overbevisninger om at det var snakk om folk som var meget glade i alkohol og tobakk det dreide seg om. Og nå er dine motdebattanter her inne sytepaver.

Du brakte selv opp sammenligningen mot utlandet, men kunne ikke dy deg for å bruke min kommentar om turisters reaksjoner på norske priser til et spark om "vennligst hold turisme utenfor."
    Du fant det å reise til Sverige for å kjøpe ost underlig, og valgte å ikke se eksempelet: at 1,5 kg vellagret nederlandsk gouda, kjøpt i Sverige, kan finansiere fergeoverfart tur/retur Sandefjord-Strømstad, sammenlignet med hva samme ost koster i Norge. Og det var plass til mer enn den goudaen i bilen, skrev jeg.
    Du har konsekvent valgt å ignorere konkrete fakta, og kommer med dine rare, affektbaserte evalueringer -- og til slutt satt du kun igjen med et utsagn som koker ned til at "vi har det så godt at vi ikke burde klage."

Om du ikke var så opptatt med å koke ihop rare insinuasjoner, ville du sett at de du kritiserer faktisk er meget landbruksvennlige, og at vi i denne lange tråden gjentatte ganger har påpekt at det ikke er bøndene det er noe galt med, de vil meget gjerne noe annet enn hva de er blitt diktert til, men kommer ikke ut av systemet, det er tredd ned over hodet på dem.

Og hadde det systemet fungert i henhold til målsetningene, ville du funnet få klager her inne. Det fungerer ikke, for andre enn dem som sitter høyt i systemet, og har utbytte av det. Bøndene får ikke vist hva de kan og tjener ikke hva de burde, og forbrukerne får ikke hva de fortjener, gitt de mange, mange milliardene det koster å bevare denne rare måten å drive jordbruk på. (Som jeg er helt sikker på at du ikke kjenner røttene til).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.647
    Torget vurderinger
    23
    Syting over de som syter er jo blitt en egen sjanger her nå...

Det må da i all anstendighetens navn være tillatt, betimelig og akseptert at man påpeker uheldige forskjeller og åpenbare mangler ved relativt viktige ting i våre liv - slik som mat og drikke - uten at det STRAKS flagges med dette hersens selvrettferdige "syteflagget". Dette er da vitterligen et diskusjonsforum? Ønske om forbedringer og gunstigere kår for seg og sine er en helt naturlig del av mennesket, det er bl.a noe ev det som driver oss videre i de fleste sammenheng. Det kalles fremdrift. Utidig hakking på opplagtheter er selvsagt noe annet, og bare egnet til å skape irritasjon og kanskje t.o.m motproduktivt i saken. MEN, konstruktiv kritikk, belysning av åpenbare uriktigheter og urimeligheter, det må vi sannelig ikke bare få lov til å ha, det bør også fremelskes og etterstrebes. Lar vi dette bero, så har vi ihvertfall tapt, uansett.

Og kom nå ikke med dette "vi har det jo så bra" eller "vi tjener så godt" Dette er måleparametre som kan benyttes i forbindelse med visualisering av LEVESTANDARD, og har generelt ingen ting med LIVSKVALITET å gjøre, utover hygienefaktoren, dvs. å kunne dekke regninger og et anstendig livsopphold.

Nordmenn har pr. monetær definisjon godt med penger; - god råd. Men det kan fort bli det eneste vi har, også.

N

nb

Gjest
    En kjapp oppsummering av debattens tre hovedstandpunkter
    - noen mener at tilbudet og kvaliteten på matvarer er for dårlig (og sekundært prisene er kunstig høye)
    - noen mener at forholdene for bønder i Norge har blitt så ille at vi for all del må videreføre dagens regime, kanskje endatil utvide det
    - noen mener at noen (presumtivt de som innehar første standpunkt) burde slutte å syte.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    pengesluk skrev:
    Nordmenn har pr. monetær definisjon godt med penger; - god råd. Men det kan fort bli det eneste vi har, også.
    Dess høyere levestandard vi får, dess mer klager vi.

N

nb

Gjest
    Karma skrev:
    Det som er litt spesielt med akkurat denne versjonen av "klaging" er at det ikke er klaging på at det offentlige i verdens rikeste land jammen burde sørge for å tilby ditt og datt.

S

Slubbert

Gjest
    nb skrev:
    Karma skrev:
    Det som er litt spesielt med akkurat denne versjonen av "klaging" er at det ikke er klaging på at det offentlige i verdens rikeste land jammen burde sørge for å tilby ditt og datt.
    Det er vel mer at det offentlige aktivt blokkerer tilbudene...

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    - noen mener at forholdene for bønder i Norge har blitt så ille at vi for all del må videreføre dagens regime, kanskje endatil utvide det
    Som jeg skrev litt tidligere i tråden er det i tiår ført en politikk som ikke gir resultatene man har påstått den skulle føre til.
    Norsk landbrukspolitikk er som en bro bygget så den går halvveis over et sund. Og alle som bestemmer innen landbruket later som om det ikke detter gårdsbruk utfor kanten, og sender flere og flere bruk avsted "over" broen.
    Dette har de holdt på med i tiår, uten å ville innse at det i dobbelt forstand bærer galt avsted.
    Og løsningen de foreslår? Å gjøre den halve broen høyere.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    Og alle som bestemmer innen landbruket later som om det ikke detter gårdsbruk utfor kanten, og sender flere og flere bruk avsted "over" broen.
    Det er vel egentlig uungåelig at en del gårdsbruk detter "ufor kanten" i vår tid? Det er ikke mulig under noe som helst regime å kunne brødfø seg på bruk av samme størrelse som tidlig i forrige århundre. Det vesentlige er at ikke areal dyrket mark går ned. Og det har det vel ikke gjort i nevneverdig grad? Tror de fleste er enig i at det har sin verdi det å opprettholde en viss grad av dyrket mark i eget land. At det da gjøres ved bruk som i gjennomsnitt blir mye større enn før, er både normalt og ønskelig.
    Har du ellers noen ide om hvorfor ikke beslutningstagere klarer å se de enkle og åpenbare løsninger på vår jordbrukspolitikk, slik du og mange andre gjør bak tastaturet her på forumet..? Mener ikke å være spydig, men det slår meg stadig hvor enkelt det later til å være å løse store problemer på et forum.

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Dette er "store problemer" som mange forsøker å løse, bl.a. i Stortinget.

Det virker som om det ikke trenger gjennom at måten det er organisert på gir helt motsatt effekt av den tiltenkte. Om du hver eneste gang du svinger til venstre opplever at bilen skyter ut til høyre, så får du den tauet inn til verkstedet og fikset - men det enkle prinsippet følges ikke i styringen av landbruket her hjemme

La oss se på en spørrerunde i Stortinget. Her er innledningen til et spørsmål til vår kjære landbruksminister.

Ordskiftet er verdt å lese i sin helhet:
    http://www.stortinget.no/no/Saker-o...oner/Referater/Stortinget/2009-2010/100311/6/

En tråd ble startet her inne med tittelen "Cows and Economic Structures" - der tillot jeg meg å kommentere Norges oligarkiske måte å drive landbruk på - og det ordskiftet handler om dette. Tråden hadde ulike forsøk på beskrivelser av økonomiske forhold relatert til kyr, på engelsk:

AGRICULTURAL OLIGARCHY IN NORWAY
    You get to pretend that you own your farm and land, and the animals on it.
    You can't sell your cows or your produce to anyone you want, but have to sell it to the Cooperative, which sets the price you are paid, the amount of work you do and the number of animals you are allowed to keep.
    If you should decide to sell your farm, the buyer has to get permission from the oligarchy, and the price has been set in advance.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn